Verkoper woning blijft wonen in aangekocht huis

Het gaat over de angst dat ze niet komen opdagen om de akte te tekenen. Dan zijn ze dus niet meer bereid te verkopen, en moet je mensen uit hun domicilie krijgen voor jouw 10% boete. De kans dat dat gaat gebeuren lijkt mij niet astronomisch.

Ja, ik snap het nog altijd niet. Wat is het risico ?

Dat voorschot krijgen ze zowiezo terug want dat zit op geblokkeerde rekening.

Dat de vorige eigenaars daar blijven wonen, ja, jammer. Maar ga naar de rechtbank voor die boete en ze gaan zeker die boete aan hun been hebben. Kunnen ze betalen, goed. Kunnen ze niet betalen, niks verloren. Maar eens dat huis verkocht wordt, gaan ze de boete kunnen betalen.

Als ze niet opdagen mogen ze formeel de transactie afbreken en kun je iets anders gaan zoeken. Ik ga ervan uit dat wie een huis ging kopen niet failliet is als ze eventjes ergens iets moeten huren korte termijn. Het is niet plezant, maar het is geen drama. Pak de telefoon, telefoon naar de verhuurder van je huidige woonst en spreek iets af. De kans dat die mens een huurder niet langer in zijn ding laat zitten, lijkt me klein te zijn. Zolang je maar 3 maand op voorhand je opzeg geeft. Doet die verhuurder lastig, zoek iets anders, airBnB, whatever. Het is allemaal niet leuk, maar ook niet dramatisch. De prijs daarvan is allemaal minimaal in the grand scheme of things.

Als verhuurder heb ik het ook al meegemaakt. Ik heb op 2 weken een nieuwe huurder als het moet. Als de vorige plots 3 of 6 maand langer moet blijven, allemaal goed en wel. Ik wil gewoon voldoende tijd hebben om een nieuwe te zoeken. Mijn vorige huurder heeft zijn contract 3 of 4 keer moeten verlengen (en die hadden een kind van 1 en 3) omdat ze naar buitenland gingen verhuizen en er telkens iets was met ofwel werk, huis, vluchten, whatever.

Het gaat over de angst dat ze niet komen opdagen om de akte te tekenen. Dan zijn ze dus niet meer bereid te verkopen, en moet je mensen uit hun domicilie krijgen voor jouw 10% boete. De kans dat dat gaat gebeuren lijkt mij niet astronomisch.

Als je een eigendom hebt, en je krijgt een grote boete oplegd, moet je toch verkopen?

Als ik morgen een boete van € 50k krijg opgelegd (onrealistisch maar soit) en ik vertel de vrederechter dat ik dat geld niet op m'n spaarboek heb staan, en ook niet in aandelen of andere gemakkelijk liquideerbare middelen... dan komt de deurwaarder ook gewoon mijn auto en later een heleboel spullen, tot desnoods zelfs mijn appartement in beslag nemen?

Een kei kan je niet stropen, klopt. Maar als ze iets hebben dat verkoopbaar is zoals een huis, valt daar wél geld te rapen.
Collectieve schuldbemiddeling is toch ook maar een ***-systeem om je miserie naar andere mensen door te schuiven, zou toch beperkt mogen worden wanneer het neerkomt op gewoon andere particulieren ******.

Ja, ik snap het nog altijd niet. Wat is het risico ?

Dat voorschot krijgen ze zowiezo terug want dat zit op geblokkeerde rekening.

Dat de vorige eigenaars daar blijven wonen, ja, jammer. Maar ga naar de rechtbank voor die boete en ze gaan zeker die boete aan hun been hebben. Kunnen ze betalen, goed. Kunnen ze niet betalen, niks verloren. Maar eens dat huis verkocht wordt, gaan ze de boete kunnen betalen.

Als ze niet opdagen mogen ze formeel de transactie afbreken en kun je iets anders gaan zoeken. Ik ga ervan uit dat wie een huis ging kopen niet failliet is als ze eventjes ergens iets moeten huren korte termijn.
Of: je komt er samen uit met een schappelijke regeling zoals Phate hierboven voorstelde, en doet dat op een vriendelijke manier zodat de akte gewoon getekend wordt en jij je huis hebt.

