Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

StevenFM

Well-known member

Je kan niet eens meer vrouwelijke basketballers beledigen omwille van hun geaardheid zonder daarvoor gecancelled te worden, waar gaat de wereld toch naartoe!

Even serieus, terechte terechtwijziging van de VRT en goed dat Demarez op non-actief wordt gezet. Zulke uitspraken horen absoluut niet thuis in ons medialandschap, laat staan bij de openbare omroep. Uit de reacties blijkt ook maar al te duidelijk dat dit een vorm van discriminatie is waar vrouwelijke topsporters zeer vaak mee te maken hebben.

Laatst bewerkt:
Waarom niet?

Hij stelde hardop vast dat er hooguit 1 hetero binnen de Cats zit en één van de dames vond hij net een man. Een andere vond hij kolossaal.

Volgens mij is er niets mis met homoseksualiteit of met lange mensen.
Gewoon objectieve informatie eigenlijk.
:eek:

Er is een fout met feiten op te sommen of om eens goed met die dingen te lachen hé. Het is niet omdat het een feit is dat ge een klein geslachtsdeel hebt dat ge het tof gaat vinden als er eens goed mee gelachen wordt.

Waarom niet?

Hij stelde hardop vast dat er hooguit 1 hetero binnen de Cats zit en één van de dames vond hij net een man. Een andere vond hij kolossaal.

Volgens mij is er niets mis met homoseksualiteit of met lange mensen.
Gewoon objectieve informatie eigenlijk.
Heb je het ganse fragment beluisterd?

Je kan niet eens meer vrouwelijke basketballers beledigen omwille van hun geaardheid zonder daarvoor gecancelled te worden, waar gaat de wereld toch naartoe!
Die opmerkingen gingen er ook wel over. Als je in de privé stoer kan praten moet je de gevolgen daar ook maar van dragen.

Even serieus, terechte terechtwijziging van de VRT en goed dat Demarez op non-actief wordt gezet. Zulke uitspraken horen absoluut niet thuis in ons medialandschap, laat staan bij de openbare omroep. Uit de reacties blijkt ook maar al te duidelijk dat dit een vorm van discriminatie is waar vrouwelijke topsporters zeer vaak mee te maken hebben.
Akkoord dat de uitspraken er los over zijn.

Maar wat ik me dan direct afvraag: Demarez werkt al ~30 jaar bij de openbare omroep. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat niemand van zijn directe collega's, oversten, etc zijn "echte inborst" niet kennen. Dus het enige wat we nu zien is pure hypocrisie van de VRT omdat hij toevallig betrapt is. Volgens Linde Merckpoel is het nog maar het topje van de ijsberg.

Dus waarom toch zo'n dubbele standaarden aanhouden? Aan de voorkant prediken we inclusiviteit, maar in realiteit lijkt het slechts een deksel op de beerput. Moeten we niet gewoon ergens aanvaarden dat je mensen niet zo maar kan veranderen en dat het tijd vraagt om naar een ander soort samenleving te evolueren? Uiteindelijk is die mens ook maar een product van zijn opvoeding die in een andere tijdsgeest plaatsvond. Moet hij nu daarom gewoon gecancelled worden?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210808_95993840
“Op het voorstel om via een zoom call excuses aan The Cats aan te bieden, wordt niet ingegaan. In de eerste plaats omdat de speelsters net terug zijn van een van de grootste momenten uit hun carrière, die men allemaal het liefst wou verwerken met familie en vrienden vooraleer de meeste Cats weer naar het buitenland gaan. Deze tijd willen onze speelsters niet verspillen aan de heer Demarez.”

“Ten tweede vinden de speelsters dit ook gewoon niet genoeg en zijn ze er niets mee. Bovendien, de aangehaalde problematiek raakt niet alleen het team en onze speelsters maar is schandelijk en stigmatiserend ten opzichte van alle mensen die zich hierdoor geviseerd voelen, en in het bijzonder spelers en sporters. The Belgian Cats en bij uitbreiding de hele Basketbalgemeenschap, danken alvast al de sporters en fans die ons via allerhande kanalen massaal ondersteunen.”

