Reverz
Well-known member
53% import over alle goederen heen. De overslag in Luik is meer dan enkel pakjes. Die 53% import kan je dus niet rechtstreeks 1 op 1 over zetten op die 1 miljard pakjes die de luchthaven passeren.53% import. Staat hierboven. Bron Liege Airport.
En die "pakjes" in wederom een invulling van jou wat het juist zou zijn. Net als waar dit dan naartoe gaat. Het is allemaal vrij vaag in die artikels in filmpjes, en dat is wat ik aankaartte... Hou het bij wat je weet, niet je eigen invulling. Want sensatiegericht zeggen dat "we" een miljard pakjes in 2024 ingevoerd hebben, is meer HLN-niveau dan feiten.
Als ik naar mijn eigen zendingen kijk naar de tracking, passeert dit de douane waar het Europa binnenkomt. Dus Luik of Antwerpen of zelfs ergens in het buitenland. Zelfs bestelling via Belgische e-commerce marktplaatsen (zoals bol.com of amazon.com.be) kunnen ergens anders uit Europa komen en via Luik gaan. Dus een filmpje over wat de douane in Luik controleert, zegt niet veel.
Ik zeg in mijn vorige post ook letterlijk "Ik zeg trouwens niet dat al die import voor de Belgische markt is...". Luik is vrij centraal gelegen voor Noord-West-Europa. Dicht bij Nederland, Luxemburg, Duitsland & Frankrijk. Uiteraard zal een heel deel van die ingevoerde goederen doorgevoerd worden naar de omringende landen. Maar omgekeerd als ik naar mijn eigen trackers kijk zijn er evengoed dingen met eindbestemming België die in Duitsland de EU binnen komen of elders in België (Charleroi/Antwerpen bv) waardoor de 1 miljard pakjes van Luik dus al niet het totaal volume is die door België gaan maar slechts een deel.
Los van de exacte cijfers en wat al dan niet in België blijft plakken... Europa wordt overspoeld door een overdaad aan brol: feit.