UEFA Champions League 2023-2024

Ik zal jullie de juiste analyse geven.

Als ik een professional zie die op voorhand publiekelijk "hehe op dit cruciaal onderdeel van een kwalificatie train ik niet" zegt, dan denk ik dat ge al een serieuze fout maakt.
Als ik een professional zie die op voorhand publiekelijk "hehe op dit cruciaal onderdeel van een kwalificatie train ik niet" zegt en dan uitgeschakeld wordt door dat cruciaal onderdeel wegens twee penalty's die niet eens binnen het kader zijn, dan denk ik dat ge een stommen aap zijt en hoop ik dat gij als verantwoordelijke uw lesje leert voor de volgende keer.

Of dat ge nu gelooft dat trainen uitmaakt of niet, de objectieve conclusie blijft dat ge uw voorbereiding niet hebt gedaan gelijk uw tegenstander. En dan zijt ge fout.
Mijn subjectieve conclusie blijft dat het beter is een speler onder stress naar de stip te sturen terwijl dat die kan terugvallen op de tweehonderd penalty's dat die heeft moeten nemen van mij in de week ervoor, dan die naar de stip te sturen en te zeggen: "denk aan mijn cool interview en de complete non-voorbereiding he, doe maar wat haha!"

De intensiteit van een competititeve wedstrijd kan je ook niet nabootsen op training maar toch oefenen teams spelsituaties omdat dat spelers een houvast geeft. Misschien dat Vrancken nog gelooft dat strafschoppen een zuivere loterij zijn maar mensen slimmer dan ik hebben al boeken geschreven over wat je kan doen om de odds meerdere procentpunten in jouw richting te doen hellen. Ben Lyttleton is zeker de moeite om eens op te zoeken.

Natuurlijk is dat geen garantie op winst maar als je door training de kans om je penalty te scoren verhoogt van 75% naar 80%, dan ga je al van 23% kans om alle vijf je penalties te scoren naar 33% kans. Is dat de moeite? Dat moet de coach uitmaken. Misschien was Vrancken wel overtuigd dat Genk het in de reguliere tijd zou klaren (en dat had ook gemoeten) maar penalties blijft toch een cruciaal onderdeel van zo'n ontmoeting.

De beste penaltytrappers zijn de mensen die niet twijfelen en gewoon vlammen in de hoek. Diegene die het meeste nadenken en twijfelen missen in die reeksen

Komt de stress van zo'n CL-kwalificatie niet in de buurt van het vermijden 'Lul van de week' te worden op training als ge uwe penalty mist? ;-)

Als je tegen zo'n ploeg en tegen 10 man mag spelen had je inderdaad niet moeten trainen op penalty's. Telkens Genk eens 5 minuten op niveau was kon je zien dat die Zwitsers werden doodgeknepen en dat het een kwestie van minuten was tot er een volgend doelpunt ging vallen. Jammer genoeg heeft Genk minstens 100 van de 120 minuten vreselijk traag, lateraal en, vooral, slordig voetbal gebracht. Hoeveel laatste passes er compleet verloren gingen, dat was toch niet meer normaal? Die tegendoelpunten waren fouten, in combinatie met pech, maar het feit dat je maar in staat bent om zo'n voddenploeg misschien 10 minuten je wil op te leggen is toch onvergeefelijk voor een ploeg met ambitie?

Ik ben trouwens wel voorstander van trainen op penalty's. Dat is gewoon een cruciaal onderdeel van het spel en zou je wekelijks moeten trainen. Zo kweek je muscle memory en ga je minder twijfelen op momenten vol stress. Als je op momenten zoals gisteren al 150 ballen staalhard in de hoek hebt gezet de afgelopen weken vliegt die er nu ook gewoon in.

Die El Hadj, dat is toch geen profvoetballer?
Ik dacht al dat ik de enige was die zich dood heeft geërgerd aan die jongen gisteren. Misschien kort door de bocht (en sowieso dat ik commentaar ga krijgen) maar als je daar die Neerpede sticker aftrekt speelt die toch hoogstens voor een rechterkolom ploeg?

een beetje veel focus op die penalty’s,… een hele match thuis tegen 10 man … als je dat niet kan afmaken verdien je het gewoonweg niet imo

Ik dacht al dat ik de enige was die zich dood heeft geërgerd aan die jongen gisteren. Misschien kort door de bocht (en sowieso dat ik commentaar ga krijgen) maar als je daar die Neerpede sticker aftrekt speelt die toch hoogstens voor een rechterkolom ploeg?
Ik heb altijd gezegd dat El Hadj er niet gaat komen. Dat zei ik bij Anderlecht al. Er zijn redenen dat die daar meestal de kern niet haalde he.

Ik heb altijd gezegd dat El Hadj er niet gaat komen. Dat zei ik bij Anderlecht al. Er zijn redenen dat die daar meestal de kern niet haalde he.
Dat gevoel had ik ook, net zoals ik ook Sambi nog véél te plat vond om al naar Arsenal te gaan.
Die had nog wel te leren in de JPL. Die zou beter ook terugkomen op huurbasis.

Ik zal jullie de juiste analyse geven.

Als ik een professional zie die op voorhand publiekelijk "hehe op dit cruciaal onderdeel van een kwalificatie train ik niet" zegt, dan denk ik dat ge al een serieuze fout maakt.
Als ik een professional zie die op voorhand publiekelijk "hehe op dit cruciaal onderdeel van een kwalificatie train ik niet" zegt en dan uitgeschakeld wordt door dat cruciaal onderdeel wegens twee penalty's die niet eens binnen het kader zijn, dan denk ik dat ge een stommen aap zijt en hoop ik dat gij als verantwoordelijke uw lesje leert voor de volgende keer.

