Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Iemand die dé oplossing heeft tegen de mol?
We zitten met een enorm exemplaar. Allez het is te zeggen, heb 'm nog niet gezien maar aan de molshopen te zien moet ie gigantisch zijn!
Als ge geduld en tijd hebt: Zoek u een verse molshoop, pakt u een stoeltje en zet er u bij rond 8h 's ochtends of 17h 's avonds, dan zijn mollen het actiefst en graven ze zich een weg naar boven. Eenmaal ge de bovenkant van de hoop plots ziet bewegen zet je u scherp om (met een stevige handschoen aan) de kanjer beet te nemen (en uiteraard te verplaatsen).

Vallen kunnen werken, maar je moet ze wel zeer goed plaatsen. Ik heb bovenstaande manier vorig jaar 2 x met succes toegepast, koptelefoontje op en rustig podcast luisteren tot ze komen piepen.

Iemand die dé oplossing heeft tegen de mol?
We zitten met een enorm exemplaar. Allez het is te zeggen, heb 'm nog niet gezien maar aan de molshopen te zien moet ie gigantisch zijn!
Misschien het hippie-alternatief, maar ik laat die gewoon doen en maak dan die molshopen plat met een hark. Mollen zijn niet heel het jaar door actief, en in geen tijd groeit er toch gewoon terug gras door die aarde. Als je natuurlijk fan bent van het gemillimetreerd biljartlaken is dat wel moeilijk.

Misschien het hippie-alternatief, maar ik laat die gewoon doen en maak dan die molshopen plat met een hark. Mollen zijn niet heel het jaar door actief, en in geen tijd groeit er toch gewoon terug gras door die aarde. Als je natuurlijk fan bent van het gemillimetreerd biljartlaken is dat wel moeilijk.
Ik ben hier ook wel fan van. Al grijp ik wel in het moment dat de gazon er na 14 dagen verlof uitziet als een bmx parcours :laugh:

We hebben op een stukje nieuwe grasmatten gelegd, maar ik zie dat het nu droog gaat blijven de komende weken. Is de luchtvochtigheid + kouder weer voldoende voor het hechten van de matten, of toch best sproeien?

Het tuinseizoen is eindelijk terug begonnen! Vandaag de siergrassen en enkele wintervaste planten gesnoeid. Wou de lavendel ook al snoeien, maar ga toch nog even wachten voor het geval de temperaturen weer helemaal zouden kelderen naar het einde van de maand.

Ik zou graag kiezel aan de voorkant van het huis ruilen voor planten/bodembedekker.

Wanneer kan ik daar het best aa beginnen?

Is westgericht. Waarbij ene kant droger is dan de andere door de aanwezigheid van een muurtje die de zonneschijn tegenhoudt overdag.

Ik zou graag kiezel aan de voorkant van het huis ruilen voor planten/bodembedekker.

Is westgericht. Waarbij ene kant droger is dan de andere door de aanwezigheid van een muurtje die de zonneschijn tegenhoudt overdag.
Welke bodembedekker ga je gebruiken?

Als je planten niet erg vorstgevoelig zijn kan je dat nu gewoon doen lijkt me. Tenzij het later nog een pak kouder zou worden (kans is klein), is dit beetje nachtvorst niet schadelijk. Om te planten wordt doorgaans najaar en voorjaar aangeraden.

Om planten te kiezen moet je vooral denken hoeveel uur zon die krijgen. Voor westgericht zijn planten die liefst volle zon krijgen waarschijnlijk al geen optie, voor achter dat muurtje zullen het dan schaduwplanten zijn.

Om het onrkuid tegen te gaan zijn we op zoek naar een bodembedekker om tussen de planten in de borders te plaatsen. Idealiter vinden we iets dat snel groeit, goedkoop in aankoop is, en niet te groot wordt. Kennen jullie soms enkele aanraders?

Om het onrkuid tegen te gaan zijn we op zoek naar een bodembedekker om tussen de planten in de borders te plaatsen. Idealiter vinden we iets dat snel groeit, goedkoop in aankoop is, en niet te groot wordt. Kennen jullie soms enkele aanraders?
Kruipend Zenegroen (Ajuga Reptans) misschien, of een soort Geranium Macrorrhizum. Zenegroen is lager en groeit sneller, die Geranium is wat hoger maar geeft volgens mij een dicht tapijt wat beter is tegen onkruid. Nepeta faassenii 'Walker's Low' of gewoon Salie als het wat groter mag en zonnig is.

Laatst bewerkt:
We wouden hier de voortuin eens onder handen nemen dit voorjaar. Nu hebben we hier veel kiezels (padje + autostaanplaats) die we weg wouden. Padje willen we wat anders met andere kiezels en autostaanplaats wordt gras.

Hebben jullie enige tips om goedkoop de kiezels te weg te krijgen? Op andere plakken rond de woning hebben we dit niet nodig en andere optie is 'te geef ergens adverteren. Maar is veel rompslomp.
Waren aan het denken om deze mss te verdelen op de vloer van de kruipruimte, zou dit een mooie optie zijn?

sOLyCQO.jpeg

1OREEfM.jpeg

Z0hwdZa.jpeg

We wouden hier de voortuin eens onder handen nemen dit voorjaar. Nu hebben we hier veel kiezels (padje + autostaanplaats) die we weg wouden. Padje willen we wat anders met andere kiezels en autostaanplaats wordt gras.

Hebben jullie enige tips om goedkoop de kiezels te weg te krijgen? Op andere plakken rond de woning hebben we dit niet nodig en andere optie is 'te geef ergens adverteren. Maar is veel rompslomp.
Waren aan het denken om deze mss te verdelen op de vloer van de kruipruimte, zou dit een mooie optie zijn?
Een infiltratieput als je ergens (een overloop van) regenwater afvoert naar je tuin zou nog een optie kunnen zijn. Verder, als je het toch allemaal gaat opscheppen is dat gratis weggeven misschien minder moeite dan het achteraf terug gaan verdelen, al weet ik niet of daar nu veel vraag naar is.

Verder, een kruipruimte...moet je daar niet knielen/kruipen om aan leidingen ofzo te kunnen? Lijkt me niet leuk in een laag kiezels.

Laatst bewerkt:

sOLyCQO.jpeg

1OREEfM.jpeg

Z0hwdZa.jpeg
In geen geval in je kruipruimte gooien. Ik zou het bijeen scheppen en op een hoop voor je huis leggen met bordje "gratis". Nog een advertentie op 2dehands en FB marketplace en ze komen het wel halen.

Ik heb carex grayi (morgensterzegge) in de voortuin staan. Moeten die teruggesnoeid worden? Kan dat nog en hoe ver?

sOLyCQO.jpeg

1OREEfM.jpeg

Z0hwdZa.jpeg
Steentjes laten liggen en er een soort 'rotstuin' van maken met wat kruiptijm en varianten? Minder onderhoud dan gras :cool:

Heerlijk weer nu. Elke middag een 15-20min wat in de tuin vertoeven en nu gewoon wat het onkruid/wilde grassen aan het weghalen.

Lavendel moet nog gesnoeid worden, maar ik wacht er nog eventjes mee. Het vriest nog.

Ik heb carex grayi (morgensterzegge) in de voortuin staan. Moeten die teruggesnoeid worden? Kan dat nog en hoe ver?
Ik doe dat met die van mij wel, ondanks dat daar e wintergroen zijn zit er toch altijd wel wat bruin blad tussen. De nieuwe scheuten zijn wat mooier groen ook.

Terug
Bovenaan