Vaccinaties: Nieuws, Onderzoeken en Vaccintwijfel

Wie eerst?

• De ouderen

Stemmen: 81 57,4%
  • De jongeren

Stemmen: 4 2,8%
  • De actieve bevolking

Stemmen: 33 23,4%
  • Een andere groep

Stemmen: 3 2,1%
  • First come first serve

Stemmen: 10 7,1%
  • Loting

Stemmen: 4 2,8%
  • Nog iets anders

Stemmen: 6 4,3%

• Totaal aantal stemmers
    141
Nee lijkt me gewoon een egoistische houding. Mentale problemen tijdens corona heeft nu eens geen fluit te maken met de leeftijd.
Iedereen heeft problemen. Jong en oud. Praat eens met mensen die alles kwijtgeraakt zijn. Praat eens met de mensen die een zaak opgestart hebben net voor corona.
Dus nogmaals... iedereen ziet af. I know it sucks maar door te neuten ga je er niets aan veranderen hoor.
En op basis van welk onderzoek trek jij deze straffe conclusie?
Een grootschalige bevraging van de UGent ging na wat de gevolgen zijn op onder meer onze mentale gezondheid en relaties. En daaruit blijkt nu dat vooral jongeren – met name 18- tot -25-jarigen – het erg moeilijk hebben.
“We zien bij hen meer gevoelens van angst, depressie, eenzaamheid en stress opduiken dan bij andere leeftijdsgroepen”, zegt Koen Ponnet, professor sociale psychologie en mediapsychologie aan de UGent.

Jongeren zien daarnaast de toekomst ‘post-corona’ veel zwarter in en geven ook aan dat hun relatie erg lijdt onder de corona-maatregelen, “met soms verbale agressie als gevolg.”
“Deze leeftijdsgroep heeft nog geen stabiele relatie of een gezin waar ze op kan terugvallen. Ze missen ook ergens de levenservaring om de zaken wat te kunnen relativeren. Wanneer ze al alleen wonen, zijn ze vaak erg klein gehuisvest, wat het naleven van alle regels niet gemakkelijk maakt. De maatregelen maken bovendien dat ze nog amper contact hebben met leeftijdsgenoten, terwijl dat voor hen net zoveel waarde heeft.”

Het verbaast professor Koen Ponnet dan ook niet dat er de voorbije weken veel meldingen waren dat jongeren de maatregelen onvoldoende naleefden: “wanneer je gestresseerd bent of je eenzaam voelt, is de kans groter dat je de regels gaat overtreden dan wanneer de maatregelen je weinig doen.”

Ook pedagoog en jeugdexpert Steven Gielis is allesbehalve verrast over de resultaten. “Hulplijnen voor jongeren hebben de voorbije weken het aantal oproepen zien ontploffen. Ik merk het tevens aan mijn eigen omgeving – ik kom veel met studenten in contact – dat veel jongeren echt wel op hun tandvlees zitten.”

Gielis hoopt dat de overheid dit voldoende beseft: “voor jongeren is dit een cruciale leeftijd in hun identiteitsopbouw. Dat doen ze traditioneel door veelvuldige contacten met leeftijdsgenoten: via de school, de sportclub, de jeugdbeweging of andere vriendengroepen. Maar dat is nu allemaal heel plotsklaps weggevallen. Hun volledige wereld is plotseling “on hold” én op zijn kop gezet. En het online contact met vrienden – via Facebook of Whatsapp – kan dat duidelijk niet voldoende aanvullen.”

Zijn dat diezelfde 18 tot 25 jarigen die op kot zitten en toch wekelijks naar huis moeten gaan naar mama en papa?

Want als het de werkende 18+ jarigen zijn dan zou ik het nog kunnen begrijpen maar die gaan dan ook veel zorgen maken over hun job enzo.

Er zijn wel vreemde kronkels bij de vaccinatie-volgorde. Het is anecdotisch natuurlijk, maar ik ken iemand die nog geen 60 is die al beide dosissen AZ heeft gehad, en die een gewone bureaujob heeft bij het CAW. Heeft wel een partijkaart van een centrumpartij, en komt uit een politieke familie...

Zijn dat diezelfde 18 tot 25 jarigen die op kot zitten en toch wekelijks naar huis moeten gaan naar mama en papa?