Want al jouw situaties komen neer op dat de verkoop niet doorgaat. De bedoeling is nog van wel. Verder maak je aannames over de financiële situtatie van de mensen die er nu in zitten, en neem je al aan dat ze echt zo dicht bij de aankoop van een ander huis waren als ze deden uitschijnen. 'Eens dat huis verkocht wordt'... als dat huis verkocht wordt (en ze er niet blijven wonen) en je op dat moment hoog genoeg staat in het lijstje van schuldeisers ga je dan betaald worden.

Als je een eigendom hebt, en je krijgt een grote boete oplegd, moet je toch verkopen?

Als ik morgen een boete van € 50k krijg opgelegd (onrealistisch maar soit) en ik vertel de vrederechter dat ik dat geld niet op m'n spaarboek heb staan, en ook niet in aandelen of andere gemakkelijk liquideerbare middelen... dan komt de deurwaarder ook gewoon mijn auto en later een heleboel spullen, tot desnoods zelfs mijn appartement in beslag nemen?

Een kei kan je niet stropen, klopt. Maar als ze iets hebben dat verkoopbaar is zoals een huis, valt daar wél geld te rapen.
Collectieve schuldbemiddeling is toch ook maar een ***-systeem om je miserie naar andere mensen door te schuiven, zou toch beperkt mogen worden wanneer het neerkomt op gewoon andere particulieren ******.
Ik zeg het, ik ken niks van de juridische kant daarvan. Ik weet alleen wel dat zware schulden een mogelijkheid bieden tot gedwongen verkoop, maar dat gaat ook allemaal niet vanzelf en niet op een paar weken. In de praktijk al meegemaakt dat iemand 20k schulden had, en we hem niet uit zijn appartement konden zetten omdat je niet zomaar iemand dakloos mag maken. Gedwongen verkoop kan, maar de vrederechter laat altijd eerst een afbetalingstraject opstarten. Dat moet hij dan een aantal keer niet halen, dan ga je weer naar de rechter, dan wordt er ofwel iets scherper gesteld ofwel overgegaan tot gedwongen verkoop. En dan moet je hopen dat er niet nog andere, grote schuldeisers zijn.

Ik zeg het, ik ken niks van de juridische kant daarvan. Ik weet alleen wel dat zware schulden een mogelijkheid bieden tot gedwongen verkoop, maar dat gaat ook allemaal niet vanzelf en niet op een paar weken. In de praktijk al meegemaakt dat iemand 20k schulden had, en we hem niet uit zijn appartement konden zetten omdat je niet zomaar iemand dakloos mag maken. Gedwongen verkoop kan, maar de vrederechter laat altijd eerst een afbetalingstraject opstarten. Dat moet hij dan een aantal keer niet halen, dan ga je weer naar de rechter, dan wordt er ofwel iets scherper gesteld ofwel overgegaan tot gedwongen verkoop. En dan moet je hopen dat er niet nog andere, grote schuldeisers zijn.

Ik ben ook geen jurist. Maar een huis is al snel minstens €200k waard. Kan zijn dat die mensen nog andere (grote) schuldeisers hebben, maar de kans dat zo'n groot bedrag daar volledig aan opgaat is al klein, want dan moeten het al grote schulden zijn, wat kan...
Maar ik zou nu niet uit de goedheid van m'n hart, mensen die je zoveel maanden aan het lijntje houden, vrij laten gaan in onderlinge overeenstemming, wanneer je 10% (lees: minstens € 20k) schadevergoeding kan eisen. Je zal wel gelijk hebben, ze gaan daarvoor niet onmiddellijk de woning verkopen, maar op termijn wél...

Verdere optie als het escaleert, buiten schadevergoeding, is ook de gedwongen verkoop (+schadevergoeding). Maar dat zijn natuurlijk zaken die je liever vermijd. Dat zou via de rechtbank verlopen, maar voordat zoiets uitgesproken is, ben je ook heel wat tijd verder.

