Veldritseizoen 2022-2023

De slimste wint hier vandaag.. niet de sterkste in koers volgens mijn mening.

Akkoord, maar of het daarom een WB onwaardig zou zijn... Ik heb er eigenlijk geen probleem mee dat er niet in ELKE cross een mogelijkheid wordt gegeven aan de betere sprinter om toch nog te remonteren. :)

Akkoord, maar of het daarom een WB onwaardig zou zijn... Ik heb er eigenlijk geen probleem mee dat er niet in ELKE cross een mogelijkheid wordt gegeven aan de betere sprinter om toch nog te remonteren. :)
De UCI eigenlijk wel, die stelt dat de laatse rechte lijn 100m lang en 4m breed moet zijn.

Ik vond de aankomststrook ook maar belachelijk. Organiseer hier een wk en ze rammen elkaar bij de laatste u turn in het decor. Als je het niet doet ben je toch 95% zeker verloren.
Zorg tenminste voor een aankomststrook die 200m rechtdoor loopt. Op buitenlandse wereldbekers mag men toch altijd wat meer. Zo hebben ze in Zonhoven speciaal asfalt gelegd bij start en finish omdat dit verplicht is. Dan zie je in Amerika een wereldbeker die gewoon finisht op onverhard 🙄.

Ik bedoelde enkel de finish vond ik WB onwaardig. Het is hier ook geen bergrit in een rittenkoers want daar leek die aankomst ergens wel op vond ik..

De slimste wint hier vandaag.. niet de sterkste in koers volgens mijn mening.

Toch een zeer vreemde uitspraak. Beiden hebben zitten pokeren hoor, zowel WVA als MVDP.
Maar in de laatste ronde gaat MVDP wel op de punten die je op voorhand had kunnen voorspellen, poeft vol door op het zand en Wout moet een gaatje laten. Kan het dichten en moet weer een gaatje laten bij de balken.

Het was al 8 ronden duidelijk dat je op het laatste stuk vooraan moest zitten omdat het laatste stuk zo kort was.
De reden dat hij in tweede positie zat was omdat hij ook geen overshot had hoor.
Beide waren gewoon heel hard aan elkaar gewaagd. En MVDP pakt de beste hindernissen net voor de finish.

Doen alsof WVA na de finish al fluitend naar de tent liep is toch ook wel zwaar overdreven.

Nee want Mathieu reed ook verschroeiend hard op het einde.
Maar alles ervoor zat Wout wel met overschot te rijden. Daarom dus ook dat hij nadien, hoogstwaarschijnlijk eerlijk, aangeeft dat hij niet vol is gegaan. Zijn tank was nog niet leeg. Maar kon die laatste ronde Mathieu niet kloppen door Mathieu zijn explosiviteit en omwille van het type parcours…
Laat Wout terug vanaf het begin eraan sleuren en ik denk toch dat we een andere winnaar hadden.

Maar jongens, we moeten blij zijn dat Mathieu terug ok is!

Toch een zeer vreemde uitspraak. Beiden hebben zitten pokeren hoor, zowel WVA als MVDP.
Maar in de laatste ronde gaat MVDP wel op de punten die je op voorhand had kunnen voorspellen, poeft vol door op het zand en Wout moet een gaatje laten. Kan het dichten en moet weer een gaatje laten bij de balken.

Het was al 8 ronden duidelijk dat je op het laatste stuk vooraan moest zitten omdat het laatste stuk zo kort was.
De reden dat hij in tweede positie zat was omdat hij ook geen overshot had hoor.
Beide waren gewoon heel hard aan elkaar gewaagd. En MVDP pakt de beste hindernissen net voor de finish.

