Of: je komt er samen uit met een schappelijke regeling zoals Phate hierboven voorstelde, en doet dat op een vriendelijke manier zodat de akte gewoon getekend wordt en jij je huis hebt.
Want al jouw situaties komen neer op dat de verkoop niet doorgaat. De bedoeling is nog van wel. Verder maak je aannames over de financiële situtatie van de mensen die er nu in zitten, en neem je al aan dat ze echt zo dicht bij de aankoop van een ander huis waren als ze deden uitschijnen. 'Eens dat huis verkocht wordt'... als dat huis verkocht wordt (en ze er niet blijven wonen) en je op dat moment hoog genoeg staat in het lijstje van schuldeisers ga je dan betaald worden.
Ja, ik wil de worst case situatie schetsen.
De topic starter is veel te braaf. Ik zou hard doorduwen en pushen om de verkoop te laten doorgaan - duh.
Als dat voor whatever reden niet kan, nog harder doorduwen. Je hebt niks te verliezen. Het is niet de topic starter ergens een financieel verlies kan hebben door hard door te duwen. De eventuele kost voor een rechtzaak zal minimaal zijn want dat dossier zal 10 blaadjes zijn. Er is nergens geld dat kan verdwijnen, er is geen asset dat kan verdwijnen. Niks te verliezen. Enkel een eventuele boete die je kunt vangen. Ik ga er van uit dat de verkoper dat ook zal willen vermijden. 10% van 200 of 300k, daar kun je lang voor huren ergens terwijl je een andere oplossing zoekt als verkoper...
Ik zeg het, ik ken niks van de juridische kant daarvan. Ik weet alleen wel dat zware schulden een mogelijkheid bieden tot gedwongen verkoop, maar dat gaat ook allemaal niet vanzelf en niet op een paar weken. In de praktijk al meegemaakt dat iemand 20k schulden had, en we hem niet uit zijn appartement konden zetten omdat je niet zomaar iemand dakloos mag maken. Gedwongen verkoop kan, maar de vrederechter laat altijd eerst een afbetalingstraject opstarten. Dat moet hij dan een aantal keer niet halen, dan ga je weer naar de rechter, dan wordt er ofwel iets scherper gesteld ofwel overgegaan tot gedwongen verkoop. En dan moet je hopen dat er niet nog andere, grote schuldeisers zijn.
Ik denk dat een gedwongen verkoop niet aan de orde is, daar wordt niemand beter van - duh. Een gedwongen verkoop lijkt me ook moeilijk te zijn als er een verkoopcompromis getekend is. Het huis is verkocht, het probleem is dat ze er niet uit willen. Bij een gedwongen verkoop zouden dezelfde problemen er zijn, enkel een koper die wsch ietsje minder sympathiek is.
Mijn punt was ALS ALS ALS ALS de boete uitgesproken zou worden, er wel degelijk geld is ergens. Als ze van plan waren om te verkopen en ergens anders te kopen, zal er wel iets van eigen vermogen in dat huis zitten. Wederom een reden om door te duwen.
Moest het een marginale huurder zijn die de 25e begint af te tellen naar zijn loon, dan valt er niet veel te vangen. Bij huiseigenaars valt er typisch wel wat meer te vangen, zeker als ze van plan zijn om hun huis te verkopen. Het moet daarom allemaal niet zo ver komen. Maar weten dat je een 10% boete zult krijgen en je die zult mogen/kan betalen, zou toch voldoende moeten zijn om die proberen te vermijden door de verkoop te laten doorgaan.
Ik zou als koper gewoon serieus goed dreigen met dat scenario, eventueel zelfs al advocaat inschakelen etc zodat de andere kant wat meer moeite doet om de verkoop te laten doorgaan.
Als mijn kinderen lastig zijn om in te stappen, dan ga ik ook naar de auto en start ik de auto zonder ze erin zitten. Ben ik van plan om effectief weg te rijden zonder ze ? Niet echt. Helpt die dreiging om ze rap in de auto te krijgen ? Tot nu 100% van de keren wel.