Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Hmm 't is die wat ik aan het bekijken ben, maar inderdaad aan de dure kant voor mijn gebruik..
Voor mij ook, ik heb hier nog 500 euro ecocheques liggen maar das wel het maximum, zo superveel ga ik het ook niet nodig hebben.
Tis vooral snoeisel van vaste planten, 2x per jaar de bloemenweide en dan wat kleine takken die van de bomen vallen.

Hmm 't is die wat ik aan het bekijken ben, maar inderdaad aan de dure kant voor mijn gebruik..
Voor mij ook, ik heb hier nog 500 euro ecocheques liggen maar das wel het maximum, zo superveel ga ik het ook niet nodig hebben.
Tis vooral snoeisel van vaste planten, 2x per jaar de bloemenweide en dan wat kleine takken die van de bomen vallen.
Dan ben je misschien wel beter af met af en toe eens een hakselaar te huren wanneer je er één nodig hebt. Tenzij je alleen echt fijne takjes moet verhakselen

Dan ben je misschien wel beter af met af en toe eens een hakselaar te huren wanneer je er één nodig hebt. Tenzij je alleen echt fijne takjes moet verhakselen
Inderdaad, denk ook dat het dat gaat worden.

Ooit eens een hakselaar gehad en daar dan te weinig geld tegenaan gegooid.. waardeloos toestel dus.

Inderdaad, denk ook dat het dat gaat worden.

Ooit eens een hakselaar gehad en daar dan te weinig geld tegenaan gegooid.. waardeloos toestel dus.
Zo'n dingen hebben ook onderhoud nodig (messen slijpen) en durven wel eens kapot gaan. Mijn vorige hakselaar heeft na 6 jaar er de geest aan gegeven (en dat was ook geen goedkoop toestel) en had me toch ook al > 100 EUR gekost aan herstellingen

Gisteren voor 't eerst een boeketje geplukt uit de bloempluktuin die ik dit voorjaar heb aangelegd. Allemaal vaste planten, dus gewoon een border van 80 m² die max 10 uur onderhoud per jaar vergt. Ik zou zo 2-3 boeketten per week moeten kunnen oogsten vanaf midden mei tot einde september...
Gewoon een foto met de smartphone, dus verwacht er geen wonders van.

p4144676546-3.jpg

Netjes :thumb:

Bestaat er ook zoiets als een 'eetbare' border? Bv met citroenmelisse, tijm, rozemarijn, ... maar ook met 1 jarige planten?

Bestaat er ook zoiets als een 'eetbare' border? Bv met citroenmelisse, tijm, rozemarijn, ... maar ook met 1 jarige planten?
Ja. Rozemarijn staat hier in de borders. Venkel ook. Tijm, lavendel, salie en rozemarijn ook. Allemaal als sierplant. Ik eet er wel niet van. Je kan ook bepaalde vaste planten in de border zetten die je gewoon kan eten, verdiep je daarvoor best wat in permacultuur...
Citroenmelisse staat in de fruittuin, heerlijk om langs te wandelen. T

Ik heb maar een stadstuintje van 15*5m waarvan ongeveer 4*5m terras en dan wil ik nog een tuinhuis van 2.5*3 of zo.
Niet iedereen heeft een paar voetbalvelden als tuin ;)

Ik heb maar een stadstuintje van 15*5m waarvan ongeveer 4*5m terras en dan wil ik nog een tuinhuis van 2.5*3 of zo.
Niet iedereen heeft een paar voetbalvelden als tuin ;)
Dus een kleine border in de zon met allemaal kruiden, gaat perfect in een stadstuintje.

Dat was de bedoeling, tuin komt een 30cm hoger te liggen dan het terras. Daar dus een trapje in het midden met links en rechts een border en dan aan de linkerzijde ook nog een border.
Achteraan het tuinhuis en eventueel daarnaast een kleine moestuin of zo. Al zal die wel heel de (na)middag in de schaduw liggen :s

Niet super duidelijk op m'n gsm, maar ziet er op het eerste zicht normale 'bladval' uit. Aangezien nog 95% groen blad en die groene zien er ook prima uit.
Thanks, stelt me gerust! Groeien er dan nieuwe bladeren op die plaats of worden het kale plekken als ik de lelijke bladeren weghaal?