Doen alsof WVA na de finish al fluitend naar de tent liep is toch ook wel zwaar overdreven.
De reden waarom hij voor de zandbak in 2de positie zat is omdat VDP daar veel meer risico pakt. Hij moet em zelfs een beetje dwars zetten om nog gestopt te raken in die haakse linkse bocht. Waar heb jij een gat gezien na het zand? VA zit amper op 1 fietslengte en VDP houdt gewoon de benen stil. Was wel duidelijk dat VDP meer risico (durft) te nemen in die laatste ronde. De balken is sowieso een voordeel voor hem en daarna was het gereden.

Bij VA valt het voor mij hard op wanneer hij met of zonder overschot rond rijdt. Gisteren was dat voor mij met maar was het parcours niet selectief genoeg om VDP te lossen. Gaat alleszins een leuk WK worden en hopelijk blijven ze beiden gespaard van pech.

Om vooral te zwijgen van VDP die compleet uitgeteld was na de finish.. maar kom.. dat heb je weer niet gezien wss. Wout had nog overschot dat zei hij zelf achteraf .. Hij heeft de fout gemaakt om de koers niet hard genoeg te maken onderweg.

Van der Poel en van aert hebben beide hun demonstratie gehad afgelopen weekend, op naar het wk!

De vorst is uit de lucht, regen wordt er nog amper verwacht en het was al vrij droog de laatste tijd. Op naar een koninklijke sprint!

Absurd eigenlijk dat de vader van een van de twee topfavorieten het wk-parcours mag uittekenen.
Inderdaad vind ik ook.. dat is gewoonweg een vorm van belangenvermenging ook al bedoelt hij het goed. Heb ik mijn twijfels over maar kom.. Die balken al verplaatsen zegt al genoeg.

Absurd eigenlijk dat de vader van een van de twee topfavorieten het wk-parcours mag uittekenen.
Klopt. Ook al de inspanningen die gedaan worden om er maar geen modderpartij van te maken want dan is Van Aert in het voordeel. Bedenkelijk.

Ok, het is wel al jarenlang Adri "zijn" cross, maar voor een WK mag de UCI er toch iets dichter op zitten.

Ook wel serieus spijkers op laag water zoeken…

Het is al jaren dat Hoogerheide de cross van Adrie is. Zowel hij als Mathieu hebben 0,0 baat noch prestige bij een parcours op maat te maken.
Daarbij op maat, het is niet alsof Van Aert dit seizoen zo slecht is technisch. In tegendeel zelfs.
Men bouwt gewoon een parcours dat bolt zoals Hoogerheide al altijd bolt. Een technisch parcours.

Ook wel serieus spijkers op laag water zoeken…

Het is al jaren dat Hoogerheide de cross van Adrie is. Zowel hij als Mathieu hebben 0,0 baat noch prestige bij een parcours op maat te maken.
Daarbij op maat, het is niet alsof Van Aert dit seizoen zo slecht is technisch. In tegendeel zelfs.
Men bouwt gewoon een parcours dat bolt zoals Hoogerheide al altijd bolt. Een technisch parcours.
Hoezo heeft Mathieu 0,0 baat bij een parcours op zijn maat? VA doet het technisch zeker niet slecht maar de balkjes zijn toch overduidelijk een voordeel voor VDP. Als die dan ergens gelegd worden waar er zeker gesprongen kan worden heeft hij daar toch altijd baat bij zeker.
Dat Adrie de parcoursbouwer is voor een WK waar zijn zoon een groot kanshebber is mag je toch zeker vragen bij stellen.

"Volgens Nederlander en ex-veldrijder Jens Dekker is de strook waar de balken nu liggen redelijk bergop en moet er op hoge snelheid gesprongen worden om niet stil te staan na de tweede balk. Dekker denkt de nieuwe plaats van de balken Mathieu van der Poel en Puck Pieterse dan ook een voordeel zal opleveren."

Laatst bewerkt:
Je kan er moeilijk omheen dat de wijzigingen in het voordeel van MDVP zijn, ook al zijn ze niet om die reden doorgevoerd. Voor de perceptie is dat niet ideaal.

Terug
Bovenaan