Ultra wide 21:9 vs 16:9

momenteel zit ik op een 32" 1080p tv scherm te kijken (op 1m afstand en ik kan de pixels zien tot op 1,5m) en ben aan het twijfelen of ik een widescreen 1440p zou nemen of een 27 inch 4k...

zijn er hier mensen die eens hun ervaring kunnen vertellen met widescreen gebruik, ook wat je ervoor had en of je eventueel zou teruggaan naar 16:9

mijn pc gebruik is voornamelijk browsen op forums 60%, series/films 20%, youtube 20%

Heb in't begin altijd 16:9 schermen gehad. Was op zich wel goed, maar vond dat wat klein precies. Sindsdien altijd 21:9 1440p gehad en ben er heel content van. Vind dat je, imho, meer kan zien in games e.d.

Scherm dat ik momenteel heb is niets speciaals, is een LG 34" 1440p IPS 75Hz FreeSync. Maar ben er wel content, heb dat al 6 jaar en nog nooit problemen gehad.

Enkel voor sommige films en series kan dat soms slecht schalen waardoor je zwarte randen links en rechts krijgt.

Gebruik mijn PC ook niet echt voor media. Daarvoor heb ik een NAS en TV.

Ik zit al jaren op ultrawide en ik zou nooit meer terug willen.
widescreen gebruik is gamen, productiviteit zoals fotos bewerken, Revit en autocad, maar ook word en excel. Het enigste nadeel in excel is dat ik soms zo breed werk dat ik die files op het werk 16:9 steeds moet verschuiven om alle kolommen te kunnen zien :p
Bij games wel soms een ergernis. Sommige cutscenes zijn wel nog 16:9 zijn dus zit je met zwarte balken.
Series en filmen kijk ik feitelijk niet op pc.
Kheb een LG gehad 2540x1080 en nu overgeschakeld naar 1440P 3440x1440. LG is naar de madam gegaan en die kan ook al niet meer zonder :p

alright, veel respons heb ik hier niet gehad, maar ik had het ergens verwacht aangezien maar 3% ultra-wide heeft :p

Ik heb nu ondertussen al 3 winkels gedaan om eens text te lezen op een oled scherm. De pixelstructuur is anders wat het waziger maakt, iets dat een ergernis is voor bepaalde gebruikers. (ik moest zien of dat in mijn geval ook zo zou zijn)

alle 3 de winkels hadden elk maar 1 ultrawide staan...

In mediamarkt lag er geeneen aan, die staan gewoon uitgestald op een rek
In coolblue liggen de schermen aan, maar ge kunt het merendeel niet testen, er hangt geen muis aan, der speelt gewoon een trage screensaver
In de computerfabriek was er zelfs geen oled te vinden, toen ik erom vroeg bekeek die mij alsof ik uit de toekomst kwam :wallbash:

nu, afgaande op reviews zal ik waarschijnlijk deze hier gewoon blind bestellen, aangezien de stenen winkels zo waardeloos zijn

Ik ben overgestapt van een 4K 27" naar een ultrawide 1440p 32:9 en zou niet meer terug willen.
De 4k monitor hangt nu boven de ultrawide als 2de scherm en gebruik ik nog als tv voor sport op te zien of als ik PS5 game terwijl ik voor de pc zit.
Maar eens je een ultrawide gewoon bent, wil je niet meer terug.
het is een samsung-lc49rg90ssuxen, maar daar ben je waarschijnlijk niet veel mee aangezien je een 21:9 wilt

Hier ook LG 21:9 34" 1440p IPS ultrawide met Freesync 2 voor 144hz met variabele refreshrate... Zalig scherm, al een jaar of 2-3. Ik zet vaak 2 browser windows naast elkaar, of 1 browser en 1 Excel / Word. Zalig ook voor video edits in Resolve en occasioneel eens een game. Ik denk soms nog eens een 16:9 erboven te zetten maar dan boet het geheel wat in op elegantie op de desk en echt nodig is het niet...

Ik zou het je zeker aanraden. 144hz is niet evident te halen tenzij je een high-end kaart gebruikt, maar met variabele refreshrate ziet dat er toch heel goed uit. Ik zou voor +60Hz gaan als het even kan.