Interessant idee. Hier de klassiekers: tijm, rozemarijn, oregano, munt, citroenmelisse, laurier.

Na vorige winter zijn die rozemarijn en laurier er nu wel aan. De munt dacht ik eerst ook, maar het verdient zijn reputatie als ontuitroeibaar en komt terug. De citroenmelisse is ook zoiets, niet te verslaan.

Geven ook wel bloemen die bijen aantrekken, zeker de tijm is hier ongeloofelijk populair.

Interessant idee. Hier de klassiekers: tijm, rozemarijn, oregano, munt, citroenmelisse, laurier.

Na vorige winter zijn die rozemarijn en laurier er nu wel aan. De munt dacht ik eerst ook, maar het verdient zijn reputatie als ontuitroeibaar en komt terug. De citroenmelisse is ook zoiets, niet te verslaan.

Geven ook wel bloemen die bijen aantrekken, zeker de tijm is hier ongeloofelijk populair.
Zet wilde marjolein ipv gecultiveerde. Groeit hier overal in de beemden, smaak is wat sterker, plant is véél sterker.

Zet wilde marjolein ipv gecultiveerde. Groeit hier overal in de beemden, smaak is wat sterker, plant is véél sterker.
Wikipedia leert mij dat deze vaak als oregano wordt verkocht, en hij lijkt verdacht veel op de oregano die ik uit de Aveve heb. Zou kunnen verklaren waarom die door de winter is geraakt.

Iemand een idee vanwaar de verkleuringen komen van sommige bladeren van onze rhodos? Er zijn bladeren die geel zijn, maar er zijn er ook die rood zijn en sommige hebben bruine stippen.
Kan ook bladvlekkenziekte zijn? Als dat het geval is moet je alles wat besmet is verwijderen.

Salie en curry zijn ook lekkere kruiden die fel geuren. De curry heeft ook mooie gele bloemen. Alleen jaarlijks goed snoeien want ze worden wel groot. Venkel is ook een leuke, je hebt de groene en de brons kleurige, alleen zaait die van zelf uit.

Welke bloemweide mengels gebruikt iedereen trouwens? Na de zomer ga ik een nieuwe border inzaaien maar ben er nog niet uit welk mengel. Het is zonnige leemgrond dus ik dacht uiteraard aan deze of misschien een specifiek bijen/vlindermengels.

Veruit de beste resultaten imo.
Heb al zeker 10 merken geprobeerd, ook heel specifieke pakketten, maar telkens is die dcm mix de beste. Dit jaar eens mix uit de action (stuk of 3 soorten), maar dat was ook maar niks. Die dcm mix, mengen met 25kg witzand, en dan zo openstrooien. In april. Dan ga je het beste resultaat hebben. Eventueel nog extra zelf toevoegen (klaprozen, zonnebloemen,..)

Veruit de beste resultaten imo.
Heb al zeker 10 merken geprobeerd, ook heel specifieke pakketten, maar telkens is die dcm mix de beste. Dit jaar eens mix uit de action (stuk of 3 soorten), maar dat was ook maar niks. Die dcm mix, mengen met 25kg witzand, en dan zo openstrooien. In april. Dan ga je het beste resultaat hebben. Eventueel nog extra zelf toevoegen (klaprozen, zonnebloemen,..)
wat kan je deze periode nog zaaien dat nog uitkomt en zo een beetje groen blijft in de winter?

ik heb nog een stuk waar ik niet veeel op wil planten wegens een bouw naast de deur, maar ik heb het gevoel dat het nog een tijdje open gaat blijven staan tot ze de zijgevel afwerken

Terug
Bovenaan