Veranderen statuut bij nieuwe job, verlof/vakantiedagen?

Ricky

Member
Hallo iedereen

Ik zit in de laatste ronde vóór de aanwerving voor een nieuwe job. Hier wordt er gewerkt met een bediendestatuut. Begin van contract zou 1 mei zijn.

Ik heb enkele vraagjes omtrebt het verlof verhaal.

Momenteel heb ik een arbeidersstatuut waarbij in mei het dubbel en enkel vakantiegeld wordt uitbetaald. Ook heb ik nog geen vakantiedagen opgenomen.
Hoe zit dat eigenlijk met die switch naar een nieuw statuut en nieuwe werkgever?
Ben ik verplicht mijn verlofdagen nog op te nemen voordat ik bij mijn nieiwe werkgever begin?

Hoe zit de uitbetaling van het vakantiegeld als bediende als je het jaar voordien als arbeider hebt gewerkt. Ik weet dat een arbeider meer wordt uitbetaald van de rjv dan een bediende daar hij geen loon ontvangt als hij niet werkt. Gaat de nieuwe werkgever mijn vakantiegeld dan betalen?

Danku

Mvg
Ricky

Je huidige werkgever betaald gewoon op het einde al je loon en overuren uit.

Rjv betaald zoals altijd je enkel en dubbel vakantiegeld uit in mei.

Volgend jaar
Je nieuwe werkgever betaald je vakantiedagen pro rata ( stel dat je wisselt eind juni betaald je nieuwe werkgever 10 dagen vakantie)
RJV betaald je enkel en dubbel vakantiegeld voor de dagen die je niet van je nieuwe werkgever hebt gekregen.

Volgend jaar heb ik dan wel recht op de volle 4 weken?
Ja.

Als je voltijds werkt krijg je minstens 20 dagen.
Aangevuld met eventuele ADV-Dagen, sectoriële dagen, ...

Alleen de uitbetaling is wat anders.

Edit:

Ik zie dat je op 1 mei begint.
Dus uitbetaling voor volgend jaar is als volgt.

8/12 door RJV (13.3 dagen)
4/12 door je nieuwe werkgever (6.7 dagen)

Vraag wel eens na bij je nieuwe werkgever hoe ze deze dagen al dan niet gaan betalen...
Want wat veel gebeurt is dat ze gewoon al je vakantie betalen en dit dan in 1 maand volledig verrekenen. Dus jij denkt goed af te zijn en dan ineens heb je een maand 13.3 dagen minder loon ;)

Laatst bewerkt:
Het vreemde is dat dat een collega, die ook vertrekt in mei, haar verlof MOEST opnemen vóór eind april omdat ze geen recht zou hebben op verlof bij haar nieuwe werkgever.
dit is wat ze tegen haar hebben gezegd..
Vandaar deze vraag eigenlijk..
We zitten in pc317 moest je het willen weten

Enige verlof dat je verliest is je extra legaal verlof zoals anciënniteit en ADV dagen.
@JPV eens taggen om te zien of mijn beweringen kloppen.

Nu even kort antwoorden op gsm omdat batterij plat is (en ze aan de zekeringskast liggen te werken).

Je hebt recht op je 4 weken wettelijk verlof, maar je moet een onderscheid maken tussen het verlofrecht(afwezigheid) en het recht om betaald te worden voor die dagen.

Het verlofrecht loopt door en hoef je niet je verlof op te nemen bij je huidige werknemer behalve zoals Jasper zegt het extralegaal verlof als je dat hebt.

Het recht om betaald te worden voor je dagen verlof is ingewikkelder. Je zal als arbeider je enkel én dubbel verlofgeld krijgen zoals normaal (dus uitbetaling eind april tot eind juni), in 2022 nog voor een vol jaar, in 2023 van de rjv voor de 4 gewerkte maanden als arbeider. Jij ziet geen verschil tussen enkel en dubbel verlofgeld, da's een pot nat.

Je nieuwe werkgever moet je wel het enkel en dubbel verlofgeld betalen. Hij zal dat in principe tegen de zomer doen, maar zal dan al het verlofgeld dat je van de rjv krijgt, mogen aftrekken van wat hij moet betalen. Men doet dit zodat je al je vakantiegeld krijgt volgens je nieuw loon, niet meer volgens je oude loon.

Ik wil hier wel later iets meer in detail over gaan als dat nodig is. Je kan immers nog tot 2023 af en toe een rare loonfiche hebben door die berekening. Zo kan het zijn dat je bvb in mei 2022, na je eerste maand tewerkstelling géén loon of een negatief bedrag op je loonfiche ziet staan omdat je werkgever alle verlofgeld verrekent. Niet verschieten want dat komt uiteindelijk meestal positief uit.

Overuren zullen betaald worden.

Terug
Bovenaan