Verplichte wadi

Bimmer

Well-known member
Crowdfunder FE
Iemand bezig met nieuwbouw vergunning aan te vragen?

Heb een collega en die moet nu verplicht een wadi voorzien, na zijn regenwater put. Moest dacht ik tussen de 6-10m² zijn. Dus momenteel is zijn voortuin getekend als wadi.

Bij ons loopt het regenwater naar de regenwaterput, overloop naar infiltratieput en daar de overloop naar de gracht. Maar blijkbaar mag hij nu geen infiltratieput meer steken en moet het een wadi zijn.

Heb een collega en die moet nu verplicht een wadi voorzien, na zijn regenwater put. Moest dacht ik tussen de 6-10m² zijn. Dus momenteel is zijn voortuin getekend als wadi.

Bij ons loopt het regenwater naar de regenwaterput, overloop naar infiltratieput en daar de overloop naar de gracht. Maar blijkbaar mag hij nu geen infiltratieput meer steken en moet het een wadi zijn.
Klopt voor bouwvragen die vanaf 2 oktober 2023 zijn ingediend moet je een wadi hebben. Onze aanvraag was ingediend op 1 oktober dus wij mogen nog een infiltratie put steken.

Klopt, infiltratieputten mogen niet meer. Soit, er zit een overloop naar de riolering vanuit die wadi. Als je later gewoon je uitgang van de regenput doortrekt naar die overloop is het ook opgelost indien je dit wil.

Klopt, infiltratieputten mogen niet meer. Soit, er zit een overloop naar de riolering vanuit die wadi. Als je later gewoon je uitgang van de regenput doortrekt naar die overloop is het ook opgelost indien je dit wil.
Je mag wel een overloop van de wadi voorzien naar de riolering?

Ik heb het hier bij ons ook altijd wat dom gevonden, omdat we toch verplicht waren om het regenwater te lozen in de gracht. Dus eigenlijk is dat onze infiltratie.

Ik denk ook dat je nu vaak gaat hebben, dat ze na de keuring het aansluiten op de riolering en de wadi terug dicht gooien.

Laatst bewerkt:
wat een zever is dat nu weer met het verbieden van infiltratieputten. Enige wat je gaat bekomen is idd dat mensen die rechtstreeks gaan aansluiten op de riolering. Soms zijn die politieker beslissingen toch wereldvreemd...

Je mag wel een overloop van de wadi voorzien naar de riolering?

Ik heb het hier bij ons ook altijd wat dom gevonden, omdat we toch verplicht waren om het regenwater te lozen in de gracht. Dus eigenlijk is dat onze infiltratie.
Ja, er is bij ons een overloop voorzien zodat als de wadi het niet kan slikken het afwatert richting de riolering.

wat een zever is dat nu weer met het verbieden van infiltratieputten. Enige wat je gaat bekomen is idd dat mensen die rechtstreeks gaan aansluiten op de riolering. Soms zijn die politieker beslissingen toch wereldvreemd...
Njah, ik zit nog met een paar van die discussies. Ik mag bv ook geen tweede parkeerplaats leggen in mijn voortuin (er kan bij ons in de straat niet geparkeerd worden). Wat wél mag is mijn oprit doortrekken tot aan mijn tuinhuis/garage die vanachter in de tuin ligt.
Concreet: Ik wil vooraan grasdallen leggen zodat we een auto extra kunnen zetten (+- 8m2 semi verhard?), maar mag niet. Mijn oprit van 3 meter breed 50 meter doortrekken naar achter is geen probleem en vrijgesteld van vergunning. Dat hebben we nu aangekaart, benieuwd wat ze gaan zeggen..

Ja, er is bij ons een overloop voorzien zodat als de wadi het niet kan slikken het afwatert richting de riolering.

Njah, ik zit nog met een paar van die discussies. Ik mag bv ook geen tweede parkeerplaats leggen in mijn voortuin (er kan bij ons in de straat niet geparkeerd worden). Wat wél mag is mijn oprit doortrekken tot aan mijn tuinhuis/garage die vanachter in de tuin ligt.
Concreet: Ik wil vooraan grasdallen leggen zodat we een auto extra kunnen zetten (+- 8m2 semi verhard?), maar mag niet. Mijn oprit van 3 meter breed 50 meter doortrekken naar achter is geen probleem en vrijgesteld van vergunning. Dat hebben we nu aangekaart, benieuwd wat ze gaan zeggen..
Ik ben toch blij dat ik een oude hoeve van 300 jaar heb gerenoveerd. Al die shit heb ik aan mij kunnen laten voorbij gaan.

Ik ben toch blij dat ik een oude hoeve van 300 jaar heb gerenoveerd. Al die shit heb ik aan mij kunnen laten voorbij gaan.
In se passeert die shit u niet, want jij bent daar ook onderhevig aan. :) Tenzij je iets van vrijstellingen krijgt door uw oud pand, maar dan krijg je weer andere shit. :D

Mensen die verbouwen of iets klein aanpassing zijn zich meestal niet bewust welke maatregelen er van kracht zijn.

