Verplichte wadi

Nutteloos + levensgevaarlijk… het zal er jammergenoeg ooit eens van komen dat er een kind in zo een wadi valt met alle gevolgen vandien.

Tja steek hem en doe hem na een paar jaar terug toe (zorg dat je wadi overloop hebt naar riool zodat je de buizen gewoon kunt doorverbinden) nadat alle keuringen enzo zijn geweest.

Ergste wat er kan gebeuren is dat iemand klaagt en dat je het terug open moet graven. Maar de kans is heel klein.

Een wadi moet voorzien worden dat deze boven het grondwater zit, dus eigenlijk staat die veel droog. Enkel wanneer het regent zal er water in komen, die dan na een tijdje door infiltratie moet wegtrekken. Het is niet de bedoeling dat een wadi een vijver wordt.

Mijn vrouw werkte tot vorige week vrijdag bij een SOD bouwfirma (vooral actief regio Leuven/Brussel) en die protesteren altijd tegen een Wadi omdat het te veel ruimte inneemt op de beperkte bouwgrondjes van tegenwoordig. Blijkbaar werkt dat heel vaak om toch een put te mogen steken. Vooral als het in de voortuin moet en daardoor parking op eigen grond onmogelijk wordt.

Zou dat hier bvb ook niet weten waar je dat kwijt kunt zonder iets op te geven. Ik heb achteraan een 2de oprit die we gebruiken om de auto's te poetsen, daar zou het kunnen. Maar anders zou dat midden in de tuin terechtkomen, dan is het wel ineens gedaan met voetballen :D.

Ik heb langs de noordelijke kant van mijn perceel een gracht lopen die half mijn eigendom is. Deze staat quasi altijd droog behalve in zeer natte periodes. Zou dat ook tellen als wadi? :unsure:

Voor onze quasi totaalrenovatie hebben we geen vergunning nodig. Gelukkig maar, want ook hier in de gemeente is een wadi het nieuwe modewoord.
Eens het huis klaar is wil ik wel de hele voortuin aanpakken. Er zal niet noodzakelijk meer m² verharding komen maar ik wil het wel vernieuwen en anders indelen dus dat wordt wat uitzoeken waar de grens ligt.
Mocht zo'n gracht dus kans maken om in aanmerking te komen is dat weer iets minder om me zorgen over te maken...

Hier in de straat mag ook niemand in de voortuin een parkeerplaats maken. Nu parkeren ze overal op de zijberm. Resultaat, de zijberm is kapotgereden. Overal diepe gaten. Om te voorkomen dat ze nog voor iemand anders hun huis kunnen parkeren zijn er die paaltjes in de grond geklopt hebben. Anderen hebben betonblokken gelegd.

Nutteloos + levensgevaarlijk… het zal er jammergenoeg ooit eens van komen dat er een kind in zo een wadi valt met alle gevolgen vandien.
Vooral dit. We hebben een peuter van bijna twee en een viervoeter rondlopen. Onze bouw moet nog beginnen maar tegen dat hij af is, zal ze pakweg 4 jaar zijn. Ik zal al maar een omheining voorzien en een stuk van de tuin afzetten. Pakt ook weer wat zicht af…

Hier in de straat mag ook niemand in de voortuin een parkeerplaats maken. Nu parkeren ze overal op de zijberm. Resultaat, de zijberm is kapotgereden. Overal diepe gaten. Om te voorkomen dat ze nog voor iemand anders hun huis kunnen parkeren zijn er die paaltjes in de grond geklopt hebben. Anderen hebben betonblokken gelegd.

En waar moet je die dan wel parkeren? Ik heb een huis op een hoek, waarvan alles behalve de parking vooraan en de 2de oprit achteraan 30cm hoger ligt dan de straat (met betonnen borduren afgezet).
De parking (8m breed, 7m diep) en de oprit (3,5m x 7m) loopt 30cm schuin af zodat we op eigen grond kunnen parkeren. Mijn voortuin ligt daar langst (op de hoek van het straat) en is reeds 30cm hoger.

Als ik geen parkeerplaats mag maken zou ik de auto's daar nog zetten, want anders staan ze op straat/berm en dat mag ook niet langdurig volgens mij. Mijn wagen staat vaak een hele week gewoon te staan. Nu is dat enkel mooi proper met klinkers (al is dat voor waterbeheer niet ideaal).

Vooral dit. We hebben een peuter van bijna twee en een viervoeter rondlopen. Onze bouw moet nog beginnen maar tegen dat hij af is, zal ze pakweg 4 jaar zijn. Ik zal al maar een omheining voorzien en een stuk van de tuin afzetten. Pakt ook weer wat zicht af…
Hoe diep moet zo'n wadi dan wettelijk zijn? Ik lees als aanbeveling tussen 20 en 50 cm. Is dat gevaarlijk voor een 4-jarige? Oprechte vraag hé.

En die viervoeter, dat is dan een hamster? :)

Hoe diep moet zo'n wadi dan wettelijk zijn? Ik lees als aanbeveling tussen 20 en 50 cm. Is dat gevaarlijk voor een 4-jarige? Oprechte vraag hé.

En die viervoeter, dat is dan een hamster? :)

Lees hier 11m2, als je dan 4000l moet kunnen opslaan is dat bijna 40cm diep.
40cm is gevaarlijk voor een 4-jarige, 20cm ook... Als die slecht valt met het gezicht naar beneden en blijft liggen verdrinkt die gewoon.

