Verhalen uit je studententijd

cege

Well-known member
Edit mod: deze thread werd afgesplitst.
Mijn beklag gedaan tegen de administrateur-generaal van onze instantie zonder dat ik dat wist :oi22:

Ben soms zo een dumbass

Bijna even snugger als cege die als 24-jarige werkstudent economie wil gaan studeren en het volgende tegenkwam
  • Ik ga niet naar de lessen want ik werk ondertussen al
  • Ik wil studeren in paasvakantie en merk op dat ik nog geen cursus monetaire economie heb
  • Ik ga cursus kopen op secretariaat en krijg de wind van voor met "het is bijna examen" - jaja, I know
  • Ik heb examen net op moment dat ik op congres ben in het buitenland en email de prof "kan ik verzetten want ik ben op congres - hier is mijn werkstudent statuut doc"
  • Prof antwoordt - "ja, je kunt verzetten naar augustus dit jaar. Dit zal tellen als een 2e zit". OK, thanks
  • Ik kom daar toe in augustus. Ik ben blijkbaar de enige met 2e zit en moet in het bureau van de prof examen doen
  • Ik vind het niet onmiddellijk en spreek een figuur aan in de gang, dezelfde die mij de wind van voor gaf voor de cursus... "Ik zoek prof X voor mijn 2e zit examen". "Kom maar mee".
  • Ik volg. "Zet je maar hier neer" (een bureautje in het lokaal van de prof).
  • Die gast gaat ostentatief zitten aan de grote bureau in dat lokaal. Ja, je voelt hem al komen..... "Ik ben dus professor X"
  • "Euh ja, ik ben werkstudent, ik ben niet naar de les kunnen komen"
  • Na het examen was hij wel sympathiek toen hij zag dat het er goed uit zag. "Dus jij studeert zonder naar de les te komen". "Euh ja, ik doe het volledige curriculum in thuis onderwijs". "En dat lukt ?". "euh ja, ik vind dat interessant en ik kan goed studeren". "Aleja, dat ziet er hier goed uit. Alleen jammer dat ik een zomerdag moet opofferen voor een 2e zit, want je bent de enige met 2e zit".
  • (cege had een 18 :laugh:)
  • (Was overigens een professor economie die toen niet veel op tv kwam, maar ondertussen een stuk decor is van De Afspraak en TerZake - en niet Schoors, alhoewel ik daar ook "les van gehad heb" examen bij gedaan heb)

Laatst bewerkt door een moderator:
  • (Was overigens een professor economie die toen niet veel op tv kwam, maar ondertussen een stuk decor is van De Afspraak en TerZake - en niet Schoors, alhoewel ik daar ook "les van gehad heb" examen bij gedaan heb)
Als 't Schoors niet was, dan was het Peersman. Stijn Baert was toen nog geen prof. :LOL:

Als 't Schoors niet was, dan was het Peersman. Stijn Baert was toen nog geen prof. :LOL:
:fingerguns:

Baert heb ik nog practica/examen bij gedaan. Geavanceerde niet-lineaire econometrie en geavanceerde micro-economie 2 of zoiets.

Denk dat de redenering was daar "de burgi mag het gaan uitleggen". Was wel de betere wiskundige hocus pocus intellectuele masturbatie. Praktisch 0,0 waard :laugh:

Weer niet exact meer wanneer dat was, maar hij was zijn phd nog aan het doen in elk geval.

Laatst bewerkt:
:fingerguns:

Baert heb ik nog practica/examen bij gedaan. Geavanceerde niet-lineaire econometrie en geavanceerde micro-economie 2 of zoiets.

Denk dat de redenering was daar "de burgi mag het gaan uitleggen". Was wel de betere wiskundige hocus pocus intellectuele masturbatie. Praktisch 0,0 waard :laugh:

Weer niet exact meer wanneer dat was, maar hij was zijn phd nog aan het doen in elk geval.
Waarom geen praktisch nut?

Dit topic heeft potentieel. Laat mij een aanzet geven.

