UEFA Champions League 2023-2024

Tegen Shakhtar had Antwerp thuis altijd moeten winnen dus zit je daar al minstens met een 3 op 18.
Dat had een ploeg met meer ervaring in Europa waarschijnlijk niet meer weggeven, klopt. Maar voor de rest zie ik geen enkele Belgische ploeg, op hun huidig niveau, meer rapen in deze poule.

Het hangt er natuurlijk allemaal van af wat de definitie is van iets te zoeken hebben in de CL. Als je het hebt over consequent overwinteren en elk jaar met opgeheven hoofd vertrekken na de winter dan heeft inderdaad geen enkele Belgische ploeg iets te zoeken in de CL.

Als je het hebt over weerwerk bieden en meestrijden voor de derde plaats en de tweede plaats met ondertussen een paar mooie overwinningen vanuit een underdogpositie dan hebben er toch al wel Belgische ploegen bewezen dat ze CL-waardig zijn. Niet elke ploeg die meedoet kan natuurlijk een titelkandidaat zijn.

Het komt gewoon inderdaad echt te vroeg voor dit Antwerp. Ik hoop van harte dat ze nog opveren, maar hun campagne tot hiertoe is toch echt wel van het zwakste dat ik persoonlijk heb gezien in de afgelopen jaren. Dat je verliest van die ploegen (behalve dan mogelijk Shaktar) is te verwachten, maar de billen gaan toch wel heel makkelijk bloot vind ik. Belgische ploegen breken bijna nooit potten in de CL, maar zo ten onder gaan is ook wel niet de norm vind ik.

Nu goed, de campagne is nog niet gedaan natuurlijk. Wie weet wat er nog kan als de druk wat van de ketel is.

Dat had een ploeg met meer ervaring in Europa waarschijnlijk niet meer weggeven, klopt. Maar voor de rest zie ik geen enkele Belgische ploeg, op hun huidig niveau, meer rapen in deze poule.
Akkoord, al is (huidig) niveau in de competitie en wat ze mogelijks kunnen brengen europees soms een groot verschil. Kijk maar de gewonnen CL-matchen onder Hoefkens en het niveau toen in de eigen competitie.

Maar CL is enkel financieel interessant voor onze deelnemers. Sportief ligt ons niveau lager idd (met hier en daar wat uitschieters mss).

Ik denk toch dat Union, met de ervaring die ze ondertussen hebben in Europa én de mooie resultaten die ze daarin ook haalden toch meer had kunnen betekenen in de CL dan dit Antwerp.

Het is echt geen toeval dat die weer bovenaan staan in de JPL. Niet dat ze zouden doorgaan in deze poule, maar ik heb het gevoel dat ze in Europa meer zouden kunnen stunten en minder door de mand zouden vallen dan Antwerp.

Ik denk eigenlijk dat de hele PO1 van vorig seizoen hier 0/18 haalt en elke week slagen krijgt. Niemand van die 4 ploegen heeft deze zomer een stap vooruit kunnen zetten imo. Geen verwijt natuurlijk maar dan moet je niet verschieten dat je in de CL kletsen krijgt.
Heel misschien dat Union zou kunnen verrassen en Genk begint nu ook wat op niveau te komen maar die waren 2 maand geleden zo slecht dat ze nooit voorbij AEK hadden geraakt.
Waren wij kampioen geweest, hadden we nooit de volledige leegloop gehad hoor. En dan nog, ik heb ons nog nooit zo als een pudding in elkaar zien vallen. Verliezen zouden we mss doen, maar 2x zo'n meltdown... dat geloof ik niet.

Ik denk toch dat Union, met de ervaring die ze ondertussen hebben in Europa én de mooie resultaten die ze daarin ook haalden toch meer had kunnen betekenen in de CL dan dit Antwerp.

Het is echt geen toeval dat die weer bovenaan staan in de JPL. Niet dat ze zouden doorgaan in deze poule, maar ik heb het gevoel dat ze in Europa meer zouden kunnen stunten en minder door de mand zouden vallen dan Antwerp.

Als en what if, maar daarvoor hadden ze titelkampioen moeten worden eh. :oi22:

Het hangt er natuurlijk allemaal van af wat de definitie is van iets te zoeken hebben in de CL. Als je het hebt over consequent overwinteren en elk jaar met opgeheven hoofd vertrekken na de winter dan heeft inderdaad geen enkele Belgische ploeg iets te zoeken in de CL.