Ik ben ook geen jurist. Maar een huis is al snel minstens €200k waard. Kan zijn dat die mensen nog andere (grote) schuldeisers hebben, maar de kans dat zo'n groot bedrag daar volledig aan opgaat is al klein, want dan moeten het al grote schulden zijn, wat kan...
Maar ik zou nu niet uit de goedheid van m'n hart, mensen die je zoveel maanden aan het lijntje houden, vrij laten gaan in onderlinge overeenstemming, wanneer je 10% (lees: minstens € 20k) schadevergoeding kan eisen. Je zal wel gelijk hebben, ze gaan daarvoor niet onmiddellijk de woning verkopen, maar op termijn wél...
Voor de goede orde, dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat het nù kan lonen om een billijk compromis te vinden, zoals dat wat Phate voorstelde. Dat ze woongenot kunnen blijven hebben, langer dan je eigenlijk zou aangeven. En wat je wint, is dat ze wel de akte komen tekenen als het ook redelijk is voor hen. Pas dàn sta je ergens. Zelfs al moet je meer opgeven dan wat in jouw ogen "rechtvaardig" is. Als ze dan nog niet komen, en ze gewoon niet meer willen verkopen, heb je idd niks te verliezen. Maar het einddoel is de verkoop rond krijgen, niet je 10% krijgen.

Of: je komt er samen uit met een schappelijke regeling zoals Phate hierboven voorstelde, en doet dat op een vriendelijke manier zodat de akte gewoon getekend wordt en jij je huis hebt.

Want al jouw situaties komen neer op dat de verkoop niet doorgaat. De bedoeling is nog van wel. Verder maak je aannames over de financiële situtatie van de mensen die er nu in zitten, en neem je al aan dat ze echt zo dicht bij de aankoop van een ander huis waren als ze deden uitschijnen. 'Eens dat huis verkocht wordt'... als dat huis verkocht wordt (en ze er niet blijven wonen) en je op dat moment hoog genoeg staat in het lijstje van schuldeisers ga je dan betaald worden.

Ja, ik wil de worst case situatie schetsen.

De topic starter is veel te braaf. Ik zou hard doorduwen en pushen om de verkoop te laten doorgaan - duh.

Als dat voor whatever reden niet kan, nog harder doorduwen. Je hebt niks te verliezen. Het is niet de topic starter ergens een financieel verlies kan hebben door hard door te duwen. De eventuele kost voor een rechtzaak zal minimaal zijn want dat dossier zal 10 blaadjes zijn. Er is nergens geld dat kan verdwijnen, er is geen asset dat kan verdwijnen. Niks te verliezen. Enkel een eventuele boete die je kunt vangen. Ik ga er van uit dat de verkoper dat ook zal willen vermijden. 10% van 200 of 300k, daar kun je lang voor huren ergens terwijl je een andere oplossing zoekt als verkoper...

Ik denk dat een gedwongen verkoop niet aan de orde is, daar wordt niemand beter van - duh. Een gedwongen verkoop lijkt me ook moeilijk te zijn als er een verkoopcompromis getekend is. Het huis is verkocht, het probleem is dat ze er niet uit willen. Bij een gedwongen verkoop zouden dezelfde problemen er zijn, enkel een koper die wsch ietsje minder sympathiek is.

Mijn punt was ALS ALS ALS ALS de boete uitgesproken zou worden, er wel degelijk geld is ergens. Als ze van plan waren om te verkopen en ergens anders te kopen, zal er wel iets van eigen vermogen in dat huis zitten. Wederom een reden om door te duwen.

Moest het een marginale huurder zijn die de 25e begint af te tellen naar zijn loon, dan valt er niet veel te vangen. Bij huiseigenaars valt er typisch wel wat meer te vangen, zeker als ze van plan zijn om hun huis te verkopen. Het moet daarom allemaal niet zo ver komen. Maar weten dat je een 10% boete zult krijgen en je die zult mogen/kan betalen, zou toch voldoende moeten zijn om die proberen te vermijden door de verkoop te laten doorgaan.

Ik zou als koper gewoon serieus goed dreigen met dat scenario, eventueel zelfs al advocaat inschakelen etc zodat de andere kant wat meer moeite doet om de verkoop te laten doorgaan.

Als mijn kinderen lastig zijn om in te stappen, dan ga ik ook naar de auto en start ik de auto zonder ze erin zitten. Ben ik van plan om effectief weg te rijden zonder ze ? Niet echt. Helpt die dreiging om ze rap in de auto te krijgen ? Tot nu 100% van de keren wel.

Het is toch al te makkelijk gezegd dat er "ergens" wel geld zal zijn omdat die mensen hun huis verkopen en dus boetes ed wel zullen betaald worden.

