Uitbreiding desktop

Ricky

Member
Hello guys
Ik heb via het werk een game pc kunnen bestellen (cafetariaplan).
Uit de lijst heb ik volgende desktop gekocht:
ASUS G13ch-713700046W

Deze heeft een ssd opslag van 512 gb (volgens mij m2 nvme), alsook maar 16gb ram.
Ik wil op zn minst het werkgeheugen upgraden. En eventueel de ssd als dit kan.
Op het internet kom ik niet wijs uit welk type merk, ddr4 mhz in de pc steekt. Is er een manier om dit te weten alvorens de case te openen?
Alsook zou er een bronze80(plus) psu insteken van 700watt met 750watt piek.

Gaat een extra ssd en een extra ram geheugen zorgen voor stroomuitval (dat de psu niet sterk genoeg zou zijn).
Excuses voor deze noob question. Ik ben al even uit het vak met de desktops...

Dankjewel

Groetjes

Wat ik er van terug vind zit er 2x8GB ddr4 3200mhz in, en kan je tot 64GB gaan, ik vermoed dus dat er maar twee slots gaan zijn ipv 4. De 3200mhz klopt ook met de ondersteunde ram van de CPU. Je gaat de RAM dus niet moeten upgraden door 2 extra latjes van 8, maar vervangen door 2x16 of 2x32 DDR4 3200 van een respectabel merk (ik vermoed dat het eerste ruim genoeg is voor u).
Dat zal geen invloed hebben om de PSU. Een extra ssd steken zal ook niet genoeg verschil maken om die te doen dol draaien trouwens. Als de CPU en GPU gelijktijdig beiden hun maximum vermogen trekken, zit je nog maar op 420w en in de praktijk zal dat niet voorvallen. Dus je hebt ruimte genoeg daar.

Dank voor de reactie
Dus om het echt zeker te weten is het dus de case opendraaien.

Ik denk dat 32 gb ram ook ruim voldoende gaat zijn. Tis niet dat ik echt zware programma's er op ga laten draaien.

Is het nog steeds gelijk vroeger latje erin steken en klaar is kees?
Ik weet dat men vroeger de 3,5" hard disks moest verbinden met een kabel aan de moederbord. Is dit met een nvme ssd kaart anders?

Dank voor de reactie
Dus om het echt zeker te weten is het dus de case opendraaien.

Ik denk dat 32 gb ram ook ruim voldoende gaat zijn. Tis niet dat ik echt zware programma's er op ga laten draaien.

Is het nog steeds gelijk vroeger latje erin steken en klaar is kees?
Ik weet dat men vroeger de 3,5" hard disks moest verbinden met een kabel aan de moederbord. Is dit met een nvme ssd kaart anders?
Ram is idd gewoon latjes uitklikken en nieuwe er in.
NVME er in is gewoon in het slot schuiven en beschreven met 1 vijs. De kans bestaat wel dat je je GPU gaat moeten losmaken om aan het slot te kunnen, maar dat zal afhangen van het moederbord. Er komen in elk geval geen kabels meer aan te pas.

Ram is idd gewoon latjes uitklikken en nieuwe er in.
NVME er in is gewoon in het slot schuiven en beschreven met 1 vijs. De kans bestaat wel dat je je GPU gaat moeten losmaken om aan het slot te kunnen, maar dat zal afhangen van het moederbord. Er komen in elk geval geen kabels meer aan te pas.
Ok, bedankt voor de info. Hier kom ik al iets mee verder👌

is zoals Remake het zegt, is allemaal niet zo heel moeilijk. Ram uithalen is simpel, het erin steken gaat soms moeilijker. zeker bij moederborden waar het ram aan 1 kant 'vast' zit en geen haakje zit. ook erop letten dat de nok/inkeping 100% juist zit voor je het erin steekt.

Laatste vraagje.. waar zie ik of ik ddr4 of ddr5 heb? Waar zie ik tot hoeveel mhz mijn pc het ram geheugen ondersteunt? Niet dat ik seffes bij wijze van een 5200mhz koop terwijl ik maar 3200 mhz aankoop

En qua snelheid zal het 3200mhz zijn, er zit een i7 13700 in, die ondersteunen in dit geval DDR4-3200.

Dus door het feit dat ik een i7 heb, kan ik maar snelheden aan tot 3200 mhz? Dus de cpu bepaalt eigenlijk de snelheid van het ram ?
En door het feit dat mijn moederbord zo van een bepaald type is, kan ik maar ddr4 ram plaatsen? Ben ik ongeveer juist?

Edit: er zit 1 latje van 16gb ram in met een snelheid van 3200 mhz.
HEt merk is Sk Hynix. Is dit een betrouwbaar merk? Ik ken het eerlijk gezegd niet...

Also... waar the hell moet ik hier de ssd vinden?

Laatst bewerkt:
de (nvme) ssd zit vermoedelijk onder dat zwarte plaatje (heatsink) dat je zien tss de cpu en de gpu.

Kan ook zijn dat de ssd in een slot zit onder de gpu.

Laatst bewerkt:
Dus door het feit dat ik een i7 heb, kan ik maar snelheden aan tot 3200 mhz? Dus de cpu bepaalt eigenlijk de snelheid van het ram ?
En door het feit dat mijn moederbord zo van een bepaald type is, kan ik maar ddr4 ram plaatsen? Ben ik ongeveer juist?

Edit: er zit 1 latje van 16gb ram in met een snelheid van 3200 mhz.
HEt merk is Sk Hynix. Is dit een betrouwbaar merk? Ik ken het eerlijk gezegd niet...

Also... waar the hell moet ik hier de ssd vinden?
Hierbij de service manual
check pagina 24. Zal onder dat zwart plaatje zitten net boven de GPU.
of anders rechtsbeneden.

Clonen is een exacte kopie van alles wat er op die oorspronkelijke schijf stond. Ik denk niet dat je je eventuele garantie behoudt, maar je licentie wel normaal. Systeemherstel kan ook, als je dat ingesteld hebt.

Even nog een vraagje
Heb 2 ddr4 ram 3200 gekochr van kngston.
Heb het xmp type 2 aangezet jn de bios.
Echter vind ik het vreemd dat bij de ddr status 2400mhz staat ipv 3200 mhz. Op een andere plaats staat er dn toch 3200 mhz....
Is dit normaal? Zie foto

Grtz

Heb je foto van verpakking van je RAM?

Download alvast even CPU-Z en kijk eens wat er staat bij memory.
Gelijk onderstaande screenshot zou er +-1600MHz moeten staan bij Frequency. Dual Data Rate zorgt dan dat 2x1600=3200.
cpuz.jpg

Even nog een vraagje
Heb 2 ddr4 ram 3200 gekochr van kngston.
Heb het xmp type 2 aangezet jn de bios.
Echter vind ik het vreemd dat bij de ddr status 2400mhz staat ipv 3200 mhz. Op een andere plaats staat er dn toch 3200 mhz....
Is dit normaal? Zie foto

Grtz
is 'normaal', de 3200 is met XMP enabled.
Het beste is controleren zoals @Remake het zegt, CPU-Z downloaden en openen. dan ben je zeker.

Terug
Bovenaan