Als je het hebt over weerwerk bieden en meestrijden voor de derde plaats en de tweede plaats met ondertussen een paar mooie overwinningen vanuit een underdogpositie dan hebben er toch al wel Belgische ploegen bewezen dat ze CL-waardig zijn. Niet elke ploeg die meedoet kan natuurlijk een titelkandidaat zijn.

Het komt gewoon inderdaad echt te vroeg voor dit Antwerp. Ik hoop van harte dat ze nog opveren, maar hun campagne tot hiertoe is toch echt wel van het zwakste dat ik persoonlijk heb gezien in de afgelopen jaren. Dat je verliest van die ploegen (behalve dan mogelijk Shaktar) is te verwachten, maar de billen gaan toch wel heel makkelijk bloot vind ik. Belgische ploegen breken bijna nooit potten in de CL, maar zo ten onder gaan is ook wel niet de norm vind ik.

Nu goed, de campagne is nog niet gedaan natuurlijk. Wie weet wat er nog kan als de druk wat van de ketel is.
Amen. Ik word zelf ook een beetje moe van dat "niks te zoeken" argument. Andere competities zijn nu eenmaal sterker, maar de kampioen van een top-10 competitie heeft toch gewoon zijn plek? En soms zal dat gelijk Brugge vorig jaar zijn en soms zoals Antwerp dit jaar, maar financieel gezien is het gewoon goed dat zo'n ploeg in de CL staat. De kloof tussen de grote competities is al veel te groot om alleen dat soort ploegen toe te laten.

wat andere ploegen met hun huidig niveau in deze poule zouden doen is geheel irrelevant. Net omdat die ploegen géén CL spelen. Als je CL speelt bouw je daar naartoe door middel van extra kwaliteitsinjecties en zouden spelers extreem gemotiveerd zouden zijn.

Zo zijn er legio Belgische ploegen geweest die (zeer) goede prestaties neergezet hebben in de CL. En dan gaat het heus niet over ploegen die per definitie overwinteren, want dat is niet altijd mogelijk in de CL. Omgekeerd zijn er ook voldoende Belgische ploegen geweest die zwaar door de mand gevallen zijn, net zoals Antwerp nu bezig is.

Ik geef Antwerp nog wel wat kans om iets te rapen tegen Shaktar, want dat is ook gewoon maar een matig ploegje.

Wij hebben wel iets te zoeken, zowel Club, gent, en rsca hebben dit al bewezen met twee uitschieters Club vorig jaar en gent in 2015.

Als je CL speelt bouw je daar naartoe door middel van extra kwaliteitsinjecties en zouden spelers extreem gemotiveerd zouden zijn.
Is gevaarlijk om jezelf financieel in de problemen te brengen want extra kwaliteitsinjecties geven geen garantie op goede resultaten. Misschien als je al een mooie spaarpot hebt dat je dat kunt doen maar bij ons is het pas het eerste seizoen met een positief transfersaldo.

Wij hebben wel iets te zoeken, zowel Club, gent, en rsca hebben dit al bewezen met twee uitschieters Club vorig jaar en gent in 2015.
Dat van RSCA is al jaren en jaren geleden. Gent zat in een zwakke poule met enkele clubs in crisis. Bij Brugge kregen ze een Leverkussen dat op dat moment zeer zwak was. Atletico is ook niet meer de topploeg die een finale kan halen. Tegen Porto hadden ze een uitschieter, maar thuis werden ze weer op hun plaats gezet.

Nee, in de meeste gevallen heeft een Belgische club gewoon niks te zoeken in de CL. Je moet al een geluk hebben dat je tegenstanders in een dip zitten, een off-day hebben en dat je zelf een topdag hebt. Dan kan het wel eens lukken.

Dat van RSCA is al jaren en jaren geleden. Gent zat in een zwakke poule met enkele clubs in crisis. Bij Brugge kregen ze een Leverkussen dat op dat moment zeer zwak was. Atletico is ook niet meer de topploeg die een finale kan halen. Tegen Porto hadden ze een uitschieter, maar thuis werden ze weer op hun plaats gezet.