Onze opleiding had de typische extreem slimme prof waar iedereen ontzag voor had. De enige reden dat er een afstand tussen hem en de studenten was, was omdat die vent buitengewoon intelligent leek, want dat was een supersympathieke kerel. Tijdens het jaar waarschuwde die steeds voor enkele redeneerfouten die je kon maken à la: "Dit herhaal ik bijna elke les tegen jullie, en toch zijn er jaar na jaar studenten die deze fout op het examen durven te maken. Wie dat doet, buis ik." Meestal ging dat over zaken die in mijn ogen echte brainfarts waren.

Ik had, zoals bijna al mijn jaargenoten, minstens een keer een herexamen van zijn vak. Herexamens zijn iets minder leuk om op te buizen dan examens in eerste zit, dus dan deed ik meestal iets beter m'n best om deftig te studeren. :unsure: Tijdens het theoriegedeelte van zijn vakken werd je in een lokaal met een krijtbord opgesloten. Je kreeg een vraag en moest het antwoord presenteren wanneer de prof jouw lokaal bezocht (er waren een paar studenten in verschillende lokalen bezig). Als je klaar was met een vraag, kreeg je nog een vraag enzovoort. Ik kreeg meestal 3 of 4 vragen, de primus van de klas kon tot 7 à 8 vragen gaan. Zijn examens duurden meestal 3 uur. Soms liet hij je 4 uur of meer afzien als het kantje boordje was.

Mijn herexamen bij hem was al meer dan 4 uur bezig toen hij de laatste keer het examenlokaal binnenkwam om mijn antwoord op de doorslaggevende vraag te beoordelen. Hij was een paar seconden in het lokaal toen hij zei: "Ja lap he, dat zeg ik nu al een heel jaar...". Het koud zweet brak mij uit, ik kon alleen maar denken dat ik een stommiteit op het bord had geschreven en ik had geen zin om een vak mee te nemen. Ik antwoordde met: "Wat is er meneer?", om dan te horen te krijgen: "Ja, dat raam is kapot he. Ik zeg nu al een heel jaar dat ze dat moeten maken, en dat is nu nog altijd niet gebeurd".

Die zat waarschijnlijk al uren of dagen te wachten op het perfecte moment om die grap te maken bij iemand die er ook mee kon lachen. Hij zag dat mijn antwoord voldeed aan de verwachtingen en ik was geslaagd. Nooit ben ik zo getrolld geweest op een examen als toen. :laugh:

Laatst bewerkt:
Beetje vergelijkbaar met Eland:

Ik ging zowat nooit naar de les, ik ging voor efficientie (ook qua examens trouwens: als je recht hebt op een tweede zit, moet je daar nuttig gebruik van maken). Ik zat wel in de studentenvertegenwoordiging en dus ook in de faculteitsraad, waardoor de proffen me wel wat kenden.

Toen het mondeling examen met schriftelijke voorbereiding van fiscaal recht er was, zatenw e met z'n allen in de zaal voor te bereiden en plukte de prof op volgorde van familienaam studenten uit om een vraag te beantwoorden in zijn bureau. Toen hij plots binnenkwam en hij riep: "[Mijn achternaam]", stak ik mijn hand op. ZIjn reactie luid: "Ah, met u heb ik nog een eitje te pellen". Alle studenten (inclusief mezelf) dachten natuurlijk dat het was omdat ik nooit in de les zat, maar hij wou me gewoon nog iets vragen over een agendapunt van de faculteitsraad :D.

Mondeling examen vloeistofdynamica:
  • prof @contextbinder: Mag ik u volgende vraag stellen: .. de vraag
  • contextbinder slaagt wit uit, last van koud zweet en antwoord zeer droog: neen
  • In hetzelfde lokaal waren nog 3 klasgenoten op de respectievelijke borden bezig - het werd instant ongemakkelijk stil in het lokaal
  • prof kijkt naar @contextbinder, tovert een grote glimlach op zijn gezicht en gaf me een andere vraag
Gebruik van slides en de introductie van de portable PC door @contextbinder
  • Ik heb thuis nooit een laptop gehad, dat had een paar gevolgen doorheen studietijd:
    • Presentaties heb ik altijd met slides gedaan - als enige uiteraard
    • Voor eindwerk was een computer bij momenten een noodzaak - dan niet beter gevonden dan 2 broekriemen rond een klassieke PC te binden, op de zijkant dan een blad gekleefd met daarop de melding: Portable PC
Gent centrum - contextbinder in ondergoed - tramsporen - dansend als een kip, de details weet ik om één of andere reden niet meer

Ik heb al mijn verhalen hier al verteld. Deze vond ik wel ne leuke.

