Verplichte wadi

Heel de discussie over de regels mbt verharding, is dat iets dat de gemeente bepaalt en oordeelt? Of moet je het weer maar zelf gaan zoeken op de verschillende FOD of ‘vlaanderen’-sites?
Gemeenten kunnen bijkomende regels bepalen, alsook extra bepalingen in een verkavelings/omgevingsvergunning.

Heel de discussie over de regels mbt verharding, is dat iets dat de gemeente bepaalt en oordeelt? Of moet je het weer maar zelf gaan zoeken op de verschillende FOD of ‘vlaanderen’-sites?

Iemand bezig met nieuwbouw vergunning aan te vragen?

Heb een collega en die moet nu verplicht een wadi voorzien, na zijn regenwater put. Moest dacht ik tussen de 6-10m² zijn. Dus momenteel is zijn voortuin getekend als wadi.

Bij ons loopt het regenwater naar de regenwaterput, overloop naar infiltratieput en daar de overloop naar de gracht. Maar blijkbaar mag hij nu geen infiltratieput meer steken en moet het een wadi zijn.
Vrienden hebben dit "opgelost" door er een in ground trampoline/op te plaatsen. Vond/vind het wel een creatieve oplossing al zal deze, van zodra de kinds groot genoeg zijn waarschijnlijk ook stilletjes opgevuld worden vermoed ik...

Hier ook een wadi. De oprit verhard en dan aan het voetpad een strakke lijngoot(*) laten plaatsen. De kostprijs van die goot en extra uren voor dit te plaatsen zal wel zeker een extra 2000 euro zijn.

-aco euroline discreet inox

Wij moeten voor onze renovatie nu ook verplicht een Wadi steken. Iemand een idee of ze daar bij de gemeente van af stappen soms?
Heb het idee omdat wij een extra stuk verharden (wandelpad naar de praktijk van mijn vriendin) ze ons verplicht een wadi laten steken want die Wadi heeft dezelfde gevraagde oppervlakte. Misschien dat als we dat wandelpad niet verharden of met waterdoorlatende klinkers doen, er geen wadi moet komen.

11 m² vind ik toch behoorlijk groot voor een put in de tuin. 😖

Wij moeten voor onze renovatie nu ook verplicht een Wadi steken. Iemand een idee of ze daar bij de gemeente van af stappen soms?
Heb het idee omdat wij een extra stuk verharden (wandelpad naar de praktijk van mijn vriendin) ze ons verplicht een wadi laten steken want die Wadi heeft dezelfde gevraagde oppervlakte. Misschien dat als we dat wandelpad niet verharden of met waterdoorlatende klinkers doen, er geen wadi moet komen.

Is er geen gras / groen naast dat wandelpad? Dan kan je dit gebruiken als natuurlijke infiltratie en telt dit niet mee voor de oppervlakte van je wadi.

@Umpalumpa bedoel je 'telt wel mee als oppervlakte van je Wadi'?
Nee. Als je naast je pad 1m voorziet van gras telt dat als natuurlijke infiltratie. Die wadi is echter berekend op je dakoppervlakte en heeft normaal niets te zien met je padje. Welke renovatiewerken ga je doen? Normaal kan de gemeente er niet van afstappen.

Dat is niet voor uw padje denk ik. Dat is om er voor te zorgen dat de riolering niet overbelast geraakt als uw regenput vol komt te zitten bij regen. Dus vooral afvoer van uw daken (huis, garage, tuinhuis, ... die op de regenput zitten)

Over hoe een renovatie gaat het, totaal?

De oppervlakte wordt berekend door de verharden zaken bij elkaar op te tellen die worden afgevoerd en vervolgens een factor op toepassen. De woning valt daar uiteraard ook onder.
Je hebt dan ook zaken die voor vermindering zorgen zoals, regenwaterput, groen dak,….

Dat het nu toevallig uitkomt met uw paadje is eerder toeval.

Je kunt een uitzondering vragen bij de gemeente om bv een put te mogen steken. Maar ze hebben blijkbaar gecommuniceerd dat ze daar heel schaars mee om gaan.

Nee. Als je naast je pad 1m voorziet van gras telt dat als natuurlijke infiltratie. Die wadi is echter berekend op je dakoppervlakte en heeft normaal niets te zien met je padje. Welke renovatiewerken ga je doen? Normaal kan de gemeente er niet van afstappen.

Een vrij grote totaalrenovatie. De bestaande betonplaat wordt behouden, het zadeldak wordt 1m verhoogd om meer leefruimte te creëren boven; alles in houtskeletbouw. De oppervlakte van het dak wordt dus in feite niet echt gewijzigd tov vroeger.

