1) Dat geldt toch enkel voor ASO-richtingen. Zowat alle TSO en BSO richtingen hebben toch zeker een extra waarde als je je middelbaar hebt afgemaakt? Ook wel pijnlijk om te zien dat zowel mijn ouders als mijn schoonouders, en al mijn nonkels en tantes (buiten 1) enkel een middelbaar diploma hebben, én toch een deftige job/loon hebben kunnen vastkrijgen. En dan zie je dat dat nu eigenlijk niet meer haalbaar is...
2) Klopt, maar het valt toch op dat het mediaan vermogen "maar" het dubbele is. Met die 200k€ extra maak je het verschil in pensioen niet goed en was je dus beter werknemer gebleven/geworden (al is dat natuurlijk niet voor iedereen een haalbare optie).
3) Maar de mediaan van de "werknemer" zit momenteel ook eerder aan de latere leeftijd en dus al aan het hogere inkomen. Het is toch opvallend dat "de middelste gepensioneerde" 70000€ meer heeft dan de "middelste werknemer"? Dat wil in essentie toch zeggen dat ge minder snel uw kapitaal afbouwt dan ge het opbouwt en dat de pensioenen dus (gemiddeld gezien...) te hoog zijn? In het "ideale scenario" (voor de maatschappij) kom je daar toch op 0 uit op de moment dat je sterft? Daarnaast er ook rekening mee houden dat gepensioneerden al eerder "giften" gedaan zullen hebben richting kinderen etc.
Vergeet niet dat een 'pensioen', tegenwoordig in de states, een vergane droom is. Vrijwel niemand heeft dat nog.
Je moet daar eigenlijk zélf zorgen voor uw pensioen via pensioenspaarconstructies zoals de 401(K) of IRA, die fiscaal bevoordeeld worden.
Dit betekent echter in de realiteit dat men (meestal) zal investeren in pakweg indexfondsen, liefst elke maand dus X% van je loon, van jongs af aan.
Maar je bent uiteraard onderhevig aan beursbewegingen.
Dus zij die geld hebben op pensioenleeftijd ... hebben er zelf voor 'gespaard'. Van 't staat moet ge daar niet veel verwachten qua pensioen.
Noch van uw WG trouwens.
Dat is ooit anders geweest, maar dan spreken we echt al over de jaren stillekes.
En de Top 1% daar is écht wel een paar trappen hoger dan hier in BE lijkt mij. Da's waar je Bezos/Musk/... terug vind natuurlijk & die mannen alleen tellen al serieus door. Die handvol miljardairs zullen wss op zichzelf al de top 1% overstijgen hier in BE.
Ale soit ... Bezos heeft wel iets v/d helft moeten afgeven aan z'n madam, dus die was ineens rijkste vrouw & Gates heeft ook weer wat minder sinds recent.
Nuja ... ze zullen er geen boterham minder door eten natuurlijk.
Verder ... Top 10% van de werkende bevolking zou naar 't schijnt een inkomen hebben >100K/jaar. Echter betekent dat nog altijd niet dat je ook 'rijk' bent.
In vele gevallen worden die lonen uitgekeerd in extreem dure leefomgevingen. 100K ergens op den boerenbuiten is een PAK meer dan 100K in Silicon Valley/New York.
Je leest ook nog regelmatig eens een of ander artikel, of hoort een of andere YouTube clip van mannen/vrouwen die 100K+ verdienen en TOCH nog altijd te kort komen. Dus onafhankelijk 'cost of living', kan de gemiddelde Amerikaan ook gewoon niet met geld overweg.
't Is daar niet voor niets een 'krediet' maatschappij. Je staat 's morgens op & je wil iets? Koop het gewoon met credit kaart & 'worry about paying it back later'.