Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Zeg @ugar hoe pak jij je wilde stukken aan met dit weer, ik zou eigenlijk dringend moeten maaien maar met de quasi permanente regen lijkt me dit niet aan te raden?
Dan is dat ideaal weer om met de zeis te maaien :cool:
Neen, ik heb gisteren dus ook wel een stuk met de grasmaaier gemaaid. Zo lang hoeft het nu ook niet droog te zijn. Je kan dat ook in twee keer doen, eerst in hoogste stand, dan in de gewenste stand van je grasmachine. En altijd met opvangbak werken natuurlijk.

Spijtig dat die tuinrangers nog niet actief zijn in mijn gemeente maar wel in alle gemeentes rond mij :crazy:, ik heb toch alvast mijn gegevens ingevuld en blijkbaar zou er iemand contact opnemen.

Ik ben ondertussen zelf begonnen aan mijn lijst voor de toekomstige borders en 2 bomen in het voorjaar 2024 :) De bomen zou ik eventueel al in november laten aanplanten, voorlopig kijk ik naar een Liriodendron chinese en Quercus ?, nog te bepalen.

Voor de borders ga ik de lijst verdelen in volle zon en halfschaduw, grootte's en kleur groepen om te vermijden dat het allemaal paars/lila is :)
Focus zal ook wel liggen op aantrek van insecten en gespreide bloei in het jaar met kleurspelingen.

Spijtig dat die tuinrangers nog niet actief zijn in mijn gemeente maar wel in alle gemeentes rond mij :crazy:, ik heb toch alvast mijn gegevens ingevuld en blijkbaar zou er iemand contact opnemen.

Ik ben ondertussen zelf begonnen aan mijn lijst voor de toekomstige borders en 2 bomen in het voorjaar 2024 :) De bomen zou ik eventueel al in november laten aanplanten, voorlopig kijk ik naar een Liriodendron chinese en Quercus ?, nog te bepalen.

Voor de borders ga ik de lijst verdelen in volle zon en halfschaduw, grootte's en kleur groepen om te vermijden dat het allemaal paars/lila is :)
Focus zal ook wel liggen op aantrek van insecten en gespreide bloei in het jaar met kleurspelingen.
Die tuinrangers zijn gewoon erg duur voor de gemeentes. Voor mijn stad zou het neerkomen op 100 EUR subsidie voor iedere tuin (in het beste geval, met name wanneer er voldoende inschrijvingen zijn voor alle coachsessies over een periode van 3 jaar).
Ik vind dat veel geld, en ook typisch subsidiëren van mensen die niet direct subsidies nodig hebben. Wij gaan hier volgend jaar een burgerinitiatief opzetten als alternatief.

Een Liriodendron chinense omdat je een boom wilt die wat kleiner blijft? Want L. chinense heeft toch wat last van echt koude winters (een boom die in 't wild 40m hoog wordt en hier maar 10m hoog, dat geeft toch wat aan). De Liriodendron tulipifera heeft ook meer opvallende bloemen, maar is natuurlijk een joekel van een boom die niet iedereen in zijn tuin kan planten

Die tuinrangers zijn gewoon erg duur voor de gemeentes. Voor mijn stad zou het neerkomen op 100 EUR subsidie voor iedere tuin (in het beste geval, met name wanneer er voldoende inschrijvingen zijn voor alle coachsessies over een periode van 3 jaar).
Ik vind dat veel geld, en ook typisch subsidiëren van mensen die niet direct subsidies nodig hebben. Wij gaan hier volgend jaar een burgerinitiatief opzetten als alternatief.

Een Liriodendron chinense omdat je een boom wilt die wat kleiner blijft? Want L. chinense heeft toch wat last van echt koude winters (een boom die in 't wild 40m hoog wordt en hier maar 10m hoog, dat geeft toch wat aan). De Liriodendron tulipifera heeft ook meer opvallende bloemen, maar is natuurlijk een joekel van een boom die niet iedereen in zijn tuin kan planten
De hoogte speelt inderdaad een rol in de keuze, de L. tulipifera is te groot of toch zeker in combinatie met mijn moeraseik die ik voor ogen heb qua standplaats want dat is nu ook niet de kleinste boom, naast enkele platanen wil ik bewust nog een kleinere boom die ikzelf nog niet zoveel heb gezien in tuinen, de bloeiwijze lijkt me een mooie aanwinst.
Insnoeien, opkronen of toppen doe ik allemaal zelf dus ik heb nog in de hand :)

En op die echt koude winters wil ik de gok wel nog wagen.

