Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik heb een klein boompje geplant, momenteel maar 60 cm ofzo (zat in een pot). Ik heb het de eerste week elke dag water gegeven, dan kwam de regen vorige week, en nu vraag ik me af hoe dikwijls ik eigenlijk nog moet water geven? Op het internet hoor je natuurlijk vanalles: elke dag tot 1x elke 14 dagen.

Gewoon kijken of de grond niet te droog staat?

Gewoon kijken of de grond niet te droog staat

👍

En afhankelijk welk boompje. De ene kan er al beter tegen dan de andere. Maar zeker niet alle dagen, en om de 14 dagen kan ook aan de lange kant zijn..

Bij droogte krijgt alles hier om de 3 dagen water. Potten om de 2 dagen of elke dag

Iemand een idee hoe ik de groei van mijn klimop wat kan beperken? Wij hebben betonschermen over de lengte van de hele tuin en klimop groeit daar tegen. Probleem is dat die er ook over groeit en ik zeker 4 keer per jaar moet bijsnoeien. Mijn buurvrouw komt daar ook evenveel keer per jaar over klagen bij het minste sprietje dat er over groeit.
Ideaal gezien zou ik iets willen installeren aan de top van de muur zodat klimop er niet kan overgroeien maar ik weet niet of zoiets bestaat?

Wij hebben een woning gekocht met een grote tuin bij. De vorige eigenaars hebben die eind vorig jaar proper achtergelaten. Wij wonen daar nog niet en zijn zeker nog een jaar bezig met een grote verbouwing. De tijd ontbreekt dus om de tuin echt piekfijn te onderhouden.
Momenteel heb ik weinig ervaring met tuinieren maar ik wil wel bijleren. Kunnen jullie mij wat basic-tips geven voor onderstaande zaken?

-welke app raden jullie aan om te ontdekken wat er allemaal in de tuin staat? Dat je bij wijze van spreken een blad of bloem fotografeert en dat je de naam krijgt alsook de "onderhoudsvoorschriften"? Of is dat iets te gemakzuchtig?
-ik verbaas mij er elke keer weer over hoe snel het gras daar groeit. Ik heb heel het voorjaar het gras elke week gemaaid maar zelfs dan geraakte de grasmachine er soms quasi niet door. Ik maai nu ook zonder opvangbak gewoon voor de snelheid, maar in de toekomst wil ik dit gaan oprapen. Wat gebruiken jullie voor een oppervlakte van +/-1500m² aan gras maar waar veel grote struiken en bomen her en der in het gras staan? Vrienden spreken over een frontmaaier met opvangbak maar dat lijkt niet gemakkelijk te vinden, en al helemaal niet voor een ietwat betaalbare prijs...?
-Is er online ergens een gids te vinden wat je mag snoeien/scheren op welk moment in het jaar? Ik zie nu dat de tuin wat aan het overwoekeren is en zou hier en daar willen alles wat korter zetten zodat de tuin niet verwilderd is tegen dat we er volgend jaar gaan wonen... Kan dat nu?
-een hoek van de tuin is helemaal overgroeid met brandnetels (vermoedelijk vroeger een kippenren geweest). Als ik daar met de bosmaaier inga en alles afdoe, geraak ik daar vanaf?
-op andere plaatsen in de tuin groeien ook bladnetels tussen de andere planten die daar zichtbaar onder lijden. Hoe pak ik dit best aan?
-centraal in de tuin staat een gigantische treurwilg. Wat doe ik daar best aan zodat die nog eens 100 (?) jaar kan blijven staan?

M'n tuintje staat er mooi bij! Ik heb heel mijne achtertuin aangepakt. Hard gewerkt!
Zelf plantenbakken en muurtjes gemetst, zelf houten bankjes gemaakt. Plantenbakken zijn nu gevuld en er staan vaste planten/bloemen in, vanalles wat.
Nu ga ik nog een houten constructie maken en klimplanten (kamperfoelie) opzetten om schaduw te creëren. Mogelijks vanachter ook nog enkele leibomen, waarschijnlijk red robin.

