Vegetarisch koken zonder tofu of kaas

June

Active member
Binnenkort komen mijn neef en partner bij ons eten en zij eten vegetarisch. Dat ben ik niet gewend te koken. Om het nog makkelijker te maken is mijn man een echte vleeseter (die je lastig om de tuin leidt met een vervanger) én hij houdt niet van kaas en tofu.

Het enige vegetarische dat ik wel eens maak is Shakshuka, groenten en ei, erg lekker maar dat is eigenlijk een ontbijt of brunch en veel te licht als diner.

Blijft er nog iets over aan mogelijk recept?

Wij maken af en toe dit gerecht en dat vult toch altijd goed.
Niet zuinig zijn met de kruiden en balsamico.
In dit seizoen kan je er ook gemakkelijk wat pompoen en/of pastinaak aan toevoegen ipv de broccoli of bloemkool. Beetje Naar eigen smaak.

edit : de feta kan je gemakkelijk weglaten indien dat als kaas een probleem zou zijn. Of je zet het apart in een potje op tafel voor diegene die het wel graag lusten.

Laatst bewerkt:
Binnenkort komen mijn neef en partner bij ons eten en zij eten vegetarisch. Dat ben ik niet gewend te koken. Om het nog makkelijker te maken is mijn man een echte vleeseter (die je lastig om de tuin leidt met een vervanger) én hij houdt niet van kaas en tofu.

Het enige vegetarische dat ik wel eens maak is Shakshuka, groenten en ei, erg lekker maar dat is eigenlijk een ontbijt of brunch en veel te licht als diner.

Blijft er nog iets over aan mogelijk recept?
Neem eens een kijkje in de Indische keuken. Een goeie curry met linzen of kikkererwten heeft geen vlees nodig. :)

En deftig gekruide schotel met bonen is ook altijd smakelijk. Chili con carne waar je het vlees vervangt door quorn overtuigt volgens mij veel mensen die geen fan zijn van vleesvervangers.

Neem eens een kijkje in de Indische keuken. Een goeie curry met linzen of kikkererwten heeft geen vlees nodig. :)
This!

Een goeie dahl is zo heerlijk!

Deze eten we echt vrij regelmatig: https://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables/cauliflower-dhal/
Al is het bloemkool seizoen wel over.

Maar der staan er nog hopen andere goeie op: https://www.jamieoliver.com/search/dhal

Wij eten dat met meestal met paratha's. Vroeger gingen we die in Mechelen achter onze hoek halen, daar hadden ze meer keuze in den AH; plain, met look, met ui, met chili.. Ge kunt ze ook zelf proberen maken.

Niets van kaas? Dus ook geen zaken als (gesmolten) mozzarella, parmezaanse kaas, ...?

Een van mijn favoriete veggiegerechten is gepaneerde aubergine met rijst, gewokte groentjes en een zoetzure misosaus :drool:.

Aubergines in schijven snijden, ik doe meestal over de lengte, maar maakt niet zo veel uit. En dan paneren zoals altijd: eerst in de bloem, dan in het losgeklopt ei, dan in het paneermeel (maar preferabel panko). Bakken in de pan met wat geroosterde sesamolie.

De wokgroentjes er bij kan je kiezen, meestal doen we een mix van een aantal groenten zoals zoete paprika, zoete aardappel, ...

En de saus is water mengen met verse gember, sojasaus, mirin, rijstazijn, misopasta en suiker naar smaak, op kook brengen en wat laten indikken.

Aubergine vind ik een goeie tip, dat kan een vlezige structuur aan een gerecht geven. Pasta alla norma (pasta met gebakken aubergines in tomatensaus) is de laatste jaren mijn go-to om de vleeseters te paaien.

Deze HelloFresh gerechtjes komen hier thuis geregeld aan bod:

Tex-Mex tomatenrijst (de kaas smelt in de saus, gaat je vriend niet merken)
Naanpizza met aubergine en mozzarella (de mozarella kan je weglaten voor je vriend)
Zoete-aardappelcurry met rijst
Casarecce met pesto en courgette (je kan ook een andere pastasoort gebruiken)
Couscoussalade met halloumi-frietjes (je kan de halloumi eventueel vervangen door een eitje)

Jammer dat hij geen kaas lust, want ik heb anders nog wel een hoop heerlijke veggietoppers. :drool:

Deze HelloFresh gerechtjes komen hier thuis geregeld aan bod:

Tex-Mex tomatenrijst (de kaas smelt in de saus, gaat je vriend niet merken)
Naanpizza met aubergine en mozzarella (de mozarella kan je weglaten voor je vriend)
Zoete-aardappelcurry met rijst
Casarecce met pesto en courgette (je kan ook een andere pastasoort gebruiken)
Couscoussalade met halloumi-frietjes (je kan de halloumi eventueel vervangen door een eitje)

Jammer dat hij geen kaas lust, want ik heb anders nog wel een hoop heerlijke veggietoppers. :drool:
Deel maar voor de kaasmensen!

En deftig gekruide schotel met bonen is ook altijd smakelijk. Chili con carne waar je het vlees vervangt door quorn overtuigt volgens mij veel mensen die geen fan zijn van vleesvervangers.
Het "veggie gehakt" van Colruyt is ook echt wel goed, net als de "veggie kipstukjes". Wij gebruiken die zaken vaak in onze gerechten.
Misschien is dus een gerecht met noedels, groentjes, teriyaki of consoorten, groentjes en "veggie kipstukjes" wel een idee? Hier is dat altijd een favoriet.

