Vakbonden

En wat zou de impact zijn moest je de uitbetaling van het weerverlet en vakantie weglaten bij de vakbond en rechtstreeks laten regelen via bv. het sociaal secretariaat?
Vakantie betalen we nu al niet uit, dat zijn de vakantiekassen van de werkgeversfederaties. Enkel jeugdvakantie en collectieve sluiting verloopt via de werkloosheidsdienst, maar da's maar een klein aantal mensen.

Weerverlet betaalt de werkloosheidsdienst ook niet uit, dat is de syndicale poot van de vakbond én de werkgeversfederatie zelf (PDOK/OPOC voor zij die niet aangesloten zijn). Je kan daar dus nu al kiezen.

Vakantie betalen we nu al niet uit, dat zijn de vakantiekassen van de werkgeversfederaties. Enkel jeugdvakantie en collectieve sluiting verloopt via de werkloosheidsdienst, maar da's maar een klein aantal mensen.

Weerverlet betaalt de werkloosheidsdienst ook niet uit, dat is de syndicale poot van de vakbond én de werkgeversfederatie zelf (PDOK/OPOC voor zij die niet aangesloten zijn). Je kan daar dus nu al kiezen.
Heb zelf nog in de bouw gewerkt en weet toch dat meeste werknemers indertijd aangesloten waren bij de vakbond omwille van het weerverlet. Vermoedelijk ook historisch omdat men van niet anders wist.

kijk dit is zo'n verhaaltje waar je toch wel pisnijdig kunt zijn op die vakbonden hé.

"uiterst ervaren" :rolleyes: ja 20, 27 en 30 jaar oud, hooguit 2 a 10 jaar ervaring, niet overdrijven hé.

en die dames hebben gewoon die "no fit to fly " ingeroepen voor niets, als de schoonmaakploeg hun werk heeft geleverd.

een typîsch voorbeeld waar je kan stellen dat de vakbonden de boel echt soms naar de kloten helpen.

"Dat is wel heel hard. Want waar gaan zij nog in de sector aan de slag kunnen?"
Op die leeftijd gaan ze zeker geen problemen hebben. tenzij hun toekomstige werkgever, net als ik, serieuze wenkbrouwen gaan fronsen als zo voor zoiets al niet meer willen vliegen!

maar dan nog. die zouden zeker beter moeten weten, dat je zoiets niet inroept voor de fun.
Is dat ontslag met ontslag of zonder ontslagvergoeding (op staande voet en klaar)? Voor mij maakt dat een groot verschil uit.

Indien met: Fair enough.
Indien zonder. Toevallig meteen 3 werknemers tegelijkertijd met veel (vlekkeloze) jaren dienst?
Dan is er toch tenminste een geurtje aan niet? :support:

Ik heb het nog eens (goed) gelezen: Het is effectief op staande voet zonder ontslagvergoeding.

Laatst bewerkt:
whoops te rap gelezen, my bad!

maar dan nog. die zouden zeker beter moeten weten, dat je zoiets niet inroept voor de fun.

Het schoonmaakpersoneel van een vliegtuig dat naar Ghana moest vertrekken, maakt melding van mogelijke bedwantsen op het vliegtuig.

En een externe firma zegt dat het waarschijnlijk vals alarm is, waarschijnlijk..

De piloot tekent af.. de piloot onder contract (en onder druk van BA)

Ik denk dat het ook afhangt van wat effectief de voorwaarden zijn van die no fit to fly.
Al is het wel nutteloos zo'n systeem te hebben (en mogelijks te gebruiken) als uw directie kan zeggen "pff zever, gezever. Vliegen zult ge"

Trouwens ooit last gehad van bedwantsen? 😅

Ik denk dat het ook afhangt van wat effectief de voorwaarden zijn van die no fit to fly.
Al is het wel nutteloos zo'n systeem te hebben (en mogelijks te gebruiken) als uw directie kan zeggen "pff zever, gezever. Vliegen zult ge"
Zelfs al hebben die 3 personeelsleden een (zware) fout begaan. Is dat voldoende zwaarwichtig voor ontslag op staande voet? Want daar draait het om he. BA mag vinden van wel maar ze hebben hier nooit het laatste woord in.

Worst case komt er een (welliswaar onverantwoorde) betoging aan, komt het nadien voor de rechtbank en krijgt BA ook nog eens 'ongelijk'. De schade zal worst case nog groter worden dan ze al is (voor BA)

De schade voor het ontslagen personeel? Worst case blijft deze zoals ze nu is en dat is het dan.

Terug
Bovenaan