Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik heb gelijkaardige geraniums! Iets kleiner want ze zijn nieuw sinds dit seizoen!
De 2de foto heb ik ook, soort bloedoeievaarsbek denk ik. De 3de foto die paarse lijken met de "Rozanne", die heb ik ook, nu de eerste bloemen van de plantjes die ik een dikke maand terug ofzo heb geplant.

Volgens mij is de Geranium of de tweede foto Geranium 'Tiny Monster', een kruising met G sanguineum.
Met zoveels Geraniums in de tuin schuift @zarathustra wel een bank naar voor :cool:

Hopelijk kan iemand mij hier helpen.

ik heb twee mooie olijfbomen in pot staan in onze tuin. Die hebben beide bijna al hun blad verloren deze winter maar zijn er fantastisch mooi doorgekomen.

Echter de laatste week merk ik dat er één allemaal gaten heeft (vermoedelijk taxuskever?) en de andere allemaal wit pluis (wolluis?)

Nu is mijn vraag, kan hier nog iets tegen gedaan worden of is de kans klein dat ik deze kastaars nog gezond ga houden..

Hier ook een vraagje bij de Gerardi Dwarf moerbij. Vorige herfst geplant, door de koude pas recent bladeren beginnen krijgen maar nu zie kk dat van al die knoppen de meeste afgestorven lijken te zijn (doodgevroren?). Uit de goede knoppen komen bloemen en bladeren tegelijk maar het zijn er dus vrij weinig. Ik heb hem nu deze dagen water gegeven elke 2 dagen en lijkt ok, maar al bij al vrij triest, moet niet veel bladeren verliezen voor hij kaal is.

Moet ik daar iets aan doen, takken voorbij de "goede" bladpunten afknippen ofzo?

Hopelijk kan iemand mij hier helpen.

ik heb twee mooie olijfbomen in pot staan in onze tuin. Die hebben beide bijna al hun blad verloren deze winter maar zijn er fantastisch mooi doorgekomen.

Echter de laatste week merk ik dat er één allemaal gaten heeft (vermoedelijk taxuskever?) en de andere allemaal wit pluis (wolluis?)

Nu is mijn vraag, kan hier nog iets tegen gedaan worden of is de kans klein dat ik deze kastaars nog gezond ga houden..
Taxuskever-> nematoden (biogroei). Die gaten moeten dan wel aan de kant van het blad zitten, taxuskever geeft een erg typische schade.
Die witte pluis, kan wolluis zijn, luizen van de plant afspuiten met plantenspuit.
Hier ook een vraagje bij de Gerardi Dwarf moerbij. Vorige herfst geplant, door de koude pas recent bladeren beginnen krijgen maar nu zie kk dat van al die knoppen de meeste afgestorven lijken te zijn (doodgevroren?). Uit de goede knoppen komen bloemen en bladeren tegelijk maar het zijn er dus vrij weinig. Ik heb hem nu deze dagen water gegeven elke 2 dagen en lijkt ok, maar al bij al vrij triest, moet niet veel bladeren verliezen voor hij kaal is.

Moet ik daar iets aan doen, takken voorbij de "goede" bladpunten afknippen ofzo?
Gewoon afblijven. Ook niet te vaak water geven, iedere twee dagen is wel veel volgens mij, tenzij hij in pot staat. Wanneer de plant blad aanmaakt zal hij wel in orde komen. Je kan evt de bloemen en vruchten weghalen om de plant al zijn energie in bladvorming te laten steken (en niet in vruchtzetting)

Over onkruidverdelgers gesproken: hoe effectief is pelargonzuur? Dit is nu wat bij alle merken verkrijgbaar is in quasi dezelfde stockoplossing.

Op de verpakking staat dat het beperkt inwerkt in de bodem, maar ik denk dat het daardoor bepaalde planten zoals paardenbloem nooit echt kapot krijgt.

Taxuskever-> nematoden (biogroei). Die gaten moeten dan wel aan de kant van het blad zitten, taxuskever geeft een erg typische schade.
Die witte pluis, kan wolluis zijn, luizen van de plant afspuiten met plantenspuit.
Ik sproei de bomen nu al af met de tuinslang (het zijn al mooie exemplaren dus ze kunnen wel tegen wat tegen) dus dat is goed nieuws.

En hop, op zoek naar parasieten. Het is een golvend patroon aan de zijkant van het blad. Muchos gracias.

