Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

En nog iets wat ik daarstraks was vergeten neer te schrijven, voor @Musk en @cege : indien je bollen in gazon of weide integreert en je wilt dat die het jaar nadien terugkomen, dan moet je het loof de tijd geven om af te sterven, zodat de bol na de bloei terug kan aansterken (of beter zelfs, vermeerderen). Ik heb een stuk border waar ik oorspronkelijk 100 bollen heb aangeplant en waar nu een volledige border van 10 m² vol staat. Dat zijn letterlijk duizenden crocusjes. Die zaaien zich trouwens ook uit, ik heb nu zelfs crocussen tussen de klinkers groeien.

Buiten onze veranda hebben we zo vaste plantenbakken voor de ramen. Nu lag daar gewoon boomschors in van de vorige eigenaars. Maar zou er misschien wel iets van planten in willen. Iets dat niet groot word en waar weinig naar om moet gekeken worden. Iemand tips? 😊

Buiten onze veranda hebben we zo vaste plantenbakken voor de ramen. Nu lag daar gewoon boomschors in van de vorige eigenaars. Maar zou er misschien wel iets van planten in willen. Iets dat niet groot word en waar weinig naar om moet gekeken worden. Iemand tips? 😊
Daar kan je 100'den antwoorden op krijgen natuurlijk. Ik heb in mijn bloembakken als een bodembedekker tripmadam groeien (een inheems vetplantje, ik denk dat ik de cultivar "Angelina" heb.), en dat is een mooie groene kleur met gele bloempjes eens per jaar. Groeit normaalgezien op arme bodems en rotsen dus als dat geen concurrentie heeft van andere planten vult dat gewoon je bak zonder dat je daarnaar moet omkijken. Bij wat strengere vorst sterft het af maar komt toch altijd terug hier.

Maar met die eisen kan je voor andere bodembedekkers met wat meer bloemen gaan, en/of bloembollen ertussen steken om wat variatie te hebben.

Als je graag de wilde bijen en andere insecten helpt, bestel een zak zaad van rolklaver en zaai dat erin. Geeft een dichte begroeiing van 20 cm hoog met gele bloemen.

En nog iets wat ik daarstraks was vergeten neer te schrijven, voor @Musk en @cege : indien je bollen in gazon of weide integreert en je wilt dat die het jaar nadien terugkomen, dan moet je het loof de tijd geven om af te sterven, zodat de bol na de bloei terug kan aansterken (of beter zelfs, vermeerderen). Ik heb een stuk border waar ik oorspronkelijk 100 bollen heb aangeplant en waar nu een volledige border van 10 m² vol staat. Dat zijn letterlijk duizenden crocusjes. Die zaaien zich trouwens ook uit, ik heb nu zelfs crocussen tussen de klinkers groeien.

Ik ben nogal lui met het gras in het voorjaar. Veel werk in de moestuin. De eerste keer dat ik maai is het gras typisch al 20-30cm en zijn we al mei of juni. Tegen dan zijn die bollen al goed klaar vermoed ik?

Ik ben nogal lui met het gras in het voorjaar. Veel werk in de moestuin. De eerste keer dat ik maai is het gras typisch al 20-30cm en zijn we al mei of juni. Tegen dan zijn die bollen al goed klaar vermoed ik?
Hangt af van wat je geplant hebt. Begin juni is meestal wel ok voor zowat alles

Daar kan je 100'den antwoorden op krijgen natuurlijk. Ik heb in mijn bloembakken als een bodembedekker tripmadam groeien (een inheems vetplantje, ik denk dat ik de cultivar "Angelina" heb.), en dat is een mooie groene kleur met gele bloempjes eens per jaar. Groeit normaalgezien op arme bodems en rotsen dus als dat geen concurrentie heeft van andere planten vult dat gewoon je bak zonder dat je daarnaar moet omkijken. Bij wat strengere vorst sterft het af maar komt toch altijd terug hier.

Maar met die eisen kan je voor andere bodembedekkers met wat meer bloemen gaan, en/of bloembollen ertussen steken om wat variatie te hebben.

Als je graag de wilde bijen en andere insecten helpt, bestel een zak zaad van rolklaver en zaai dat erin. Geeft een dichte begroeiing van 20 cm hoog met gele bloemen.
Merci voor de tip! Deze kan het wel worden. Vant weekend eens naar een tuinwinkel gaan 😁

Wat is volgens jullie de beste groenblijvende en snelst groeiende boom? Inheems of niet maakt uit, liefst wel hoogstam.

