Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

In ons soon to be huis ( akte wordt binnen 2 maand verleden) staan heel mooie witte hortensia annabelle (https://www.tuincentrum.be/hydrange...Ja5-EvUamY19MUGpdERoCJUMQAvD_BwE#40-80cminpot)

Blijkbaar kan je kiezen: ofwel snoeien ( maar dan moet dat in maart) ofwel gewoon niet snoeien, maar het is wel altijd aangeraden van de dooie takken te verwijderen.
We hebben nu een beetje "schrik" dat de huidige eigenaar dat niet meer gaat doen ( hij woont er ook nog nauwelijks) en vermits we er pas begin mei ook effectief zullen wonen.
Mensen hier die met deze bloemen ervaringen hebben en/of tips kunnen geven om dit aan te brengen bij de eigenaar :unsure:
Wij hebben die ook staan, inderdaad wel fraai als die in bloei staan. Ik ken er ook niet veel van, maar heb vorig jaar in maart de "koppen" eraf gedaan en enkele maanden later stond alles weer mooi in bloei. Ga deze keer wel wat grondiger te werk, want deze blokkeren ons wandelpad.

Je hebt twee types hydrangea qua snoei.
De ene bloeien op oude knoppen, de andere op nieuwe.
Die annabelle is van het tweede type en kan je dus goed snoeien (best wel voor maart inderdaad).
Bij de andere moet je wat opletten of er vrede mee nemen dat je één jaar wat minder bloei gaat hebben.

Wij hebben vorig jaar bij overstock online besteld. Maar hangt ook af van budget en wat je graag ziet :p

Dinsdag kalk gestrooid (of woensdag weet al niet meer alvast de dag voor de laatste regen) maar nu is het droog en gaat zo even blijven. Zou ik dan best even bijwateren zodat dat wat oplost of maakt dat niet uit en kan dat wel even blijven liggen?
Jij hebt al kalk gestrooid ?
Ik ben aan het twijfelen om het vandaag of morgen te doen. De nacht van donderdag op vrijdag en vrijdagochtend geven ze nog wat regen in Limburg. Maar ook weer kans op nachtvorst

Best nog even wachten of kan het geen kwaad ?
Vandaag ook kalk gestrooid nadat ik ons grasperkje wat ontdaan heb van de meeste kruid, onder het mom van "we zien wel wanneer het dan regent".
Niet echt bij stil gestaan, hoogstens dat het mss minder goed zal werken als het lang niet zou regenen. Maar tegelijk dacht ik wel, tis maar kalk, wat kan er mis gaan ... das nog niets anders dan bemesting, daarvoor kijk ik wel expliciet naar het weer.

Altijd zot geweest van bomen die witte bloemekes geven in het voorjaar

Dan is de Amelanchier Lamarckii ook een topper, ik heb een exemplaar van minstens 30 jaar in de tuin staan en binnen dit en 4 weken zit hij zo wit als sneeuw. Jammer steeds van korte duur!

Hmm weet niet of ik het hier moet vragen, maar iemand een tip qua winkel of product van een tuinset? Dus een rechthoekige tafel met 6 stoelen.

Het enige wat ik daarop kan zeggen, if you pay peanuts, you get monkeys. Heb de fout zelfs twee keer gemaakt maar je kan misschien beter iets meer uitgeven voor iets degelijk dan om de twee jaar de goedkope sets te vervangen.

Zaterdag een boom (walnoot, tussen 3 en 4 meter hoog) besteld bij tuincentrum.nl en wordt volgende donderdag geleverd (4 maart), ik ben alvast benieuwd. Weekend daarna (6/7 maart) de tuin (volledig omgedaan) rijven, de steentjes eraf halen en gras zaaien :clap:.

Ik ben nu al aan het bedenken welke boom ik nog in de tuin wil, maar heb geen flauw idee. Volledig zuid gerichte tuin.
Ik zou bomen echt niet online kopen, zeker niet wanneer ze zo groot zijn. Boomkweker in je buurt is een veel beter alternatief.

