Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Nu alle ijzel eindelijk gesmolten is, hoop ik dat mijn gaura's het overleven. Klinkers moeten deze lente ook echt behandeld worden tegen groene aanslag, tuinmeubels eigenlijk ook. Zijn daar do's en don'ts omtrent?
Gaura zal nipt zijn deze winter. Ik heb hier de soort staan (dus geen cultivar, gewoon Gaura lindheimeri). Die zaait zich zelf uit, na de winter heb ik altijd jonge zaailingen. Mijn planten staan hier ondertussen al 10 jaar.
Ik heb zelf trouwens de indruk relatief weinig schade te hebben. Maar ik moet dat straks nog eens goed checken.
Ik gebruik geen chemische producten in de tuin.
Nein, nein, nein !
Blijf weg van Bamboe soorten. Die krijg je nooit meer weg als je ooit eens van gedacht verandert.
Ach wat zou het. Dat is allemaal echt niet zo moeilijk. Je moet hem wel in een correcte bamboebegrenzer hebben aangeplant. Dan vormt dat echt geen probleem.

Ik denk dat onze treurwilg dood is :(

Tuinaannemer heeft er vorig jaar langsaf geschampt met z'n graafmachine. Spijtig, was echt een mooie boom. Nog paar maandjes wachten, wie weet schiet er nog iets uit.

Gaura zal nipt zijn deze winter. Ik heb hier de soort staan (dus geen cultivar, gewoon Gaura lindheimeri). Die zaait zich zelf uit, na de winter heb ik altijd jonge zaailingen. Mijn planten staan hier ondertussen al 10 jaar.
Ik heb zelf trouwens de indruk relatief weinig schade te hebben. Maar ik moet dat straks nog eens goed checken.
Ik gebruik geen chemische producten in de tuin.

Ach wat zou het. Dat is allemaal echt niet zo moeilijk. Je moet hem wel in een correcte bamboebegrenzer hebben aangeplant. Dan vormt dat echt geen probleem.
Onze buurman heeft heel onze scheiding achter de schutting dichtgezet met bamboe, 5-6 meter hoog intussen. Heb hem geholpen met de rizomenbegrenzer. Serieus karweitje, maar zitten nu wel met een prachtige groene scheiding. Op 5 jaar tijd nog geen enkel scheutje aan onze kant te bespeuren.

De krokussen staan in bloei, 't is weer lente 🥰
p4133748731-4.jpg

Onze buurman heeft heel onze scheiding achter de schutting dichtgezet met bamboe, 5-6 meter hoog intussen. Heb hem geholpen met de rizomenbegrenzer. Serieus karweitje, maar zitten nu wel met een prachtige groene scheiding. Op 5 jaar tijd nog geen enkel scheutje aan onze kant te bespeuren.
Hier schiet de bamboe van de achterbuur tot halverwege het gazon 😡

Tuinder laten komen om alles af te graven, ryzom beschermer tegen de scheiding (liefst aan zijn kant), alles opnieuw laten opvullen, zaaien, ... en dan hem de rekening presenteren. Of toch daar minstens mee dreigen ;)

Nog ff een vraagje over heel dat gedoe met karton om het gazon te vernieuwen: als je daar compost opgooit, begint er dan geen onkruid te groeien op die compost?

Laatst bewerkt:
Hier schiet de bamboe van de achterbuur tot halverwege het gazon 😡
Hier was dat ook het geval... Ik hoop dat het dit jaar een pak minder gaat zijn, want heb de bamboe vorig jaar drastisch aangepakt (rizoombegrenzer langs de perceelgrens, bestrijdingsmiddelen, deeltje uitgegraven). Bamboe is een vuiligheid imo. Laat één klein gaatje in de rizoombegrenzer of knip de rizomen niet af die over de rizoombegrenzer kruipen en de bamboe zit binnen de kortste keren bij de buren.

Hier was dat ook het geval... Ik hoop dat het dit jaar een pak minder gaat zijn, want heb de bamboe vorig jaar drastisch aangepakt (rizoombegrenzer langs de perceelgrens, bestrijdingsmiddelen, deeltje uitgegraven). Bamboe is een vuiligheid imo. Laat één klein gaatje in de rizoombegrenzer of knip de rizomen niet af die over de rizoombegrenzer kruipen en de bamboe zit binnen de kortste keren bij de buren.
Die rhizoombegrenzer dient dan ook 10 cm boven de grond uit te komen :D

Die rhizoombegrenzer dient dan ook 10 cm boven de grond uit te komen :D
Klopt, zit hier zelfs nog meer boven de grond. Maar er zijn altijd rizomen die durven ontsnappen lees ik overal. Hier zit de begrenzer 20-30cm boven de grond, aangezien de tuin van de buren fameus opgehoogd is. Hier heb ik geen last van ontsnappende rizomen, maar wel scheuten die tussen de beschutting en de rizoombegrenzer bovenkomen. Daar kan ik niet veel aan doen vrees ik.

