Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Als het die beestjes zijn (en het lijkt er idd op), is het echt heel moeilijk om ze kwijt te geraken. Het krioelde hier en ondanks maatregelen als 2x aaltjes, speelzand op potgrond, lijmvallen, ... bleven ze hier rondvliegen. Aaltjes raad ik trouwens ten zeerste af omdat je ze moet mengen met veel water en onze planten hebben fameus afgezien hiervan.

Uiteindelijk elke dag voor 4 weken aan een stuk (de cyclus van de rouwvlieg is +- 4 weken) vergif gespoten in elke ruimte in huis en nu zijn we er vanaf.

Van zodra ik terug zo'n mug zie, grijp ik meteen terug naar dat product want ze vermenigvuldigen super snel.

Als het die beestjes zijn (en het lijkt er idd op), is het echt heel moeilijk om ze kwijt te geraken. Het krioelde hier en ondanks maatregelen als 2x aaltjes, speelzand op potgrond, lijmvallen, ... bleven ze hier rondvliegen. Aaltjes raad ik trouwens ten zeerste af omdat je ze moet mengen met veel water en onze planten hebben fameus afgezien hiervan.

Uiteindelijk elke dag voor 4 weken aan een stuk (de cyclus van de rouwvlieg is +- 4 weken) vergif gespoten in elke ruimte in huis en nu zijn we er vanaf.

Van zodra ik terug zo'n mug zie, grijp ik meteen terug naar dat product want ze vermenigvuldigen super snel.
Uiteraard paar uur geleden van die aaltjes besteld... :D

Uiteraard paar uur geleden van die aaltjes besteld... :D
Je kan altijd proberen natuurlijk. Het deed hier iets, maar we zagen de planten sneller achteruit gaan (en dan vooral de planten die amper water nodig hebben natuurlijk) dan de rouwmuggenpopulatie. In principe kweken ze vooral in vochtige potgrond, dus je zou kunnen proberen om de planten die weinig water nodig hebben over te slaan. Dan doe je die planten alleszins niet kapot.

Je kan ook gewoon combineren he. Aaltjes + af en toe eens spuiten met zo'n spuitbus. De aaltjes doden de larven en de spuitbus doodt de vliegjes.

Je kan altijd proberen natuurlijk. Het deed hier iets, maar we zagen de planten sneller achteruit gaan (en dan vooral de planten die amper water nodig hebben natuurlijk) dan de rouwmuggenpopulatie. In principe kweken ze vooral in vochtige potgrond, dus je zou kunnen proberen om de planten die weinig water nodig hebben over te slaan. Dan doe je die planten alleszins niet kapot.

Je kan ook gewoon combineren he. Aaltjes + af en toe eens spuiten met zo'n spuitbus. De aaltjes doden de larven en de spuitbus doodt de vliegjes.
Het is uiteindelijk maar 1 plant, voorlopig althans. We zullen proberen en die spuitbus als last resort!

We hebben de plant gekregen en de beestjes zaten er toen al op denk ik.

Het is uiteindelijk maar 1 plant, voorlopig althans. We zullen proberen en die spuitbus als last resort!
Het probleem is dat als je die rouwmuggen in huis hebt, ze zich verspreiden over andere planten. Je ziet nu misschien enkel vliegjes rond één plant, maar je weet niet of er ondertussen al geen eitjes in de potgrond van je andere planten zitten. Nu je toch aaltjes in huis gehaald hebt, zou ik het wel meteen grondig aanpakken, want ze kosten genoeg. Nu ja, er zal wel een handleiding bijzitten dus die zo goed mogelijk volgen.
We hebben de plant gekregen en de beestjes zaten er toen al op denk ik.
Zo komen die beestjes gewoonlijk binnen idd. Eigenlijk kan je nieuwe planten best een tijdje "in quarantaine" zetten. Als je dan merkt dat er rouwmuggen op de plant zitten, hoef je maar 1 plant/ruimte te behandelen. Daarnaast zet ik de potgrond eerst ook een tijdje in de microgolf (uiteraard zonder plant) om het te desinfecteren als we potgrond vernieuwen, want in potgrond uit de winkel zitten vaak ook al rouwmuggen. En als dat niet het geval is, zal dat wel zo zijn als je de zak een tijdje buiten bewaard hebt.

Het probleem is dat als je die rouwmuggen in huis hebt, ze zich verspreiden over andere planten. Je ziet nu misschien enkel vliegjes rond één plant, maar je weet niet of er ondertussen al geen eitjes in de potgrond van je andere planten zitten. Nu je toch aaltjes in huis gehaald hebt, zou ik het wel meteen grondig aanpakken, want ze kosten genoeg. Nu ja, er zal wel een handleiding bijzitten dus die zo goed mogelijk volgen.

Zo komen die beestjes gewoonlijk binnen idd. Eigenlijk kan je nieuwe planten best een tijdje "in quarantaine" zetten. Als je dan merkt dat er rouwmuggen op de plant zitten, hoef je maar 1 plant/ruimte te behandelen. Daarnaast zet ik de potgrond eerst ook een tijdje in de microgolf (uiteraard zonder plant) om het te desinfecteren als we potgrond vernieuwen, want in potgrond uit de winkel zitten vaak ook al rouwmuggen. En als dat niet het geval is, zal dat wel zo zijn als je de zak een tijdje buiten bewaard hebt.
Bedankt voor alle tips!

Mijn bouwgrond is paar dagen geleden gefreesd en alle stronken van alle bomen zijn eruit gehaald (en ook mee kapot gefreesd). Nu ligt al dat spul natuurlijk over heel de bouwgrond verspreid. Er zitten nog wel een paar 'dikkere' takken tussen. Gaat dat allemaal composteren op die grond denken jullie? Zit natuurlijk ook een hoop zand tussen.

