Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Zaterdagnacht geven ze -4 :unsure:
Dat is nog boven de grens om echt schade te geven hoor. De meeste van die grassen kunnen wel wat hebben.
Hangt ook een beetje af van de standplaats (wind, zon, ...)

Hier zijn de grassen vorig weekend ook gesnoeid en ik vond dat wij al laat waren. Hoe later je dit doet, hoe meer kans dat je de nieuwe scheuten meeneemt tijdens het snoeien.
Dat kan dan weer absoluut geen kwaad, zolang je niet in mei ofzo snoeit zal de plant nog genoeg uitschieten hoor.

Ik heb net maandag nog nieuwe plantjes (hydrangea quercifolia) gezet. Ik ga ze veiligheidshalve toch maar afdekken deze weekendnachten.
De siergrassen heb ik hier ook vorig weekend gesnoeid. Daarvoor maak ik me ivm de nachtvorst niet al te veel zorgen.

Ik heb iets nodig dat in een pot kan (van max 50 cm diameter) en niet hoger dan 2m en voornamelijk in de zon staat
Liefst iets met bloei in periode tussen maart en juli
Dacht mss iets van heester op stam ofzo, Iemand tips?
Blijft die pot ook in de winter buiten staan?
Indien niet
Lantana ?

Indien wel :
Indigofera amblyantha
Syringa laciniata (Perzische sering, mooi blad)
Een wat hoger groeiende Lavendel soort, Lavandula 'Elisabeth' bvb
Een struikroos moet ook zeker lukken.

Pioenen zouden ook redelijk goed in pot kunnen opgekweekt worden. Er zijn heel wat mooie boompioenen (Paeonia delavayi is mijn favoriet)

Voor degenen die het niet kennen maar Gardeners World op BBC is terug van start gegaan.

Elke week een uur kwalitatieve tuin praat

Ik gebruik zowat overal bodembedekkende planten.

Heb je toevallig wat leuke suggesties? Ik heb er nog wat nodig Zowel voor zon als schaduw?

Gisteren de grassen verplaatst en gesplitst, van 8 stuks naar 14 gegaan. Sommige wogen echt ongelofelijk zwaar :o

Goede bodembedekkende planten die ook nog eens mooi zijn en zich niet gedragen als invasieve exoten.
- Geranium in soorten. Ik spreek dan niet over wat in de volksmond foutief 'geranium' wordt genoemd (ze zouden de mensen die zich daar aan zondigen gewoon moeten kruisigen), maar planten zoals de Geranium phaeum voor halfschaduw en Geranium maccrorhizum , Geranium sanguineum, Geranium 'Tiny Monster' en Geranium 'Coombland White' voor zonnige plekken
- Nepeta 'Walker's low'
- Oreganum vulgare (zaait zit wel uit)

selectie van hogere planten die je ook in vakken kan aanplanten en waar je weinig moet tussen wieden (omdat ze redelijk dichte pollen vormen)
- Persicaria amplexicaulis in de zon
- Epimedium in Halfschaduw en schaduw
- Campanula lactifloria
- Salvia officinalis
- Nepeta kubanica
- Scuttelaria
- Lamium orvala (schaduw)
- Stachys byzantinea
- heel wat Asters

Thymus praecox, Ajuga reptans 'Burgundy Glow' en Acaena microphylla Kupferteppich zijn ook wel leuke bodembedekkers.