Ik was gebuisd op de unif na een paar jaar sukkelen. (Wiskunde informatica)
Ik ben dan afgezwakt naar de hoge school.

Op het eerste examen 'wiskunde' kwamen de vragen mij precies bekend voor.
Bijna iedereen vond het een heel moeilijk examen. Ik niet.
Waarom? Alle vragen en antwoorden bleken te komen van de oefenexamens van een prof van de unif waar ik les van gekregen had.
Ik had dus een goed cijfer (80+%)

Het examen nadien had ik dus alle vragen en antwoorden bij elkaar gezameld en dat gewoon uit het hoofd geleerd op een uurtje tijd of zo.
Ik heb bewust 2 foutjes gemaakt en ik had 98% :tongue:

Of die mens dat ooit door kreeg? Neen. Ik ben van nature eigenlijk wiskundige qua aanleg en ik was dus ook gewoon goed in dat vak. Zonder een beetje cheaten (als je het zo wenst te noemen) had ik ook zeker 80%+ behaald. Maar nu dus nog een beetje meer dan dat én met wat minder studeren.

---

Bij diezelfde mens ben ik in het begin van het schooljaar ook eens in slaap gevallen tijdens zijn les. Hij maakte mij wakker en hij zei: 'Als je het beter kan ga dan naar voor en leg het zelf uit!'

Ik zei: 'OK!' Ik stond recht, ik bekeek het bord om te zien wat hij aan het uitleggen was en ik begon dat verder uit te leggen. Iedereen lag plat van het lachen (want ik legde dat dus helemaal correct verder uit) en hij zei al snel: Ga maar opnieuw zitten! :tongue:

Nadien viel hij mij niet meer lastig maar wel continue mijn beste vriend die een beetje minder goed was in wiskunde. Dat laatste was wel minder. :frown:

Laatst bewerkt:
Ik had deze al eens gepost dus letterlijke copy pasta.

Ik heb ooit schaamteloos het werk/concept van Bill Viola gepikt :p
Was ooit eens naar een tentoonstelling van hem geweest in nederland en die kerel zat in zijn periode van de projectiekunst.
zoals onderstaand.

41b30cb549adef418c0ed0bd436245c3.jpeg

Fastforward twee jaar later toen ik architectuur studeerde op Stlucas gent en we voor het vak expressie iets 'expressief' moesten maken met de schoolgebouwen.
Ik had een foto van bovenaan de traphal in het trapgat naar beneden getrokken, dia van laten maken en dan met een projector op de begane grond naar boven laten projecteren op witte muggengaas die ik elk verdiep gespannen had. Fantastisch resultaat. Je stapte naar beneden en ondertussen keek je in het trapgat terwijl daar net het trapgat naarboven geprojecteerd werd. Mindfuck complete.
De prof in extase!... En toen begon hij alle proffen uit te nodigen om naar mijn installatie te zien. Het angstzweet brak me uit maar gelukkig kende niemand bill viola en heb ik toch lekker 18/20 gehaald :D

De schoonste tijd van mijn leven. Elke dag dronken van inzichten (en Duvel) terug naar huis gaan. Elke dag debatten houden op café over wat we in de les hebben gezien en parallellen trekken met de actualiteit. Een hele wereldbeschouwing bij elkaar timmeren en stofferen met de cursussen die ik moest blokken, ook op dit forum (enfin, de voorganer) gedebateerd met cursus in de hand. De vurigheid waarbij ik de kosmos probeerde te ontrafelen om 4 u 's nachts terwijl Vera Lynn haar melancholische stem bovenhaalde in een bruine kroeg. Met veel passie werken aan een thesis die me 17/20 opleverde.

En dan komt het realiteit van het werkende leven eraan. Tijdelijk gedroomd van een doctoraat te kunnen doen maar de plaatsen waren te beperkt en mijn onderzoeksveld was niet gegeerd.

Ik zou een goeie eeuwige student zijn geweest, ware het niet dat het geen centen oplevert.

Dus ben ik maar gaan werken.