De architect had een infiltratieput voorzien en een regenwaterput van 5.000 liter. De voorwaarden van de gemeente bij goedkeuring van het project was het steken van 10.000 liter regenwaterput en een wadi van 11m².

* Er dient een hemelwaterput van 10.000l voorzien te worden en een bovengronds infiltratievoorziening te worden aangelegd met een inhoud van 4.818l en een oppervlakte van 11,68m². De infiltratievoorziening moet steeds boven het grondwaterniveau worden geplaatst om de goede werking te garanderen.

Een vrij grote totaalrenovatie. De bestaande betonplaat wordt behouden, het zadeldak wordt 1m verhoogd om meer leefruimte te creëren boven; alles in houtskeletbouw. De oppervlakte van het dak wordt dus in feite niet echt gewijzigd tov vroeger.

De architect had een infiltratieput voorzien en een regenwaterput van 5.000 liter. De voorwaarden van de gemeente bij goedkeuring van het project was het steken van 10.000 liter regenwaterput en een wadi van 11m².

Was het vroeger toch makkelijk, een waterput en infiltratieput en klaar.

Maar als ik bvb naar mijn tuin kijk, ik zou dat niet kwijtraken zonder de tuin nutteloos te maken voor de kinderen. Heb nu eenmaal een kleiner stuk (415m2) grond waarvan het huis heel veel plek in neemt. Ik heb minder dan 250m2 niet bebouwd en dat is verdeeld over tuinberging, oprit, zijkant huis en achtertuintje. Trekt dat ook geen dieren aan, zo open water? Kan me voorstellen dat het zoals het de afgelopen tijd regent gewoon nooit droog staat.

Maar als ik bvb naar mijn tuin kijk, ik zou dat niet kwijtraken zonder de tuin nutteloos te maken voor de kinderen. Heb nu eenmaal een kleiner stuk (415m2) grond waarvan het huis heel veel plek in neemt. Ik heb minder dan 250m2 niet bebouwd en dat is verdeeld over tuinberging, oprit, zijkant huis en achtertuintje. Trekt dat ook geen dieren aan, zo open water? Kan me voorstellen dat het zoals het de afgelopen tijd regent gewoon nooit droog staat.

Nutteloos + levensgevaarlijk… het zal er jammergenoeg ooit eens van komen dat er een kind in zo een wadi valt met alle gevolgen vandien.

Nutteloos + levensgevaarlijk… het zal er jammergenoeg ooit eens van komen dat er een kind in zo een wadi valt met alle gevolgen vandien.

Mijn kinderen zijn nu wat groter, maar idd. Zo een peuter kent die gevaren niet. Als je het ook nog moet omheinen is het idd nog erger.

Als je een infiltratieput steekt ipv een wadi, zou de keuring daar dan moeilijk over doen of controleren ze gewoon of alles correct aangesloten is?

Een wadi moet voorzien worden dat deze boven het grondwater zit, dus eigenlijk staat die veel droog. Enkel wanneer het regent zal er water in komen, die dan na een tijdje door infiltratie moet wegtrekken. Het is niet de bedoeling dat een wadi een vijver wordt.

Er zijn bij ons collega's die gaan bouwen en op het werk noemen we het als grap tegenwoordig de muggenput. :)

Mijn buurman heeft nu soort van "wadi".
Is een gat van 3,5m x 6m en zo'n 30cm diep waar later zijn tuinberging komt te staan. Er komt geen afvoer toe, dus enkel de plaatselijke regen.
Zoals je zegt met de regen van de voorbije maanden staat dat wel heel vaak onder water (vanaf oktober 2023). Het moet al een paar dagen droog zijn voordat er geen water meer te zien is. Het blijft wel steeds drassig.

@Bimmer Is die tuinberging dan een soort van paalwoning met een wadi onder? 😅

Heb zonet even gebeld met de gemeente maar moet mijn vraag op mail zetten naar de omgevingsambtenaar. Maar uit het telefonisch gesprek bleek toch dat ze veel vragen/opmerkingen krijgen over de wadi die verplicht wordt in de omgevingsvergunningen tegenwoordig. Hopelijk kunnen we dmv. wat aanpassingen de oppervlakte toch wat naar beneden halen.

@Bimmer Is die tuinberging dan een soort van paalwoning met een wadi onder? 😅
De grond is opgehoogd in oktober. De plaats waar de berging komt niet, omdat ze anders daar het toch terug moeten afgraven voor de fundering te maken. Je zit daar dus met een put van zo'n 30cm diep.

De tuinberging staat er nog niet. Ik heb het gevoel dat het nog wel een paar jaar gaat duren bij hun.

Terug
Bovenaan