Een leuke boom voor je tuin, ik ga hier enkele mooie dingen opgeven die niet te groot worden: (5-8 m)
Amelanchier lamarckii : mooie bloesem in 't voorjaar, mooie herfstverkleuring. Bessen voor de vogels. Koop hem meerstammig aan.
Crataegus monogyna (eenstijlige meidoorn): kan ook als boom aangeplant en gekocht worden. Heerlijk geurende bloesem. Zeer sterk en mooie boom
Parrotia persica: winterbloeiende boom met prachtige herfstverkleuring
Styphnolobium japonicum "Regent": een boom die laat in 't najaar bloeit met grote witte bloemschermen, redelijk snelle groeier, zeer mooie boomvorm en stam. Koop wel de selecte 'Regent', want de soort bloeit pas na 20 jaar en wordt gi-gan-tisch groot (zoals: heel je tuin volgroeien)
Magnolia kobus : mooie bloemen in 't voorjaar, de rest van 't jaar wel niet zo uitzonderlijk.
Magnolia grandiflora : wintergroene (en winterhard tot -25 °C) boom die heel de zomer door bloeit. Heeft ook wel wat jaren nodig om zich echt mooi te zetten maar dan heb je ook wel iets aparts. Wordt groter dan 8 m, maar dat duurt heeeeeel lang, en hij is perfect te snoeien.
Styrax japonica : boom met mooie witte klokvormige bloemetjes, ook een heel mooie vorm
Hou er rekening mee dat de mooie bloei van zo'n boom maar van korte duur is en nadien heel je tuin vol met bloemblaadjes ligt :)
Is dat nu ook al een probleem, bloemblaadjes? Die waaien toch gewoon weg...

Weet er iemand waar je in de buurt van Mechelen-Leuven haagplanten kan kopen/bestellen? Net als kleinfruit planten?
Ben afgelopen weekend naar Van Goidsenhoven geweest in Holsbeek, maar dat was daar precies helemaal niet de moeite :unsure:
gebroeders Van Dijck (plantenkweker.be) planten van topkwaliteit en scherp geprijsd. In Ramsel

Voilà, er staat hier weer een 'specialleke' in bloei in de tuin. Edgeworthia crysantha, de papierstruik. Japanse struik die daar gebruikt wordt om bankbiljetten van te maken. En de takken zijn zo buigzaam dat je er een knoop in kan leggen. Maar vooral een mooie, winterbloeiende struik. Niet de beste foto, gewoon met de iPhone gemaakt, geen zin om de DSLR boven te halen :D

p4139384988-3.jpg

Gisteren een perelaar geplant, gekregen van de gemeente als geboorteboom voor mijn zoontje.
Nu nog een miniboom naast alle reuzen die hier al staan:)

Gisteren voor de eerste keer eens door de tuin gewandeld, zo veel schade van die 2 weken -15. Denk dat als ik plat lig op sommige plekken ik volledig verdwijn in de geulen in het gazon >.<

Oh well, in ieder geval begonnen met het snoeien van de appel bomen nu, altijd een leuk werkje

Wat is een schaduwrijke plek? Krijgen die dingen nog zon, of staan die echt helemaal in de diepe schaduw?

Plekje krijgt max 1-2u rond de middag zon.

Staan nu nog een hoop planten die het niet te best doen en volledig misgroeit zijn. Deze worden eerstdaags verzet.

Gisteren voor de eerste keer eens door de tuin gewandeld, zo veel schade van die 2 weken -15. Denk dat als ik plat lig op sommige plekken ik volledig verdwijn in de geulen in het gazon >.<

Oh well, in ieder geval begonnen met het snoeien van de appel bomen nu, altijd een leuk werkje
Ik heb twee jaar geleden overdreven met krokussen aan te planten (heb toen bijna 1500 bloembollen ter aarde gelaten). Als ik nu door de fruittuin loop, loop ik de krokusjes kapot...
Hier tussen druivelaars en blauwbessen..

p4139384833-4.jpg

Plekje krijgt max 1-2u rond de middag zon.

