Vakantie - eigenaar chanteert ons?

gumball4000

Well-known member
Hey allemaal,

Even een ervaring delen waar ik eerlijk gezegd nog altijd niet goed van ben. Misschien hebben sommigen onder jullie iets gelijkaardigs meegemaakt, of kunnen jullie zeggen wat jullie hiervan denken.
We verbleven deze zomer (eind juli 2025) in een zogenaamd viersterrenhotel in Italië. Geboekt via Booking.com voor 5 nachten (€515).
Vanaf dag 1 was het ellende: kamer niet klaar bij aankomst, personeel sprak nauwelijks Engels, 2 dagen amper warm water, en daarna zelfs gewoon geen water meer (geen douche, geen toilet, niks).
Op avond 3 hing er een sterke brandgeur in het gebouw, en ’s nachts vonden we smeulende kolen in een bloembak tegen de gevel (!), vlak onder het raam. Zelf geblust (groot brandgevaar in die regio)
Hygiëne was ook ondermaats: lege of beschimmelde zeepdispensers, …

Mijn vriendin heeft een longprobleem, dus die rooklucht was extra zorgwekkend.
We zijn na 3 nachten vertrokken en elders gaan logeren. Booking.com gaf ons €51,55 terug als commerciële geste, maar zei dat de rest vanuit het hotel zelf moest komen.

Wij hebben de eigenaar van het hotel gecontacteerd en om een compensatie gevraagd (2 overige nachten + compensatie voor de problemen)
Nu komt het bizarre:
De eigenaar heeft mij via WhatsApp een foto gestuurd met een tekst waarin letterlijk staat dat hij:
• het hotel net heeft overgenomen,
• wij zijn eerste gasten waren,
• hij ons wil terugbetalen + compenseren,
maar enkel op voorwaarde dat we een review van minstens 9/10 posten.
Pas nadat die review online staat, zou hij het bedrag terugstorten.
Ik heb screenshots van die boodschap als bewijs. Het is duidelijk bedoeld als éénmalige deal, en eerlijk gezegd voelt dit voor mij aan als chantage.

Hebben jullie al iets dergelijks meegemaakt? Hoe pak ik dit aan, want ik wens wel minimaal mijn 2 (niet gelogeerde) nachten terug te krijgen. In mijn vriendengroep al veel meningen gehoord:
- Niet op ingaan
- De eenmalige foto naar hem sturen en zelf chanteren om het volledige bedrag van het verblijf terug te vragen of naar buiten komen met het verhaal
- …

Ps- De eigenaar blijkt trouwens een belg te zijn. Op Tripadvisor/Google hebben ze wel goeie reviews. Op Booking zijn wij één van de eersten.

simpel.

goede review posten.

Uw geld cashen.

Nieuwe review posten met het volledige verhaal.
kan niet bij Booking.com denk ik. Daar kan je maar 1 review geven. Bovendien kan het aanvaarden van deze overeenkomst (en het geld) en daarna toch nog een negatieve posten een contractbreuk zijn.

Verder: heel wat wat je post is om een slechte review te krijgen, maar als je zelf niet (bewijsbaar) geklaagd hebt, dus via de booking.com app, dan sta je tegenover booking of het hotel redelijk machteloos voor die 2 dagen. Een aantal dingen (taal personeel, kolen) zijn ook zaken die op zich geen (geldige) reden tot annulatie zijn.

't lijkt me simpel: lieg je graag in ruil voor geld, dan aanvaard je deze deal. Anders niet.

Ik vind het al bizar dat ze je willen compenseren voor die 2 nachten, ik dacht dat als je het zelf afbolde je geen compensatie kon vragen.

Ik vind het al bizar dat ze je willen compenseren voor die 2 nachten, ik dacht dat als je het zelf afbolde je geen compensatie kon vragen.
Voor we het afbolden hebben we Booking gebeld.
Zij hebben ons uitdrukkelijk gezegd niet te annuleren via de app, maar het gewoon af ge bollen.
Via Booking hebben we 10% terug ontvangen. Voor meer, moeten we bij de eigenaar zijn.
Kan je dit niet alsnog aan Booking.com doorspelen, met screenshots?
Dit zou ik achteraf kunnen doen.

De review maken en achteraf wachten op mn geld op de rekening doe ik sowieso niet. Als ik het doe, wil ik het cash. De eigenaar woont op 30 min rijden.

kan niet bij Booking.com denk ik. Daar kan je maar 1 review geven. Bovendien kan het aanvaarden van deze overeenkomst (en het geld) en daarna toch nog een negatieve posten een contractbreuk zijn.

Verder: heel wat wat je post is om een slechte review te krijgen, maar als je zelf niet (bewijsbaar) geklaagd hebt, dus via de booking.com app, dan sta je tegenover booking of het hotel redelijk machteloos voor die 2 dagen. Een aantal dingen (taal personeel, kolen) zijn ook zaken die op zich geen (geldige) reden tot annulatie zijn.

