Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Takkenschaar inderdaad.
Of zaag, afhankelijk hoe dik ze zijn.

Met die haagschaar zoals je toont is dat een no-go in ieder geval

Deze zijn toch eerder voor te fatsoeneren dan een kopje kleiner te maken vrees ik.

Zal van de dikte van de takken afhangen vooral, combinatie handzaagje voor hele dikke takken (indien aanwezig) en een takkenschaar lijkt me de logische optie. Heggenscharen zijn voor voor af te toppen en de groei in vorm te houden.
Zou een beetje zonde zijn om mijn nieuw speelgoed te ruïneren, al zal ik wel snel door hebben dat het op die manier niet zal werken. Dan ga ik een minder dure heggenschaar kopen en investeren in een takkenschaar. Handzaag heb ik thuis liggen, maar dat alleen gebruiken lijkt me onbegonnen werk gezien de hoeveelheid haag.

Dan toch maar die investering doen, dat spaart me een dag gefrustreerd gevloek uit. :p
Ga voor een goede takkenschaar. Eéntje met dempers. Anders ga je nog last krijgen van je polsen.
Ik gebruik zelf voornamelijk een Felco 210C-60, die is uit carbon vervaardigd en vederlicht. Kan je wel maar gebruiken tot een diameter van 35mm. Maar zelf gebruik ik ze alleen bij diameters < 25-30 mm. Er bestaan nog grotere takkenscharen, heb al enkele keren overwogen een Felco 22 te kopen (die snijdt probleemloos tot 45 mm diameter), maar dat is een erg zware schaar (2 kg). Dat werkt gewoon niet comfortabel. Fiskars heeft een takkenschaar die zelfs weg kan met takken van 50mm. Maar ook die is vrij zwaar.
Van zodra takken 25-30mm dik zijn gebruik ik een snoeizaag. Dat is de makkelijkste manier om dat soort stammen (25-60 mm) mooi in te korten.

Koop in ieder geval een takkenschaar met vogelbek snoeimessen. Takkenscharen van het hamer en aambeeldtype dienen om droog hout te snijden.
Niemand heeft gezegd dat tuinieren gemakkelijk is he :biglaugh:
Tuinieren is gemakkelijk :cool:

Ja tis de Annabel natuurlijk, de 'strong' variant maar dat stelt niet veel voor.

Eens brainstormen wat ik er na het seizoen mee aanvang, plaats maken en nieuwe planten kunnen zetten, is altijd een beetje feest :woohoo:. Al stond hij voor het slechte weer wel erg prachtig.

Ik moet wel eens rekening leren houden met bloeiperiode. Zeer veel dingen zijn uitgebloeid voor de moment.

Buiten de platte Anabelle en de kogellook.
Mooie dingen die hier nu in bloei staan en probleemloos groeien:
Oreganum vulgare
Aster x frikartii Mönch (en bloeit tot november)
Thalictrum Elin (wel hoog)
Lavandula
Knautia
Achillea
Veronicastrum
Veronica

Indien het een struik moet zijn: Deutzia setchuenensis var. corymbiflora staat hier nu ook in bloei. Daar kan geen "Annabelle' tegen op hoor.

Dat is alleen de moeite indien je of
  • bedrijven als DCM wilt sponsoren door hun producten te kopen
  • een bodemattest hebt dat aantoont dat er een tekort is aan een aantal voedinselementen
Meststoffen en al helemaal kunstmeststoffen zijn gewoon een nutteloze geldverspilling. En ze komen jouw tuin echt niet ten goede, ze zorgen er wel voor dat bladluizen volgend jaar jouw beuken gaan verkiezen boven die van de buren.
Bedankt voor de info! De beukjes doen het oké (geen uitval) maar groeien traag/nauwelijks wat wellicht normaal is gezien ze pas eind vorig jaar zijn aangeplant. Ik laat ze maar rustig verder doen ;)

Bedankt voor de info! De beukjes doen het oké (geen uitval) maar groeien traag/nauwelijks wat wellicht normaal is gezien ze pas eind vorig jaar zijn aangeplant. Ik laat ze maar rustig verder doen ;)
Dat is perfect normaal, die hun energie gaat in het begin vooral naar het aanmaken van een goed wortelgestel. Eens dat wat gegroeid is gaan ze snel beginnen groeien!

Dat is perfect normaal, die hun energie gaat in het begin vooral naar het aanmaken van een goed wortelgestel. Eens dat wat gegroeid is gaan ze snel beginnen groeien!
Absoluut. Kan één of twee jaar duren voor zo'n planten echt bovengronds beginnen groeien.

Mooie dingen die hier nu in bloei staan en probleemloos groeien:
Oreganum vulgare
Aster x frikartii Mönch (en bloeit tot november)
Thalictrum Elin (wel hoog)
Lavandula
Knautia
Achillea
Veronicastrum
Veronica

Indien het een struik moet zijn: Deutzia setchuenensis var. corymbiflora staat hier nu ook in bloei. Daar kan geen "Annabelle' tegen op hoor.

We hebben hier in de tuin oa ook ons oog laten vallen op hortensia's, en onze tuinman steld voor: Hydrangea quercifolia
Is dat een soort die aan te raden is? Qua stevigheid, nuttig voor natuur?, ...

De plek waar we deze willen planten is in volle zon tot de namiddag, ik weet niet of dit problemen geeft.

We hebben hier in de tuin oa ook ons oog laten vallen op hortensia's, en onze tuinman steld voor: Hydrangea quercifolia
Is dat een soort die aan te raden is? Qua stevigheid, nuttig voor natuur?, ...

De plek waar we deze willen planten is in volle zon tot de namiddag, ik weet niet of dit problemen geeft.
H. quercifolia is één van de Hydrangea's die wel wat zon kan hebben.

Volgens mij is dat wel een soort die zo goed als alleen steriele bloemen produceert. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee...

Is een halfschaduw plant.
(wat niet wil zeggen dat het niet zal lukken he.. Zal veel van de grond afhangen)

Heeft grote bladeren en kan ook wel grote bloemen krijgen. Waardoor die net als die Annabelle ook wel wat open valt hoor.

Hangt ook allemaal sterk af van de locatie in de tuin en het geheel. Ik vind dat een 'mooi van ver' plant, zou dat niet te dicht tegen terras zetten bijvoorbeeld. Ook vrij veel zetten, dat dat echt iets voorstelt

Ik zag vorig week-end redelijk wat vlinders in de tuin, maar vreesde dat die populatie zou gedecimeerd zijn na de regenval. Tot mijn grote vreugde tel ik nu toch bijna veertig vlinders in de tuin. En, daar zijn heel wat dagpauwogen bij, die heb ik sinds de grote droogte van twee jaar geleden nog amper gezien hier.
Ik zie wel geen blauwtjes (op één bruin blauwtje na).

Hier is het nog vollenbak, distelvlinders, dagpauwogen, koolwitjes, zandoogjes. Juist de koninginnepage heb ik dit jaar nog niet gespot al was dat de vorige jaren ook eerder een rariteit.

Vandaag een aantal keizersmantels in de tuin gezien. Toch even moeten opzoeken wat het juist was want ik had ze nog nooit gezien.

Terug
Bovenaan