Staan nu nog een hoop planten die het niet te best doen en volledig misgroeit zijn. Deze worden eerstdaags verzet.
OK. Enkele dingen die het daar wel gaan doen
- Hydrangea villosa 'Anthony Bullivant'. Een Hydrangea die 3.5 m breed wordt en 2.5 m hoog, met mooi blad ook. Er zijn nog andere leuke H. villosa en H. aspera die vrij groot worden en dat zonlicht zonder issue gaan pakken
- Osmanthus burkwoodii, schijnhulst
- Hydrangea paniculata in variëteiten
- Hedera helix 'Arborescens', de struikklimop, deze groeit als boomvorm, kan in echt diepe schaduw. Wordt na jaren een forse struik (3 m hoog en breed). Ecologisch zeer waardevol (bijen en vogels)
- Viburnum rhytidophyllim en burkwoodii (geurende struikjes van 1.5-3 m hoog)
- Acer palmatum: Japanse esdoorn, verkrijgbaar in meerdere bladvormen. Zeer mooie bomen/struiken die 5-6 hoog worden en prachtige herfstkleuren hebben. Tip: indien je ergens grote exemplaren ziet staan, informeer dan niet naar de prijs. Anders ga je gefrustreerd zijn. :cool: .
- Frangula alnus (Sporkehout) is een inheemse struik die in onderbegroeiing in het bos groeit. Ecologisch zeer nuttige struik (vogels en bijen).

OK. Enkele dingen die het daar wel gaan doen
- Hydrangea villosa 'Anthony Bullivant'. Een Hydrangea die 3.5 m breed wordt en 2.5 m hoog, met mooi blad ook. Er zijn nog andere leuke H. villosa en H. aspera die vrij groot worden en dat zonlicht zonder issue gaan pakken
- Osmanthus burkwoodii, schijnhulst
- Hydrangea paniculata in variëteiten
- Hedera helix 'Arborescens', de struikklimop, deze groeit als boomvorm, kan in echt diepe schaduw. Wordt na jaren een forse struik (3 m hoog en breed). Ecologisch zeer waardevol (bijen en vogels)
- Viburnum rhytidophyllim en burkwoodii (geurende struikjes van 1.5-3 m hoog)
- Acer palmatum: Japanse esdoorn, verkrijgbaar in meerdere bladvormen. Zeer mooie bomen/struiken die 5-6 hoog worden en prachtige herfstkleuren hebben. Tip: indien je ergens grote exemplaren ziet staan, informeer dan niet naar de prijs. Anders ga je gefrustreerd zijn. :cool: .
- Frangula alnus (Sporkehout) is een inheemse struik die in onderbegroeiing in het bos groeit. Ecologisch zeer nuttige struik (vogels en bijen).

Bedankt voor de tips! Een japanse esdoorn staat er al, al zou ik hem eigenlijk willen verplaatsen, staat vrij dicht tegen de omheining maar durf niet goed, is al een vrij dikke stam maar is wel nog vrij laag.

Die Hedera helix 'Arborescens en Frangula alnus zijn wel interessant, ik probeer het fauna aspect steeds te stimuleren in de tuin, gematigd success maar sinds deze winter eindelijk tuinvogeltjes. In de zomer zorgt de vlinderstruik wel voor spektakel, die heeft z'n naam niet gestolen.

Ik vermoed dat je trouwens in de sector zit gezien het vele advies?

Ik vermoed dat je trouwens in de sector zit gezien het vele advies?
Ik ben een tuinier in hart en nieren, en volgens velen een wandelende botanische encyclopedie. :unsure:

Ik ga nog even wat bijkomende info over de ecologische waarde van Hedera helix en Rhamnus frangula (ook Frangula alnnus) geven

Frangula alnus : bloeit heel lang (april - juli) en is drachtplant van een 50-tal solitaire bijen. Bovendien is het een waardplant (voedsel voor rupsen) van boomblauwtje en citroenvlinder. Bessen worden gegeten door lijsters

Hedere helix 'arborescens' is de laatst bloeiende plant. Op mooie herfstdagen zitten die planten dus afgeladen vol met (solitaire) wespen, bijen, zweefvliegen, vlinders en een aantal solitaire bijen (waaronder de klimopgroefbij, die alleen pollen oogst op klimop).
Bessen worden door onder meer merels in 't voorjaar (nu eigenlijk).

Ik ben een tuinier in hart en nieren, en volgens velen een wandelende botanische encyclopedie. :unsure:

Ik ga nog even wat bijkomende info over de ecologische waarde van Hedera helix en Rhamnus frangula (ook Frangula alnnus) geven

Frangula alnus : bloeit heel lang (april - juli) en is drachtplant van een 50-tal solitaire bijen. Bovendien is het een waardplant (voedsel voor rupsen) van boomblauwtje en citroenvlinder. Bessen worden gegeten door lijsters

Hedere helix 'arborescens' is de laatst bloeiende plant. Op mooie herfstdagen zitten die planten dus afgeladen vol met (solitaire) wespen, bijen, zweefvliegen, vlinders en een aantal solitaire bijen (waaronder de klimopgroefbij, die alleen pollen oogst op klimop).
Bessen worden door onder meer merels in 't voorjaar (nu eigenlijk).

Fantastisch, ik heb nog maar 3 jaar een tuin dus ik zit voornamelijk nog in de trial-error fase maar ik leer bij.

Beide klinken als muziek in de oren, ik kan niet wachten tot het echte tuinseizoen van start gaat!

Vorige week kalk gestrooid, deze week bemest met organische mest en de narcissen zo goed mogelijk verwijderd uit onze gazon. Ik verschoot er wel van hoe snel zo'n narcissen vermeerderen. Ik heb ergens een stuk gazon van een halve meter op een halve meter 20cm diep uitgestoken omdat er redelijk wat narcissen omhoog kwamen. Daar zaten een stuk of 15 bollen in... Daarna terug wat bijgezaaid waar ik de narcissen uitgestoken heb.

Verder vandaag beukenhagen geplant. Wel met kleine plantjes (20-30cm), dus zal wel even duren voordat het echt een haag is. Ik hoop binnen een 5 jaar een volwassen dichte haag te hebben.

Wat is eigenlijk de afstand die je moet houden tussen 2 plantjes? Had ze eerst op 25cm van elkaar gezet, maar aangezien ik er nog over had heb ik op sommige plaatsen nog een plantje ertussen gezet.

Vorige week kalk gestrooid, deze week bemest met organische mest en de narcissen zo goed mogelijk verwijderd uit onze gazon. Ik verschoot er wel van hoe snel zo'n narcissen vermeerderen. Ik heb ergens een stuk gazon van een halve meter op een halve meter 20cm diep uitgestoken omdat er redelijk wat narcissen omhoog kwamen. Daar zaten een stuk of 15 bollen in... Daarna terug wat bijgezaaid waar ik de narcissen uitgestoken heb.

Verder vandaag beukenhagen geplant. Wel met kleine plantjes (20-30cm), dus zal wel even duren voordat het echt een haag is. Ik hoop binnen een 5 jaar een volwassen dichte haag te hebben.

Wat is eigenlijk de afstand die je moet houden tussen 2 plantjes? Had ze eerst op 25cm van elkaar gezet, maar aangezien ik er nog over had heb ik op sommige plaatsen nog een plantje ertussen gezet.
Waarom de narcissen verwijderd? Omwille dat je het niet mooi vind? Of andere redenen?

Ik vind het persoonlijk altijd wel mooi in deze tijd van het jaar. Zij er eens wat meer moeten bijsteken bij ons

Terug
Bovenaan