Verkiezingen in Turkije

• Onderwerp starter Onderwerp starter Avi
  • Startdatum Startdatum
Erdogan beseft dat het de VS niet kan schelen. En voor ons is Turkije belangrijker dan ooit door trump dus Europa zal ook niets doen
Inderdaad. En zo wordt Europa stilaan een democratisch vlekje op een anti-democratische wereldbol.

de extremen doen het hier ook elk jaar beter, het is nog maar een kwestie van tijd vrees ik
Ik weet het. En ik heb het hier al eerder gezegd, maar ik denk dat we in een richting aan het gaan zijn waarbij we eerst helemaal tot op de bodem van de kelk moeten gaan eer het terug beter zal worden. Mogelijk dat die bodem dan opnieuw een verschrikkelijke wereldoorlog wordt. Maar ik had toch gehoopt dat het brandpunt daarvan eens niet Europa zou zijn, maar die kans is toch weer snel groter aan het worden.

Erdogan beseft dat het de VS niet kan schelen. En voor ons is Turkije belangrijker dan ooit door trump dus Europa zal ook niets doen
ik vond het al opvallend dat Erdogan ineens een voorbeeld werd van hoe het wel moet, in die affaire met Zelensky en Trump.
en dat hij zich dan oproept als bemiddelaar, etc.

alsof er even collectief vergeten werd dat dat óók een dictator is.

Ik lees in het artikel dat hij, samen met 100 anderen, is opgepakt voor fraude, afpersing, witwas-praktijken, etc.
Ik lees voor de rest niets over hoe waarheidsgetrouw die aantijgingen zouden zijn, of dat pure corruptie/machtsmisbruik is van Erdogan, etc.

Turkije is een corrupt land, het kan dus ook gewoon waar zijn natuurlijk.

Inderdaad. En zo wordt Europa stilaan een democratisch vlekje op een anti-democratische wereldbol.
Als je ziet wat er nu gebeurt in Roemenië lijkt het ook dat je dat niet meer democratisch kan noemen. Vooral de gelatenheid van de rest van de EU is onrustwekkend.

Als je ziet wat er nu gebeurt in Roemenië lijkt het ook dat je dat niet meer democratisch kan noemen. Vooral de gelatenheid van de rest van de EU is onrustwekkend.
Europa zegt niets over Turkije omdat ze dat land nodig hebben om al de illegalen uit te wijzen en om alle syrische vluchtelingen daar te houden. Soms is wat er niet gebeurt even belangrijk dan wanneer er wel iets gebeurt

Europa zegt niets over Turkije omdat ze dat land nodig hebben om al de illegalen uit te wijzen en om alle syrische vluchtelingen daar te houden. Soms is wat er niet gebeurt even belangrijk dan wanneer er wel iets gebeurt
Europa is serieus hypocriet als het er op aan komt. De grote woorden tegen Rusland. Maar als het over Israel,Turkije,Syrie,Rwanda gaat, dan is de kritiek toch veel minder.

Europa is serieus hypocriet als het er op aan komt. De grote woorden tegen Rusland. Maar als het over Israel,Turkije,Syrie,Rwanda gaat, dan is de kritiek toch veel minder.

Excuseer me, maar dat vind ik goedkope kritiek. Ik zie jou soms commentaar plaatsen dat EU te moralistisch wil zijn, te verlicht, en nu ga je dan klagen dat ze hypocriet zijn terwijl ze hier aan realpolitik doen.

Geen enkele van die situaties valt met elkaar te vergelijken. Hoe kan je nu gelijksoortige reacties verwachten op compleet verschillende situaties?
Verscheidene Europese leiders hebben reeds Israel veroordeeld, maar Duitsland (Ursula) zit met een serieuze angst om Israel te veroordelen (rara waarom). Dus zolang zij de plak zwaait, hoef je op dat vlak niets te verwachten. En daar krijgt zij ook veel kritiek op overigens. Los daarvan was Israel tot recent wel een officieuze bondgenoot van Europa.
Turkije is tot dusver de politicus opsluiten, maar wel volgens de rechtsgeldige principes in Turkije. Ook Turkije is een bondgenoot van Europa.
Syrie, correct me if I'm wrong, maar verscheidene Europese landen zijn daar toch gaan vechten, neen?
Rwanda weet ik niets van om te oordelen.