Soms twijfel ik of ik de juiste carrièrekeuze heb gemaakt. Te weinig sturing gegeven en ik heb het allemaal wat op mij laten afkomen.

Dat glorieuze voldane gevoel om dronken van inzichten huiswaarts te keren mis ik wel. O keer nog eenmaal, schone tijd!

Uit het eerste jaar ingenieursstudies in Antwerpen.

Docent die de practica van mechanice gaf was nogal ne luie. Het lab duurde vier uur. Start van de les: ieder team kreeg een proef, hij kwam langs om die uit te leggen en daarna moest je die proef uitvoeren een verslag opstellen met je resultaten hoe je die hebt bekomen.
Na een uurtje was hij rond en ging hij gewoon op café om zo'n 3 uur later met een bierwalm terug binnen te komen om de verslagen in ontvangst te nemen.

Bij zijn examen moest je een kaartje trekken: daar stond een proef op die je moest uitvoeren.
Er zat er ook ééntje tussen waarbij je in Excel gewoon wat grafieken moest opstellen, standaardeviatie etc erbij et voila. Simpelste opdracht, minste verbeterwerk voor hem. Was dat kaartje toevallig niet gemarkeerd zeker? Geel fluo streepje in de rechterhoek.

Uit m'n eerste jaar Cyber security:

Door omstandigheden moest ik een examen opnieuw doen in 2de zit. Ik weet niet meer juist welk vak het was, weet wel nog dat ik in de eerste zit er ook vlot door was, maar moest het toch opnieuw doen in augustus. Samen met nog 7-8 medestudenten in hetzelfde bootje.

Komen we aan op het examen, is dat herexamen nagenoeg 100% identiek aan dat van de 1e zit, en als klap op de vuurpijl krijgen we allemaal nog wat kladpapier om bepaalde dingen voor te bereiden, bleek dat kladpapier de verbetersleutel te zijn voor het examen dus we kregen gewoon alle antwoorden voor onze neus geschoteld. ik denk dat toen iedereen een 20/20 had.

Uit het eerste jaar ingenieursstudies in Antwerpen.

Docent die de practica van mechanice gaf was nogal ne luie. Het lab duurde vier uur. Start van de les: ieder team kreeg een proef, hij kwam langs om die uit te leggen en daarna moest je die proef uitvoeren een verslag opstellen met je resultaten hoe je die hebt bekomen.
Na een uurtje was hij rond en ging hij gewoon op café om zo'n 3 uur later met een bierwalm terug binnen te komen om de verslagen in ontvangst te nemen.

Bij zijn examen moest je een kaartje trekken: daar stond een proef op die je moest uitvoeren.
Er zat er ook ééntje tussen waarbij je in Excel gewoon wat grafieken moest opstellen, standaardeviatie etc erbij et voila. Simpelste opdracht, minste verbeterwerk voor hem. Was dat kaartje toevallig niet gemarkeerd zeker? Geel fluo streepje in de rechterhoek.

Je moet je ook eens inbeelden dat je als PhD of post-doc 1e jaar studenten practica moet geven. 200 "idioten" waarvan na 1 semester de helft er niet meer is. Ik heb er niet veel geweten die dat met veel motivatie deden. Dat is precies alsof jij aan 2e middelbaar wat practica moet gaan geven en wat vraagstukken uitleggen. Echt uitdagend en motiverend is het niet.

Ik heb zelf practica gegeven in 4e jaar aan groepen van 20-25. Zelfs dat was bij momenten deprimerend. Als je moet lesgeven aan een groep waar er een paar al voor het 3e jaar op rij zitten en beginnen de slimneus uit te hangen omdat ze 'het al weten omdat ze dat al de vorige jaren geleerd hebben', dan heb je toch veel goesting om gewoon op cafe te gaan en je zat te zuipen. Als je het allemaal zo goed weet, zorg dan dat je geen 4/20 op je examen hebt, smurf.

Komen we aan op het examen, is dat herexamen nagenoeg 100% identiek aan dat van de 1e zit, en als klap op de vuurpijl krijgen we allemaal nog wat kladpapier om bepaalde dingen voor te bereiden, bleek dat kladpapier de verbetersleutel te zijn voor het examen dus we kregen gewoon alle antwoorden voor onze neus geschoteld. ik denk dat toen iedereen een 20/20 had.