De kansen zijn mss niet zo groot, maar elk kind dat in een wadi overlijdt is er toch 1 teveel...

40cm is gevaarlijk voor een 4-jarige, 20cm ook... Als die slecht valt met het gezicht naar beneden en blijft liggen verdrinkt die gewoon.

De kansen zijn mss niet zo groot, maar elk kind dat in een wadi overlijdt is er toch 1 teveel...
En hoeveel zijn er ondertussen al overleden in de wadi's?
Want zo kunnen we wel van alles een probleem maken natuurlijk.

Ik zie een 4-jarige niet gewoon blijven liggen een verdrinken in 20 cm water, maar goed, ik weet het dus niet. Punt is dat ik de uitspraken rond levensgevaarlijk precies nogal sterk vind voor iets dat 20 cm diep is minimum en meestal vooral een modderpoel is.
Dat is ook wel zo een dooddoener van jewelste hé. Leg er dan een rooster over of zet een afspanning. Misschien kunnen ze dat ook verplichten.

Ik zie mijn dochter eigenlijk op die leeftijd niet alleen in de tuin gaan, maar wij hebben dan ook prikkeldraad als omheining op sommige plaatsen.

En hoeveel zijn er ondertussen al overleden in de wadi's?
Want zo kunnen we wel van alles een probleem maken natuurlijk.
Waarschijnlijk minder dan dat er in een regenput zijn gevallen.

Als er water staat in uw wadi is het omdat het hard aan het regenen is. Als je dan je kleine laat buitenspelen, scheelt er iets meer dan de wadi hoor.
Het lijken vooral drogredenen om dat er weer een regeltje bijgekomen is imo.

Waarschijnlijk minder dan dat er in een regenput zijn gevallen.

Als er water staat in uw wadi is het omdat het hard aan het regenen is. Als je dan je kleine laat buitenspelen, scheelt er iets meer dan de wadi hoor.
Het lijken vooral drogredenen om dat er weer een regeltje bijgekomen is imo.

Als ge uwe regenput laat openliggen scheelt er ook wel iets…

Regeltjes bijkomen os niet zo erg. Maar of uwe wadi nu in de vorm van ne put in de grond zit (en er dan een tuinhuis over zet) of je een oppervlakte ter grootte van een tuinhuis moet opgeven is wel een verschil.

Er is aan en wadi geen enkel voordeel, enkel nadelen. Een infiltratieput ga je er ook niet meer uithalen. Een Wadi zou bij mij nogal snel terug dicht liggen en vervangen worden door een buis naar de riolering. Toch geen kat die dat controleert.

Wij moeten er ook eentje steken met een overloop naar de beek. Ik ga die even steken en idd na een paar jaar gwn dichtsmijten en afvoer doorverbinden.

Dat zou nog wel eens dik kunnen tegenvallen want de prioriteiten op vlak van omgevingshandhaving zijn in de meerderheid van de lokale besturen al lang aan het shiften.
Plus het feit dat men zaken als google maps en consoorten meer en meer gaat gebruiken. Laat daar nog AI op los en men kan perfect een lijst krijgen waar merkwaardige wijzigingen gebeurd zijn. Dan is het voor de controlerende instanties al veel sneller detecteerbaar dan vroeger.

Laatst bewerkt:
Dat zou nog wel eens dik kunnen tegenvallen want de prioriteiten op vlak van omgevingshandhaving zijn in de meerderheid van de lokale besturen al lang aan het shiften.
Die controle gebeurt tegenwoordig vooral via satelliet beelden. Een wadi lijkt me niet direct iets dat je daar goed op kunt zien.

Dus wadi groot probleem en gevaarlijk, maar vijvers en zwembaden is allemaal ok?
Een vijver en zwembad zet je vrijwillig. Dus ga je er ook normaal geen probleem van maken om daar de juiste veiligheidsmaatregelen voor te nemen. Een wadi daarentegen is een ander verhaal.

Een vijver en zwembad zet je vrijwillig. Dus ga je er ook normaal geen probleem van maken om daar de juiste veiligheidsmaatregelen voor te nemen. Een wadi daarentegen is een ander verhaal.
Dus het is geen groot probleem en gevaarlijk, je moet gewoon de juiste maatregelen treffen. Er zijn bouwregels ( en dan nog heel weinig, geloof me vrij als iemand die daar van buiten belgie naar kijkt) en deze ene is plots een probleem?

De "onveiligheid" van die wadi is hier toch al een aantal keren ontkracht? Er zijn zelfs al oplossingen gegeven om het esthetisch niet te hard te doen opvallen voor wie een volledig strakke tuin wil.
Ik zou het in onze tuin zelfs een tof deel van het ontwerp vinden moesten we die eens volledig opnieuw doen. Onze infiltratie gebeurt nu door middel van een gracht van 60m lang, 1.2m breed en een meter diep ongeveer. Ik heb in de laatste 5 jaar nog maar 2x water zien staan daarin en dat was toen de rest van het dorp onder water stond. Een wadi die specifiek gemaakt is om droog te staan buiten als het regent, gaat ook nooit vol staan, of je hebt hem fout gelegd.

Terug
Bovenaan