Uitsluiting in basis en secundair onderwijs: heeft ieder kind recht op een school?

Er zijn dan ook procedures om een uitsluiting te verantwoorden. Als die niet gevolgd zijn, dan is 1 ernstig incident niet voldoende voor een definitieve uitsluiting.

edit: @Tone vermeldt het ook in zijn 2de alinea.

Vroeger op de school van mijn opa als je vervelend deed dan sloeg de leraar met zo'n houten meetlat (naar het schijnt) gewoon keihard op de vingers (pijnlijk).

In die tijd als de ouders dan klacht indienden (wat zelden gebeurde omdat men toch wist dat dit zinloos was) dan werden die gewoon eens goed 'uitgelachen' en gebeurde daar niks mee. Zo vertelde opa het toch tijdens zijn vele verhaaltjes en ik geloof hem, hij gemeende dat echt.

Allé ik praat dit niet goed maar anno 2025 is de klepel helemaal omgeslagen in de omgekeerde richting en dat is ook niet goed.

Laatst bewerkt:
Vroeger op de school van mijn opa als je vervelend deed dan sloeg de leraar met zo'n houten meetlat (naar het schijnt) gewoon keihard op de vingers (pijnlijk).

In die tijd als de ouders dan klacht indienden (wat zelden gebeurde omdat men toch wist dat dit zinloos was) dan werden die gewoon eens goed 'uitgelachen' en gebeurde daar niks mee. Zo vertelde opa het toch tijdens zijn vele verhaaltjes en ik geloof hem, hij gemeende dat echt.

Allé ik praat dit niet goed maar anno 2025 is de klepel helemaal omgeslagen in de omgekeerde richting en dat is ook niet goed.
Verhalen uit de familie zijn toch wel hallucinant te noemen.
Knieen in de klompen.
Straf als je tijdens de middagpauze nederlands praatte tegen je vriendinnetjes. (Jep Frans was de voertaal op school)
En als je werkte (als verpleegster in een nonnetjesziekenhuis) en trouwde dan kreeg je je ontslag.

Beter was het niet toen :p

Ik denk dat opa wel eens zou verschieten van wat jongeren vandaag durven wat in zijn tijd ondenkbaar was.

De scholen moeten die ouders kei hard mee in het bad kunnen trekken. Laat een school een vorm van GAS boetes uitschrijven bij wangedrag. Inning via VLABEL bij wanbetaling.

Is zoiets geen dubbele bestraffing? Want volgens mij ga je een disproportioneel deel van kansarmen nog harder in armoede duwen zo.
Ouders erbij betrekken lijkt me sowieso een must, hoe groter het netwerk rond de jongere waarmee je gaat werken, hoe meer effect het kan hebben. Maar met financiële straffen tref je de kanslozen keihard, en die met geld gaan zich niet echt geremd voelen.

Terug
Bovenaan