Vegetarisch is toch echt niet moeilijk meer. Je hebt duizenden vegetarische pasta’s. Duizenden indische gerechten. Je hebt veel Mexicaanse vegetarische gerechten. 2 weken geleden nog Mexicaanse ei taco’s gegeten.

Ik vind persoonlijk Jamie Oliver slecht eten, ik vind zijn Indische gerechten echt slecht. Nu ik ben wel bevoordeeld want mijn partner is Indisch en vegetarisch.

Ik vind persoonlijk Jamie Oliver slecht eten, ik vind zijn Indische gerechten echt slecht. Nu ik ben wel bevoordeeld want mijn partner is Indisch en vegetarisch.
Is dat ook niet meer een Britse take on Indisch?
Die dahls vind ik best wel smaken maar geen idee hoe authentiek/Indisch dat die zijn?

Als we Indisch eten is't tegenwoordig meer van The Curry Guy. 't fijne daar aan is dat ge veel gerechten van de basis af kunt klaarmaken: zelf basis currysaus, zelf curry pasta etc en dat dan nadien in uw gerecht gebruiken.

Vegetarisch is toch echt niet moeilijk meer. Je hebt duizenden vegetarische pasta’s. Duizenden indische gerechten. Je hebt veel Mexicaanse vegetarische gerechten. 2 weken geleden nog Mexicaanse ei taco’s gegeten.

Misschien heb je gelijk maar ik ken welgeteld 1 vegetarisch recept. Het is voor mij een andere manier van denken omdat het niet persé een kwestie is van vlees weglaten en vervangen is ook niet persé makkelijk, als je er weinig van af weet. En misschien is het ook een kwestie van een veranderende smaak.

Misschien heb je gelijk maar ik ken welgeteld 1 vegetarisch recept. Het is voor mij een andere manier van denken omdat het niet persé een kwestie is van vlees weglaten en vervangen is ook niet persé makkelijk, als je er weinig van af weet. En misschien is het ook een kwestie van een veranderende smaak.

Kijk eens op https://www.mob.co.uk/search?Entries[query]=vegetarian

Dat zijn lekkere vegetarische beginner gerechten. Je zal wel iets lekker vinden daar op.

Ottolenghi heeft zalige gerechten, sommige iets technischer. Maar als je iets snel wilt maken en niet te moeilijk. Zijn vegetarische carbonara

Laatst bewerkt:
Welja, als je gewoon bent van de gangbare Vlaamse keuken te eten, is het inderdaad moeilijk. Volkomen begrijpelijk. Het typisce "aardappelen+groenten+vlees" laat zich niet eenvoudig omtoveren tot een lekker gerecht, door gewoon het vlees te proberen vervangen. Je moet wat verder kijken. Ik heb veel van die dingen ook pas leren kennen door HelloFresh een tijdje te gebruiken. 🤷‍♂️

Deel maar voor de kaasmensen!
Ik doe mijn best om vanavond nog eens te kijken. :thumb:

Is dat ook niet meer een Britse take on Indisch?
Die dahls vind ik best wel smaken maar geen idee hoe authentiek/Indisch dat die zijn?

Als we Indisch eten is't tegenwoordig meer van The Curry Guy. 't fijne daar aan is dat ge veel gerechten van de basis af kunt klaarmaken: zelf basis currysaus, zelf curry pasta etc en dat dan nadien in uw gerecht gebruiken.

1. Jamie Oliver is a kok met charisma maar eigenlijk echt geen goeie kok. Ik ben totaal gewoon geen fan van zijn eten en restaurants. Als ik nog in Londen woonde waren zijn restaurants 1 van de slechtste in de UK.

2. Echt Indische gerechten is niet zo simpel door de honderden “poeders” die ze hebben. Het feit dat die Curry Guy zegt dat je zo’n curry saus kan maken en dan hergebruiken is net het omgekeerde van de Indische keuken. Elk gerecht heeft net zijn specifieke kruiden en hotness. Mijn vrouw heeft een boekenkast alleen met poeders voor haar food.

Welja, als je gewoon bent van de gangbare Vlaamse keuken te eten, is het inderdaad moeilijk. Volkomen begrijpelijk. Het typisce "aardappelen+groenten+vlees" laat zich niet eenvoudig omtoveren tot een lekker gerecht, door gewoon het vlees te proberen vervangen. Je moet wat verder kijken. Ik heb veel van die dingen ook pas leren kennen door HelloFresh een tijdje te gebruiken. 🤷‍♂️

Ik doe mijn best om vanavond nog eens te kijken. :thumb:

De Vlaamse keuken is dan ook redelijk saai. Idd stukje vlees groentjes en patatten. Liefst met zo weinig mogelijk smaak en gewoon wat vinaigrette op de salade.

Midden Oosten en Azië heeft voor mij de beste vegetarische gerechten. Veel smaak en je hebt eigenlijk totaal geen vlees nodig om uw gerechten af te maken.

Bvb de frieten van Ottolenghi zijn wss de beste take op frieten dat je ooit kan eten. Vol met smaak dat je eigenlijk niet beseft dat frieten een side dish zijn. Hij maakt er een main van.

Linkje mocht er iemand eens proberen. Heb er nu terug zin, wss dit weekend terug maken

Terug
Bovenaan