Wij hebben een woning gekocht met een grote tuin bij. De vorige eigenaars hebben die eind vorig jaar proper achtergelaten. Wij wonen daar nog niet en zijn zeker nog een jaar bezig met een grote verbouwing. De tijd ontbreekt dus om de tuin echt piekfijn te onderhouden.
Momenteel heb ik weinig ervaring met tuinieren maar ik wil wel bijleren. Kunnen jullie mij wat basic-tips geven voor onderstaande zaken?

-welke app raden jullie aan om te ontdekken wat er allemaal in de tuin staat? Dat je bij wijze van spreken een blad of bloem fotografeert en dat je de naam krijgt alsook de "onderhoudsvoorschriften"? Of is dat iets te gemakzuchtig?
-ik verbaas mij er elke keer weer over hoe snel het gras daar groeit. Ik heb heel het voorjaar het gras elke week gemaaid maar zelfs dan geraakte de grasmachine er soms quasi niet door. Ik maai nu ook zonder opvangbak gewoon voor de snelheid, maar in de toekomst wil ik dit gaan oprapen. Wat gebruiken jullie voor een oppervlakte van +/-1500m² aan gras maar waar veel grote struiken en bomen her en der in het gras staan? Vrienden spreken over een frontmaaier met opvangbak maar dat lijkt niet gemakkelijk te vinden, en al helemaal niet voor een ietwat betaalbare prijs...?
-Is er online ergens een gids te vinden wat je mag snoeien/scheren op welk moment in het jaar? Ik zie nu dat de tuin wat aan het overwoekeren is en zou hier en daar willen alles wat korter zetten zodat de tuin niet verwilderd is tegen dat we er volgend jaar gaan wonen... Kan dat nu?
-een hoek van de tuin is helemaal overgroeid met brandnetels (vermoedelijk vroeger een kippenren geweest). Als ik daar met de bosmaaier inga en alles afdoe, geraak ik daar vanaf?
-op andere plaatsen in de tuin groeien ook bladnetels tussen de andere planten die daar zichtbaar onder lijden. Hoe pak ik dit best aan?
-centraal in de tuin staat een gigantische treurwilg. Wat doe ik daar best aan zodat die nog eens 100 (?) jaar kan blijven staan?
Voor de app denk ik dat je Obsidentify zoekt van Natuurpunt maar die geeft je niet alle sierplanten, en ook geen onderhoudstips.

Voor het maaien lijkt me dat, als je wat wil stappen, ook wel doenbaar met een zelftrekkende grasmaaier op benzine. Zal alleszins goedkoper zijn dan een frontmaaier. Ik zou, tenzij je de grond wil verarmen (meer bloemen, minder gras) zien dat je een mulchfunctie hebt zodat je niet altijd de bak moet legen.

Brandnetels, ik trek die uit met deftige handschoenen en liefst lange mouwen. Als het er echt veel zijn zal de bosmaaier ook wel aangewezen zijn maar ze komen gewoon terug uit de wortels. Mogelijk is bosmaaier, en daarna karton met compost erop zoals je hier meer leest wel een optie.

Je hebt ook nog de app Plantnet (y)

Brandnetels kan je hier en daar laten staan in een hoekje bv. Goed voor bepaalde vlinders, lieveheersbeestjes en andere insecten.

Aan die Treurwilg moet je niks meer aan doen. Misschien in het voorjaar de kruisende, kleine en dode/beschadigde takken weg zagen/snoeien.