Nee, in de meeste gevallen heeft een Belgische club gewoon niks te zoeken in de CL. Je moet al een geluk hebben dat je tegenstanders in een dip zitten, een off-day hebben en dat je zelf een topdag hebt. Dan kan het wel eens lukken.
ach ja, classic dit -> als Genk wint dan is het allemaal fantastisch en mooi en verdiend maar als een andere ploeg eens een succesje haalt dan was de tegenstander zwak of hadden ze chance of whatever.

Geef gewoon eens onvoorwaardelijk toe dat de prestaties van gent, rsca en club in de CL zéér knap waren, zeker gezien hun budget en budget van tegenstanders op dat moment...

Zo zie je maar dat een Belgische topploeg wat Antwerp in sé is of zou moeten zijn niks te zoeken heeft in de CL.
kom nu, Brugge heeft vorig jaar nog overwintered in de CL.
regelmatig wordt er de laatse jaren via de CL overwinterd naar de Europa League.

Antwerp faalt 3x compleet en ineens hebben Belgische ploegen niks te zoeken in CL? Antwerp is gewoon zwak Europees. vorig jaar niet eens conference league gehaald, het jaar ervoor kansloos laatste in hun Europa League poule.

maar wat een zever toch. Precies of je hebt alleen in de CL iets te zoeken als je kandidaat eindwinnaar bent. Als ik die redenering moet doortrekken dan heeft buiten de klassieke top 6 in de jupiler pro league al de rest ook niks te zoeken in 1A.

Natuurlijk heeft de Belgische kampioen iets te zoeken in de CL ffs.

Overmars heeft zelf aangegeven dat ze nog niet klaar zijn om CL te spelen, gezien ze verlies draaien kunnen ze de centen gebruiken om break even te draaien.
Vandaar ook geen grote transfers deze zomer.

Ik vraag me ook af waarom mensen plots vinden dat Belgische clubs niks te zoeken hebben in de CL omdat ze de kwartfinale niet spelen? Dan hebben elk jaar best veel ploegen niks te zoeken in de CL en kunnen we maar beter ineens die Super League beginnen...

Antwerp ontbreekt het dit seizoen aan de ervaring (en het geluk) dat de clubs van vorig seizoen wel hadden. Laat ze elk jaar maar groeien, zoals de rest, en ze komen er ook wel.
Het leuke aan de JPL de afgelopen jaren is dat de top zo aan elkaar gewaagd is dat er bijna elk jaar wel een andere club de CL in kan. Dat zorgt ook wel voor spreiding van dat geld en dus hopelijk een stijging van het niveau van de hele competitie.
Gaat er ooit een Belgische ploeg die CL winnen? Tuurlijk niet maar het is nu niet dat er elk jaar 0/18 wordt gehaald en de Belgische ploeg met het schaamrood op de wangen mag beschikken in december he. En het feit dat we nooit kans gaan maken op de eindoverwinning wil ook hoegenaamd niet zeggen dat er geen plaats is voor een Belgische ploeg in de CL.

Ik vraag me ook af waarom mensen plots vinden dat Belgische clubs niks te zoeken hebben in de CL omdat ze de kwartfinale niet spelen? Dan hebben elk jaar best veel ploegen niks te zoeken in de CL en kunnen we maar beter ineens die Super League beginnen...

Antwerp ontbreekt het dit seizoen aan de ervaring (en het geluk) dat de clubs van vorig seizoen wel hadden. Laat ze elk jaar maar groeien, zoals de rest, en ze komen er ook wel.
Het leuke aan de JPL de afgelopen jaren is dat de top zo aan elkaar gewaagd is dat er bijna elk jaar wel een andere club de CL in kan. Dat zorgt ook wel voor spreiding van dat geld en dus hopelijk een stijging van het niveau van de hele competitie.
Gaat er ooit een Belgische ploeg die CL winnen? Tuurlijk niet maar het is nu niet dat er elk jaar 0/18 wordt gehaald en de Belgische ploeg met het schaamrood op de wangen mag beschikken in december he. En het feit dat we nooit kans gaan maken op de eindoverwinning wil ook hoegenaamd niet zeggen dat er geen plaats is voor een Belgische ploeg in de CL.
ooit en nooit zijn termen die ik niet zo snel zou gebruiken in een voetbalcontext.

Het voetballandschap kan er binnen 20-30 jaar helemaal anders uit zien.

Maar idd, zoals de machtsverhoudingen momenteel liggen is dat natuurlijk zeer onwaarschijnlijk.

Terug
Bovenaan