Zoals hier eerder wat gezegd gaan we de tuin volledig opnieuw leggen zodat hij wat deftig ligt.
Onderstaande is wat we momenteel in gedachten hebben als indeling:

De serre (en kippenren erachter), achterste appelboom, moestuin en beide terrassen liggen er al, dus alles rechts van het hekwerk moet gelegd worden. Het bovenste terras ligt aan onze keuken en is dus ook vanwaar we kijken. Breedte van de tuin is 10m, en een 35m diep. Noordkant boven, aan de westkant ligt een bos.

Iemand tips of opmerkingen? Nog ergens een vaste border bv. Er mag wat onderhoud aan zijn, maar we willen wel graag voldoende speelruimte overhouden voor kinderen later.

Zoals hier eerder wat gezegd gaan we de tuin volledig opnieuw leggen zodat hij wat deftig ligt.
Onderstaande is wat we momenteel in gedachten hebben als indeling:

De serre (en kippenren erachter), achterste appelboom, moestuin en beide terrassen liggen er al, dus alles rechts van het hekwerk moet gelegd worden. Het bovenste terras ligt aan onze keuken en is dus ook vanwaar we kijken. Breedte van de tuin is 10m, en een 35m diep. Noordkant boven, aan de westkant ligt een bos.

Iemand tips of opmerkingen? Nog ergens een vaste border bv. Er mag wat onderhoud aan zijn, maar we willen wel graag voldoende speelruimte overhouden voor kinderen later.
Ik zou kijken of je de tuin wat kunt breken.
Nu heb je vanaf de keuken een ver zicht tot vanachter (tot aan de appelboom) dus dat zou ik bewaren. Daarnaast zou ik wat uitsparingen maken vanuit de zijkant om wat 'tuinkamers' te maken (voor dat bankje aan de moestuin bijvoorbeeld. Op die manier ga je de tuin wat minder als lange smalle tunnel doen aanvullen.
Voor de rest ziet dat er al vrij goed uit vind ik. Misschien kan je nog iets van pad voorzien naar de ingang van je moestuin.
Dat droogrek zou ik uit praktische overweging dichter bij een terras zetten (dan moet je niet door het natte gras om aan de was te kunnen).

3 nieuw bomen gekocht voor de tuin... allez, besteld, ze komen ze maar in het najaar plaatsen because obvious reasons.

Pyrus calleryana 'Chanticleer', een sierpeer.

Altijd zot geweest van bomen die witte bloemekes geven in het voorjaar en schoon kleuren in de herfst. Gaat een topper zijn denk ik.

WEB-154048.jpg

pyrus_calleryana_chanticleer_3.jpg

Pyrus-call.-Chanticleer-Autumn-colour.jpg

Hmm weet niet of ik het hier moet vragen, maar iemand een tip qua winkel of product van een tuinset? Dus een rechthoekige tafel met 6 stoelen.

Hmm weet niet of ik het hier moet vragen, maar iemand een tip qua winkel of product van een tuinset? Dus een rechthoekige tafel met 6 stoelen.
Wij hebben vorig jaar bij overstock online besteld. Maar hangt ook af van budget en wat je graag ziet :p

Dinsdag kalk gestrooid (of woensdag weet al niet meer alvast de dag voor de laatste regen) maar nu is het droog en gaat zo even blijven. Zou ik dan best even bijwateren zodat dat wat oplost of maakt dat niet uit en kan dat wel even blijven liggen?

Wij hebben vorig jaar bij overstock online besteld. Maar hangt ook af van budget en wat je graag ziet :p

Dinsdag kalk gestrooid (of woensdag weet al niet meer alvast de dag voor de laatste regen) maar nu is het droog en gaat zo even blijven. Zou ik dan best even bijwateren zodat dat wat oplost of maakt dat niet uit en kan dat wel even blijven liggen?
Ik las slechte dingen over Overstock online, maar jij dus geen problemen gehad? Welke set heb jij?

Laatst bewerkt:
Oppassen ook met bamboe, eens daar panda's in geraken, krijg je die niet meer weg. Hardnekkige beesten.
man, dan is mijn vrouw de gelukkigste op heel de wereld denk ik :D

On a different note, ik ga eens kijken voor wat champost te bestellen, kwestie van het gras eens een mooie boost te geven dit jaar. nu zit er nogal wat verschil op, een deel (put dat opgevuld is vorig jaar) prachtig groen, al het andere is zo wat schraal. Komt doordat er weinig voeding in de bodem zit (historisch dan, stond vroeger een spar).

Gigantisch veel kosten/moeite ga ik er nu ook weer niet insteken, de kansdat we binnen 2 jaar een ander huis hebben is vrij reeël

Terug
Bovenaan