Maar geen van die landen/situaties vereist eenzelfde aanpak. Binnenlandse Turkse politiek is toch van een geheel andere orde dan een soeverein EU-buurland binnenvallen?

Excuseer me, maar dat vind ik goedkope kritiek. Ik zie jou soms commentaar plaatsen dat EU te moralistisch wil zijn, te verlicht, en nu ga je dan klagen dat ze hypocriet zijn terwijl ze hier aan realpolitik doen.

Geen enkele van die situaties valt met elkaar te vergelijken. Hoe kan je nu gelijksoortige reacties verwachten op compleet verschillende situaties?
Verscheidene Europese leiders hebben reeds Israel veroordeeld, maar Duitsland (Ursula) zit met een serieuze angst om Israel te veroordelen (rara waarom). Dus zolang zij de plak zwaait, hoef je op dat vlak niets te verwachten. En daar krijgt zij ook veel kritiek op overigens. Los daarvan was Israel tot recent wel een officieuze bondgenoot van Europa.
Turkije is tot dusver de politicus opsluiten, maar wel volgens de rechtsgeldige principes in Turkije. Ook Turkije is een bondgenoot van Europa.
Syrie, correct me if I'm wrong, maar verscheidene Europese landen zijn daar toch gaan vechten, neen?
Rwanda weet ik niets van om te oordelen.

Maar geen van die landen/situaties vereist eenzelfde aanpak. Binnenlandse Turkse politiek is toch van een geheel andere orde dan een soeverein EU-buurland binnenvallen?
Iedere situatie is anders , maar waar ze over Rusland op de grote trom slaan, is de kritiek op andere corrupte landen toch een heel stuk minimaler. In Syrie is men de alawieten aan het uitmoorden , de EU geeft een steunpakket als cadeau. Israel verbreekt het staakt-het-vuren, krekels bij onze regeringsleiders. Wat verontwaardiging van bv's das al.

Iedere situatie is anders , maar waar ze over Rusland op de grote trom slaan, is de kritiek op andere corrupte landen toch een heel stuk minimaler.
Rusland valt een soeverein buurland van de EU binnen, bedreigt de EU al van het begin van de oorlog met nucleaire wapens, voert sabotages uit op EU grondgebied, beinvloedt nationale verkiezingen richting eurosceptische partijen, etc. etc. etc.

Een klein verschil met alawieten en Rwanda, niet?

Ik krijg het eerlijk gezegd wel een beetje van dit soort tendentieuze statements:
Turken massaal op straat, maar Europese Unie muisstil: waarom niemand reageert op arrestatie van tegenstander van Erdoğan
De roep van de Turkse bevolking klonk zelden zo luid, maar de internationale gemeenschap blijft voorlopig muisstil. Hoe kan dat?

Waarom zouden wij ons altijd moeten uitspreken over vanalles en nog wat? Waarom zouden wij altijd het belerende en moraliserende vingertje moeten heffen? We hebben genoeg katten te geselen in Belgie en Europa, om elke scheet in andere landen te gaan veroordelen. Het wordt ons toch nooit in dank afgenomen, en niemand luistert meer. Net omdat we altijd en overal komen doen alsof het bij ons perfect is en ze zich beter moeten gedragen. Let it go. Turkse aangelegenheid, laat hun het oplossen.

Ik krijg het eerlijk gezegd wel een beetje van dit soort tendentieuze statements:
Turken massaal op straat, maar Europese Unie muisstil: waarom niemand reageert op arrestatie van tegenstander van Erdoğan
De roep van de Turkse bevolking klonk zelden zo luid, maar de internationale gemeenschap blijft voorlopig muisstil. Hoe kan dat?