Buiten bepaalde hagen en bomen is het nu niet het seizoen voor te snoeien volgens mij. Daar kan je beter mee wachten tot de herfst en winter.En best met een app even kijken wat er in de tuin staat zodat je daarop kan baseren ivm het snoeien.

zo iets :sop:

ik heb gisteren een nieuwe composthoop gemaakt, gewoon mbv palen en vogeldraad, kan ik best een ‘dakje’ voorzien tegen de regen ? Staat wel wat beschut onder een paar bomen

Kan je doen want anders staat die te nat volgens mij. Ik heb een dak gemaakt met zo’n riet op rol zodat er wat water door kan.

zo iets :sop:

ik heb gisteren een nieuwe composthoop gemaakt, gewoon mbv palen en vogeldraad, kan ik best een ‘dakje’ voorzien tegen de regen ? Staat wel wat beschut onder een paar bomen
Best bedekken, anders spoelen de voedingsstoffen uit en vertraagt het vohct het composteringsproces
Ik heb een klein boompje geplant, momenteel maar 60 cm ofzo (zat in een pot). Ik heb het de eerste week elke dag water gegeven, dan kwam de regen vorige week, en nu vraag ik me af hoe dikwijls ik eigenlijk nog moet water geven? Op het internet hoor je natuurlijk vanalles: elke dag tot 1x elke 14 dagen.

Gewoon kijken of de grond niet te droog staat?
één keer per week, meer zou ik geen water geven. Maar beste is kijken of hij niet te droog staat

Vandaag en gisteren werk gemaakt van het snoeien van de hagen. 't Was erg warm vandaag, en ik heb gedurende de dag eigenlijk te weinig gedronken (zoals in : bijna niets).
Ik woog vanavond toen ik in de douche ging 1.1 kg minder dan vanmorgen, ondanks het feit dat ik net daarvoor een volledige liter water had binnengekapt...
Ik moet echt leren drinken ...
Het hakselen van het snoeihout met de nieuwe Stihl gaat echt een pak sneller dan met de Eliet die ik ervoor had, echt een plezier om mee te werken :cool: 🤪

Best bedekken, anders spoelen de voedingsstoffen uit en vertraagt het vohct het composteringsproces
Ik heb vandaag hooi op onze compost gegooid, vond dat er te veel "nat" materiaal op lag, dus wat hooi en kleine takjes er bij. Goed idee of niet?
Dit voorjaar uitstekende compost van eigen makelij kunnen gebruiken, maar dit jaar veel meer gras, onkruid en dergelijke dan vorig jaar, dus toch heel andere compost aan het krijgen.

Ik heb vandaag hooi op onze compost gegooid, vond dat er te veel "nat" materiaal op lag, dus wat hooi en kleine takjes er bij. Goed idee of niet?
Dit voorjaar uitstekende compost van eigen makelij kunnen gebruiken, maar dit jaar veel meer gras, onkruid en dergelijke dan vorig jaar, dus toch heel andere compost aan het krijgen.
Je moet nat (groen) materiaal mengen met droog (bruin) materiaal, wat je doet is dus perfect. Indien je snel compost wilt hebben, kan je na twee weken alles eens omzetten, dan gaat dat composteren super snel

kscHl7.jpg

Nog mensen een groendak(je)?

Gewoon sedum mix.
Vrij simpele opbouw, maar doet het toch goed. Ik geef dat bij extreme droogte soms wel eens water

Door een designkeuze van onze architect (form before function) is dat jammerlijk genoeg niet mogelijk op ons plat dak...

Net terug uit Duitsland (Moezel). Wat een verademing op vlak van ecologie. Zonder het helemaal in hippiestijl te trekken houden ze daar echt veel meer rekening met insecten dan hier.

Overal gigantische insectenhotels, elke berm vol met wilde bloemen en als toppunt een bijennest op een toeristische plaats. Hier wordt dat platgespoten, daar een bordje erbij "niet schrikken, gewoon doorlopen". Heerlijk om te zien :love:

En het werkt echt wel, er zaten daar ongelofelijk veel vlinders, bijen, insecten tout court. Hopelijk komt die switch er hier ook (snel).

Terug
Bovenaan