Ik zou het je zeker aanraden. 144hz is niet evident te halen tenzij je een high-end kaart gebruikt, maar met variabele refreshrate ziet dat er toch heel goed uit. Ik zou voor +60Hz gaan als het even kan.
ik zit met een 4070ti, zou normaal geen probleem mogen zijn om gelijk wat aan hoge frames te draaien, zeker met dlss

ik ben vandaag nog langsgeweest in Vandenborre, die had geen oled, noch 4k monitoren... :sop: wat een schande eigenlijk voor elektro en techwinkels

Nu, ik heb mijn schermpke hier aangeschaft (165hz) en hopelijk ben ik er content van. :)

Ik zie persoonlijk het voordeel van een ultrawide niet. Een 1440p ultrawide heeft een resolutie van 1440 x 3440. Dat is smaller dan 4k en in de hoogte ook 1/3e af.

Ge zou op een 4K monitor/TV ook in Ultrawide kunnen spelen, dan heb je zwarte balken maar heb je nog meer schermoppervlak/pixels op een 40-42 inch 4K.

Ik zie persoonlijk het voordeel van een ultrawide niet. Een 1440p ultrawide heeft een resolutie van 1440 x 3440. Dat is smaller dan 4k en in de hoogte ook 1/3e af.
:wtf: de resolutie wil enkel zeggen dat die fysiek breder is, maar voor de rest heeft resolutie niks te maken met de grootte van een scherm... Je kan evengoed een 4k 24 inch kopen en dan zal die zowel smaller en minder hoog zijn dan mijn widescreen 34 inch
Ge zou op een 4K monitor/TV ook in Ultrawide kunnen spelen, dan heb je zwarte balken maar heb je nog meer schermoppervlak/pixels op een 40-42 inch 4K.
32 inch was al te groot (hoog) naar mijn goesting

Ik ben precies de enige die de aankoop niet meer zou herhalen? Van een 24" naar een 24" widescreen gegaan. Bij gamen is het heel tof, video editing etc ook handig, maar voor daily webbrowsing en mails is het voor mij toch niet ideaal.

Ik ben van een 27" QHD (2560x1440), naar een 34" ultrawide gegaan, en heb het mij nog niet beklaagd. Er staat nog een 27" met 2560x1440 resolutie naast. De fysieke verticale hoogte en pixels zijn gelijk bij beide schermen, en ik krijg een pak extra pixels en centimeters horizontaal erbij (3440 ipv 2560) op de ultrawide. Voor video editing zeer goed.
Voor browsing of Office werk, kan ik op die ultrawide netjes 2 full size Windows naast elkaar zetten.

Zou het zo opnieuw doen!

Is vooral grafisch minder zwaar voor gaming ivm 4K.
daar kwam ook nog bij dat het totaal geen nut heeft om voor 4k te kiezen, ik zou het verschil niet zien voor op de afstand die ik zit van mijn scherm.

mijn berekening kwam op 65 PPD met 34" (staat nu op 80cm) en met perfect zicht heb je genoeg aan 60PPD

tverrast mij eigenlijk ook hoeveel series er ook in 21:9 draaien

Laatst bewerkt:
:wtf: de resolutie wil enkel zeggen dat die fysiek breder is, maar voor de rest heeft resolutie niks te maken met de grootte van een scherm... Je kan evengoed een 4k 24 inch kopen en dan zal die zowel smaller en minder hoog zijn dan mijn widescreen 34 inch
Ja logisch... maar als het bv gaat om 'meer zien' door groter FOV is dat geen argument, want je kan het FOV groter zetten als je het 'aantal graden per pixel' gelijk houdt.

Even berekend voor de lol:
Er van uit gaande van een scherm, 34", 21.5:9. Om dezelfde breedte van beeld te hebben moet je maar een 36" scherm hebben op formaat 16:9 als ik niet mis ben. De PPI zal dan wel beter zijn, gezien een 4k scherm meer pixels heeft horizontaal.

Laatst bewerkt:
Ja logisch... maar als het bv gaat om 'meer zien' door groter FOV is dat geen argument, want je kan het FOV groter zetten als je het 'aantal graden per pixel' gelijk heoudt.
euh..., als ge bedoelt dat ge ingame uw settings aanpast dan kunt ge inderdaad een wijde fov hebben, maar dan zal alles ook ver weg lijken...
ziet ge hier al schoon in dit voorbeeld:

en hier is het verschil tussen fysiek 21:9 en 16:9

en als ge dan een wijde fov ingame gebruikt op een 21:9 dan ziet ge nog meer dan een wijde fov op een 16:9...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan