Veldritseizoen 2022-2023

Heel erg leuke cross bij de heren. Jammer van de akkefietjes in de wisselzone. Er is blijkbaar een duidelijk reglement, waarom wordt daar niet op toegekeken vraag je je dan af. Zeker aangezien het wel interfereerde met de gang van zaken.

Dat dachten we vijf jaar geleden ook. Niet meteen te merken, jammer genoeg.
goh ja, ik bedoel eigenlijk over een jaar of 10 ofzo.

Vrouwensport in't algemeen wint aan belang. Dus ik denk dat we bij de populaire sporten zoals voetbal, de fietsdisciplines en andere wel een verdere professionalisering gaan zien

Maar ze is toch al enkele seizoen op haar retour, dat is vooral wat er aan de hand is.
Awel, als je hiermee had gestart, had ik je meteen kunnen volgen, maar om meteen afbreuk te doen aan Cant door wat denigrerend te doen over haar 'grootsheid', moest ik toch wel even pareren.
Er mag gerust feller gesproken worden over de heren, maar niet over de dame, die ons bijna een hartaanval bezorgde in 2017 :).
Uiteindelijk zijn de belangrijke factoren aanwezig: een massa wedstrijden relatief vlak bij de deur wat de instapdrempel, zeker in een wielergekke regio als Vlaanderen, relatief laag houdt.
En sowieso ploegen genoeg die met veel plezier een volgende Belgische veldrittopper in de armen zullen sluiten. Als je kijkt naar TV exposure... nu blijft de aandacht beperkt maar stel dat pakweg Van Anrooj en Van Empel een Belgische zou zijn, de aandacht zou plots véél groter zijn. En voor het geld dat je die in je ploeg haalt sponsor je niet eens een voetbalploeg in 4de provinciale...
Het kan mathematisch gezien ook gewoon niet dat hier geen talent is, toch niet in de mate dat er geen Belgische top 10 kan rijden.
Ik begrijp het ook niet echt. Als je als Belg relatief simpel kan uitblinken in een duursport, is het wel het veldrijden / veldlopen en het is allemaal op een zakdoek groot.
Mja, misschien als Sanne iets later was geboren, met hieronder in de gedachte, dan hadden we sneller een insprong kunnen zien bij de jeugd.
Of we moeten vrede nemen met Sanne en haar over vijftig jaar een standbeeld geven als de Belgische GOAT, wat natuurlijk iets heeft, al zie ik graag zoals heel wat onder ons, eentje, die haar opvolgt.
Vrouwensport in't algemeen wint aan belang.
En over die 'over een tien jaar ofzo'.
Dat hebben we gezien met JVDB, exact tien jaar na zijn bijna ritwinst in de Tour 2009, kwam er eentje in het profpeloton piepen, die de drie GT' op zijn naam wil schrijven :unsure:.

Ja ik volg ook Sweeck. Maar ik hoop dat het hiermee wel afgesloten is.

Sweeck moet nu niet een heel jaar lang elke cross een pirouette beginnen maken, het is goed zo. :tongue:
Hij heeft zijn punt gemaakt en daarmee is (hopelijk) de kous af.

77omvv.jpg

Sweeck moet nu niet een heel jaar lang elke cross een pirouette beginnen maken, het is goed zo. :tongue:
Dit. Ik denk dat daar ook nog vanalles speelt op de achtergrond van voorgaande jaren bij Bingoal waar wij niks van weten.

Zelfs in die vorige jaren voelde je in dat kamp al de split tussen Sweeck enerzijds en Iserbyt/VTH anderzijds.

Ik volg Sweek.

Ik volg Sweeck nochtans niet in deze. Het in incident in de materiaalpost leek mij allesbehalve expres en is gewoon omdat beide op de ideale plek willen wisselen en beide links zijn.
Dat je dan VTH de materiaalpost induwt is al bedenkelijk, maar dan nog eens moet gaan provoceren in de materiaalpost is toch echt wel totaal onnodig.

En zoals Mettepenningen terecht aanhaalt was de fase in Diegem waar Sweeck toch ook een zeer raar manoeuvre maakt, en VTH gewoon zwaar ten val komt, ook zeer bedenkelijk. Maar dat is zonder boe of ba gepasseerd.

Ik volg Sweeck nochtans niet in deze. Het in incident in de materiaalpost leek mij allesbehalve expres en is gewoon omdat beide op de ideale plek willen wisselen en beide links zijn.

Echt expres zal het wel niet geweest zijn, maar als je dan weet dat ze daar niet eens mochten staan (cfr. het reglement) en daar in een enorm close cross 2 keer een gat valt, dan begrijp ik die boosheid wel. Of Sweeck anders wel gewonnen had kan je moeilijk zeggen maar zeker bij dat laatste incident vallen daar toch een paar seconden waarvoor hij zich de ziel uit het lijf moet rijden (tegen een VTH die dat ook aan het doen was) en het ei zo na, maar net niet meer dicht krijgt.

Zonder dat gat positioneert hij zich misschien wel in het wiel om er in/na die put (Sweeck's sterkste punt gisteren) voorbij te gaan en kan hij het mogelijk wel afmaken? Wie weet?

Maar goed, los van wel of niet winnen, de basis van de frustratie is dat er directe impact op de strijd is door een mecano die daar niet eens mocht staan, en dus zeer terechte frustratie.

Echt expres zal het wel niet geweest zijn, maar als je dan weet dat ze daar niet eens mochten staan (cfr. het reglement) en daar in een enorm close cross 2 keer een gat valt, dan begrijp ik die boosheid wel. Of Sweeck anders wel gewonnen had kan je moeilijk zeggen maar zeker bij dat laatste incident vallen daar toch een paar seconden waarvoor hij zich de ziel uit het lijf moet rijden (tegen een VTH die dat ook aan het doen was) en het ei zo na, maar net niet meer dicht krijgt.

Zonder dat gat positioneert hij zich misschien wel in het wiel om er in/na die put (Sweeck's sterkste punt gisteren) voorbij te gaan en kan hij het mogelijk wel afmaken? Wie weet?

Maar goed, los van wel of niet winnen, de basis van de frustratie is dat er directe impact op de strijd is door een mecano die daar niet eens mocht staan, en dus zeer terechte frustratie.
Je kan het ook anders bekijken.
Al vanaf de tweede wissel gebeurde het daar. Als Sweeck zijn kan je ook ervoor zorgen dat jij altijd al eerste de post inrijdt en dus kan wisselen, maar dat deed hij ook niet.

Daarbij stond de mecanicien daar wel op zijn juiste plaats. Hij stond in de eerste ronde verkeerd en is daarna rechtgezet. Elke wissel daarna gebeurde dus op de correcte plaats.

Je kan het ook anders bekijken.
Al vanaf de tweede wissel gebeurde het daar. Als Sweeck zijn kan je ook ervoor zorgen dat jij altijd al eerste de post inrijdt en dus kan wisselen, maar dat deed hij ook niet.

Neigt wat naar victim blaming, en op zich doet het er niet toe: het mag niet gebeuren.

Daarbij stond de mecanicien daar wel op zijn juiste plaats. Hij stond in de eerste ronde verkeerd en is daarna rechtgezet. Elke wissel daarna gebeurde dus op de correcte plaats.

Klopt niet. Sweeck had box 1 en VTH box 4. Dat is reeds tijdens de nabeschouwing uitgezocht en toegelicht, nadien ook expliciet bevestigd door de wedstrijdleiding.

Klopt niet. Sweeck had box 1 en VTH box 4. Dat is reeds tijdens de nabeschouwing uitgezocht en toegelicht, nadien ook expliciet bevestigd door de wedstrijdleiding.
Klopt.
En het is ook bevestigd door de wedstrijdleiding dat vanaf wissel 2 kamp VTH in box 4 stonden en ze dus correct stonden.
Nu kan je discuteren of box 4 afgelijnd box 4 was. Maar jij weet ook dat als er 30cm verder een iets beter stuk ligt het logisch is dat men daar dan gaat staan.

Victim blaming vind ik nu toch wel een zware uitspraak. Als je weet dat er een cruciaal punt aankomt dan zie je toch dat je die als eerste pakt?
Dat noemt men gewoon tactiek en inzicht hebben. Als jij sneller een stuk kan afleggen dan zie je dat stuk als eerste aanvat, je moet dan niet achteraf zeggen “ja ik kon sneller maar ik werd gehinderd”.
Dat tactisch hinderen is ook onderdeel van de cross eh. Op cruciale punten uw tegenstander tot stilstand dwingen om dan zelf vanuit de pedalen te versnellen.

En het is ook bevestigd door de wedstrijdleiding dat vanaf wissel 2 kamp VTH in box 4 stonden en ze dus correct stonden.
Nu kan je discuteren of box 4 afgelijnd box 4 was. Maar jij weet ook dat als er 30cm verder een iets beter stuk ligt het logisch is dat men daar dan gaat staan.

Kom kom. Ik denk dat we beiden weten dat daar geen 2 boxen tussen zaten.

De wedstrijdleiding heeft bij mijn weten niet gezegd dat ze na de eerste ronde "correct" stonden. Wel dat ze terug naar box 4 zijn gegaan omdat daar hun box was, maar niet dat ze correct in hun box stonden.

Victim blaming vind ik nu toch wel een zware uitspraak.

Daarom zeg ik dat het ernaar neigt. Als puntje bij paaltje komt leg je op die manier deels de schuld bij Sweeck en die doet niets mis. 0.0.
Het mag niet gebeuren en dat het gebeurt is niet de schuld van Sweeck, zo simpel is het.

Dat tactisch hinderen is ook onderdeel van de cross eh. Op cruciale punten uw tegenstander tot stilstand dwingen om dan zelf vanuit de pedalen te versnellen.
Wat in de box gebeurde heeft niets te maken met een rijder die zijn tegenstander tactisch hindert 🙂

Laatst bewerkt:
Klopt.

