Misschien hier eens raad vragen, want ik weet niet wat het beste is:
Zoals ik hier al een paar keer heb gezegd woon ik in een rijhuis, waar je dus niet aan de tuin kan zonder door het huis te gaan of langs de buren (en daar zou via een weide van een buur het beste zijn). De tuin zelf is zo'n 80 meter diep, en wordt begrensd door een spoorweg aan het uiteinde.
Achteraan staan in een rij in het midden van de tuin 3 kersenbomen. Dit zijn hoogstammen, zullen iets van een 3 verdiepen hoog zijn. MIjn buurman van 80 jaar oud heeft nooit anders geweten, dus die zijn zo goed als zeker 70+ jaar oud. En ondertussen beginnen ze stilaan naar hun einde te lopen denk ik. De middenste heeft al wat dode takken waar een zwam opgroeit, en een andere heeft al 2x in de herfst een ander soort zwam (gekend als plaag van fruitbomen) op de wortels gehad. Toch blijven ze fruit geven, al krijgen wij die niet echt allemaal geoogst omdat een groot deel gewoon zeer hoog hangt.
Nu is de vraag dus wat te doen:
1. Door een boomverzorger of iets dergelijk ze eens onder handen laten nemen? Ik ben er niet zeker van maar vrees dat dit te laat is, zeker door de zwammen.
2. Ze laten uitdoven, dus niets doen tot ze werkelijk dood zijn. Met de complicatie dat er een paar jaar tussen de drie kan zitten en het niet zo eenvoudig is om in zo'n smalle tuin die te snoeien en het hout weg te voeren. Een dode boom laten staan lijkt me ook niet alles.
3. Ervoor kiezen om ze op een bepaald tijdstip weg te halen. Kapvergunning aanvragen (vermoed dat dit moet?), en ze (laten) verwijderen. Pluspunt: ik kan er dan zelf terug fruitbomen zetten en er in mijn leven nog iets aan hebben.
Extra complicatie: ooit, op een dag, wil men een fietssnelweg aanleggen naast het spoor. Het is dan onvermijdelijk (tenzij ze nog van kant wisselen), dat ik een stuk tuin kwijt ben, en dat betekent waarschijnlijk 1 "positie" van die drie bomen opgeven. Men moet dan ook nog een huis onteigen en afbreken, dus mogelijk ben ik daartegen op pensioen...