“Om dergelijke onaanvaardbare situaties in de toekomst te vermijden, wenst het team nog meer samen te werken met VRT/Sporza aan een mentaliteitswijziging rondom gelijkheid en discriminatie binnen de sport. De uitspraken van de heer Demarez tonen aan dat er nog een hele weg af te leggen is. Daarom wensen we op korte termijn een project op te starten samen met de VRT om dit nog meer onder de aandacht te brengen zoals het dat deed met racisme.”

“Ter kadering: de woordvoerder van het team is in deze Emma Meesseman. Zij is niet alleen het boegbeeld van de Belgian Cats, ze was onlangs ook de initiatiefneemster van een project, opgezet door de onze federatie, om de jeugd te sensibiliseren over thema’s zoals gendergelijkheid, homofobie en racisme. Maatschappelijke betrokkenheid is haar DNA. Zij ziet een project rond gendergelijkheid en antiracisme niet als een eenmalige actie. Het moet méér zijn en een deel van de identiteit van The Belgian Cats worden. Het team staat voor een inclusieve basketbalwereld waar iedereen als gelijk aanvaard wordt.”

“Aan al de betrokken overheden doen we een oproep om de stand van zaken rond discriminatie in kaart te brengen: een enquête in top- en breedtesport als nulmeting kan een startpunt zijn om hieraan effectief te werken. De problematiek overstijgt de basketbalsport en we vragen dan ook de medewerking van alle federaties.”

Onpopulaire mening maar hier zie je de 'power of woke' best wel mooi naar boven komen.
Een commentator met als broodheer VRT gaat over de schreef. Eentje van de 2000 FTE's? Gevolg, strikte samenwerking met de VRT om campagnes op te starten. Hoogstwss een soort diversity and woke manager op de vloer van de VRT die alles in goede banen dient te leiden en dissidenten (of mensen die ze liever kwijt dan rijk zijn) die een teen van het pad afwandelen krijgen worden nu wel snel buitengebonjourd met de de woke stok die ze heel gemakkelijk aangereikt krijgen.
Ik zou graag wel eens een vlieg zijn in de kleedkamers van de belgian cats of andere ploegen. We gaan niet heiliger zijn dan de paus maar vette praat zal daar ook wel passeren. Dat Demarez zijn uitspraken op TV uitgezonden zijn toont ook wel aan dat de inclusiviteit bij de VRT ook maar een facade is. Een facade die hoogswss bij elke sportploeg van niveau wel aanwezig is.

edit wat heeft ie trouwens gezegd?

Laatst bewerkt:
Ontslag lijkt me toch niet in lijn met de gedane uitspraken. Er zijn betere manieren om dit aan te pakken. Iemand z'n broodwinning afnemen (en bijgevolg ook gezinsleden direct treffen) is toch echt wel een allerlaatste weg om in te slaan.

Onpopulaire mening maar hier zie je de 'power of woke' best wel mooi naar boven komen.
Een commentator met als broodheer VRT gaat over de schreef. Eentje van de 2000 FTE's? Gevolg, strikte samenwerking met de VRT om campagnes op te starten. Hoogstwss een soort diversity and woke manager op de vloer van de VRT die alles in goede banen dient te leiden en dissidenten (of mensen die ze liever kwijt dan rijk zijn) die een teen van het pad afwandelen krijgen worden nu wel snel buitengebonjourd met de de woke stok die ze heel gemakkelijk aangereikt krijgen.
Ik zou graag wel eens een vlieg zijn in de kleedkamers van de belgian cats of andere ploegen. We gaan niet heiliger zijn dan de paus maar vette praat zal daar ook wel passeren. Dat Demarez zijn uitspraken op TV uitgezonden zijn toont ook wel aan dat de inclusiviteit bij de VRT ook maar een facade is. Een facade die hoogswss bij elke sportploeg van niveau wel aanwezig is.

Wat schunnige toogpraat terwijl hij niet besefte dat de micro nog aan stond. Ik vind het ook wat overdreven allemaal, al ligt die materie zeer gevoelig en is de LBGTQ-minderheid zeer snel getriggerd om hierop te reageren.

Dat hij zijn excuses aanbiedt dat versta ik.
Zeker gezien zijn functie en het feit dat hij de uitspraken deed op de werkvloer.