Of dat ge nu gelooft dat trainen uitmaakt of niet, de objectieve conclusie blijft dat ge uw voorbereiding niet hebt gedaan gelijk uw tegenstander. En dan zijt ge fout.
Mijn subjectieve conclusie blijft dat het beter is een speler onder stress naar de stip te sturen terwijl dat die kan terugvallen op de tweehonderd penalty's dat die heeft moeten nemen van mij in de week ervoor, dan die naar de stip te sturen en te zeggen: "denk aan mijn cool interview en de complete non-voorbereiding he, doe maar wat haha!"
Ge hebt gelijk hé, en ik vind de discussie over de noodzaak om wel of niet op penalty's te trainen nogal vreemd. Uiteraard trapt ge die beter en met meer vertrouwen wanneer je er op training ook 50 hebt getrapt.

Maar, volgens mij was het niet trainen op penalty's puur een psychologische beslissing van Vrancken. Bij Servette dachten ze wellicht "we staan gelijk, als we dat daar kunnen vasthouden kunnen we mss wel winnen op penalty's". Terwijl Vrancken zijn ploeg wellicht gewoon wou motiveren om Servette in eigen huis af te maken en geen twijfel in hun hoofd wou brengen door plots op penalty's te gaan trainen. Dan zouden die spelers kunnen denken dat winst moeilijk zou worden en ze zouden gokken op een gelijkspel.

Het was duidelijk de verkeerde beslissing en trainers denken soms veel te veel na over zulke psychologische zaken, maar ik vermoed wel dat zoiets bij Vrancken heeft gespeeld voor de wedstrijd.

Daarnaast, dit Genk kan, als ze de groepsfase bereiken tenminste, meer betekenen voor onze coëfficiënt in de EL of ECL dan in de CL. Daar hadden ze idd weinig te zoeken.

Ge hebt gelijk hé, en ik vind de discussie over de noodzaak om wel of niet op penalty's te trainen nogal vreemd. Uiteraard trapt ge die beter en met meer vertrouwen wanneer je er op training ook 50 hebt getrapt.

Maar, volgens mij was het niet trainen op penalty's puur een psychologische beslissing van Vrancken. Bij Servette dachten ze wellicht "we staan gelijk, als we dat daar kunnen vasthouden kunnen we mss wel winnen op penalty's". Terwijl Vrancken zijn ploeg wellicht gewoon wou motiveren om Servette in eigen huis af te maken en geen twijfel in hun hoofd wou brengen door plots op penalty's te gaan trainen. Dan zouden die spelers kunnen denken dat winst moeilijk zou worden en ze zouden gokken op een gelijkspel.

Het was duidelijk de verkeerde beslissing en trainers denken soms veel te veel na over zulke psychologische zaken, maar ik vermoed wel dat zoiets bij Vrancken heeft gespeeld voor de wedstrijd.

Daarnaast, dit Genk kan, als ze de groepsfase bereiken tenminste, meer betekenen voor onze coëfficiënt in de EL of ECL dan in de CL. Daar hadden ze idd weinig te zoeken.
Maar zoals @Sond zegt, eigenlijk moet je je lijstje van penaltynemers gewoon standaard wekelijks laten trainen op penalties.

Je kan het ook omgekeerd bekijken. Je wil niet op penalty's trainen om zo de idee te versterken dat je de tegenstander in reguliere speeltijd de baas bent, maar als je dan opeens de extra time moet spelen, wetende dat er helemaal niet op is getraind, maar de kans wel heel groot is dat het op penalty's gaat aankomen, dan creëer je toch net extra druk.

Alleszins, domme beslissing om er niet op te trainen.

FC Copenhagen (Den) versloeg gisteren Breidablik (Ice) met 6-3 . Op zich niks speciaals, ware het niet dat 3 van de 6 goals van Copenhagen gescoord werden door de 18-jarige zoon van de trainer van Breidablik.

Geen zakgeld voor die jongen dit weekend.

Om 12 uur vandaag loting voor Antwerp

Seeded
Winners of match 1: AEK Athens FC (GRE) vs GNK Dinamo (CRO)
Winners of match 2: FC Copenhagen (DEN) vs AC Sparta Praha (CZE)
BSC Young Boys (SUI)
Winners of match 3: NK Olimpija Ljubljana (SVN) - Galatasaray A.Ş. (TUR)

Unseeded
Winners of match 4: ŠK Slovan Bratislava (SVK) vs Maccabi Haifa FC (ISR)
Winners of match 5: KÍ Klaksvík (FRO) vs Molde FK (NOR)
Royal Antwerp FC (BEL)
Winners of match 6: Raków Czestochowa (POL) vs Aris Limassol FC (CYP)

Met de verwachte tegenstanders à la AEK Athens, Copenhagen, Young Boys of Galatasaray, zal het verre van een walkover zijn.

Antwerp speelt tegen de winnaar van AEK Athene en Dinamo Zagreb.
Niet de gemakkelijkste tegenstander, maar als ze iets willen doen in de Champions League, dan moeten die 2 teams wel doenbaar zijn.

Dinamo Zagreb won in de 2e kwalificatieronde gemakkelijk tegen Astana (4-0 en 2-0). Zegt natuurlijk quasi niks.

Terug
Bovenaan