Verkavelingsvoorschriften jaren '80: geldigheidsduur

Mdconcept

Member
Wonen in verkaveling mid jaren 80.
Verkavelingsvoorschriften vereisen/vereisten openstaande bebouwing.
Ons lot is 22m breed, rond de 1000m2.
Hoe lang zijn verkavelingsvoorschriften afdwingbaar? Wanneer wordt terug gevallen op
stedenbouwkundig voorschrift woongebied en de stedenbouwkundige verordeningen op het bouwen en verkavelen in de
gemeente?
Ik zit op lange termijn na te denken om te splitsen in 2 (2 halfopens bvb voor de kinderen).
Online niet echt duidelijkheid te vinden:
* sommigen spreken van maar 15j geldig
* aan andere kant is verkaveling bij mijn ouders (jaren 60) maar recent 'teniet' gedaan (reden: om modernere bouwstijlen toe te laten bij heropbouw en telkens administratie bij afwijkingen te vermijden).

dank alvast

Een perceel splitsen is toch steeds met nieuwe omgevingsvergunning? Die kan dan een vorige vervangen natuurlijk. Welke bijkomende regulitis in die vergunning kruipt hangt af van tal van factoren (gemeentebestuur, RUP, etc.). Ik zou eens informeren bij de dienst stedenbouw van je gemeente, die kunnen je doorgaans vrij concrete informatie geven (zonder natuurlijk iets van garanties voor eventuele aanvragen).

Verkavelingsvoorschriften ouder dan 15 jaar vormen in principe geen belemmering meer voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning (behalve elementen die slaan op de wegenis en openbaar groen). Maar die voorschriften kunnen door de gemeente wel nog aangewend worden wanneer een vergunningsaanvraag wordt getoetst aan de "goede ruimtelijke ordening" en aan de bestaande toestand.

Concreet betekent dat dus dat de gemeente niet zou kunnen terugvallen op de oude verkavelingsvoorschriften om dergelijke vraag te weigeren, maar dit wel zou kunnen doen aan de hand van die twee genoemde criteria.

Terug
Bovenaan