Onze overburen hebben ook een nieuwe oprit gelegd en omheining gezet (is een huis van de jaren 80). Is niet conform.
De gemeente kan daar dus ook een brief in de bus steken dat ze de boel terug mogen afbreken.

Alleen al voor die reden gaan wij een garage & carport of dubbele carport voorzien om 2 parkeersplaatsen te mogen hebben.

Dubbele garage dan? :p
Gohjah, we mogen achteraan in de tuin een garage/berghok zetten & een oprit ernaar toe. Dus als ik wil kan ik 150m2 verharden, maar dan zit je gewoon met je auto's naast mekaar. Ik heb er wel vertrouwen in dat we een parkeerplaats bij gaan mogen leggen in grasdallen uiteindelijk.

In de wijk waar wij nu wonen is er een collectieve wadi. Dat werkt wel en dan is dat ineens een mooie grote groen en speelzone. Maar om dat bv. op een perceel van 4 are te voorzien. Er zijn uitzonderingen op voorzien maar dat is niet zomaar op basis van m2.

Heel dat gedoe van 'waterdoorlatende' materialen is echt te absurd voor woorden. Grasdallen worden hier bv gezien als waterdoorlatend, maar NIET als je het gebruikt om extra parking te voorzien, in dat geval wordt het gewoon gezien als verharding en wordt het meegeteld bij de niet waterdoorlatende oppervlakten.

Heel dat gedoe van 'waterdoorlatende' materialen is echt te absurd voor woorden. Grasdallen worden hier bv gezien als waterdoorlatend, maar NIET als je het gebruikt om extra parking te voorzien, in dat geval wordt het gewoon gezien als verharding en wordt het meegeteld bij de niet waterdoorlatende oppervlakten.
Waarvoor zou je anders grasdallen gebruiken?

Waarvoor zou je anders grasdallen gebruiken?

Aangezien ik aan de voorkant mijn klinkers achter de rooilijn volgend jaar moet verwijderen als ze de straat helemaal vernieuwen (net zoals al mijn buren), zal ik daar grasdallen leggen zodat ik deftig op mijn klinkers geraak. Als je dat niet doet, dan krijg je modder en onkruid.
Als ik het stuk langst de zijkant tussen rooiilijn en straat niet zelf onderhoudt gebeurd daar ook niets.
Ge moogt er niks mee doen, maar ge moet het wel zelf onderhouden...

Aangezien ik aan de voorkant mijn klinkers achter de rooilijn volgend jaar moet verwijderen als ze de straat helemaal vernieuwen (net zoals al mijn buren), zal ik daar grasdallen leggen zodat ik deftig op mijn klinkers geraak. Als je dat niet doet, dan krijg je modder en onkruid.
Als ik het stuk langst de zijkant tussen rooiilijn en straat niet zelf onderhoudt gebeurd daar ook niets.
Ge moogt er niks mee doen, maar ge moet het wel zelf onderhouden...
Afhankelijk van de lengte van jouw oprit bestaat de kans dan toch ook dat daar eens een auto op zal staan?

Ik vind het gewoon absurd dat grasdallen zouden aanzien worden als waterdoorlatend als het niet dient als parking (waarvoor leg je het dan?), ik kan me geen scenario inbeelden waar iemand beslist om dat te leggen maar waarbij er geen kans bestaat dat daar een auto zal staan.

Verharding moet steeds waterdoorlatend zijn.
Klinkers met open voeg wordt aanzien als waterdoorlatend en is verharding. Kiezels is waterdoorlatend, maar is verharding. ....
Bv een gepolierd betonnen oprit mag niet, Kasseien die gevoegd zijn mag ook niet. Dat is verharding die niet waterdoorlatend is. Tenzij je er een vergunning voor aanvraagt en goedgekeurd wordt.

U toegang paadjes/ oprit/... mag je van uw m² verharding aftrekken of niet bijtellen (hangt af hoe je het beziet). Een extra parkeerplaats niet.

Dat is de reden. Je moet waterdoorlatend en verharding niet samen zien.

Laatst bewerkt:
Afhankelijk van de lengte van jouw oprit bestaat de kans dan toch ook dat daar eens een auto op zal staan?

Maar die grasdallen zullen niet op mijn grond liggen, maar achter de rooilijn. Ik leg die alleen zodat ik in alle weersomstandigheden deftig op mijn oprit kan. Mijn oprit is ook in de breedte, die is 8m breed, 7m diep (9m diep als je het stuk achter de rooilijn meetelt). De 2de oprit ligt aan de zijkant achter het huis, die is 4m breed en 9m lang maar bestaat uit kiezel.

We hebben in verhouding heel veel verharding, maar enkel die oprit en het stuk waar het tuinhuis opstaat is niet waterdoorlatend, al de rest wel.
Daarom heb ik in de 'voortuin' naast de oprit/parking gekozen om een boompje + siergrassen te planten icm boomschors. We gingen dat eerst verharden, maar dat leek in 2de instantie niet echt een strak idee.

Heel de discussie over de regels mbt verharding, is dat iets dat de gemeente bepaalt en oordeelt? Of moet je het weer maar zelf gaan zoeken op de verschillende FOD of ‘vlaanderen’-sites?

Terug
Bovenaan