Want als het de werkende 18+ jarigen zijn dan zou ik het nog kunnen begrijpen maar die gaan dan ook veel zorgen maken over hun job enzo.
Wat valt er niet aan te begrijpen dan?

Wat valt er niet aan te begrijpen dan?

grootste reden dat wordt opgegeven in je quote's is : “Deze leeftijdsgroep heeft nog geen stabiele relatie of een gezin waar ze op kan terugvallen. Ze missen ook ergens de levenservaring om de zaken wat te kunnen relativeren.

Als het studenten en kotstudenten zijn wat waarschijnlijk toch een groot deel van die leeftijdscategorie uitmaakt dan hebben die meestal toch een gezin waar ze kunnen op terugvallen.
Heck als ze paar maanden geleden hadden gevraagd aan kotstudenten om toch in het weekend niet naar huis te gaan dan was de wereld te klein voor hen.

Daarom dat ik zeg : als het de werkende 18+'ers zijn die mss al alleen zijn gaan wonen dan kan ik begrijpen dat zij het veel moeilijker gaan hebben dan de gemiddelde mens.

grootste reden dat wordt opgegeven in je quote's is : “Deze leeftijdsgroep heeft nog geen stabiele relatie of een gezin waar ze op kan terugvallen. Ze missen ook ergens de levenservaring om de zaken wat te kunnen relativeren.

Als het studenten en kotstudenten zijn wat waarschijnlijk toch een groot deel van die leeftijdscategorie uitmaakt dan hebben die meestal toch een gezin waar ze kunnen op terugvallen.
Heck als ze paar maanden geleden hadden gevraagd aan kotstudenten om toch in het weekend niet naar huis te gaan dan was de wereld te klein voor hen.

Daarom dat ik zeg : als het de werkende 18+'ers zijn die mss al alleen zijn gaan wonen dan kan ik begrijpen dat zij het veel moeilijker gaan hebben dan de gemiddelde mens.
Je ouders als enig menselijk contact lijkt me ook geen psychisch gezonde situatie voor een groep waarbij contact met leeftijdsgenoten juist zo belangrijk is, zie ook einde van de quote. Voor ouderen is deze situatie anders aangezien de focus meer op het gezin en het werk ligt. Dus ik kan goed begrijpen dat veel jongeren zich eenzaam en depressief voelen.

Volgens mij zit het belangrijkste is dat laatste :
Ze missen ook ergens de levenservaring om de zaken wat te kunnen relativeren.

Als je het niet kan relativeren en beetje egoïstischer bent (wat meeste jongeren ook wel zijn) dan ja dan zijn ze "zwaarder" getroffen dan de beetje ouderen.

Nogmaals ik begrijp dat je het moeilijk hebt (zoals zovelen) maar we gaan de bomma hier niet slachtofferen zodat je op romereis kan gaan en potten kunt pakken op een of ander ksa fuifke he.

Er zijn wel vreemde kronkels bij de vaccinatie-volgorde. Het is anecdotisch natuurlijk, maar ik ken iemand die nog geen 60 is die al beide dosissen AZ heeft gehad, en die een gewone bureaujob heeft bij het CAW. Heeft wel een partijkaart van een centrumpartij, en komt uit een politieke familie...

Ik ben 31, werk al een jaar lang van thuis uit in IT en heb al 1 dosis AZ gehad. Maar ik werkte enkele jaren geleden in de zorgsector en mijn begeleidende brief sprak mij aan als een zorgmedewerker. Ken iemand anders die ook uitzonderlijk vroeg een uitnodiging heeft gehad en die persoon werkte enkele jaren geleden in het buitengewoon onderwijs.

Stonden dus gewoon beide nog op een prioritaire lijst die outdated was.

Je mag vaak op Hanlon's razor vertrouwen als het op de overheid aankomt: "Don't attribute to malice what can be explained by incompetence".

Nogmaals ik begrijp dat je het moeilijk hebt (zoals zovelen) maar we gaan de bomma hier niet slachtofferen zodat je op romereis kan gaan en potten kunt pakken op een of ander ksa fuifke he.
Je kan ook gewoon op de vraag antwoorden in plaats van hyperbolische stropoppen te blijven opzetten.