Waarom zouden wij ons altijd moeten uitspreken over vanalles en nog wat? Waarom zouden wij altijd het belerende en moraliserende vingertje moeten heffen? We hebben genoeg katten te geselen in Belgie en Europa, om elke scheet in andere landen te gaan veroordelen. Het wordt ons toch nooit in dank afgenomen, en niemand luistert meer. Net omdat we altijd en overal komen doen alsof het bij ons perfect is en ze zich beter moeten gedragen. Let it go. Turkse aangelegenheid, laat hun het oplossen.
Ja vind ik ook, zo lang dat Erdogan aan de macht is kan je er maar beter goede relaties mee onderhouden, in plaats van hem richting Rusland te duwen.
De Turken moesten hem dan ook maar niet gekozen hebben in 2024. Het zijn dan nog de Turken die hier bij ons verblijven en dus best zouden moeten geïnformeerd zijn, die nog het meest voor Erdogan gekozen hebben.

We kunnen inderdaad meer de Chinese stijl hanteren en gewoon op dit soort zaken reageren met wat algemeenheden. Bv. in dit geval vragen om "de democratische waarden hoog te houden". :unsure:

Mocht er nu in de rest van de wereld niks speciaal aan de hand zijn, dan zou de EU meer uitgesproken reageren. Maar momenteel is het realpolitik.

Uiteindelijk is er dus precies wel een bredere shift in buitenlandse zaken, o.w.v. de Trump administratie, naar "trek uwe plan ermee" en "not my problem".

Waar je dan wel mee moet opletten zijn potentiële nieuwe vluchtelingenstromen. Mocht Erdogan verder gaan op deze manier dan krijg je potentieel politieke vluchtelingen, die dan uiteraard richting Europa zouden willen komen, en waar je dan iets mee moet aanvangen (ofwel opvangen, ofwel actief proberen tegen te houden).

Wel mee eens al denk ik dat we ook een onderscheid moeten maken tussen enerzijds politieke en anderzijds humanitaire aangelegenheden.

Wat zich bv. afspeelt op juridisch en democratisch vlak in de Verenigde Staten, Turkije, China of Israël, daar hebben wij eerlijk gezegd niets over te zeggen. We kunnen wel onze eigen binnenlandse en buitenlandse politiek wijzigen in functie daarvan (bv. militaire afhankelijkheid van de V.S. afbouwen) maar we moeten mijn inziens de V.S. niet vertellen hoe zij hun land moeten besturen. Hongarije is dan weer een ander verhaal omdat zij wel binnenin dezelfde unie vallen en we toch min of meer bepaalde kernwaarden van onze Europese lidstaten mogen verwachten.

Qua mensenrechten vind ik wel dat we de grove schendingen in Gaza, China of Rwanda mogen/moeten aankaarten.

Wel mee eens al denk ik dat we ook een onderscheid moeten maken tussen enerzijds politieke en anderzijds humanitaire aangelegenheden.

Wat zich bv. afspeelt op juridisch en democratisch vlak in de Verenigde Staten, Turkije, China of Israël, daar hebben wij eerlijk gezegd niets over te zeggen. We kunnen wel onze eigen binnenlandse en buitenlandse politiek wijzigen in functie daarvan (bv. militaire afhankelijkheid van de V.S. afbouwen) maar we moeten mijn inziens de V.S. niet vertellen hoe zij hun land moeten besturen. Hongarije is dan weer een ander verhaal omdat zij wel binnenin dezelfde unie vallen en we toch min of meer bepaalde kernwaarden van onze Europese lidstaten mogen verwachten.

Qua mensenrechten vind ik wel dat we de grove schendingen in Gaza, China of Rwanda mogen/moeten aankaarten.
Ik kan me daar wel in vinden, maar politici of journalisten oppakken omdat ze niet meegaan in het verhaal van Erdogan is natuurlijk ook een schending van hun mensenrechten. Als je pas wilt/mag ingrijpen wanneer zo'n dictators effectief mensen beginnen vermoorden is het kalf al verdronken.

Nu, in dit geval is het denk ik beter om voorlopig af te wachten wat de protesten kunnen teweegbrengen. Als Europese leiders hier meteen van de hoge toren beginnen blazen, is dat alleen maar koren op de molen van Erdogan om het te framen als buitenlandse inmenging.

Terug
Bovenaan