Mijn bouwgrond is paar dagen geleden gefreesd en alle stronken van alle bomen zijn eruit gehaald (en ook mee kapot gefreesd). Nu ligt al dat spul natuurlijk over heel de bouwgrond verspreid. Er zitten nog wel een paar 'dikkere' takken tussen. Gaat dat allemaal composteren op die grond denken jullie? Zit natuurlijk ook een hoop zand tussen.
Ik weet niet wat "dikker" net is voor jou, maar stukken hout, zeker volledige takken, gaan echt wel zeer traag composteren hoor. Ik heb drie jaar geleden een dode kerselaar verwijderd, en van de takken die mijn buur niet wilde wegens te dun (dus pak rond 5 cm diameter) heb ik een hoop gemaakt die er nu nog ligt. Daar komen wel zwammen op en dergelijke maar weg is dat niet snel.

Verzamelen en eventueel verhakselen misschien?

ja dikste zijn idd 5cm diameter, merendeel eerder 2cm ofzo. Ik zal misschien wanneer het zomer is die takken wat bij elkaar harken, nu met de natte ondergrond is dat onbegonne werk op een 1400m².

Makkelijkste zal zijn om een hakselaar te huren en een dagje plezier te beleven, alleen niet zo'n goedkope optie. Als je er de ruimte voor hebt achteraan de tuin kan je altijd een takkenbeschutting/takkenhaag maken. Een viertal dikke palen (of meer) de grond in en dan een hek maken met de taken, vormt bovendien een heel goede beschutting voor de diertjes in de tuin.

Gefreesd of met een bosfrees gefreesd?

Probleem is dat dat moeilijk met een hakselaar te verwerken zal worden. Meestal zijn die dingen nogal bruut en heb je takken die in de meest onmogelijke vormen gekraakt zijn. Eigenlijk moesten ze er nog eens over geweest zijn of aan trage snelheid tot het allemaal gemulcht was.

Heb hier een paar jaar geleden ook een stuk van de tuin laten bosfrezen. Daar heb ik lang plezier van gehad om alle stukken hout (dat is dan vooral wortelhout) uit de bodem te trekken. Aangezien je op dat perceel nog gaat bouwen zou ik er nu niet te veel tijd in steken. Nadat de bouw klaar er nog eens iemand laten over gaan met zwaar materiaal en meteen gelijk trekken. Je zal zien dat je de komende maanden veel verzakkingen gaat krijgen.

Is ook niet de bedoeling hoor, ik ga het idd laten liggen en na de bouw zullen we de verzakkingen wel kunnen aanvullen met het zand van de uitgraving van fundering/kruipkelder verwacht ik.

Vraagje ivm afboording. Ik vraag me af als ik een betontegel van 40cm hoog, 4cm dik als afboording gebruik, dit stevig genoeg is.
Aan de ene kant van de afboording is deze tot boven gevuld (met zand/chape), aan de andere kant 10cm met zand.
Ik zou deze wel vast zetten met cement (op een fundering van beton).

Die fundering van beton lijkt mij wel overkill.
Hier heb ik een verhoogd plantenbed met een afboording van blauwd hardsteen 15cm breed en 40cm hoog, Dus vergelijkbaar met de betontegel die jij wil gebruiken.
Die hardsteen staat gewoon in een bedje stabilisé van 10cm breed en hoog.

Die fundering van beton lijkt mij wel overkill.
Hier heb ik een verhoogd plantenbed met een afboording van blauwd hardsteen 15cm breed en 40cm hoog, Dus vergelijkbaar met de betontegel die jij wil gebruiken.
Die hardsteen staat gewoon in een bedje stabilisé van 10cm breed en hoog.
15cm dik tov 4cm is wel een groot verschil :)

Ik ben aant denken om de boordsteen onderaan te klemmen en tussen 2 vastgemetste klinkers.

15cm dik tov 4cm is wel een groot verschil :)

Ik ben aant denken om de boordsteen onderaan te klemmen en tussen 2 vastgemetste klinkers.
Ze zijn 4vm dik.
Als je die voldoende in diep in de grond zet gaan die echt niet loskomen hoor.

Ik heb hier al terrassen uitgebroken waar de vorige eigenaar bij dacht dat er een camion over moest kunnen rijden, een merde om uit te breken.

Vraagje ivm afboording. Ik vraag me af als ik een betontegel van 40cm hoog, 4cm dik als afboording gebruik, dit stevig genoeg is.
Aan de ene kant van de afboording is deze tot boven gevuld (met zand/chape), aan de andere kant 10cm met zand.
Ik zou deze wel vast zetten met cement (op een fundering van beton).
Ik heb hier een grindpad en perzikstenenpad van elkaar gescheiden met een kleine boord van betondals van 4cm dik. Die zitten gewoon in de kleingrond zonder iets van cement en ik rij daar regelmatig met zware kruiwagens over zonder enige verzakking. Ons tuinhuis staat ook op betondals die gelegd zijn op chape en daar is de afboording ook gedaan met diezelfde betondals, maar daar heb ik ze wel met tegellijm aan de zijkant van de chape gekleefd omdat de chape een stuk hoger ligt dan de pad ernaast.

Vraagje: iemand een idee waar je het goedkoopst aan haagplanten geraakt? Nu kan je overal planten vinden met blote wortel (wat sowieso goedkoper is), maar de prijzen liggen nogal uit elkaar en er zijn veel aanbieders. Welke haag ben ik nog niet meteen uit, maar het mag niet te traag groeien en moet sterk en wintergroen zijn. Ik dacht aan Glansmispel Red Robin en m'n vriendin aan Portugese Laurier, maar we vinden elkaars keuze maar niets dus misschien wordt het nog iets anders.

Terug
Bovenaan