Voor hetzelfde geld houden die mensen gewoon helemaal niks over na de verkoop omwille van de hypotheek en/of andere schulden,... overigens mss ook de reden dat de aankoop van hun nieuwe woning is afgesprongen. Als dat laatste het geval is gaan ze dus moeten huren. Op een huurmarkt die compleet in brand staat, voor elk deftig pand dat te huur komt zijn er in vele regio's meteen 30+ kandidaten. Dus zomaar snel iets huren is vaak ook gewoon geen optie.

In elk geval, geen prettige situatie voor de TS, er kunnen wel degelijk heel nare gevolgen zijn, ook al heb je in theorie recht op schadevergoeding.

Akte = eigendomsoverdracht = verkoper buiten en koper binnen.
Geen akte na compromis = boete zoals in compromis bepaald.
Het is allemaal niet veel moeilijker dan dit. De whatever 'omstandigheden' maken uw rekening niet.
Er zijn genoeg praatjesmakers die je dagelijks proberen ringeloren.

Akte = eigendomsoverdracht = verkoper buiten en koper binnen.
Geen akte na compromis = boete zoals in compromis bepaald.
Het is allemaal niet veel moeilijker dan dit. De whatever 'omstandigheden' maken uw rekening niet.
Er zijn genoeg praatjesmakers die je dagelijks proberen ringeloren.

Die whatever omstandigheden maken in de praktijk net wel de rekening van de koper.

Want een uithuiszettingsprocedure via de vrederechter kan van eerste ingebrekestelling tot werkelijke uithuiszetting door een deurwaarder al snel 2 tot 5 maand duren. Daar zijn ook kosten aan verbonden, zeker via een advocaat, kosten die gedekt zijn mocht er een rechtsbijstandsverzekering zijn met dekking van onroerend goed, maar niet iedereen heeft dat. En pro deo heeft ook niet iedereen recht op.

Gemaakte kosten kan je, samen met de boetes vermeld in de koopovereenkomst, uiteraard recupereren, maar als die vorige eigenaar geen geld heeft, kan je daar mogelijks ook maanden zoniet jaren op wachten.

Ondertussen heb je wellicht zelf je huis al verkocht, sta je dus mss zelf op straat met alle gevolgen en kosten van dien.

De gevolgen zijn dus mogelijks niet min, alle theorie ten spijt.

Laatst bewerkt:
Die whatever omstandigheden maken in de praktijk net wel de rekening van de koper.

Want een uithuiszettingsprocedure via de vrederechter kan van eerste ingebrekestelling tot werkelijke uithuiszetting door een deurwaarder al snel 2 tot 5 maand duren. Daar zijn ook kosten aan verbonden, zeker via een advocaat, kosten die gedekt zijn mocht er een rechtsbijstandsverzekering zijn met dekking van onroerend goed, maar niet iedereen heeft dat. En pro deo heeft ook niet iedereen recht op.

Des te meer reden om er snel werk van te maken.

Gemaakte kosten kan je, samen met de boetes vermeld in de koopovereenkomst, uiteraard recupereren, maar als die vorige eigenaar geen geld heeft, kan je daar mogelijks ook maanden zoniet jaren op wachten.

So ? Wat maakt het nu uit of je 1d, 6mnd of 2y moet wachten op je 10% boete. Beetje moeite doen voor je zakje geld.

Ondertussen heb je wellicht zelf je huis al verkocht, sta je dus mss zelf op straat met alle gevolgen en kosten van dien.

Eerst eens de topic lezen. Koper is huurder, dus niet veel te verliezen. Worst case moet hij opnieuw ergens kort huren. Zal wel meevallen qua pijn.

De gevolgen zijn dus mogelijks niet min, alle theorie ten spijt.
Het is toch al te makkelijk gezegd dat er "ergens" wel geld zal zijn omdat die mensen hun huis verkopen en dus boetes ed wel zullen betaald worden.

Voor hetzelfde geld houden die mensen gewoon helemaal niks over na de verkoop omwille van de hypotheek en/of andere schulden,... overigens mss ook de reden dat de aankoop van hun nieuwe woning is afgesprongen. Als dat laatste het geval is gaan ze dus moeten huren. Op een huurmarkt die compleet in brand staat, voor elk deftig pand dat te huur komt zijn er in vele regio's meteen 30+ kandidaten. Dus zomaar snel iets huren is vaak ook gewoon geen optie.

In elk geval, geen prettige situatie voor de TS, er kunnen wel degelijk heel nare gevolgen zijn, ook al heb je in theorie recht op schadevergoeding.

