Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

wat kan je deze periode nog zaaien dat nog uitkomt en zo een beetje groen blijft in de winter?

ik heb nog een stuk waar ik niet veeel op wil planten wegens een bouw naast de deur, maar ik heb het gevoel dat het nog een tijdje open gaat blijven staan tot ze de zijgevel afwerken

Als het tijdelijk is zou ik iets van een eenjarig akkerbloem mengsel zaaien.
Dit kan je in de nazomer nog zaaien maar dat is dat wel eerder met het oog op volgend jaar vrees ik.

Laatst bewerkt:
Asking for a friend ;) : Weet iemand waar je de Albizia Julibrissin, de Perzische slaapboom kan kopen? Liefst een wat grotere.

Wij hebben de onze bij het arboretum Kalmthout gekocht.

Staat er momenteel wel zeer slap bij moet ik zeggen. Geen idee hoe het komt.
Zal nog wel een foto posten voor advies 😉

Wij hebben de onze bij het arboretum Kalmthout gekocht.

Staat er momenteel wel zeer slap bij moet ik zeggen. Geen idee hoe het komt.
Zal nog wel een foto posten voor advies 😉
Daar moet je zelf geen foto voor plaatsen. Albizzia is een exotische boom en houdt bovendien van droge grond. Een zomer zoals we nu kennen is te nat en te koud voor die boom (hangt wel af van waar je hem hebt neergeplant).

Daar moet je zelf geen foto voor plaatsen. Albizzia is een exotische boom en houdt bovendien van droge grond. Een zomer zoals we nu kennen is te nat en te koud voor die boom (hangt wel af van waar je hem hebt neergeplant).
Ik dacht aan te weinig water.... Had hem gisten nog extra water gegeven... 😢😢😢

Hopelijk komt alles nog goed, want wel een supermooie boom!!

Hier heeft een tijd geleden iemand eens gepost over een groendak, met Sedumsoorten. Mijn buurman begon er gisteren ook over, dat hij het overweegt. Iemand daar wat ervaringen mee? Voordelen/nadelen? Hoe zit het met de levensduur bv., zowel van de planten als de contructie?

Hier heeft een tijd geleden iemand eens gepost over een groendak, met Sedumsoorten. Mijn buurman begon er gisteren ook over, dat hij het overweegt. Iemand daar wat ervaringen mee? Voordelen/nadelen? Hoe zit het met de levensduur bv., zowel van de planten als de contructie?

Alles staat of valt met de staat van het dak en de draagkracht ervan natuurlijk. Is dat allemaal in orde, geen fouten in de constructie en de juiste beplanting, dan zijn er praktisch geen nadelen aan een groen dak. Het voordeel is dat het dak opzich langer meegaat, isoleert (verkoelen en verwarmen), geluiddempend en is brandwerend.

De basis constructie bestaat uit folies, plastic matten, aluminium profielen en substraat, dus dat heeft allemaal een lange levensduur.
Planten zijn planten dus als je ze meststof geeft en verzorgd gaan ze normaal niet dood.

En het onderhoud: sowieso onkruid verwijderen en de rest is allemaal afhankelijk van wat je wilt hè. Extensief: sedums, kruiden, siergrassen en bloemen. Intensief: beplanting, terras, moestuin, dieren,…

Klopt in grote lijnen inderdaad.

Heb zelf een groendakje en ik loopt daar pakweg 3x per jaar wel eens op voor onkruid of takken ofzo te verwijderen. En bij langdurige droogte geef ik dat water. (dit jaar 1x gedaan tot nu toe.)

Wel al een tiental groendaken gelegd, bij klanten. Is altijd prima, kan weinig aan mis gaan eigenlijk hoor. Gewoon even navragen of die last op je dak mag.

Hey iedereen,

Binnenkort verhuizen we naar hoevenen (antwerpen) en in de tuin staat een kerselaar.
Ze hadden me verteld dat deze gesnoeid moet worden. Kent er iemand die dit kan komen doen voor een prijsje of een goede tuinman?

Heb geen idee welke kerselaar het is, heeft roze blaadjes

Hey iedereen,

Binnenkort verhuizen we naar hoevenen (antwerpen) en in de tuin staat een kerselaar.
Ze hadden me verteld dat deze gesnoeid moet worden. Kent er iemand die dit kan komen doen voor een prijsje of een goede tuinman?

Heb geen idee welke kerselaar het is, heeft roze blaadjes
Kerselaars verdragen snoei minder goed en worden er niet knapper op imho.
Als je wilt snoeien, moet je dat nu doen zodat de wonden nog wat kunnen helen (ze zijn gevoelig voor ziektes), maar ik zou dat zo veel mogelijk vermijden.

Welke kerselaar het is kunnen we niet weten aan enkel de kleur van de bloei.
Komen er eetbare vruchten aan, of is het een sierkers?

Geen idee want ik woon daar nog niet. Ben het ook vergeten te vragen.

Er hangen wat takken over bij de buurvrouw. Daarmee dat ik het vraag.

Ik heb een tijd terug een boompje geplant. Die is al wat gegroeid en heeft zowat de vorm van een Y, maar de rechtse tak is veel langer dan de linkse. De stam (onderkant Y) heb ik vastgemaakt aan een stok, dus tot net aan de splitsing.

Zonder die stok valt die volgens mij om naar de langste kant. Maak ik die nu beter hoger vast (aan de langste kant) of wacht ik tot die zichzelf rechttrekt als de andere kant bijgroeit?

Hangt er wat vanaf goe groot en dik en welk type boom.

Meeste solitairen zijn natuurlijk wel het mooiste met een rechte stam ipv 'y' (Wat wil zeggen dat die eens afgebroken is). Als die nog d'un genoeg is kan je die lange tak mee naar boven binden aan de stok. Dat dat zogezegd de stam wordt.

Als dat bv een fruitboompje is maakt dat allemaal minder uit. Of iets dat geënt is oid.

Maw, depends...

Van boompjes gesproken, mijn Acer Palmatum krijgt altijd van die lange uitlopers boven op de kruin. Is het de bedoeling dat deze blijven staan om tot volwaardige takken uit te groeien of niet?

Terug
Bovenaan