Verhuren: Korte termijn of 9 jaar?

famtam

Well-known member
Mijn vrouw heeft uit een erfenis een appartement bekomen. Geheel in haar eigendom nu. 80m2, 2 slaapkamers, net vernieuwde keuken en badkamer, eerste verdieping, lift, terras, gelegen in een middelgrote gemeente in provincie Antwerpen, zonder eigen parkeerplaats
Ze wil het niet verkopen noch zelf gebruiken. Verhuren dus.
Maar wat is in deze tijd het slimste?
Verhuren voor de korte termijn (maximaal 3 jaar) of 9 jaar?
Ze denkt het wel voor langere termijn te gaan verhuren maar die enorme afkoopsom (tot 9 maanden huur!) weerhoudt haar toch een beetje. Je weet nooit hoe het leven loopt.
Zijn er loopholes mbt die korte termijn? Of is dat altijd op maximaal drie jaar?

Verhuren voor 1 jaar, daarna verlengen met 2 jaar en dan lange termijn lijkt me het beste compromis

Ik verhuur voor 1jaar en na dat jaar wordt het automatisch een 9jarige contract indien geen van beide partijen het opzeggen.

Mijn appartement is ondertussen verkocht, maar toen ik nog verhuurde was dat ook steeds starten met 1 jaar contract dat dan verlengd werd nadien. Makkelijkste manier om je toch een beetje in te dekken tegen een slechte huurder. Je weet dan op z'n minst dat je die er na een jaar weer uit krijgt en het niet iets wordt dat jaren aansleept.

Die afkoopsom zou ik me niet te veel zorgen om maken. Als het voor eigen bewoning is, is de opzeg altijd 6 maanden. Dus zo veel kan er niet gebeuren, waardoor dat echt een groot probleem is.
Mijn appartement is trouwens vlot verkocht, met de huurder er gewoon in. Dus niet nodig om die op te zeggen als je wil verkopen. De nieuwe eigenaar heeft het gekocht als opbrengsteigendom, dus die was content dat het al verhuurd was. En anders duurt het voor de koper max 6 maanden na de akte voor die erin kan. Dat is voor de meeste mensen nu ook niet het grote struikelblok als ze de eigendom echt zien zitten.

Verhuren voor 1 jaar, daarna verlengen met 2 jaar en dan lange termijn lijkt me het beste compromis
Is het niet logischer om het op 1 jaar te zetten, te verlengen met 1 jaar. Om dan het op lange termijn te zetten ? Aangezien je in het 3de jaar dan sowieso op niveau van de regels van 3 jaar zit. En je dan toch nog de optie hebt om jaar na jaar ze eruit te krijgen in de eerste 2 j, wat het meest kritische is.

Mijn vrouw heeft uit een erfenis een appartement bekomen. Geheel in haar eigendom nu. 80m2, 2 slaapkamers, net vernieuwde keuken en badkamer, eerste verdieping, lift, terras, gelegen in een middelgrote gemeente in provincie Antwerpen, zonder eigen parkeerplaats
Ze wil het niet verkopen noch zelf gebruiken. Verhuren dus.
Maar wat is in deze tijd het slimste?
Verhuren voor de korte termijn (maximaal 3 jaar) of 9 jaar?
Ze denkt het wel voor langere termijn te gaan verhuren maar die enorme afkoopsom (tot 9 maanden huur!) weerhoudt haar toch een beetje. Je weet nooit hoe het leven loopt.
Zijn er loopholes mbt die korte termijn? Of is dat altijd op maximaal drie jaar?
Verhuren aan een SVK? Elke maand uw huur, de garantie dat je het appartement terugkrijgt zonder huurschade. Is wel voor een periode van 9 jaar en je kan niet kiezen wie er effectief in je woning zit.

Je kan je termijn ook korter stellen dan 1 jaar. Alles onder het jaar is perfect mogelijk, met de bedenking dat een opzeg einde contract bij een kortstondige huurovereenkomst 3 maanden is.

Je kan je termijn ook korter stellen dan 1 jaar. Alles onder het jaar is perfect mogelijk, met de bedenking dat een opzeg einde contract bij een kortstondige huurovereenkomst 3 maanden is.

Nadeel bij mijn weten als je het korter als 1 jaar stelt, is dat je een vernieuwing van de korte termijn maar 1 keer kan doen. En uiteindelijk doe je een kortstondige huurtermijn om een idee te hebben van +/- welk vlees je in de kuip hebt.
En 6 maanden is dan toch wel wat kort.

Nadeel bij mijn weten als je het korter als 1 jaar stelt, is dat je een vernieuwing van de korte termijn maar 1 keer kan doen. En uiteindelijk doe je een kortstondige huurtermijn om een idee te hebben van +/- welk vlees je in de kuip hebt.
En 6 maanden is dan toch wel wat kort.
Akkoord, ik wou gewoon informeren dat de termijn ook minder dan 1 jaar kan zijn.

Verhuren aan een SVK? Elke maand uw huur, de garantie dat je het appartement terugkrijgt zonder huurschade. Is wel voor een periode van 9 jaar en je kan niet kiezen wie er effectief in je woning zit.

Een SVK is nu wel het laatste dat ik zou aanraden als het ietwat deftig is. Ge krijgt zowiezo al geen marktconforme prijs en die huurschade is ook maar relatief. Zowat alles beschouwen ze als 'gebruiksschade na 9 jaar'. Ge moet al een muurtje slopen...

Een SVK is nu wel het laatste dat ik zou aanraden als het ietwat deftig is. Ge krijgt zowiezo al geen marktconforme prijs en die huurschade is ook maar relatief. Zowat alles beschouwen ze als 'gebruiksschade na 9 jaar'. Ge moet al een muurtje slopen...

Idd, Een svk bood met 525€ voor een totaal gerenoveerde woning met 3 slaapkamers, terwijl die nu verhuurd is voor 920€.
Je hebt gemoedsrust maar bent tegelijk ook ocwm aan het spelen.

Wat mij vooral stoorde was de uitleg die ik bij een svk kreeg. "Nee meneer een alleenstaande moeder met 2 kinderen die werk heeft komt niet eens in aanmerking, t'is echt hopeloze werklozen zonder uitzicht die we eerst helpen...

Ok dan..

Waarom dan die twee jaar?
Na een jaar weet je toch wel of er een goede huurder in zit?
Haha, neen.

Een jaar kunnen ze zich al eens gedragen of zijn de klachten uit de buurt nog niet doorgefilterd, of de buurt moet u prrsoonlijk al goed kennen,. 2j of 3j consistent, zonder klachten uit de buurt... moeilijker.

Waar zit het addertje onder het gras?

op het eerste zicht, lijkt het me te mooi om waar te zijn:

• Je koopt het aan, relatief lage prijs, die kamer. 130.000 euro.​
  • nieuwbouw!​
  • Zij doen alles, verhuren, onderhoud.​
  • Je kan er zelf 30 dagen in slapen, of vrienden in laten slapen​
  • zwembad, catering, parking, alles ter beschikking, mooie locatie bovendien​

Maar:
  • ik lees nergens iets van een gewaarborgd huur inkomst
  • ik lees ook dat er al velen terug hebben te koop aangeboden

Voor mensen zoals wij, die niet echt immo - onderlegd zijn, die ook niet erg veel spaargeld hebben (wij zouden wel 1/3 kunnen inleggen en de rest mogelijks lenen), lijkt dit wel een mooie kans (wij wonen er ook vlakbij), maar ik vrees dat dit te mooi is om waar te zijn.

Voor mensen zoals wij, die niet echt immo - onderlegd zijn, die ook niet erg veel spaargeld hebben (wij zouden wel 1/3 kunnen inleggen en de rest mogelijks lenen), lijkt dit wel een mooie kans (wij wonen er ook vlakbij), maar ik vrees dat dit te mooi is om waar te zijn.
Een lening aangaan om die centen te gebruiken voor een belegging moet je niet aan beginnen, zeker niet voor zaken waar je niet in onderlegd ben. Beleggen doe je met centen die je jaren kan missen, niet met centen die je niet hebt.

