Tweedehands Lexus LBX goede keuze?

Malan

Active member
Na twee Peugeots (206 en momenteel een 2008) te hebben gehad, ben ik dit merk meer dan beu. Die dingen mag ja na amper 100k km al vervangen. Die laatste (zelfs nog geen 100k km op de teller) zuipt momenteel liters olie en elke week (amper 300 km) mag ik er een halve liter bij gieten. Volgende week op jaarlijks onderhoud en ga vragen of ze iets kunnen doen aan dat abnormaal hoog olieverbruik, maar heb er niet veel hoop op.

Ik ben dus aan het kijken naar een nieuwe wagen en wil zo ver mogelijk weg blijven van Peugeot en bij uitbreiding van alle Franse merken.

Ik heb mijn oog nu laten vallen op een Lexus LBX. Welliswaar tweedehands en met 16000 km op de teller. Ik sta wat huiverachtig tegenover tweedehandswagens, maar slechter dan een Peugeot zal een Lexus toch wel niet zijn zeker, zelfs al is hij tweedehands? Ik zou graag eens meer dan 100000 km willen doen met een auto zonder telkens weer in hoge kosten te vallen… Iemand ervaring hiermee?

Lees nu toch wel veel dat er problemen zijn met de startaccu die snel leeg is. Misschien toch maar iets anders zoeken:unsure:

Lees nu toch wel veel dat er problemen zijn met de startaccu die snel leeg is. Misschien toch maar iets anders zoeken:unsure:
Je gaat van elke auto problemen vinden online. Audi's crashen elke 10km vanaf 50k km, Range Rovers hun motors zijn suicidaal,...
Toyota en Lexus zitten in het algemeen zwaar boven de gemiddelde betrouwbaarsheidsniveaus. Als je een goede deal ziet, ga er voor.

Lexus staat echt wel bekend als HET betrouwbaarste merk en de meeste onderzoeken onderschrijven dat.
Hier is er een recent: https://www.autointernationaal.nl/2026/01/lexus-bouwt-de-betrouwbaarste-autos/

Hier op modellenniveau. De LBX staat er niet bij, want nog te nieuw, maar de 2 Lexussen/Lexii (?) die er in staan scoren 9,9 en 9,4.

Persoonlijk vind ik tegenwoordig het enige voordeel van een nieuwe wagen dat je uitrusting zelf kan kiezen.
Mijn meest onbetrouwbare wagens zijn nieuwe geweest, de meest betrouwbare 20-30 jaar oude wagens.
(ik zie het zo: een wagen die na 20 jaar nog rondrijdt, kan niet totaal onbetrouwbaar zijn, want dan was hij al lang weggedaan)

Uiteindelijk besloten deze Lexus te kopen en vandaag opgehaald. Nog geen 5 minuten thuis en merk dat er een zijspiegel niet volledig dichtklapt. Terug naar de garage en al meteen een afspraak moeten inplannen om die te vervangen. What the f. Is DIT wat ze bedoelen met betrouwbaarheid? Een nieuwe wagen waar al meteen een defect aan is?? En had die garage dat niet kunnen zien toen ze hem afleverden? Ik dacht, ik ga voor het op dit moment één van de meest betrouwbare merken en dat in een garage met zeer veel positieve reviews (snap het niet want vriendelijk vind ik ze ook niet), dus dat kan niet mis gaan. Het tegendeel blijkt verdorie waar. Ik hoop dat dit geen voorbode is met nog meer miserie met die Japanse rommel, maar ik vrees er voor! Ook nog niet echt veel verbeterpunten ten opzichte van mijn Peugeot gevonden (buiten het hopelijk lager olieverbruik). Veel geld voor weinig in de plaats is mijn eerste indruk. De details die ontbreken/niet werken of irriteren merk je pas als je thuis bent en minder tijdens een testrit. Beetje telleurgesteld toch, zie me nog terug naar Peugeot te gaan...

Ja, netjes is het niet van de garage dat ze dit niet gecontroleerd hebben.
Maar dat een spiegel niet dichtklapt is toch nog iets heel anders dan 0,5l olie per 300km.

Begin februari schreef ik dit:
(ik zie het zo: een wagen die na 20 jaar nog rondrijdt, kan niet totaal onbetrouwbaar zijn, want dan was hij al lang weggedaan)
Ik heb toen een Peugeot 308 uit 2009 gekocht met 112.000km.
Leek redelijk goed in orde voor zijn leeftijd. Dus ik dacht dat is een "survivor".
Daar heb ik ondertussen heel wat problemen mee gehad:
- olie verbruik (moet ik mee leren leven)
- koelvloeistof lekken (gelukkig uiteindelijk kunnen laten maken)
- springt uit 5e versnelling (zou me 950€ kosten, niet dus)
- toerenteller onder 0 (heb ik zelf kunnen fixen)

Dus ik schat Peugeot voorlopig toch lager in dan eender welke "Japanse rommel" zoals je zegt.

Uiteindelijk besloten deze Lexus te kopen en vandaag opgehaald. Nog geen 5 minuten thuis en merk dat er een zijspiegel niet volledig dichtklapt. Terug naar de garage en al meteen een afspraak moeten inplannen om die te vervangen. What the f. Is DIT wat ze bedoelen met betrouwbaarheid? Een nieuwe wagen waar al meteen een defect aan is?? En had die garage dat niet kunnen zien toen ze hem afleverden? Ik dacht, ik ga voor het op dit moment één van de meest betrouwbare merken en dat in een garage met zeer veel positieve reviews (snap het niet want vriendelijk vind ik ze ook niet), dus dat kan niet mis gaan. Het tegendeel blijkt verdorie waar. Ik hoop dat dit geen voorbode is met nog meer miserie met die Japanse rommel, maar ik vrees er voor! Ook nog niet echt veel verbeterpunten ten opzichte van mijn Peugeot gevonden (buiten het hopelijk lager olieverbruik). Veel geld voor weinig in de plaats is mijn eerste indruk. De details die ontbreken/niet werken of irriteren merk je pas als je thuis bent en minder tijdens een testrit. Beetje telleurgesteld toch, zie me nog terug naar Peugeot te gaan...
Ik begrijp je teleurstelling, maar besef dat recente auto's zoveel elektronica aan boord hebben dat er altijd wel iets is dat niet deftig werkt, zeker bij tweedehandswagens. Ik koop liever iets ouder met minder snufjes, dan kunnen ze niet stuk gaan en kunnen ze je ook niet afleiden tijdens het rijden. Als het enkel die buitenspiegel is en die wordt nu onder garantie hersteld, dan zou ik gewoon wat proberen wennen aan de auto en valt het wellicht allemaal wel mee.

Terug
Bovenaan