Veldritseizoen 2022-2023

Ik ben nu een VDP fan maar ik wil het in een andere sporttak wel nog eens zien gebeuren ja papa die invloed heeft op de plek van het WK.

Nu ik geloof niet dat Adrie bewust Van Aert wil kloten daar niet van of dat hij denkt zo kan Mathieu meer kans krijgen op de titel. Maar ik snap de perceptie wel.

Er wordt een technisch dingetje in het WKparcours van een technische sport gestoken en dit levert een voordeel op voor de meest technische veldrijder van het moment.

Shocking.

Is dit niet weer iets zoeken om te zoeken? Lijkt me niet onlogisch dat men een parcours maakt in een bepaald land waar die zelfde landgenoten een voordeel uithalen als ze een kanshebber hebben. We hebben ook ooit een WK op de weg in Zolder gemaakt voor sprinters omdat wij met Tom Steels een topsprinter hadden de jaren daarvoor. Of de Flandrien-lus in het WK in Leuven om Van Aert een voordeel te geven of ...

Is dit niet weer iets zoeken om te zoeken? Lijkt me niet onlogisch dat men een parcours maakt in een bepaald land waar die zelfde landgenoten een voordeel uithalen als ze een kanshebber hebben. We hebben ook ooit een WK op de weg in Zolder gemaakt voor sprinters omdat wij met Tom Steels een topsprinter hadden de jaren daarvoor. Of de Flandrien-lus in het WK in Leuven om Van Aert een voordeel te geven of ...
Onzin. Zolder had gewoon het bid van de uci gewonnen. https://www.google.com/amp/s/m.hbvl.be/cnt/oid33579?amp=1
En waar ga je daar een heuvel vinden?

Vlaanderen kreeg in 2021 dan terug het WK, maar men heeft niet voor kasseien gekozen die in het voordeel van Belgische renners zijn, maar voor de meest biedende steden zoals Antwerpen en Leuven. En het is niet omdat je iets een flandrien-lus noemt, dat het dan sowieso in het voordeel van zgn flandriens zou zijn. Goede gimmick ja.

Onzin. Zolder had gewoon het bid van de uci gewonnen. https://www.google.com/amp/s/m.hbvl.be/cnt/oid33579?amp=1
En waar ga je daar een heuvel vinden?

Vlaanderen kreeg in 2021 dan terug het WK, maar men heeft niet voor kasseien gekozen die in het voordeel van Belgische renners zijn, maar voor de meest biedende steden zoals Antwerpen en Leuven. En het is niet omdat je iets een flandrien-lus noemt, dat het dan sowieso in het voordeel van zgn flandriens zou zijn. Goede gimmick ja.
Nochtans lees ik ook andere zaken en werd toen ook die perceptie gecreëerd dat we een vlak WK wouden omwille van Steels omdat hij op dat moment eind jaren 90 1 van de beste sprinters ter wereld was. "België droomt van een wereldkampioen voor eigen volk. Op een parcours op maat van de sprinters zal Tom Steels uitgespeeld worden als een van de topfavorieten. “We hadden op dat moment de beste sprinter van de wereld in onze rangen”, zegt José De Cauwer, bondscoach van 2000 tot 2005. “Hij had net voordien nog drie ritten in de Tour gewonnen.”
Maar als ik dat verkeerd herinner: mea culpa

Ivm 2021: er is gekozen voor een extra lus om het parcours zwaarder te maken zodat de sprinters er niet meer bij zouden zijn zodat Van Aert meer kans had om het te kunnen afmaken. Dat is toch algemeen geweten. Was het ook niet het 1ste moderne WK ooit waarvan de finale zich afspeelde om 2 verschillende lokale parcoursen?

Wout heeft overigens al zijn idee gegeven over de balkjes en hij maakt er niets van. Misschien moeten we dat hier dan ook niet doen :)

Nochtans lees ik ook andere zaken en werd toen ook die perceptie gecreëerd dat we een vlak WK wouden omwille van Steels omdat hij op dat moment eind jaren 90 1 van de beste sprinters ter wereld was. "België droomt van een wereldkampioen voor eigen volk. Op een parcours op maat van de sprinters zal Tom Steels uitgespeeld worden als een van de topfavorieten. “We hadden op dat moment de beste sprinter van de wereld in onze rangen”, zegt José De Cauwer, bondscoach van 2000 tot 2005. “Hij had net voordien nog drie ritten in de Tour gewonnen.”
Maar als ik dat verkeerd herinner: mea culpa

Ivm 2021: er is gekozen voor een extra lus om het parcours zwaarder te maken zodat de sprinters er niet meer bij zouden zijn zodat Van Aert meer kans had om het te kunnen afmaken. Dat is toch algemeen geweten. Was het ook niet het 1ste moderne WK ooit waarvan de finale zich afspeelde om 2 verschillende lokale parcoursen?
Bewust en onbewust zal dat wel in de hoofden zitten van de organisator. Je hoopt natuurlijk dat renners in eigen land ook competitief kunnen zijn voor het podium om zoveel mogelijk toeschouwers warm te krijgen en een spannende koers te krijgen waar nog jaren over nagepraat kan worden.

Al hadden ze voor de tijdrit dan misschien toch niet naar Knokke moeten gaan want nu lag daar een parcours op maat van Ganna. ;)

Enkele nuances voor mij:
- in het wegwielrennen zijn er veel meer kanshebbers dan in het veldrijden. Nu gaat het zondag duidelijk tussen 2 renners.
- een parcours op maat uittekenen om de topfavoriet te doen winnen is in het wegwielrennen heel erg moeilijk. In het veldrijden ligt dat toch lichtjes anders.
- De WK locaties worden dan ook nog eens jarenlang op voorhand vastgelegd, dus je kan moeilijk inschatten welk type van renner op dat moment top zal zijn. In Zolder was Steels eigenlijk alweer wat passé bijvoorbeeld.

Afgelopen week hoorde ik bvb. Adrie zeggen dat het geen loopparcours mag worden. Ja tuurlijk creëer je dan de perceptie dat hij Van Aert niet in het voordeel wil brengen.
Maar ok, om eerlijk te zijn geloof ik ook dat Adrie gewoon de best mogelijke koers wil bekomen en een eerlijke strijd.
Je kan niet zeggen dat hij de balken daar nu legt om zijn zoon een voordeel te geven. Voor hetzelfde geld gaat net zijn zoon bij de balken over de kop in de laatste ronde en verliest hij daar het WK.

Betwijfel ik toch hoor.
Adrie dit jaar nog niet veel gehoord (omdat ik de nabeschouwen niet vaak gevolgd heb), maar normaal toch altijd commentaar op WVA.
Zo onpartijdig is die dan niet hoor.
Hopelijk een spannende cross en een Belg als winnaar!

Ach er was ook kritiek in Bieles, zeker van Niels Albert
Adri toen:
Volgens Van der Poel hoeft hij voor het WK in Bieles alleen 'wat palen in de grond te stampen en wat hekken te sjouwen'. "Dat parcours was al getekend, er is iemand anders eindverantwoordelijk. De dingen die ik leuk vind, zijn er zelfs uitgehaald. Ik heb wel meegedacht met biertenten, wat bochten en posities voor fotografen. Er komt veel bij kijken. Als je daar niet tussen zit, kun je beter je mond houden. Bovendien bouw ik nooit een parcours voor mijn eigen kinderen. De desbetreffende persoon moet mij ook beter kennen."
Hoeveel parcoursen worden door Vervecken gemaakt, dorpsgenoot van WVA? Beetje spijkers op laag water zoeken dus

Laat ons toch ook niet vergeten wie hier de vorige keer WK werd. Dat was toch Wout Van Aert.

Dat Adrie hier à la tête de client zou werken is in feite te stom om los te lopen.

En ontkennen dat hij niet verdomd goed weet dat de balkjes op die plaats leggen voordeel oplevert aan zijn zoon ook te stom is om los te lopen. Alsof je als vader daar volledig neutraal in kunt zijn. (Wat niet meer dan normaal is.)

De parcoursbouwer legt die waar hij wilt maar het is logisch dat er door zijn betrokkenheid toch enkele kanttekeningen bij gezet worden.

Hoeveel parcoursen worden door Vervecken gemaakt, dorpsgenoot van WVA? Beetje spijkers op laag water zoeken dus

Ja, een dorpsgenoot is natuurlijk hetzelfde als vader zijn.

Ook wel serieus spijkers op laag water zoeken…

Het is al jaren dat Hoogerheide de cross van Adrie is. Zowel hij als Mathieu hebben 0,0 baat noch prestige bij een parcours op maat te maken.
Daarbij op maat, het is niet alsof Van Aert dit seizoen zo slecht is technisch. In tegendeel zelfs.
Men bouwt gewoon een parcours dat bolt zoals Hoogerheide al altijd bolt. Een technisch parcours.
Neen, helemaal geen spijkers op laag water.. Objectief gezien is dit gewoonweg een vorm van belangenvermenging ook al zou dat Adri en co niet hun bedoeling zijn. Familie van 1 van de topfavorieten die mee inspraak hebben in het parcours en dan ook nog wijzigingen mogen aanbrengen dat zou nergens mogen gebeuren.. Logisch dat er dan vragen, discussies en polemieken gaan ontstaan. Laat liever een buitenstaander of iemand van de UCI het parcours laten uittekenen.

Parcourswijzigingen Hoogerheide via wielerflits filmpje.. de neef van VDP zit ook mee in de parcoursbouw:

Wat heeft Molengraaf allemaal al meegemaakt seg... .

Canadese zussen voor 1 en 2 twee normaal nu.

:rofl:

980

De 'T'?
Anders snap ik hem niet.

Mooie vijfde plek voor Xaydée. Is er nog voor gegaan de laatste ronde, maar het gat was iets te groot voor brons.

Als het dit parcours blijft met een beetje nat erop, zie ik Van Aert op dat lange stuk bergop VDP kraken.
Is het daar niet, dan haalt hij VDP wel bij op de trappen na de balken en sprinten we.
Staan wel heel hoog, die balken, damn.

Terug
Bovenaan