Goede bodembedekkende planten die ook nog eens mooi zijn en zich niet gedragen als invasieve exoten.
- Geranium in soorten. Ik spreek dan niet over wat in de volksmond foutief 'geranium' wordt genoemd (ze zouden de mensen die zich daar aan zondigen gewoon moeten kruisigen), maar planten zoals de Geranium phaeum voor halfschaduw en Geranium maccrorhizum , Geranium sanguineum, Geranium 'Tiny Monster' en Geranium 'Coombland White' voor zonnige plekken
- Nepeta 'Walker's low'
- Oreganum vulgare (zaait zit wel uit)

selectie van hogere planten die je ook in vakken kan aanplanten en waar je weinig moet tussen wieden (omdat ze redelijk dichte pollen vormen)
- Persicaria amplexicaulis in de zon
- Epimedium in Halfschaduw en schaduw
- Campanula lactifloria
- Salvia officinalis
- Nepeta kubanica
- Scuttelaria
- Lamium orvala (schaduw)
- Stachys byzantinea
- heel wat Asters

Ik verbaas mezelf hoeveel ik van die planten ken, zonder dat ze in mijn tuin staan. Gardeners World kijken heeft z'n nut denk ik.

Die Persicaria heb ik vorig jaar geplant, spreidt zeer goed uit ook.

Die Epmedium en Lamium zijn goeie kanshebbers en inderdaad de echte Geranium heb ik ook nog niet, die zou eigenlijk niet mogen ontbreken.

Voorbije weekend de tuin gefreesd, gelijkgelegd en gras gezaaid. Now we wait :unsure:.
Ik ging zeggen dat het gelijk nog wat te vroeg was, maar dan eens de weersvoorspelling voor de komende 2 weken bekeken :p Ik ga donderdag ook zaaien denk ik :D

Ik ging zeggen dat het gelijk nog wat te vroeg was, maar dan eens de weersvoorspelling voor de komende 2 weken bekeken :p Ik ga donderdag ook zaaien denk ik :D
Ja, het was zo gepland en moest dus doorgaan, maar nu ik gisteren de weersvoorspelling zag voor de komende weken denk ik dat we geluk hebben.

Ja, het was zo gepland en moest dus doorgaan, maar nu ik gisteren de weersvoorspelling zag voor de komende weken denk ik dat we geluk hebben.
Ja het ziet der goed genoeg uit iig. Ik ging nog een goeie 2 weken wachten, maar denk dat ik het wel ga riskeren. Donderdag zaaien, vrijdag-zaterdag beetje regen erop en dan 2 weken boven de 15 graden met uitschieters tot 20 graden. Veel idealer gaat het niet worden denk ik. Zal wel wat moeten besproeien maar soit.

Ja het ziet der goed genoeg uit iig. Ik ging nog een goeie 2 weken wachten, maar denk dat ik het wel ga riskeren. Donderdag zaaien, vrijdag-zaterdag beetje regen erop en dan 2 weken boven de 15 graden met uitschieters tot 20 graden. Veel idealer gaat het niet worden denk ik. Zal wel wat moeten besproeien maar soit.
Ik ben al aan 't zien welke sproeier ik ga bestellen vandaag :biglaugh: .

de echte Geranium heb ik ook nog niet, die zou eigenlijk niet mogen ontbreken.
Dat verdient gewoon een "report" .
(Echte) Geraniums zijn gewoon een must in de tuin, steengoede tuinplanten. Ik heb hier meer dan dertig variëteiten staan :crazy:

Dat verdient gewoon een "report" .
(Echte) Geraniums zijn gewoon een must in de tuin, steengoede tuinplanten. Ik heb hier meer dan dertig variëteiten staan :crazy:
En eigenlijk vrij tijdloos, kan je in elke tuin verwerken.

Volgende week heb ik verlof, kan ik gewapend met een lijstje gaan winkelen! :woohoo:

In de volksmond worden Pelargoniums wel eens Geraniums genoemd. Maar neen dus , dat zijn Pelargoniums

Pelargonium : meestal felgekleurde en kitscherig aandoende planten die mensen van > 70 jaar in bloembakken zetten op hun vensterbank, bvb Pelargonium hortorum​
Geraniums : sierlijke, probleemloze vaste planten die je in de tuin aanplant, winterhard. Bvb Geranium 'Rozanne' of Geranium phaeum​

Terug
Bovenaan