Victim blaming vind ik nu toch wel een zware uitspraak. Als je weet dat er een cruciaal punt aankomt dan zie je toch dat je die als eerste pakt?
Dat noemt men gewoon tactiek en inzicht hebben. Als jij sneller een stuk kan afleggen dan zie je dat stuk als eerste aanvat, je moet dan niet achteraf zeggen “ja ik kon sneller maar ik werd gehinderd”.
Tactisch hinderen door een extern persoon is geen onderdeel van de cross eh. Als een coureur zelf tactisch op de rem gaat staan of zich breed maakt tijdens de koers is dit perfect legaal, als een mecanieker/toeschouwer dat doet absoluut niet.

Laat die twee kampen maar bekvechten in en na de cross. Beetje animo zoals vroeger mag wel.

Dit veldritseizoen is een van de betere van de laatste jaren:
- Het EK.
- De vier subtoppers (Van der Haar - Iserbyt - Sweeck - Vanthourenhout), die het onderling uitvechten.
- Strijd VA en VDP (en Pidcock).
- Koppenbergcross-finish.
- Een heel goede elite zonder contract met name Kuypers.
- Het BK.
- Niets anders dan Nederlandse dames op het podia.
- Sweeck en VTH.

En het WK moet er nog aan komen.

Tactisch hinderen door een extern persoon is geen onderdeel van de cross eh. Als een coureur zelf tactisch op de rem gaat staan of zich breed maakt tijdens de koers is dit perfect legaal, als een mecanieker/toeschouwer dat doet absoluut niet.
Dat is inderdaad iets totaal anders, dat hoor je mij niet zeggen.
Maar om nu te zeggen dat Laurens gelijk heeft en de mannen van VTH in de fout zijn gegaan en hinten naar opgezet spel of bewust hinderen daar volg ik niet in.
Het zoals de bondscoach al zei, dit gebeurt gewoon in zeer veel crossen. Iedereen wil zo perfect mogelijk staan en de perfecte wissel uitvoeren. De post was gewoon rampzalig en veel goede stukken waren er niet.
En het is ook niet zoals eerst gezegd dat VTH in box 20 stond en ze ineens vanvoor gaan wisselen.

En het is ook niet zo dat ze ineens daar stonden. Het was al bijna elke wissel daar een opstopping en frustratie. Met die gedachte kan je ook ervoor zorgen dat jij als eerste wisselt. Maar je moet het ook kunnen natuurlijk, en daar zat het probleem. Beiden zaten op de limiet en niemand kon echt een groot uitloopmanoeuvre doen.

Dat je dan VTH de materiaalpost induwt is al bedenkelijk, maar dan nog eens moet gaan provoceren in de materiaalpost is toch echt wel totaal onnodig.

En zoals Mettepenningen terecht aanhaalt was de fase in Diegem waar Sweeck toch ook een zeer raar manoeuvre maakt, en VTH gewoon zwaar ten val komt, ook zeer bedenkelijk. Maar dat is zonder boe of ba gepasseerd.
Mettepenningen zijn fase is gewoon belachelijk om er bij te halen. Sweeck dreigt te vallen op de balken en probeert zich recht te houden.

In F1 is dat een race-incident dat niet bestraft wordt vs BK: pitlane fout die minstens stop en go of 5s straf zou zijn

Dat is inderdaad iets totaal anders, dat hoor je mij niet zeggen.
Maar om nu te zeggen dat Laurens gelijk heeft en de mannen van VTH in de fout zijn gegaan en hinten naar opgezet spel of bewust hinderen daar volg ik niet in.

De mannen van VTH zijn in de fout gegaan. Daar is weinig aan te volgen of niet te volgen, dat is een feit.

Het enige wat je terecht kan betwijfelen is dat het opzettelijk was.

En het is ook niet zoals eerst gezegd dat VTH in box 20 stond en ze ineens vanvoor gaan wisselen.

Vanuit Sweeck zijn standpunt is dat wel zo he, ze stonden effectief eerst achteraan. De reden dat ze naar voor gekomen zijn is een andere reden dan Sweeck op dat ogenblik dacht, maar ze stonden wel degelijk eerst achteraan en daarna vooraan.

De mannen van VTH zijn in de fout gegaan. Daar is weinig aan te volgen of niet te volgen, dat is een feit.

Het enige wat je terecht kan betwijfelen is dat het opzettelijk was.

Vanuit Sweeck zijn standpunt is dat wel zo he, ze stonden effectief eerst achteraan. De reden dat ze naar voor gekomen zijn is een andere reden dan Sweeck op dat ogenblik dacht, maar ze stonden wel degelijk eerst achteraan en daarna vooraan.
En er zijn beelden waarin je vth bij de eerste passage teken ziet doen dat ze meer naar voor moesten. Waarop zijn team bevestigd en dit ook doet.

Terug
Bovenaan