Wat moet TS dan doen ? Wachten en hopen?

Niks doen omdat de boete toch niet betaald zal worden ?

Ik zou er maar vaart achter zetten. Legale druk zetten om de sjarel buiten te krijgen. Als hij niet buiten wil, zo snel mogelijk naar het gerecht ermee. De situatie zal zichzelf niet uit zichzelf oplossen. En je gaat als koper dat toch niet zomaar laten passeren ? Er moet *iets* gebeuren en het zal voor iemand niet zo aangenaam zijn.

Des te meer reden om er snel werk van te maken.

So ? Wat maakt het nu uit of je 1d, 6mnd of 2y moet wachten op je 10% boete. Beetje moeite doen voor je zakje geld.

Eerst eens de topic lezen. Koper is huurder, dus niet veel te verliezen. Worst case moet hij opnieuw ergens kort huren. Zal wel meevallen qua pijn.

Vind dat nu niet echt "so" eerlijk gezegd, dat je recht hebt op vergoeding laat staan voor je eigen gemaakte kosten die kunnen oplopen tot 1000den euro's en je daar dan x-aantal jaar moet op wachten.

En mijn antwoord was op de algemene stelling van @Au79 , vandaar de theorethische benadering dat een koper mogelijks zijn huis al verkocht heeft. Maar idd, hier huurt de koper. En, guess what:

Nog een ander element is dat ik wegens einde huurcontract mijn huurwoning moet verlaten tegen 1 maart. Mijn vrees is dat ik in een worst case scenario terechtkom waarin ze tegen die datum nog steeds in mijn aankoop zit door haar bevalling (of nog steeds geen huis kunnen kopen), na 2 maand huur + lening te betalen ik onderdak zou moeten zoeken bij familie en mijn inboedel in een gehuurde opslagruimte moet stockeren.

Laatst bewerkt:
Wat moet TS dan doen ? Wachten en hopen?

Niks doen omdat de boete toch niet betaald zal worden ?

Ik zou er maar vaart achter zetten. Legale druk zetten om de sjarel buiten te krijgen. Als hij niet buiten wil, zo snel mogelijk naar het gerecht ermee. De situatie zal zichzelf niet uit zichzelf oplossen. En je gaat als koper dat toch niet zomaar laten passeren ? Er moet *iets* gebeuren en het zal voor iemand niet zo aangenaam zijn.

En dat zeg ik waar ergens?

Je moet het allemaal niet moeilijker maken dan het is...

Ik lees hier in de eerste plaats een hele hoop aannames:
TS 'denkt dat' ze niet gaat komen opdagen bij geplande ondertekening akte, 'vermoedt dat' ze in slechte financiële papieren zit, 'heeft schrik van' een worst case scenario tegen 1 maart etc. En dan gaat het al snel over procedures, vrederechter, uithuiszettingen, etc..

Ben volledig akkoord dat je maar beter goed voorbereid bent als je nattigheid voelt. Maar...toch maar even afwachten. Voor hetzelfde geld heeft ze intussen al iets anders gekocht. Jullie hebben dezelfde notaris, hoe makkelijk kan het zijn. Speel dat uit en laat hem en haar weten dat je van je rechten op de hoogte bent en niet zal nalaten deze uit te oefenen. Misschien je notaris nog eens aansporen om de verkoopster in te lichten van de gevolgen voor haar.

En dat die verkoopster zwanger is, heeft daar niets mee te maken. Zwangere vrouwen kunnen bij mijn weten ook een huis kopen. En mocht het ooit tot een procedure of uithuiszetting moeten komen, zal ze tegen dan al lang zijn bevallen en is die potentiële chantage ook van de baan.

Hartelijk dank voor alle reacties.

Ik heb intussen voorgesteld dat de verkoopster kan trachten een vervroegde sleutelovereenkomst te bekomen bij de eigenares van haar beoogde woning, die dan ingaat op de dag van de akte. Op die manier heeft zij al toegang tot die woning en kan zij in die 14 dagen kostenloos verhuizen. Ook zijn de woorden "gerechtsdeurwaarder" en "uitzetting" genoemd om de druk wat op te voeren.

Veiligheidshalve toch al de situatie geschetst en info gevraagd bij een kantoor van gerechtsdeurwaarders.

Terug
Bovenaan