Een lening aangaan om die centen te gebruiken voor een belegging moet je niet aan beginnen, zeker niet voor zaken waar je niet in onderlegd ben. Beleggen doe je met centen die je jaren kan missen, niet met centen die je niet hebt.
Als je elke maand zekerheid hebt over een vast huur inkomsten bedrag, zie ik het probleem niet?
Want stel, ik zou 400 euro per maand terug moeten betalen aan de bank voor mijn lening, maar ik krijg wel maandelijks 800 euro huur inkomsten binnen, dan heb ik toch nog steeds 400 euro winst per maand + een extra appartement als vastgoed, van zodra de lening is afgelopen.

Maar net dat is hier dus zo onduidelijk. Op de website spreken ze nergens van een gegarandeerd vast maandelijks huur inkomen.
Waardoor ik het toch verdacht vind.

Maar net dat is hier dus zo onduidelijk. Op de website spreken ze nergens van een gegarandeerd vast maandelijks huur inkomen.
Waardoor ik het toch verdacht vind.

Vrienden van ons hebben tijdje geleden geïnvesteerd in een centerparcs chalet, ook geen vast maandelijks inkomen omdat die chalet niet altijd verhuurd is en de huurprijzen schommelen naargelang het seizoen.

Misschien dat dit soortgelijk is?

Als ik de google reviews lees zijn deze toch ook zeer uiteenlopend. Van fantastische mensen naar dieven en puur bedrog... :unsure:

Op andere fora zoals spaargids kun je zeer goed lezen wat het probleem is met die hotelverhuur zoals Ibis. Je moet je bij alles van vastgoedaanbiedingen de belangrijkste vraag stellen. Waarom bieden ze het aan particulieren als die hotelketens zelf cash op overschot hebben om alles zelf te doen en uit te baten?

Waarom niet?

Stel je koopt een tweede woning (huisje) en leent 70-80% en verfrist de woning waarna je deze verhuurt.

Maandelijks zal je waarschijnlijk zelf een te kort hebben gezien de huur lager ligt vs. de volledige aflossing dewelke je zal moeten betalen met je beroepsinkomen.

De huurder betaalt 70-80% van de aflossing en de woning wordt jaar-na-jaar een beetje meer waard (ref. vastgoedprijs index) rekeninghoudend met jaarlijks onderhoud.

Na 10 jaar verkoop je het huis en los je het openstaand kapitaal af of na 25 jaar is het volledig schuldenvrij.

Iemand ervaring met zulke zaken?

Maar:
  • ik lees nergens iets van een gewaarborgd huur inkomst
  • ik lees ook dat er al velen terug hebben te koop aangeboden

1) Omdat er ook geen "gewaarbord rendement" is hier :p.
2) Hotelvastgoed is geen residentieel vastgoed. Dat volgt de huisprijzen niet. Hier kan wel een stuk makkelijker inkelderen.

Waarom niet?

Stel je koopt een tweede woning (huisje) en leent 70-80% en verfrist de woning waarna je deze verhuurt.

Maandelijks zal je waarschijnlijk zelf een te kort hebben gezien de huur lager ligt vs. de volledige aflossing dewelke je zal moeten betalen met je beroepsinkomen.

De huurder betaalt 70-80% van de aflossing en de woning wordt jaar-na-jaar een beetje meer waard (ref. vastgoedprijs index) rekeninghoudend met jaarlijks onderhoud.

Na 10 jaar verkoop je het huis en los je het openstaand kapitaal af of na 25 jaar is het volledig schuldenvrij.
De huizenprijzen kunnen natuurlijk ook langdurig dalen. Dan wordt het sommetjes heel anders.

En buiten dat weten we niet of de overheid met allerlei draconische klimaatregels en belastingen komt , die het hebben van een huis peperduur gaan maken.

Terug
Bovenaan