't lijkt me simpel: lieg je graag in ruil voor geld, dan aanvaard je deze deal. Anders niet.
We hebben beeldmateriaal van alles.

Eerlijke review en zeggen dat hij die compensatie mag houden. Gaat ge echt voor die 500 (allé minder want ge wilt niet gans uw bedrag terug) meedoen aan dat circus?

Je keuze is simpel. Of je liegt en je krijgt geld, of je bent eerlijk en krijgt geen geld. Lieg je, dan kan het zijn dat je review bepalend is voor andere mensen om daar te gaan logeren (eerlijk, het waterprobleem zou ik nog erg vinden, de rest eigenlijk niet, onder slechte hygiëne zou ik een lege of 'beschimmelde' zeepdispenser nu niet het meest rampzalige vinden zo lang de lakens/badkamer maar proper zijn, laat staan dat Italianen geen Engels spreken, who gives a *).

Ik zou niet te veel op Booking.com rekenen. Wij hebben daar ook bij 2 verschillende hotels miserie mee gehad vorige maand en ze hielpen ons totaal niet. Als het aan hen lag sliepen we zelfs gewoon op straat toen ons hotel overboekt was. Dan boek je via hen zodat je veiliger bent in het geval er iets zou misgaan (in het verleden hebben ze ons wel uit de shit geholpen), maar dat gaat dus niet meer op. Volgende keer boek ik niet meer via hen alleszins.

Om je probleem op te lossen:
Heb je betaald via credit card? Want dan zou ik een chargeback doen. Veel effectiever dan via Booking te gaan.

Ik zou niet te veel op Booking.com rekenen. Wij hebben daar ook bij 2 verschillende hotels miserie mee gehad vorige maand en ze hielpen ons totaal niet.
Hier wel een goede ervaring met booking.

2 weken geleden geleden kreeg ik een kamer zonder airco (het was 35 graden) en ik weigerde de kamer te aanvaarden.
In het holst van de nacht naar booking gebeld, binnen de 5 min iemand aan de lijn, na een paar checks werd de kamer geannuleerd en mocht ik direct een ander hotel boeken voor max 50% extra per nacht.

Ook wel de enige keer ooit dat ik ze nodig had, dus misschien had ik gewoon chance.
Ik ben wel een goede klant, dus misschien houden ze daar rekening mee in hun flexibiliteit.

Hier wel een goede ervaring met booking.

2 weken geleden geleden kreeg ik een kamer zonder airco (het was 35 graden) en ik weigerde de kamer te aanvaarden.
In het holst van de nacht naar booking gebeld, binnen de 5 min iemand aan de lijn, na een paar checks werd de kamer geannuleerd en mocht ik direct een ander hotel boeken voor max 50% extra per nacht.

Ook wel de enige keer ooit dat ik ze nodig had, dus misschien had ik gewoon chance.
Ik ben wel een goede klant, dus misschien houden ze daar rekening mee in hun flexibiliteit.
Ben zelf ook best een goede klant denk ik. Dat vermelden ze toch elke keer aan de lijn als ik bel. Ik boek al +10j bij hen voor alle tripjes en reizen die we doen. Maar voor het overboekte hotel konden ze ons niet helpen en konden ze enkel een tegemoetkoming geven van de helft van 1 overnachting (hun standaardprocedure waar ze niet van willen wijken). Maar we waren wel 2 overnachtingen kwijt en de hotels die nog plaats hadden waren 6x zo duur. Daar sta je dan na een lange dag rijden om 10u 's avonds. We zijn trouwens zonder schaamte 45 min in wacht gezet en dan heb ik uit miserie opgelegd. Nog een uur later kreeg ik een mail dat ze zelf geen alternatief konden vinden, dus dat we zelf op zoek moesten gaan. Ben blij dat we geen kinderen hebben, want sta zo maar eens 's nachts met je kinderen op straat in een vreemd land zonder slaapplek...

Het hotel was al een half jaar geboekt en als ik de recensies las, was het hotel al enkele maanden gasten in het zak aan het zetten. Dan ben je als boekingsplatform wel verantwoordelijk imo als je het hotel nog niet verwijderd hebt. Heb m'n geld van het overboekte hotel nog niet terug trouwens, heb ondertussen zonder overdrijven al +5u voor aan de lijn gehangen met booking over meerdere weken heen. Heb dan nu maar een chargeback gedaan via m'n credit card want was het beu.

Die ervaring heeft me ook doen beslissen om mee te doen met die massaclaim. Als die gewonnen wordt zal ik een aardig bedrag terugkrijgen voor al die boekingen over de jaren heen.

Terug
Bovenaan