Kiezen is in dit geval altijd - maar dan ook altijd - verliezen! Daarom zou er eerder moet gefocust worden op een snelle vaccinatie:

- https://github.com/owid/covid-19-data/blob/master/public/data/vaccinations/country_data/Belgium.csv

450.896 personen hebben in België beide shots gekregen... Dat tempo ligt gewoon te laag.

Daar staan 4.608.229 Israelis tegenover, over dezelfde periode.

- https://github.com/owid/covid-19-data/blob/master/public/data/vaccinations/country_data/Israel.csv

De vaccinatiegraad in de VS bedraagt momenteel 13%. Andere koplopers: Turkije 6%, Marokko 7%, Chili 16%, VAE 22%. Aan de leiding staat Gibraltar met 70% maar ok, daar woont bijna geen kat dus statistisch niet relevant. Israel is daarentegen wel vergelijkbaar met België qua bevolkingsaantal.

We doen het gewoon slecht! Europa heeft dit slecht aangepakt en onze eigen regering heeft geen bijkomende maatregelen genomen om de vaccinatiegraad hier te versnellen.

Kiezen is in dit geval altijd - maar dan ook altijd - verliezen! Daarom zou er eerder moet gefocust worden op een snelle vaccinatie:

- https://github.com/owid/covid-19-data/blob/master/public/data/vaccinations/country_data/Belgium.csv

450.896 personen hebben in België beide shots gekregen... Dat tempo ligt gewoon te laag.

Daar staan 4.608.229 Israelis tegenover, over dezelfde periode.

- https://github.com/owid/covid-19-data/blob/master/public/data/vaccinations/country_data/Israel.csv

De vaccinatiegraad in de VS bedraagt momenteel 13%. Andere koplopers: Turkije 6%, Marokko 7%, Chili 16%, VAE 22%. Aan de leiding staat Gibraltar met 70% maar ok, daar woont bijna geen kat dus statistisch niet relevant. Israel is daarentegen wel vergelijkbaar met België qua bevolkingsaantal.

We doen het gewoon slecht! Europa heeft dit slecht aangepakt en onze eigen regering heeft geen bijkomende maatregelen genomen om de vaccinatiegraad hier te versnellen.
Inderdaad zelfs in de EU staan we bij de laatste qua totale vaccinatie per 100 inwoners.

"Er is geen enkele generatie in de geschiedenis van de mensheid die het zo goed heeft gehad als mijn generatie, die na de Tweede Wereldoorlog geboren is. De vrijheid, de boomende economie, de swinging sixties - de lijst met hoogtepunten is eindeloos. Toen ik met geneeskunde begon, was de gemiddelde levensverwachting voor een Belg 72 jaar, vandaag is dat 82. Ik vind het dan ook bijna misdadig dat we bij het vaccineren absolute voorrang hebben gegeven aan 80-plussers en niet aan jonge mensen die de ruggengraat van de samenleving vormen. Mocht ik tachtig zijn en alleenstaand, dan zou ik mijn vaccin afstaan. De oude generatie heeft nú de kans iets terug te doen voor de welstand waarin ze is opgegroeid." - Hugo Vanermen

Maar ik ben hier zogezegd gene mens 😂🤣

"Er is geen enkele generatie in de geschiedenis van de mensheid die het zo goed heeft gehad als mijn generatie, die na de Tweede Wereldoorlog geboren is. De vrijheid, de boomende economie, de swinging sixties - de lijst met hoogtepunten is eindeloos. Toen ik met geneeskunde begon, was de gemiddelde levensverwachting voor een Belg 72 jaar, vandaag is dat 82. Ik vind het dan ook bijna misdadig dat we bij het vaccineren absolute voorrang hebben gegeven aan 80-plussers en niet aan jonge mensen die de ruggengraat van de samenleving vormen. Mocht ik tachtig zijn en alleenstaand, dan zou ik mijn vaccin afstaan. De oude generatie heeft nú de kans iets terug te doen voor de welstand waarin ze is opgegroeid." - Hugo Vanermen

Het is een standpunt dat je kan innemen. Een verdedigbaar standpunt. Mensen moeten daar zeker niet slecht voor bekeken worden.

Alleen is de huidige strategie (eerst de ouderen) voor mij, en vele anderen, een logischere strategie, omwille van de punten die hier al zijn opgenoemd.

