Tuinboord/plantenbak aanleggen

Dogo Argentino

Well-known member
Hi,

Ik ben plannen aan het maken om de tuin te renoveren. O.a gazon heraanleggen. Ik zou ook graag rond de tuin een boord maken met daarin plaats om planten te plaatsen. Zo kunnen mijn honden er niet in graven. Het zou zoals onderstaande afbeelding er moeten uitzien, maar dan rond een groot stuk van de tuin, tegen de muur geplaatst.

Echter vind ik precies nergens hoe ik dit gedaan krijg. Kan iemand mij wegwijzen? Bij wat voor stielman moet ik hiervoor zijn?

Thanks.

Een deftige tuinaannemer zal dit wel kunnen maken of laten maken.
Is dit gemaakt uit metaal op uw foto? Moeilijk om te zien maar indien wel dan gaat dit wel een zak geld kosten :)

Lijkt me een ramp om te onderhouden, hoe ga je tegen de boord het gras maaien?

Een deftige tuinaannemer zal dit wel kunnen maken of laten maken.
Is dit gemaakt uit metaal op uw foto? Moeilijk om te zien maar indien wel dan gaat dit wel een zak geld kosten :)
Geen idee of dit metaal is. De tuinnaannemer stelde cortenstaal voor, maar mijn vrouw is geen fan van die roeste look

Je moet wel opletten dat als je honden daar pipi op doen dat je dat dan weg spoelt, anders gaat het neig kunnen stinken. Kunstgras zorgt ook voor extra warmte in de zomer.
Al aan een robot maaier gedacht ;)

Ieder zijn mening he. Ik heb de afweging gemaakt. Mijn tuin is gewoon een ramp met mijn 2 honden. Als ze rondkoersen komt de ondergrond los. Als ze die grond ruiken, beginnen ze te graven. Mijn gazon is 115 m2, en ik denk dat 40m2 ervan intussen enkel aarde is. Pipi en kaka van de honden opkuisen is een kleine moeite.

Onderhouds/stress vrij

Kunstgras is niet compleet onderhoudsvrij, je moet dat toch nog altijd eens stofzuigen / borstelen om te vermijden dat zand & vuil zich ophoopt, waar er dan onkruid begint in te groeien. Minder werk dan een echt gazon, dat wel.

Laatste praktisch punt: als je je tuin volledig vol legt met kunstgras tot aan een verhoogde boord, best eens nadenken waar je met vuil water terecht kan, bv. als je je terras afspoelt.

Ik denk niet dat zo'n verhoogde boord metaal moet zijn, je kan dat toch bv. in baksteen laten metsen? Toen ik hier kwam wonen, was er zo'n verhoogde plantenbak in baksteen.
Het zou me niet verwonderen dat wat we op die foto zien, gemetst is met dan een laagje "plamuur" (niet de juiste technische term, bij gebrek aan kennis) erover om het een gladde look te geven.

Kunstgras is niet compleet onderhoudsvrij, je moet dat toch nog altijd eens stofzuigen / borstelen om te vermijden dat zand & vuil zich ophoopt, waar er dan onkruid begint in te groeien. Minder werk dan een echt gazon, dat wel.

Laatste praktisch punt: als je je tuin volledig vol legt met kunstgras tot aan een verhoogde boord, best eens nadenken waar je met vuil water terecht kan, bv. als je je terras afspoelt.

Ik denk niet dat zo'n verhoogde boord metaal moet zijn, je kan dat toch bv. in baksteen laten metsen? Toen ik hier kwam wonen, was er zo'n verhoogde plantenbak in baksteen.
Het zou me niet verwonderen dat wat we op die foto zien, gemetst is met dan een laagje "plamuur" (niet de juiste technische term, bij gebrek aan kennis) erover om het een gladde look te geven.
Wellicht dat metsen idd de beste optie is, dat laagje plamuur is idd wat we willen voor die gladde look. Zal eens verder zoeken.

Wat water betreft, ik heb nu al een drainagegoot rond het gazon liggen. Het kunstgras zelf is ook waterdoorlatend. Tenslotte zal ik bij deze werken ook een regen put van 10000L indtalleren.

als je honden hebt ook nog af en toe wassen met azijn tegen de geur van pipi

Wellicht dat metsen idd de beste optie is, dat laagje plamuur is idd wat we willen voor die gladde look. Zal eens verder zoeken.

Wat water betreft, ik heb nu al een drainagegoot rond het gazon liggen. Het kunstgras zelf is ook waterdoorlatend. Tenslotte zal ik bij deze werken ook een regen put van 10000L indtalleren.

Kunstgras is inderdaad waterdoorlatend, ik dacht meer aan het afvoeren van vuil water na kuisen - maar met een drainagegoot is dat geen probleem (y)

Vergeet niet om een vergunning aan te vragen voor kunstgras, telt als verharding.

Op het eerste zicht lijkt me het niet gemetst op die foto door de randen langs de binnenkant maar is moeilijk om te zien. Gemetst ga je volgens mij zo strak niet krijgen en crepi lijkt me niet zo onderhoudsvriendelijk op die plaats.

Vergeet niet om een vergunning aan te vragen voor kunstgras, telt als verharding.

Op het eerste zicht lijkt me het niet gemetst op die foto door de randen langs de binnenkant maar is moeilijk om te zien. Gemetst ga je volgens mij zo strak niet krijgen en crepi lijkt me niet zo onderhoudsvriendelijk op die plaats.
De rand lijkt een beetje gekarteld (wat zou wijzen op crepi), maar dat kan aan de foto liggen. Het meest logische voor zoiets lijkt me inderdaad metaal of trespa (maar dan zou je voegen zien). Als het metaal is, is het wel heel proper gelast.

Weet dat het officieel met vergunning moet, maar verneem dat dat effectief zeer weinig aangevraagd wordt. Wordt ook vaak afgekeurd.

De rand lijkt een beetje gekarteld (wat zou wijzen op crepi), maar dat kan aan de foto liggen. Het meest logische voor zoiets lijkt me inderdaad metaal of trespa (maar dan zou je voegen zien). Als het metaal is, is het wel heel proper gelast.
Ziet er zoiets uit maar dan op maat.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan