UEFA Champions League 2023-2024

Dat Haaland zo een hele wedstrijd mag blijven staan snap ik toch niet eigenlijk. Die heeft nu toch werkelijk geen bal geraakt om het zo te zeggen?

Gelijkspel is geen ramp, maar tegen dit City had je gewoon kunnen winnen.

Gelukkig gaat Carlo al zeker niet dezelfde fout maken als vorig jaar door Rudiger te banken. Wat een beest is dat.

Commentaar op Proximus ook weer om te janken

Analyse over Camavinga van Franky: Goeie match. Zeker omdat hij al zo snel met geel stond

Ipv dat ze hem verbeteren is de reactie "Ja die gaan ze volgende week missen, die is er nie bij"

Die heeft toch helemaal geen geel gepakt??

Gisteren eens RTL Sports opgezet om het toch maar te kunnen volgen. Wat een totaal andere aanpak dan de VTM-brol, een zeer uitgebreide analyse, ook van de andere wedstrijd gaan ze nog ruim +30 minuten door.

Blijkbaar is er onlangs iets gelijkaardigs gebeurd in Genk-Union, maar dat heb ik dan gemist. In ieder geval, toch normaal dat je hier geen penalty voor fluit? Mocht er nu een speler van Bayern in de buurt geweest zijn die de bal had kunnen veroveren, dan kan je inderdaad niet anders dan fluiten. Maar in deze situatie is er geen enkel gevaar en gaat het duidelijk om een misverstand. Je kan de speler er eens op wijzen, maar het zou toch belachelijk zijn om hiervoor de bal op de stip te leggen.

Ik zie dat Arsenal op het einde ook nog om een penalty vroeg, maar ook dat was er absoluut geen. Saka laat opzettelijk zijn been hangen en is zelf degene die Neuer aantikt. In mijn ogen mag hij daar gerust geel krijgen voor schwalbe.

Beide fases werden goed gefloten, als je het mij vraagt.

Blijkbaar is er onlangs iets gelijkaardigs gebeurd in Genk-Union, maar dat heb ik dan gemist. In ieder geval, toch normaal dat je hier geen penalty voor fluit? Mocht er nu een speler van Bayern in de buurt geweest zijn die de bal had kunnen veroveren, dan kan je inderdaad niet anders dan fluiten. Maar in deze situatie is er geen enkel gevaar en gaat het duidelijk om een misverstand. Je kan de speler er eens op wijzen, maar het zou toch belachelijk zijn om hiervoor de bal op de stip te leggen.

Beide fases werden goed gefloten, als je het mij vraagt.
"Een speler van Bayern in de buurt."

Spelers van de tegenpartij mogen bij zulke fases niet in de 16 meter staan dus staan..

Het spel is herstart met die doeltrap. Als je dan de bal opneemt is het hands hè, vrij simpel

"Een speler van Bayern in de buurt."

Spelers van de tegenpartij mogen bij zulke fases niet in de 16 meter staan dus staan..

Het spel is herstart met die doeltrap. Als je dan de bal opneemt is het hands hè, vrij simpel
Ik bedoel dan ook niet per se in die fase, maar goed. Wat zou jij een grotesk slechte ref zijn man. Een beetje logisch verstand en interpretatie is onontbeerlijk voor een goede scheidsrechter.

Dit is volgens de regels altijd strafschop. Geen idee hoe je hier anders kan als je louter het reglement volgt. Maar ik snap dat de ref naar de geest van het spel hier geen penalty geeft.

Regels zijn regels en die strikt toepassen is ook een manier om alles eerlijk te houden. De regels niet kennen, opgeslokt zijn in het spel of ze vergeten zijn geen geldige excuses. Meer nog : de regels kennen is deel van het spelletje...

Zwart-wit regels beginnen te interpreteren is gevaarlijk.

Dit is volgens de regels altijd strafschop. Geen idee hoe je hier anders kan als je louter het reglement volgt. Maar ik snap dat de ref naar de geest van het spel hier geen penalty geeft.