Buiten coniferen zijn er maar weinig loofbomen die wintergroen zijn. Hetgeen wat mij opkomt is de steeneik, olijfboom en een aardbeiboom. Als je een hoogstam wilt hebben blijft er alleen de steeneik over.

Sommige wintergroene struiken worden ook verkocht als bomen: Portugese laurier, olijfwilg, schijnhulst, hulst, liguster,.. Om een paar op te noemen. De Portugese laurier kan uitgroeien tot een middelhoge boom.

Ik weet niet waar mijn vraag het beste moet, dus ik ga op 3 plaatsen naar dezelfde vraag verwijzen (elektriciteit, domotica en hier):
Ik weet niet waar mijn vraag het beste moet, dus ik ga op 3 plaatsen naar dezelfde vraag verwijzen.
Ik ben tuinverlichting aan het (laten) steken, en ik ben een complete leek op vlak van elektriciteit en domotica (als we dit al zo kunnen noemen.

Elektriciteit:
Het lijkt me best een 230v systeem te leggen, met een (minimum) 4-aderige grondkabel. Hiermee kan ik 4 zones definiëren die elk met hun eigen schakelaar aan en uit gaan. En hier kan ik gewoon elke buitenlamp op netstroom gewoon op de kabel aansluiten (zolang ze uiteraard waterdicht genoeg zijn, aka IP44 en up.

2 vragen:
1. Klopt mijn redenering hierboven?
2. Is er nog een wezenlijk verschil in kwaliteit van lampen (want prijzen lopen wild uiteen)? En zoja, iemand een aanrader van merken?

Domotica achtig:
De kabels zullen voor de helft uit de kelder, en voor de helft uit het tuinhuis vertrekken. De schakelaars zullen dus ook in tuinhuis en kelder staan omdat het te moeilijk is ze elders te krijgen.

Wederom 2 vragen:
1. Bestaat er een makkelijke manier om die schakelaars van op afstand (app, knop, afstandsbediening, whatever) te bedienen?
2. Kan ik een bestaande schakelaar boven "slim" maken, zodat die zijn origineel lichtpunt + de tuinverlichting kan bedienen?

Nota: De afstand van de tuin is te groot om bij elke lamp wifi te hebben, dus overal een slimme lamp in vijzen is geen optie.
Nota2: Een RF zender geraakt noch in mijn kelder, noch in het tuinhuis.
Nota3: Ik heb daarentegen wel goede wifi in tuinhuis en kelder.

Zou ik dat riskeren om lavendel plant nog bij te snoeien?
De bazin heeft dat dit jaar beetje genegeerd. En dat stoort me wel dat dit bijna het ganse pad voor het huis inpalmt. :sop:
Dat is normaal ne meter breed.. :unsure:

IMG-20231031-124212.jpg

De uitgebloeide bloemtakken kan je verwijderen en als de vries nog wegblijft dan kan je eventueel de vorm nog lichtjes bij snoeien.

Het volledig inkorten zou ik pas doen in het voorjaar als het terug begint te groeien. Dan kan je zien aan de nieuwe knoppen tot waar je kan inkorten.

Hoe problematisch is het als bloembollen pas in december worden geplant?

Ik heb hier een redelijk aantal bloembollen liggen (krokussen en muscari). Die waren in het voorjaar besteld bij Velt voor een bepaald stuk tuin, maar ondertussen heb ik een hele border aangelegd elders en wil ik die daar onder de grond steken.

Echter, ik wacht nog op wat planten voor ik die border finaliseer, en nu al bloembollen planten waar ik later nog heel wat andere zaken wil zetten is wat hinderlijk (ofwel alles aanduiden ofwel steek ik wel eens een spade in een bloembol). Kortom ik wil nog wat wachten, maar ik ben ook een week in het buitenland voor het werk.

Hoe problematisch is het als bloembollen pas in december worden geplant?

Ik heb hier een redelijk aantal bloembollen liggen (krokussen en muscari). Die waren in het voorjaar besteld bij Velt voor een bepaald stuk tuin, maar ondertussen heb ik een hele border aangelegd elders en wil ik die daar onder de grond steken.

Echter, ik wacht nog op wat planten voor ik die border finaliseer, en nu al bloembollen planten waar ik later nog heel wat andere zaken wil zetten is wat hinderlijk (ofwel alles aanduiden ofwel steek ik wel eens een spade in een bloembol). Kortom ik wil nog wat wachten, maar ik ben ook een week in het buitenland voor het werk.

Komt wel goed, tenzij het nu weken zou gaan vriezen.

Door m'n uitstelgedrag heb ik al heel vaak bollen pas in december de grond gestoken. :laugh:

Terug
Bovenaan