Vias vraagt verbod op het melden van politiecontroles via apps (Waze, Coyote,...)

MrKend54l

Well-known member
Crowdfunder FE
Vias wil verbod op melden van mobiele controles met Waze of Coyote: "Gebruikers krijgen net meer flitsboetes"

Dit is voor mij toch ook wel een kwalijke evolutie.
De argumenten zouden ook weerlegd kunnen worden. Ja er zullen potentiële plegers niet tegen de lamp lopen door systemen zoals waze. Maar de algemene bewustwording van snelheid en de mogelijkheid dat niet alles erop staat zorgt ook voor een verhoging van de waakzaamheid en een algemene daling van het effectief aantal misdrijven.

De bewustwording van de snelheid heb je ook wanneer je de snelheidsmeldingen opzet zonder de locatie van flitspalen, dus dat is een zwaktebod in mijn ogen.
Toch ben ik er niet op tegen, maar het ingeven van locaties van snelheidscontroles tijdens het rijden zou geblokkeerd moeten worden, aangezien dat nog een onnodige afleiding is. Er zal ook wel minder snel gereden worden hierdoor, dus is er veiligheidsdienst.

Alcoholcontroles is iets anders, die meldingen werken niet afradend, maar zorgen enkel dat degene die drinken en rijden een andere weg gaan volgen... waar is de winst aan veiligheid?
Dat ze op andere plaatsen staan is een argument tegen die andere plaatsen (waarom geen gemeente toelaten ipv echt de exacte locatie?), niet voor meer meldingssystemen.

Best deze twee situaties dus apart bespreken, want de gevolgen zijn verschillend.

De enige manier om de criminelen die de verkeersregels overtreden te stoppen is om ze te pakken en te bestraffen. Qua snelheid heb je niet meer bewustwording nodig dan wat er op de verkeersborden staat.

Wie Waze en consorten gebruikt om snelheidscontroles te vermijden, die zoekt bewust routes op waar hij ongestraft de verkeersregels kan overtreden. Hoog tijd dat daar paal en perk aan gesteld wordt.

Wie Waze en consorten gebruikt om snelheidscontroles te vermijden, die zoekt bewust routes op waar hij ongestraft de verkeersregels kan overtreden.

Waze en consoorten (ik rijd zelf niet met Waze maar wel met een andere vergelijkbare app) worden niet gebruikt om verkeersregels te overtreden. Ik gebruik het vooral om files te vermijden (en minder tijd te verliezen onderweg). Het 2e voordeel is dat het ook extra waarschuwt voor gevaren onderweg: een voorwerp op de baan bijvoorbeeld, een stilstaand voortuig op de pechstrook enz. Kun je mij eens vertellen hoe dit "ongestraft verekeersregels overtreedt"?

Waze en consoorten geven ook helemaal geen alternatieve routes waar "ongestraft de verkeersregels overtreden" kunnen worden. De alternatieve route kan evengoed een (mobielen) flitser bevatten.

Ik weet ook niet of je de laatste 10 jaar nog auto gereden hebt, maar 95% van het verkeer is woon-werk verkeer en daar is het zelfs niet meer mogelijk om te snel te rijden owv de drukte.

MODEDIT: Op de man spelen is niet nodig, stukje weggehaald.

Laatst bewerkt door een moderator:
Er staan wel wat serieuze veralgemeningen in dat artikel.

"Ze denken vaker dat er geen gevaar is om sneller dan de limiet te rijden wanneer de weg verlaten is en ze zijn ook vaker van mening dat het enige doel van snelheidscontroles is om geld op te brengen voor de staatskas."

Ik vraag me toch af wat voor een onderzoek dat is geweest en bij wie ze dat hebben afgenomen, als dat hun conclusies zijn over de Waze-gebruiker. Ik zie nl toch echt wel een verschil tussen iemand die Waze gebruikt en iemand die een Coyote heeft.

Ik gebruik zelf Waze omdat het de beste app is die in realtime rekening houdt met files, werken, ongevallen,... en zo de beste route snel (her)berekent. Ik houd me dan ook altijd aan de snelheid, stel zelfs op gewestwegen en gemeentewegen waar mogelijk mijn adaptieve cruise control in op de maximum snelheid, zodat ik zeker nergens te snel rijd. Ik geef grif toe, ik had vroeger wel veel boetes, doorgaans geen hele zware maar wel te veel om goed te zijn. Sinds een aantal jaar heb ik er nog 0.

Dat Waze aangeeft waar er flitsers of trajectcontroles staan vind ik net ok, want wanneer de app je langs een baan stuurt die je niet (goed) kent, is het soms wel opletten welke snelheid je er mag. Je bent soms aan het rondkijken naar waar en hoe, waardoor je een snelheidsbord kan gemist hebben of je auto zelf de verkeerde snelheid aangeeft omdat er net aanpassingen zijn geweest. Dan zorgt voor mij die melding van een flitspaal of trajectcontrole net voor een extra impuls, een extra reden om nog eens dubbel te checken dat ik zeker niet te snel rijd.

Maar zoals gezegd, voor mij kan je een systeem als Waze niet vergelijken met een Coyote.

Dat ze verbieden om alcoholcontroles te vermelden vind ik uiteraard wel logisch en nodig. Welk systeem doet dat eigenlijk? Want op Waze heb ik dat toch nog niet gezien.