Ik bedoel dan ook niet per se in die fase, maar goed. Wat zou jij een grotesk slechte ref zijn man. Een beetje logisch verstand en interpretatie is onontbeerlijk voor een goede scheidsrechter.
Er zijn 2 ploegen hé. De "benadeelde" ploeg heeft niets aan de geest van het spel of logisch verstand :)
Je mag ook van die spelers wat logisch verstand verwachten dan en in deze fase/regel is er heel weinig te interpreteren

Er zijn 2 ploegen hé. De "benadeelde" ploeg heeft niets aan de geest van het spel of logisch verstand :)
Je mag ook van die spelers wat logisch verstand verwachten dan en in deze fase/regel is er heel weinig te interpreteren
Nochtans kan je als ref interpreteren dat ze de doeltrap wouden laten geven door de verdediger en niet door de doelman dus geen hands?

Nochtans kan je als ref interpreteren dat ze de doeltrap wouden laten geven door de verdediger en niet door de doelman dus geen hands?
De bal ligt op de correcte plaats, de doelman wacht tot de ref fluit (als je met geluid bekijkt) en speelt dan de stilliggende bal
Dan ben je terug aan het shotten hé :)

Het zou absoluut lullig zijn

• de bal die stilligt wordt getrapt door een speler van de verdedigende ploeg op
een willekeurige plaats binnen het doelgebied
• de bal is in het spel wanneer deze geraakt wordt en duidelijk beweegt
• de tegenspelers blijven buiten het strafschopgebied totdat de bal in het spel is

De verdediger begaat hier duidelijk een dwaze fout, maar eentje zonder impact op het spel, zonder kwade wil, want het is heel duidelijk een misverstand. Hier fluit je gewoonweg geen penalty voor, je oordeelt gewoon in de geest van het spel.

Ik zie ook niet in wat hier "gevaarlijk" aan is. Het is niet dat je lukraak de spelregels aan je laars loopt door hier geen penalty voor te fluiten. Je hebt bijvoorbeeld spelers die zich laten vallen en meteen de bal vastnemen, omdat ze ervan overtuigd zijn dat ze de overtreding gaan meekrijgen. Als de scheids oordeelt dat het geen overtreding is, dan moet je inderdaad ingrijpen en een kaart trekken voor hands. Maar hier is er werkelijk niks aan de hand (pun intended). Dit is ook geen fase die zich 100 keer voordoet op een seizoen. Dit is niet meer dan een onschuldig fait divers. De spelers van Bayern maken zelf nog geen beweging naar de bal toe, het spel ligt eigenlijk nog steeds stil.

Ik zag daarnet de beelden van Genk - Union, en daar zou ik de bal wél op de stip leggen. Maar de situatie is ook compleet anders. Het doorslaggevende verschil voor mij is dat een speler van Genk meteen druk kwam zetten en heel kort op die bal zat. Daar werd het spel wel degelijk beïnvloed door die bal tegen te houden. Hier niet. En daarom blijft interpretatie van fases in mijn ogen heel belangrijk, in plaats van het blind uitkotsen van de spelregels. Zeker omdat veel van die regels sowieso voor interpretatie vatbaar zijn.

Laatst bewerkt:
Het ziet er wat lullig uit maar hier penalty voor fluiten zou idd nogal lame zijn.

Dan kan je ook tig aantal keer per match een speler bestraffen voor een foute inworp wanneer die de bal pakt om in te werpen maar hem dan onderhands naar een ploegmaat gooit omdat die de inworp gaat nemen.

De bal ligt op de correcte plaats, de doelman wacht tot de ref fluit (als je met geluid bekijkt) en speelt dan de stilliggende bal
Dan ben je terug aan het shotten hé :)

Het zou absoluut lullig zijn

• de bal die stilligt wordt getrapt door een speler van de verdedigende ploeg op
een willekeurige plaats binnen het doelgebied
• de bal is in het spel wanneer deze geraakt wordt en duidelijk beweegt
• de tegenspelers blijven buiten het strafschopgebied totdat de bal in het spel is
Ik kan het nu niet terugkijken, maar bij een doeltrap hoeft de speler niet te wachten op een fluitsignaal. Tenzij de scheidsrechter dat aangeeft zoals bij een vrije trap rond het strafschopgebied, maar het zou mij toch verwonderen dat hij dat bij een doeltrap doet.

Terug
Bovenaan