Maar laat ons ook eerlijk zijn dat iedereen al es met iemand anders lacht omwille van zijn uiterlijk. Wil idd daar wel es meeluisteren in de kleedkamers van de cats. Alsof ze zelf heiliger zijn dan de paus.
En dan sleuren ze er op hun FB #equality er weer bij.
Terwijl ik hier onlangs nog kwam verkondigen hoe tijdens live commentaar vaak dezelfde lacherige opmerkingen bevat over Mertens, Messi,... hun lengte.

En dan nu die man zijn ontslag eisen? Toch wel een brug te ver.
Nu goed, gezien het huidige klimaat en iedereen die weer op de twitter-kar springt versta ik dat ze 't momentum willen grijpen en doorduwen als revanche.

Laatst bewerkt:
't Probleem is ook, als ze hem ontslaan dat hij nergens anders nog aan de bak zal komen als sportjournalist. Diene mens zijn carrière is dus om zeep door wat toogpraat te verkopen die per ongeluk in de ether gegaan is. Niet dat ik zijn uitspraken goedkeur maar de reactie er op is toch wat overdreven.

Dat hij zijn excuses aanbiedt dat versta ik.
Zeker gezien zijn functie en het feit dat hij de uitspraken deed op de werkvloer.

Maar laat ons ook eerlijk zijn dat iedereen al es met iemand anders lacht omwille van zijn uiterlijk. Wil idd daar wel es meeluisteren in de kleedkamers van de cats. Alsof ze zelf heiliger zijn dan de paus.

Mja, context is toch alles hé. Ik kan hier thuis ook schunnige klap vertellen tegen mijn vriendin, maar die weet ondertussen wel wat ik wél en niet meen. Diezelfde schunnige klap ga ik niet vertellen tegen mijn kapper of tegen de juffrouw van mijn zoon, omdat dat dat anders gaat overkomen dan ik eigenlijk bedoel.

Dat zatte Ronny die klap verkoopt tegen zijn maten op café gaan we ook anders beoordelen dan dat premier De Croo dat zegt of een politieagent in functie.

Van een journalist/commentator verwacht je beter. Hij had niet de bedoeling dit in de ether te sturen, maar het is toch gebeurd. The damage is done. Als mensen in een 'voorname' functie zo'n zaken verkondigen dan geven ze het idee dat dit veroorloofd is. Dat is een fout signaal.

Hij wordt terecht gestraft. Of je nu echt zijn ontslag moet eisen... dat is een moeilijke. Ik vind het altijd 'leuker' als ze een grootse en originele manier vinden om zo iemand in het zand te doen bijten.

Van jouw laatste zin komen mijn haren nu eens echt recht he. Een hele wall of text waarin je je mening al volledig gevormd hebt, wanneer je zelfs geen benul hebt van wat er gezegd is geweest?

Van jouw laatste zin komen mijn haren nu eens echt recht he. Een hele wall of text waarin je je mening al volledig gevormd hebt, wanneer je zelfs geen benul hebt van wat er gezegd is geweest?
euh welke mening heb ik gevormd over demarez? Het enigste van mening dat ik heb is dat de VRT best wel hypocriet is.
En eerlijk gezegd het interesseert me niet hard genoeg om op te zoeken wat hij precies gezegd heeft. Tis blijkbaar genoeg om verontwaardigd erover te zijn.
Wat betreft de schunnige praat bij de belgian cats. Ik heb genoeg meegedraaid in sport, zelfs nog 3x geselecteerd voor de nationale ploeg van belgie. (Een nobele onbekende sport wel), om te weten dat je perfect de Brabançonne moet kunnen meezingen, de 5 A4's met verboden middelen dient te kennen, de verplichte klederdracht wanneer je op de baan bent maar finaal in de kleedkamer na de match verkoop je nog steeds dezelfde vettige praat met je ploegmaats.

Laatst bewerkt:
't Probleem is ook, als ze hem ontslaan dat hij nergens anders nog aan de bak zal komen als sportjournalist. Diene mens zijn carrière is dus om zeep door wat toogpraat te verkopen die per ongeluk in de ether gegaan is. Niet dat ik zijn uitspraken goedkeur maar de reactie er op is toch wat overdreven.

Iemand zijn broodwinning afpakken moet toch echt het allerlaatste redmiddel zijn vind ik. Je straft op die manier bovendien ook zijn gezin of afhankelijkheden die daar niets mee te maken hebben.

