Verzekering voor zelfstandigen

pj1985

Member
Voor mijn pas opgerichte vennootschap ben ik op zoek gegaan naar een BA-verzekering. Ik heb hiervoor contact opgenomen met een lokale verzekeringsmakelaar, maar bijna drie weken later blijkt dat geen van de klassieke maatschappijen (Vivium, AXA, enz.) mij wil verzekeren.

Heeft iemand gelijkaardige problemen ondervonden bij de opstart?
Zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?
Waar hebben jullie uiteindelijk een BA afgesloten, en wat zijn de maandelijkse kosten ongeveer?

Voor de context: ik werk als sales manager in de olie- en gassector onder een handelsagentuurcontract, dus ik voer geen werken uit en draag ook geen uitvoeringsrisico's.

Alle tips zijn welkom!

Voor mijn pas opgerichte vennootschap ben ik op zoek gegaan naar een BA-verzekering. Ik heb hiervoor contact opgenomen met een lokale verzekeringsmakelaar, maar bijna drie weken later blijkt dat geen van de klassieke maatschappijen (Vivium, AXA, enz.) mij wil verzekeren.

Waar hebben jullie uiteindelijk een BA afgesloten, en wat zijn de maandelijkse kosten ongeveer?

Voor de context: ik werk als sales manager in de olie- en gassector onder een handelsagentuurcontract, dus ik voer geen werken uit en draag ook geen uitvoeringsrisico's.

Alle tips zijn welkom!
Ik heb ook wel even moeten duwen bij een verzekeringsmakelaar, omdat ik 'riskante' klanten deed als freelancer. Sommige zijn gewoon zeveraars en kennen hun eigen product niet.
Cru vraag, maar waarom ga je een BA-afsluiten? Wat is het risico in je sales?

Alle tips zijn welkom!
Hoor eens bij je bankkantoor. AG Insurance kun je bv. zowel via je makelaar doen als via Fortis, dus dat heeft geen zin. Maar bv. KBC verzekeringen staat volgens mij op zijn eigen (alhoewel ze dat deels uitbesteden en afdekken via andere spelers, maar klassieke onafhankelijke makelaar heeft daar denk ik geen toegang toe).
Of probeer eens bij een andere makelaar, want er zijn ook onbekendere en/of internationalere maatschappijen.

Alle tips zijn welkom!
Wens je een gewone BA uitbating voor niet-contractuele schade?

Lijkt me dat je een BA Beroep, voor contractuele schade als sales niet zal kunnen krijgen...

Alle tips zijn welkom!
Ik denk dat je beter richting Van Breda gaat kijken voor zoiets. Alleen de sector al is voldoend om door alle "basismaatschappijen" opzij geschoven te worden. En zeker je jobfunctie goed omschrijven. ALs ze nog maar denken dat je daar olieplatformen zit aan te sturen ofzo zal je ook zeer snel een nee krijgen :D

Bijkomende problematiek zal de net opgestarte vennootschap zijn, in combinatie met de gevoelige sector.

Ik zit bij vivium, nog geen 500€ per jaar en ben zo goed als dagelijks met kapitaal van +100k van klanten bezig.
BA uitbating, toevertrouwd goed, ba na uitbating, rechtsbijstand etc

Ik denk dat je beter richting Van Breda gaat kijken voor zoiets. Alleen de sector al is voldoend om door alle "basismaatschappijen" opzij geschoven te worden. En zeker je jobfunctie goed omschrijven. ALs ze nog maar denken dat je daar olieplatformen zit aan te sturen ofzo zal je ook zeer snel een nee krijgen :D

Bijkomende problematiek zal de net opgestarte vennootschap zijn, in combinatie met de gevoelige sector.

Werk als underwriter voor een financial lines verzekeraar en kan me hier bij aansluiten. Laat je adviseren door een grote makelaar zoals Van Breda die weet heeft van dit soort risico's en ook werkt met specialty carriers.

Beroepsaansprakelijkheid dekken van zelfstandigen is bij heel wat verzekeraars, (zelfs de klassieke) wel mogelijk evenwel zijn dit bijna allemaal standaardproducten met een aantal sectoren die no go zijn waaronder olie en gas, architecten, bepaalde soorten ingenieurs... De kleine premies die een verzekeraar maar kan vragen van een zelfstandige verantwoorden dan ook niet om af te wijken van hun uitgesloten sectoren. Van Breda kan wel een oplossing vinden.

Alle tips zijn welkom!
Via een makelaar geprobeerd of rechtstreeks?
Ik heb 2 verschillende makelaars geprobeerd en het resultaat was echt enorm verschillend.
Niet elke makelaar kent deze materie goed volgens mij.

Ik heb een aanvraag ingediend voor een BA uitbating, dus enkel de basisdekking.
Maar nu ik dit neerschrijf, begin ik te vermoeden dat mijn makelaar mogelijk toch een aanvraag voor een BA beroepsaansprakelijkheid heeft gedaan.

Ik heb een aanvraag ingediend voor een BA uitbating, dus enkel de basisdekking.
Maar nu ik dit neerschrijf, begin ik te vermoeden dat mijn makelaar mogelijk toch een aanvraag voor een BA beroepsaansprakelijkheid heeft gedaan.
Als hij het "aanvraagt" zal het idd de BA Beroep zijn, de gewone basis BA Uitbating kan hij nl. zelf berekenen (en kost zeker geen 500 EUR zoals bij Monkeytiger).

Heeft een Ba uitbating zelfs wel zin bij jou? Is meer voor schade aan derden als er bv. Iemand zou vallen in je praktijk door een losliggende tegel of zoiets. Maar heb jij zelfs zoiets waar je zelf mensen ontvangt ofzo?

Het klopt dus dat mijn makelaar op zoek was naar een polis voor beroepsaansprakelijkheid. Dat heb ik zeker niet nodig.
Zelf dacht ik dat een BA uitbating ook niet verplicht is, maar wel sterk aan te raden. Ik ontvang trouwens geen klanten bij mij thuis. Hebben jullie als managementvennootschap zelf zo’n verzekering?

Het klopt dus dat mijn makelaar op zoek was naar een polis voor beroepsaansprakelijkheid. Dat heb ik zeker niet nodig.
Zelf dacht ik dat een BA uitbating ook niet verplicht is, maar wel sterk aan te raden. Ik ontvang trouwens geen klanten bij mij thuis. Hebben jullie als managementvennootschap zelf zo’n verzekering?
De meeste profielen op BG zullen een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebben vanwege hun functie (consultant IT).

Moest ik geen beroepsaansprakelijkheid nodig hebben (verzekeringen), zou ik alsnog de basis BA Uitbating nemen, puur voor het geval je ooit toch eens bij een klant zou zijn en je stoot daar een dure vaas omver of smijt een tas koffie over iemand zijn/haar dure laptop... De kostprijs hiervan is in functie van je omzet allicht te verwaarlozen en heb je het waterkansje dat zoiets eens gebeurt, dan geef je het aan, je betaalt uw vrijstelling van 125 of 250 EUR en klaar.

Terug
Bovenaan