Veggie vs vlees - Gezonder vs prijsbewust? Of kan beide?

Thanks mede veggy :)
Hij zegt letterlijk "ik heb DE INDRUK DAT...". Niet op basis van feiten maar gewoon puur op gevoel. En jij gaat high fives uitdelen omdat dit je punt bewijst? :shutup:

Ik doe 5 dagen, 3 personen (2 volwassenen en 2 kleine kindjes, die delen 1 portie).

Dat is véél goedkoper dan zelf al die ingrediënten kopen, niks van foodwaste (die je ook betaalt anders).
Ik heb daar vorig jaar een gigantische oefening voor gemaakt een maand aan een stuk. Als je enkel de veggiegerechten neemt, en nooit rundsvlees of vis, dan is het natuurlijk wel duurder. En voor minder maaltijden/personen kan het ook een pak minder interessant zijn.

€77 per week, voor 15 maaltijden (zonder korting). €5.1/maaltijd.
Probeer daar maar eens mee naar de Delhaize te gaan.

Als je dan nog de nutteloze aankopen (snoep, koeken, chips,... ) in rekening brengt en de tijd die je uitstpaart met shoppen is het het wel waard imho.
Deze week blijkbaar een artikel van Kamal verschenen omtrent maaltijdboxen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/28/zelf-koken-maaltijdboxen-verspakket-goedkoopst/

Hij zegt dus letterlijk het tegengestelde: "Maaltijdboxen kunnen voordelig zijn voor alleenstaanden. Hoe groter je gezin, hoe minder voordelig het is". Er is iets te zeggen over zijn redenering: "Als alleenstaande kan zo'n maaltijdbox erg interessant zijn. Want als je zelf boodschappen doet, moet je al snel grotere hoeveelheden kopen en die kunnen snel bederven." hoewel ik dat toch kort door de bocht vind. Toen ik vroeger alleen woonde kookte ik meestal gewoon een portie voor 2 en at ik dat 1/2 dagen nadien op, met zeer weinig afval dus.

Het is net in kleinere hoeveelheden zoals 2man/3dagen oid dat transport- & handlingkosten exponentieel harder doorwegen dan bij grotere hoeveelheden. Zijn €9/maaltijd ligt ook significant hoger dan de €5,10 die jij hierboven aangeeft, dat zal ook wel meespelen.

Hier om mee belachelijk te doen.

De vleeseters die ik ken eten elke dag gehakt als het in promo staat en anders eten ze gefrituurd vlees. Bijgevolg is veggie duurder...

Niveau nihil weer hier.
De veggies die ik ken eten elke maaltijd gewoon 5 wortelen en een komkommer, bijgevolg is vlees duurder.

Zeer sterk verhaal om je punt te staven hoor.

Hij zegt letterlijk "ik heb DE INDRUK DAT...". Niet op basis van feiten maar gewoon puur op gevoel. En jij gaat high fives uitdelen omdat dit je punt bewijst? :shutup:
De ene die het heeft over noten en peulvruchten en de ander die het heeft over fake vlees … da’s gewoon naast elkaar praten. Dan ga ik het hebben over mijn indruk ja.

Het hangt er gewoon van af. Maak je een spaghetti bolognese met linzen, zal die goedkoper zijn dan met gehakt, en die zal weer goedkoper zijn dan met quorn gehakt.

Is vegetarische spaghetti bolognese dan duurder of goedkoper dan gewone spaghetti bolognese?

Laatst bewerkt:
De ene die het heeft over noten en peulvruchten en de ander die het heeft over fake vlees … da’s gewoon naast elkaar praten. Dan ga ik het hebben over mijn indruk ja.
Dat was geen kritiek op u of het statement op zich maar vooral op de manier waarop dat statement werd gebruikt nadien :)

Eender wat van voedsel dat ge verwerkt koopt, vlees of veggie, gaat duurder zijn dan de onbewerkte variant. Lijkt me nogal wiedes.

Ik vind het wel straf dat een maaltijdbox goedkoper zou zijn dan een beetje prijsbewust zelf gaan winkelen.. Maar de porties zijn ook wel kleiner bij de boxen (wij zijn grote eters hier). En bij zelf koken moet je meer moeite doen om geen voedsel te verspillen. Een grote kool of knolselder in het seizoen kost niks en daar kan je snel 2 à 3 maaltijden mee maken. Maar dan heb je wel die week vaak hetzelfde basisproduct gegeten. De boxen laten dan misschien wat meer variatie toe zonder met overschotten te zitten.

Persoonlijk hou ik toch vast aan zelf de boodschappen doen, want ik heb het gevoel om betere keuze te hebben zo op vlak van kwaliteit. Maar de flipside is meer plannen en ook meer werk in de keuken zelf..

Persoonlijk hou ik toch vast aan zelf de boodschappen doen, want ik heb het gevoel om betere keuze te hebben zo op vlak van kwaliteit. Maar de flipside is meer plannen en ook meer werk in de keuken zelf..
Bij ons is het vooral kwestie van pakweg zondagavond even een menu te maken voor de week. Anders is het elke dag weer "wat gaan we vandaag eten?", moet er dikwijls extra naar de winkel gereden worden etc...

Wij hebben trouwens niet het idee dat de porties van die boxen klein zijn. De stukken vlees/vis zijn kleiner dan wat de meeste mensen gewoon zijn maar dat is dan ook veel meer de aangeraden hoeveelheid. Van de non-protein ingredienten is er altijd ruim voldoende imo.

Deze thread is afgesplitst uit deze topic.

Ik doe 5 dagen, 3 personen (2 volwassenen en 2 kleine kindjes, die delen 1 portie).

Dat is véél goedkoper dan zelf al die ingrediënten kopen, niks van foodwaste (die je ook betaalt anders).
Ik heb daar vorig jaar een gigantische oefening voor gemaakt een maand aan een stuk. Als je enkel de veggiegerechten neemt, en nooit rundsvlees of vis, dan is het natuurlijk wel duurder. En voor minder maaltijden/personen kan het ook een pak minder interessant zijn.

€77 per week, voor 15 maaltijden (zonder korting). €5.1/maaltijd.
Probeer daar maar eens mee naar de Delhaize te gaan.

Als je dan nog de nutteloze aankopen (snoep, koeken, chips,... ) in rekening brengt en de tijd die je uitstpaart met shoppen is het het wel waard imho.
Allemaal goed en wel, maar kan je gerechten zelf kiezen of is het te nemen wat er is?
Kan me wel voorstellen dat niet iedereen alles lust van zo'n boxen.

Allemaal goed en wel, maar kan je gerechten zelf kiezen of is het te nemen wat er is?
Kan me wel voorstellen dat niet iedereen alles lust van zo'n boxen.
Je hebt elke week +/- 30 gerechten om uit te kiezen. Het is nooit een uitdaging om er 5 te vinden die we lusten, integendeel :)

Terug
Bovenaan