Veldritseizoen 2025-2026

Hij heeft een uurtje zijn benen laten draaien. Dat is beter dan niks en rijdt sneller dan de helft van de A-groep toeristen, maar natuurlijk niet de training die renners van zijn karuur momenteel doen.

Jasper Stuyven deed gisteren een training van 6,5u, 208km en 3300HM met quasi een gelijke gemiddelde snelheid.

Laat ons stellen dat hij niet aan het opbouwen is zoals zou moeten. Hoeft niet dramatisch te zijn maar ideaal is het toch niet.
We zullen moeten afwachten hoe groot de achterstand uiteindelijk zal zijn.
Maar naast een Pogacar en MVDP zit er nog wel renners om nu maar een Mads Pedersen te noemen, waar je in topvorm zelfs uw tenen voor moet uitkuisen om die eraf te rijden.
Time will tell.
Hij heeft ook al op de rollen getraind als ik zijn foto's op instagram zie.
Maar VA had waarschijnlijk al een iets betere vorm dan de rest van het peloton die aan het opbouwen is door het veldrijden dus vergelijken met anderen is misschien niet helemaal juist.
Langs de andere kant, De Lie heeft ook een enkelblessure gehad en traint ondertussen vele uren maar nog altijd niet aan de nodige intensiteit...
Sowieso is het niet ideaal.

Het was weer gezellig in Benidorm. De eerste sprint van VDP op de befaamde helling meegenomen, wat een meester(lijk) werk dat daar voorbij komt, ver en ver buiten categorie.

Nys is naar mijn indruk op het einde nog bewust 4des geworden, zodat hij meteen weg kon (en mocht).
Anderzijds ergens ook triestig dat ze VDP nog altijd niet kunnen kloppen zelfs niet na meerdere lekke banden en akkefietjes.

Anderzijds ergens ook triestig dat ze VDP nog altijd niet kunnen kloppen zelfs niet na meerdere lekke banden en akkefietjes.
Zou de onvergeeflijke tactiek van wegversperring geen optie kunnen zijn?
Afhankelijk van het parcours, natuurlijk. Het zou al in het eerste kwart tot de helft van het parcours smal genoeg moeten zijn voor zo'n vijf Belgen de weg te bezetten, dat niemand erdoor kan, maar wel 1 Belg gaan vliegen is.
En de ijdele hoop dat VDP niet bij de eerste zes of zeven start, als ze in het veld duiken.
Ik zou het alvast hilarisch vinden.

Afhankelijk van het parcours, natuurlijk. Het zou al in het eerste kwart tot de helft van het parcours smal genoeg moeten zijn voor zo'n vijf Belgen de weg te bezetten, dat niemand erdoor kan, maar wel 1 Belg gaan vliegen is.
En de ijdele hoop dat VDP niet bij de eerste zes of zeven start, als ze in het veld duiken.

Gewoon alle kinderen van de belgische ploeg in het zelfde hotel als Mathieu zetten en dat komt slim op het WK :unsure:

Thibau Nys is nuchter genoeg om te beseffen dat 'zijn helpers' op het WK, in werkelijkheid
gewoon extra rivalen zijn en hij niet enkel een strijd met Van der Poel zal moeten voeren
maar ook met zijn loyale landgenoten.

Thibau Nys is nuchter genoeg om te beseffen dat 'zijn helpers' op het WK, in werkelijkheid
gewoon extra rivalen zijn en hij niet enkel een strijd met Van der Poel zal moeten voeren

Het is een illusie dat er zoiets bestaat als een ploeg op een WK.
Iedere renner rijdt daar voor zichzelf en voor zijn eigen gewin.

Hoe kan je nu zoveel beter zijn dan de rest. Blijft indrukwekkend wel. Maar voor spankracht zou het niet slecht zijn als VDP eens een jaartje skipt.

Na hopelijk zijn 8ste wereldtitel in de cross zou daddy Adrie weleens gelijk
kunnen krijgen als hij zegt: " Eens het in je hoofd sluipt....ben je eigenlijk al
aan 't stoppen ".....en dan niet door ééntje te skippen, maar wél definitief.

Ik hoop alvast dat Adrie's vermoeden zou uitkomen en Mathieu komende
winter lekker lang vakantie zou nemen, gaat golfen en het mountainbiken,
dewelke zijn passie is, terug zou oppikken. Om daarna zijn opbouw voor
zijn voorjaar te kunnen uitvoeren zonder ook crossen en het WK te rijden.

Niet voor het één of andere, maar mountainbiken is een zomersport.

Absoluut het geval als je het over deelname's aan bv WB's CXO hebt, maar
daar heb ik het helemaal niet over, maar wel het mountainbiken recreatief
in zijn winter/offseason zou kunnen doen.

Malaga, Gran Canaria, Tenerife, Madeira, Mallorca alsook de Algarve
hebben goede mountainbiketrails waar je in aangename temperaturen
ook tijdens de winter kan mountainbiken.

Laatst bewerkt:
Het is een illusie dat er zoiets bestaat als een ploeg op een WK.
Iedere renner rijdt daar voor zichzelf en voor zijn eigen gewin.
Was het WK 2009 niet met z'n allen tegen Boom?
Ik herinner me dat de Belgen in hun gat waren gebeten door een uitspraak van de Nederlander en ze allemaal op 1 lijn zaten: 'die gaat niet winnen'.
VDP is een andere zaak, natuurlijk en die gaat zelden tot nooit iemand tegen het harnas jagen.
Na hopelijk zijn 8ste wereldtitel in de cross zou daddy Adrie weleens gelijk
kunnen krijgen als hij zegt: " Eens het in je hoofd sluipt....ben je eigenlijk al
aan 't stoppen ".....en dan niet door ééntje te skippen, maar wél definitief.
In feite, dan heeft hij het record en aangezien hij in een van de vorige crossen nog gemakkelijk won door pech, heeft hij het veldrijden op de OS 2030 na, uitgespeeld (dan nog eens 51 WB-crossen).
Als VDP zijnde kan dat toch niet leuk blijven om te crossen tegen "amateurs", die al op achterstand zitten als hij serieus doortrekt in de eerste ronde.
Mocht hij stoppen in de komende jaren met veldrijden, dan zie ik hem wel nog terugkomen voor de OS 2030.
Het komende WK kan beslissend zijn. Met sprekend gemak winnen en mss op (semi-)pensioen of tussen hangen en wurgen en doorgaan?

Was het WK 2009 niet met z'n allen tegen Boom?
Ik herinner me dat de Belgen in hun gat waren gebeten door een uitspraak van de Nederlander en ze allemaal op 1 lijn zaten: 'die gaat niet winnen'.
VDP is een andere zaak, natuurlijk en die gaat zelden tot nooit iemand tegen het harnas jagen.

Ik vrees nu wel dat het ook de Belgen tegen MVDP zal zijn hoor. Ze zullen er ook alles aan doen zodat hij niet wint.
Alleen zal dat sportief gewoon zeer moeilijk zijn. Maar elke Belg zal wel voor zijn eigen kansen of ploegenbelangen rijden.
In feite, dan heeft hij het record en aangezien hij in een van de vorige crossen nog gemakkelijk won door pech, heeft hij het veldrijden op de OS 2030 na, uitgespeeld (dan nog eens 51 WB-crossen).
Als VDP zijnde kan dat toch niet leuk blijven om te crossen tegen "amateurs", die al op achterstand zitten als hij serieus doortrekt in de eerste ronde.
Mocht hij stoppen in de komende jaren met veldrijden, dan zie ik hem wel nog terugkomen voor de OS 2030.
Het komende WK kan beslissend zijn. Met sprekend gemak winnen en mss op (semi-)pensioen of tussen hangen en wurgen en doorgaan?

Onderschat ook niet hoe lucratief crossen voor MVDP is.
Startgeld en prijzengeld is op die manier snel verdiend, en het is geen zware crosswinter geweest uiteindelijk qua omstandigheden.
Dus dat uurtje crossen loont wel voor hem. En hij doet het ook gewoon nog graag.
Ik zie overigens ook weinig omstandigheden waarin hij het zeer moeilijk zou hebben om te winnen. Zonder een goede WVA is er niemand die echt in de buurt komt.

Maar elke Belg zal wel voor zijn eigen kansen of ploegenbelangen rijden.
Zolang dat pas gebeurt als hij een minuut ribbedebie is, is dat niet erg. Daarvoor zou je mss eens voor Nys durven rijden, gedurende een paar ronden.
Vandeputte, laat die maar doen. Hij gaat natuurlijk niet volle bak achter VDP rijden.

Terug
Bovenaan