Er wordt gevraagd naar een ontslag maar er wordt niet aangetoond welke schade er nu effectief is berokkend. Ik heb de tape beluisterd en wat er daar gezegd wordt is nu ook niet meteen om steil van achterover te vallen. Commentaar op de geaardheid van een speelster of een achternaam vervormen, mja, is dat nu dezelfde homofobie die aan de basis van de Stonewall Inn raid lag?

Proportionaliteit is hier op zijn plaats

Het is ook geen toeval dat Polen op de persvrijheidsindex aan het wegzakken is, samen met vele andere Europese landen. Van plaats 18 in 2015 naar plaats 64 in 2021. Misschien dat jij dit als Pools inwoner helemaal anders ervaart maar als bezorgde Europeaan kijk ik toch met een argwanende blik naar de ontwikkelingen in het Oosten van onze unie.

Je zou je misschien beter wat meer zorgen maken over de (links) gekleurde media in België? Maar waarschijnlijk komt die overeen met je eigen visie... Altijd grappig als men "bezorgd" is over die andere stoute Oost-Europese landen terwijl het hier in België geen haar beter is. :D

Iemand zijn broodwinning afpakken moet toch echt het allerlaatste redmiddel zijn vind ik. Je straft op die manier bovendien ook zijn gezin of afhankelijkheden die daar niets mee te maken hebben.

Er wordt gevraagd naar een ontslag maar er wordt niet aangetoond welke schade er nu effectief is berokkend. Ik heb de tape beluisterd en wat er daar gezegd wordt is nu ook niet meteen om steil van achterover te vallen. Commentaar op de geaardheid van een speelster of een achternaam vervormen, mja, is dat nu dezelfde homofobie die aan de basis van de Stonewall Inn raid lag?

Proportionaliteit is hier op zijn plaats
Dat lijkt me een heel valabel punt.

Heb je het ganse fragment beluisterd?

Zeker.

De Cats zelf zijn ondertussen ook niet vies van spannende verhalen over hun eigen avonturen

Emma Meesseman: “Daar zat ik dan, met een paar stoere lesbiennes in de stripteasebar”​

Schade? Er zijn mensen die zich beledigd voelen in een groep waar dit soort humor vandaag erg gevoelig ligt. Er wordt vaak te pas en te onpas geschermd met het begrip woke en wellicht hebben mensen die verontwaardigd zijn door de felle reactie op die bedenkelijke toogpraatuitspraken al even lange tenen als woke-people.

De schade aan die man zijn carrière is reeds aangericht, tenzij de VRT hem alsnog gaat vergeven na een uitgebreide boetedoening.

Mij klonk het als een vies vuil ventje dat wat (seksueel) gefrustreerd door het leven gaat en dan maar wat scheve commentaar op eender wie geeft. Vooral de overgang van "feesten met de hockeyploeg" naar "daar zal niet veel gepoept zijn" maakt overduidelijk dat hij gewoon wat opgekropte seksuele frustraties heeft. En zich via wat vunzigheid interessant wil maken. Maar om er nu de hele homofobe tour mee op te willen gaan, neen, dat lijkt me een stap te ver.
En die 'mopjes' over de speelsters persoonlijk, dat hoeft wel écht niet. Maar ook daar zie ik geen homofobe achtergrond in. Allez, op Meesteman na dan misschien. :unsure:

Ik denk dat iedereen wel inziet dat er geen andere optie was dan Demarez aan de kant te schuiven. Ja, meerdere mensen zullen wel eens zo schuine praat verkopen "aan de toog" of in de privé-sfeer, maar op massa media... Tja, dan is het gewoon zo. Wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten...

Maar ik snap ook wel de hypocrisie statements. Nog niet zo lang geleden moesten we de pedofiele acteur zijn naam zeker en vast weghouden van de media. En ja, ik snap dat dat strafrechterlijk is gezien "onschuldig tot schuld is bewezen". Maar als ik de "outrage" zie en zijn super enge collega Karl van de gelegenheid gebruik zie maken om zichzelf weer de lucht in te prijzen en een jarenlange collega extra onder de bus te gooien, terwijl ge daar niemand hoorde van de collega's. Toch maar een beetje een "bah" gevoel.

Terug
Bovenaan