Hier staat het meest recente perkje ook gedeeltelijk in bloei. De bedoeling is om die mottige schutting ook nog te laten begroeien vanaf volgend jaar ofzo :)

ljrmchD.jpg

CR0J6hh.jpg

Hier staat het meest recente perkje ook gedeeltelijk in bloei. De bedoeling is om die mottige schutting ook nog te laten begroeien vanaf volgend jaar ofzo :)

ljrmchD.jpg

CR0J6hh.jpg
Mooi.
Trekt wat op de onze.

Ivm schors...als je roze korrel of andere zaken aan je planten wil geven, moet je die schors dan wat aan de kant leggen?

Ivm schors...als je roze korrel of andere zaken aan je planten wil geven, moet je die schors dan wat aan de kant leggen?
Er is geen enkele reden om roze korrel aan je planten te geven. Het is niet goed voor je bodemleven (en dat is nu net wat je nodig hebt voor gezonde planten) en bovendien gaan je planten er te hard door groeien zodat ze de gedroomde prooi van bladluizen en slakken worden.
Indien je alsnog voedingsstoffen wilt toedienen, doe dat dan met compost. Daarmee verbeter je ook nog eens de structuur van je bodem. En dus eerst houtschilfers weghalen, een laagje compost aanbrengen, en houtschilfers terugleggen.

Heb redelijk wat kattenstaart (heermoes) die tussen mijn planten en struikjes groeit. Elk weekend trek ik het wat uit maar komt razendsnel terug. Iemand ervaring om dit weg te krijgen? Na wat opzoeken zou lavameel helpen? Blijven uittrekken zou nog 3 jaar duren tegen dat ze is uitgeput, heb daar ook geen zin in :unsure:

Heb redelijk wat kattenstaart (heermoes) die tussen mijn planten en struikjes groeit. Elk weekend trek ik het wat uit maar komt razendsnel terug. Iemand ervaring om dit weg te krijgen? Na wat opzoeken zou lavameel helpen? Blijven uittrekken zou nog 3 jaar duren tegen dat ze is uitgeput, heb daar ook geen zin in :unsure:
Buiten wat lavameel om dat proces te versnellen (en de afgetrokken plantjes laten liggen) is er nochtans niet direct een andere optie.

De grens met Nederland is open. Vandaag nog eens lekker op shopping spree gegaan in Nederland. Nu nog uitzoeken waar ik plek heb voor die planten :cool:

Kan je Verbena Bonariensis een beetje snoeien om een wat compactere groei te bekomen?

Heb nu allemaal planten die de twee meter naderen maar slechts een paar takjes.

Kan je Verbena Bonariensis een beetje snoeien om een wat compactere groei te bekomen?

Heb nu allemaal planten die de twee meter naderen maar slechts een paar takjes.
Ik denk het wel, maar nooit bewust geprobeerd. Ze worden later in het jaar wel al uit zichzelf wat breder

Ik denk het wel, maar nooit bewust geprobeerd. Ze worden later in het jaar wel al uit zichzelf wat breder
Ik heb er genoeg dus misschien eens experimentere.

Vandaag weer stevig werk verricht, plekje voorzien voor een bloemenweide in volle zon, eerst gras superkort gezet, vervolgens bedekt met karton en in plaats van compost heb ik grond gebruikt die ik op zij gelegd heb na het ingraven van een trampoline. Bloemenweides hebben doorgaans arme grond nodig dus compost had deze te veel verrijkt.

Vervolgens de zon border met een goeie 30cm verbreed, het gazon begon tussen de vaste planten te groeien.

Door het onweer is de halfschaduw bloemenweide wel plat gegaan. De wikke staat nog in volle bloei maar de rest is al uitgebloeid. Zodra de wikke uitgebloeid is, het mes er eens in zetten.

We hebben in de tuin drie grote vierkanten buxushagen staan, die toch hoger dan een meter staan. Omdat die allemaal zijn aangevreten door de buxusmot gaan we ze wegdoen, ook omdat we niet echt buxusmensen zijn (huis is van de jaren '60 en de tuin was jarenlang verwaarloosd). Het verbaast me dat je ze er relatief gemakkelijk kan uittrekken. Soms wel eens met een steekspade wat wortels loswrikken, maar het gaat snel vooruit. Dat is wat anders dan de wortels van andere struiken die we hebben verwijderd uit de tuin. Dat waren halve graafwerken. :p

Terug
Bovenaan