Veel beschimmelde braambessen dit jaar :cry:, waarschijnlijk door het natte weer?

gelukkig ook veel die wel eetbaar zijn

Deze is sinds dit jaar in mijn tuin geraakt en door Maai-Mei-Niet enorm verspreid geraakt. Vind deze een echt zalige bloem en trekt idd veel bijen/hommels aan.

Wist niet dat je deze kunt potten :D
Voilà, een fotoke

p2191697002-5.jpg

Ik kan je een Echinacea als alternatief aanbieden.
Koop je ofwel enkele planten Echinacea 'Cheyenne Spirit', of wel zaad van dit ras. Dat is een 'zaaibybride'. Oogst zaad van de planten en zaai dat in 't voorjaar op de plek waar je Echinacea wilt hebben staan. Dan gaan de planten die het best geschikt zijn voor die standplaats het redden. En die zaaien zich zelf ook spontaan uit. Ik heb ze op twe plekken staan, en ze komen ze nu op de ene plek voor het zevende en de andere plek het derde jaar probleemloos terug

En als je toch iets anders wilt : Helenium "Sahin's Early Flowerer" Zeer gezonde en krachtig groeiende Helenium
@shiftyke
een foto van beide planten in mijn tuin, ik tuinier op zware leemgrond, niet direct ideaal voor deze planten. Die staan daar dus 3-4 jaar nu
p2191697141-4.jpg

p4165607794-4.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de zonnehoed-tip, @ugar, ik denk dat die zeker in de tuin komt (mijn vorige standaard-zonnehoeden zijn verdwenen na de droogte).

Hier is een deel van het gazon bijna niet meer zichtbaar omdat het vol klein streepzaad staat (heb het moeten opzoeken). Geen idee van waar die plotse invasie komt, maar ach, ziet er eigenlijk niet slecht uit en eenvoudig te maaien binnenkort.

Bedankt voor de zonnehoed-tip, @ugar, ik denk dat die zeker in de tuin komt (mijn vorige standaard-zonnehoeden zijn verdwenen na de droogte).

Hier is een deel van het gazon bijna niet meer zichtbaar omdat het vol klein streepzaad staat (heb het moeten opzoeken). Geen idee van waar die plotse invasie komt, maar ach, ziet er eigenlijk niet slecht uit en eenvoudig te maaien binnenkort.
Ik heb hier in 't voorjaar veel groot streepzaad staan (dat wordt effectief > 150 cm hoog) , klein streepzaad is hier dit jaar ook meer aanwezig dan andere jaren.

Ik ben op zoek naar een boom die niet overdreven hoog komt (max een 15 meter) die solitair kan aangeplant worden, standplaats in de zon. Belangrijkste voorwaarden zijn dat hij redelijk snel in het voorjaar dicht groeit (gezien de hoofdreden van de aanplant inkijk voorkomen is) met een mooi volle kruin en liefst nog nuttig voor bijen en insecten. Ikzelf dacht aan een esdoorn maar waarschijnlijk zullen anderen hier wel nog soorten weten die geschikt zijn.

Linde, wilg of een fruitboom trekken ook allemaal wat bijen aan. Daar ga je ongetwijfeld wel iets tussen vinden wat aan jou wensen voldoet.

Ik ben op zoek naar een boom die niet overdreven hoog komt (max een 15 meter) die solitair kan aangeplant worden, standplaats in de zon. Belangrijkste voorwaarden zijn dat hij redelijk snel in het voorjaar dicht groeit (gezien de hoofdreden van de aanplant inkijk voorkomen is) met een mooi volle kruin en liefst nog nuttig voor bijen en insecten. Ikzelf dacht aan een esdoorn maar waarschijnlijk zullen anderen hier wel nog soorten weten die geschikt zijn.
Ik denk onmiddellijk aan Salix caprea (boswilg) of Prunus padus (inheemse vogelkers).

Prachtige boom, maar die wordt wel geen 15m hoog, die gaat op 7-8m blijven steken volgens mij

Je had over de gronddroogte niet zoveel gezegd, ik denk dat een boswilg niet al te goed met lange droogte overweg kan...
het is gewone zandleem grond, niet van de drooste grond maar nu ook niet nat en ik dacht dat een wilg wel liever een wat nattere grond had

Terug
Bovenaan