Beetje gelijkaardig aan het mijne. Ik had examen webdevelopment en in de zip file had hij ons de opdracht gegeven met de nodige files én de oplossing. Hij had dit dan op één of andere manier door en vroeg aan iedereen om dit te verwijderen want hij ging komen zoeken op onze computer. Lees: zip naam zoeken in file explorer.

Had de naam al lang veranderd natuurlijk en alles gewoon in eigen code nageschreven. Nu ben ik zelfstandig als web ontwikkelaar :oi22:

--

Bij een ander vak hadden wij als exta een CCNA Cisco examen. Dat vak op zich had ik al 4 keer opnieuw moeten doen, laat staan dat ik CCNA kon. Dat is een wereldwijd examen, dus van de theorie stonden alle vragen met antwoorden gewoon online. Dus elke week heb ik al die vragen van buiten geleerd met het antwoord :hurrr:

Probleem was dan wel dat er op't einde een praktijk examen was (via laptop in Cisco software). Natuurlijk kon ik hier niets van, dus het plan was met andere medestudent na 10 minuten ons laptop toe te gooien met het idee van "fuck dit, wij kunnen dit niet" maar infeite gingen wij naar de refter en deden wij daar gezamenlijk verder :cheer:

Taal en letterkunde werd vroeger in mijn tijd bekeken als een saaie faculteit met saai studenten (misschien nu nog?). Maar de dingen die ik heb meegemaakt ...

In mijn eerste jaar in Leuven zat er een super sympathieke kerel in onze klas. Kwam van een goede achtergrond, beide ouders waren professoren aan universiteiten. Down to earth, alternatieve kerel, totaal gene arrogante dikke nek.

Maar er was geen enkele dag dat hij geen rugzak bijhad, als we iets gingen drinken, opstap etc hij had altijd zijn rugzak bij. Ik vond dat altijd zo raar want waarom heb je een rugzak bij wanneer we niet naar de les moesten of wanneer we opstap gingen. Na een half jaar erachter gekomen dat mijnheer de grootste dealer was op onze campus.

Als ik u zeg dat ik van mijne stoel viel 😳

Taal en letterkunde is geen spannende faculteit maar mensen vergeten dat sommige talen echt excentrieke figuren aantrekken. Er zijn momenten geweest dat ik naar de les kwam en er sommige in volledige cosplay aanwezig waren. Vrouwelijke aziatische studenten werden behandeld als godinnen.

Mooiste jaren beleefd op taal en letterkunde.

Bij een ander vak hadden wij als exta een CCNA Cisco examen. Dat vak op zich had ik al 4 keer opnieuw moeten doen, laat staan dat ik CCNA kon. Dat is een wereldwijd examen, dus van de theorie stonden alle vragen met antwoorden gewoon online. Dus elke week heb ik al die vragen van buiten geleerd met het antwoord :hurrr:

Examen CCNA afleggen met speciale software dat merkt of je andere applicaties opent tijdens het examen.. maar dat zeggen ze ook op voorhand.
Dus die vragen/antwoorden als bureaubladachtergrond ingesteld.

een van de weinige examens waar ik met glans op geslaagd was.

Voor de rest was mijn studententijd helaas een aaneenschakeling van mislukingen.
Soms triggert het mij wel om er eens aan te beginnen. uit principe. om niet de énige van de familie "zonder diploma" te zijn.

Eerste jaar dat ik m'n thesis deed echt gigantisch debiel gebuist erop. Promoter zei tegen 't einde 'Howitzer, ge gaat dit niet indienen. Dit trekt echt op geen kloten, en ik weet al van de start niet waar te beginnen bij u'. En dat was inderdaad, ik vatte 't gewoon niet.

Jaar erop andere promotor en onderzoeksvraag. Mijn madam toen keihard gehamerd op 'ziet dat ge concreet weet wat te doen met de vraag', en had ze die dan afgedrukt en opgehangen naast m'n bureau. Toen wist ik ineens wel waar ik mee bezig was, en 17/20 op gehaald.

Tot op vandaag weet ik nog altijd niet waar ik in godsnaam mee bezig was de eerste maal.