In zijn betoog is het enkel wel jammer dat hij zo veralgemeent. Het is niet omdat je in die jaren geleefd hebt dat je ook een zorgeloos en welvarend leven hebt gehad (ik kijk bv naar mijn eigen grootouders). Dus dat vind ik maar een flauw argument.

Als we dat argument dan toch doortrekken, kan je ook moeilijk zeggen dat de generatie die nu 20, 30 of 40 is, opgegroeid is in een slechte tijd hé...

IWant het maatschappelijk nut van het vaccineren van topsporters ontgaat mij toch ook. Zeker aangezien alle grote tornooien toegankelijk zijn zonder vaccinatie.
Bij mijn weten kom je de O.S. niet binnen zonder vaccinatie. Indien dit zo is en een nafi Thiam ervoor kan zorgen dat 10.000 man enkele uren thuis blijven ipv zich te verplaatsen, dan is zo'n vaccin het waard.

Idem voor champions league, rode duivels en tour de France.

En ben jij toevallig ook zijn behandelende arts? Ken jij zijn medisch dossier?
Ik ken iemand van 35 die zijn twee dosissen gehad heeft. Hij heeft dan ook maar één long, al zal je dat niet aan hem zien.
Of dan inderdaad, zoals hierboven vermeld (verouderde) lijsten van medische beroepen bv.
Of zoals aan het begin : Opgebeld zodat er geen vaccins moesten weggegooid worden.
Er zijn heel wat vrij goede mogelijke verklaringen voor.

En moest het echt niet 'met goede reden' zijn, zolang dit uitzonderingen zijn, is er toch ook absoluut geen probleem? Liever iemand 'teveel' dan iemand 'te weinig'. Moest dit systematisch zijn, dan begrijp ik de 'aanklacht', maar daar lijken vooralsnog geen aanwijzingen te zijn lijkt me.

Komt die mens ook wel goed om als zeventiger te zeggen dat ie zich als tachtiger zeker echt wel zou opofferen maar zou iets moediger als ie dat van een groep zei waar ie ook zelf deel van uitmaakt.

Die welstand waar hij van spreekt is er trouwens nog altijd, het verschil is dat die generatie het enorm heeft zien vooruitgaan maar het is niet naar beneden gegaan achteraf, die welstand is dezelfde welstand als degene waar wij ook allemaal in opgegroeid zijn.

Goeie aflevering van Ter Zake. Kanselier Angela Merkel is serieus van haar sokkel gevallen wel knap dat ze haar excuseert en de verantwoordelijkheid volledig op zich neemt. Kan van veel politici niet gezegd worden.

De Europese hangmat de EU krijgt toch ook zeer veel kritiek te slikken. De Europese Unie deugt niet.

Bij mijn weten kom je de O.S. niet binnen zonder vaccinatie. Indien dit zo is en een nafi Thiam ervoor kan zorgen dat 10.000 man enkele uren thuis blijven ipv zich te verplaatsen, dan is zo'n vaccin het waard.

Idem voor champions league, rode duivels en tour de France.
Die 10.000 man moet ook zo zich maar gewoon aan de regels houden. Ik wil ook graag zo snel mogelijk mijn vaccin, en daar hoeft een Tiam voor mij geen voorrang voor te krijgen want het zal mij een worst wezen of ze de OS binnen mag of niet.

Ge zult maar die 26-jarige zijn die daardoor plots 1-2 dagen later zijn vaccin krijgt en uiteindelijk toch nog besmet wordt om dan te sterven aan een bloedklonter veroorzaakt door corona. Maar ons Nafi is toch 5 minuten kunnen gaan lopen in Japan. Ik weet het, wat simplistisch voorgesteld maar je snapt mijn punt.

In het Corona topic zijn al weken discussies aan de gang of leerkrachten voorrang moeten krijgen. Of al die contactberoepen die mits vaccinatie misschien wel zouden kunnen open blijven, etc. Dat we daarover bezig zijn en er iemand het nog maar in zijn hoofd haalt een stel topsporters voorrang te geven gaat er bij mij eerlijk gezegd niet in. Iedereen moet offers maken, en als dat wilt zeggen dat je niet naar de Spelen kan dan is dat spijtig maar pech.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan