Verslag: Racen met Nacon op gamescom

Net als vorige jaren was uiteraard Nacon ook weer van de partij op gamescom en bracht ik een bezoekje aan hun stand in de business area. Een van de ruimtes was ingericht als racing room, waarbij ze enkele van hun aankomende racing games presenteerden. Zo waren voor de meer sim-geörienteerde spelers Rennsport en Endurance Motorsport Racing aanwezig, en voor wie het liever wat meer arcade heeft het derde deel in de Gear.Club Unlimited-serie. Uiteraard waren er ook twee Revosim-setups aanwezig, waarop je zowel Rennsport als Endurance Motorsport Series kon testen.

Omdat ik de Revosim met deze twee games al had kunnen testen tijdens BigBen Week, had ik mijn focus deze keer gelegd op Gear.Club Unlimited 3 en een Endurance Motorsport Racing vanuit een andere invalshoek. Zoals de naam doet vermoeden, is deze laatste immers niet gewoon een zoveelste circuit racing game waarbij je een vijftal rondjes op een circuit rijdt.

ss_033b49af9cc822fb196033125e5952936939ed98.1920x1080.jpg

Endurance Motorsport Series​

Endurance racing, het is een heel aparte discipline op zich, waarbij het uithoudingsvermogen van mens en machine op de proef worden gesteld. Endurance Motorsport Series probeert de essentie van deze ervaring zo goed mogelijk te vatten door je niet enkel achter het stuur te laten kruipen, maar ook in de pit waar je in de rol kruipt van de race engineer. Dit werd op een indrukwekkende wijze weergegeven door een setup met verschillende schermen waarop je heel wat telemetrie kon zien. Thuis zal je het natuurlijk met wat minder schermen moeten doen, maar de essentie blijft wel hetzelfde natuurlijk. Het spel gaat hier een beetje Motorsport Manager achterna door jou de racestrategie te laten bepalen, waarbij je rekening zal moeten houden met tal van aspecten zoals slijtage, brandstofverbruik, de rijstijl van je piloten, het weer etcetera. Je pitstops goed inplannen en richtlijnen geven aan de piloten vormen hier het centrale aspect eens de race is begonnen. Voordat de lichten op groen gaan, zal je jouw strategie moeten uitstippelen, maar ook kiezen wie voor je team rijdt en wie je als ingenieur kiest. Je bent met andere woorden verantwoordelijk voor je eigen team, en net zoals in het echt zal je hier GT-auto's kunnen combineren met hypercars, zal je je eigen liveries kunnen maken en zal je doelstellingen hebben voor je team.

Terwijl ik een race mocht proberen, viel me alvast op dat de besturing vrij intuïtief was en dit alles niet te complex overkwam. Met een simpele druk op de knop kon je trouwens wisselen tussen de race engineer en een van je wagens op het circuit om zo zelf te racen. Hierbij kon ik het racen ook eens ervaren met een controller en ook met die controller zat de besturing alvast goed. Endurance Motorsport Series leunt tenslotte eerder aan bij het zogenaamde simcade-genre dan pure simulatie, wat de ervaring toegankelijker maakt als je niet over een stuurwiel beschikt. De races zelf hebben momenteel een tijdsduur van twintig minuten tot een uur, en het was me nog niet duidelijk of het de bedoeling zou zijn dat je ook de volle 24 uren zal kunnen spelen. Wat de circuits betreft, zal je alvast op iconische locaties kunnen racen zoals Le Mans, Spa-Francorchamps of Paul Ricard, maar ook enkele fictieve tracks die de ontwikkelaars speciaal voor het spel werden ontworpen. Het hele concept klonk voor mij alvast veelbelovend en ik ben benieuw wat het uiteindelijke resultaat in petto zal hebben

Gear.Club Unlimited 3​

Van een semi-realistische kijk op racing naar puur arcadeplezier met Gear.Club Unlimited 3. Deze reeks zag ooit het levenslicht als mobile game, maar vond als snel een tweede thuis op de Nintendo Switch, waar er minder racing games te bespeuren waren dan op pc en de andere consoles. Gear.Club Unlimited 2 kreeg vervolgens wel een port naar pc, Xbox en PlayStation. Omdat Nintendo's console een belangrijke factor speelde in het succes van de reeks, besloot Eden Games dit derde deel eerst naar Nintendo Switch 2 te brengen. Lang hoeven we bovendien niet te wachten, want het spel zal later dit jaar nog verschijnen, terwijl de PlayStation 5- en Xbox Series X|S- en pc-versies volgend jaar worden uitgebracht.

Centraal in het spel staat de verhaalmodus waarbij je als racer afzakt naar Japan om hier een nieuwe club te stichten. Japan vormt dus een van de twee decors in dit spel, naast de Franse Rivièra dat je afwisselend zal bezoeken. Het uitbouwen van je club gaat uiteraard gepaard met het uitbouwen van je garages en je wagenpark, waarbij je heel wat mogelijkheden zal krijgen om dit naar smaak aan te passen. Voor de auto's zelf zijn er natuurlijk ook heel wat aanpassingsmogelijkheden en je zal ze tot in het detail kunnen bewonderen. Gezien het spel zich ook afspeelt in Japan, zal het je niet verwonderen dat je auto's zal terugvinden van merken zoals Mazda, Subaru en Nissan, naast de Europese en Noord-Amerikaanse klassiekers.

Interessanter was echter de introductie van een gloednieuwe modus genaamd Highway Rush-modus.

Naast een woordje uitleg over het spel, mocht ik er natuurlijk ook zelf even mee aan de slag gaan. Zo mocht ik een normale circuitrace van drie rondjes doen. Hier viel weinig op aan te merken natuurlijk, maar de wegligging voelde alvast fijn aan en op pc zagen de graphics er ook alvast knap uit. Interessanter was echter de introductie van een gloednieuwe modus genaamd Highway Rush-modus. Hierbij rijd je op de snelweg en probeer je het eindpunt te bereiken voordat een bepaalde meter is leeggelopen. Deze meter kan je gelukkig bijvullen door middel van clean sectors en close calls door dicht naast het verkeer te rijden. Je zal zelfs een extra bonus kunnen krijgen als je in ware Fast & Furious-stijl onder een vrachtwagen kan doorrijden. Competitie is er in de vorm van een leaderboard waarbij je de snelste tijd kan proberen neer te zetten en de verkeersdensiteit aanpassen laat je toe om het jezelf moeilijker of makkelijker te maken. Deze modus voelde alvast als een leuke toevoeging aan en geeft een leuke twist aan het klassieke Out Run-concept.

Terug
Bovenaan