Studententijd was voor mij een geweldige ervaring. Ik ben student geweest van 2008 tot 2016. 2 jaar TEW. Dan veranderd naar rechten; dus 5 jaar rechten. Dan 1 jaar manama fiscaal recht. (Later nog een manama vennootschapsrecht gedaan maar toen werkte ik al)
Dus in totaal 8 jaar.
Eerste jaren waren uiteraard het leukste.
Vanaf jaar 5 had ik het wel een beetje gezien.
Op kot gezeten, heel actief bij een studentenclub.
Paar uurtjes per week naar de les, maar eigenlijk 10 maanden vakantie per jaar. (Vooral 1 maand hard studeren in 2e zit).
Normale weken waren elke avond café/fakbar/cantus/TD. In het weekend meestal bekomen van de zware week.
Naarmate de jaren vorderen werd ik beter en beter in efficiënt studeren en vooral efficiënt examens maken. Tactisch in 1e zit meedoen, goed bekijken wat de prof wou horen ipv heel de cursus leren. Met hulp van ervaringen en top notities van medestudenten en studenten uit hogere jaren.
Na mijn studies nog een half jaar skileraar in Oostenrijk geweest, maar daarna toch maar beginnen werken.
Ik moet zeggen ik kijk met veel nostalgie terug naar die tijd. En kan zeggen dat ik er heel veel heb uitgehaald.
Maar het leven is nu in een heel andere fase (kinderen enzo) ook wel fijn en boeiend.

Ik heb al mijn verhalen hier al verteld. Deze vond ik wel ne leuke.

Ik was gebuisd op de unif na een paar jaar sukkelen. (Wiskunde informatica)
Ik ben dan afgezwakt naar de hoge school.

Op het eerste examen 'wiskunde' kwamen de vragen mij precies bekend voor.
Bijna iedereen vond het een heel moeilijk examen. Ik niet.
Waarom? Alle vragen en antwoorden bleken te komen van de oefenexamens van een prof van de unif waar ik les van gekregen had.
Ik had dus een goed cijfer (80+%)

Het examen nadien had ik dus alle vragen en antwoorden bij elkaar gezameld en dat gewoon uit het hoofd geleerd op een uurtje tijd of zo.
Ik heb bewust 2 foutjes gemaakt en ik had 98% :tongue:

Of die mens dat ooit door kreeg? Neen. Ik ben van nature eigenlijk wiskundige qua aanleg en ik was dus ook gewoon goed in dat vak. Zonder een beetje cheaten (als je het zo wenst te noemen) had ik ook zeker 80%+ behaald. Maar nu dus nog een beetje meer dan dat én met wat minder studeren.

---

Bij diezelfde mens ben ik in het begin van het schooljaar ook eens in slaap gevallen tijdens zijn les. Hij maakte mij wakker en hij zei: 'Als je het beter kan ga dan naar voor en leg het zelf uit!'

Ik zei: 'OK!' Ik stond recht, ik bekeek het bord om te zien wat hij aan het uitleggen was en ik begon dat verder uit te leggen. Iedereen lag plat van het lachen (want ik legde dat dus helemaal correct verder uit) en hij zei al snel: Ga maar opnieuw zitten! :tongue:

Nadien viel hij mij niet meer lastig maar wel continue mijn beste vriend die een beetje minder goed was in wiskunde. Dat laatste was wel minder. :frown:
Hier soortgelijke situatie, eerste jaar unief fysica gedaan, erna toegepaste informatica.
Ik moest daar de wiskunde meedoen, en het gaat over de min en max van een grafiek. Ik reken daar rap de afgeleide etc.
"Ah oei, ja, hier doen we dat door 2 punten op de grafiek te nemen en dan te kijken of een 3e punt ertussen hoger of lager ligt. En dan zo iteratief te verkleinen tot we het juiste punt weten."
Ik viel echt letterlijk bijna van mijn stoel.

Het examen wijsbegeerte was ook grappig, mondeling met schriftelijke voorbereiding, zitten in aula met prof vanvoor voor de voorbereiding.
Zegt die ineens "oei, ik ben mijn thee vergeten", en die springt op zijn fiets is weg. Dus iedereen in die aula met de examenvragen voor zich en geen toezicht meer :p

Terug
Bovenaan