Waze en consoorten (ik rijd zelf niet met Waze maar wel met een andere vergelijkbare app) worden niet gebruikt om verkeersregels te overtreden. Ik gebruik het vooral om files te vermijden (en minder tijd te verliezen onderweg). Het 2e voordeel is dat het ook extra waarschuwt voor gevaren onderweg: een voorwerp op de baan bijvoorbeeld, een stilstaand voortuig op de pechstrook enz. Kun je mij eens vertellen hoe dit "ongestraft verekeersregels overtreedt"?

Waze en consoorten geven ook helemaal geen alternatieve routes waar "ongestraft de verkeersregels overtreden" kunnen worden. De alternatieve route kan evengoed een (mobielen) flitser bevatten.

Ik weet ook niet of je de laatste 10 jaar nog auto gereden hebt, maar 95% van het verkeer is woon-werk verkeer en daar is het zelfs niet meer mogelijk om te snel te rijden owv de drukte.
Goed lezen:

"Wie Waze en consorten gebruikt om snelheidscontroles te vermijden...."

Dus niet: "iedereen die Waze gebruikt doet dat om snelheidscontrtoles te vermijden..."

Qua snelheid heb je niet meer bewustwording nodig dan wat er op de verkeersborden staat.
Veel geluk in zowat elke (centrum) stad om te weten hoe snel je mag rijden.

Veel veiliger dat je dit snel op je dashboard of hud kan aflezen dan dat jouw ogen moeten actief scannen naar verkeersborden. Dan zoek ik liever naar andere gevaren die je auto (nog) niet kan herkennen.

De enige manier om de criminelen die de verkeersregels overtreden te stoppen is om ze te pakken en te bestraffen. Qua snelheid heb je niet meer bewustwording nodig dan wat er op de verkeersborden staat.

Wie Waze en consorten gebruikt om snelheidscontroles te vermijden, die zoekt bewust routes op waar hij ongestraft de verkeersregels kan overtreden. Hoog tijd dat daar paal en perk aan gesteld wordt.
Laat ons daar niet bij stoppen en ook posts op sociale media verbieden die waarschuwen voor flitscontroles en nieuwsberichten over flitsmarathons verbieden

On-Topic : Pakkans en straf verhogen.

Goed lezen:

"Wie Waze en consorten gebruikt om snelheidscontroles te vermijden...."

Dus niet: "iedereen die Waze gebruikt doet dat om snelheidscontrtoles te vermijden..."
Hoeveel mensen denk je dat snelheidscontroles gaan "vermijden"? En hoe zie je dat dan? Gaan mensen rond rijden als er een flitspaal of mobiele flitser is? Ik denk dat in het het ergste geval mensen even remmen om niet geflitst te worden, maar "snelheidscontroles vermijden"? Ik heb het nog nooit gezien en heb ondertussen toch meer dan 1 000 000 km gereden.

Zoals ik zei rijd ik zelf niet met Waze want ik vertrouw Google niet. Kun je in Waze instellen om snelheidscontroles te vermijden? Meestal gaat het dan om zaken zoals tolwegen vermijden enz.

Hoeveel mensen denk je dat snelheidscontroles gaan "vermijden"? En hoe zie je dat dan? Gaan mensen rond rijden als er een flitspaal of mobiele flitser is? Ik denk dat in het het ergste geval mensen even remmen om niet geflitst te worden, maar "snelheidscontroles vermijden"? Ik heb het nog nooit gezien en heb ondertussen toch meer dan 1 000 000 km gereden.

Zoals ik zei rijd ik zelf niet met Waze want ik vertrouw Google niet. Kun je in Waze instellen om snelheidscontroles te vermijden? Meestal gaat het dan om zaken zoals tolwegen vermijden enz.

Met vermijden wordt volgens mij niet bedoeld rondrijden. Met vermijden wordt bedoeld te snel rijden en aan een flitser of trajectcontrole wel plots de juiste snelheid aanhouden. Exact wat men nu dus aankaart wat er fout is aan dergelijke systemen en waar Waze voor "misbruikt" wordt.

Dat Waze aangeeft waar er flitsers of trajectcontroles staan vind ik net ok, want wanneer de app je langs een baan stuurt die je niet (goed) kent, is het soms wel opletten welke snelheid je er mag. Je bent soms aan het rondkijken naar waar en hoe, waardoor je een snelheidsbord kan gemist hebben of je auto zelf de verkeerde snelheid aangeeft omdat er net aanpassingen zijn geweest. Dan zorgt voor mij die melding van een flitspaal of trajectcontrole net voor een extra impuls, een extra reden om nog eens dubbel te checken dat ik zeker niet te snel rijd.
Ja, maar ben je dan niet veel meer met het feit dat de snelheidsbeperking gewoon op je scherm verschijnt? Zoals ook hier:

Veel geluk in zowat elke (centrum) stad om te weten hoe snel je mag rijden.

Veel veiliger dat je dit snel op je dashboard of hud kan aflezen dan dat jouw ogen moeten actief scannen naar verkeersborden. Dan zoek ik liever naar andere gevaren die je auto (nog) niet kan herkennen.
De discussie lijkt hier toch te gaan over het aankondigen van flitspalen en dergelijke. Google Maps geeft dacht ik ook een geluidssignaal voor flitspalen nu. Principeel vind ik dat toch ook wel vreemd, aangezien zoals hierboven gezegd de snelheid aangegeven is.

De discussie is dan altijd in hoeverre zo'n systeem de veiligheid verhoogt of verlaagt. Als mensen weten van controles passen ze hun gedrag misschien aan, wat net is wat we willen. Dat is ook volgens mij waarom meldingen op o.a. de radio wel ok zijn, of meldingen zonder details (in bv. Frankrijk dacht ik houdt men het vager).
Maar het punt van kritiek is dacht ik vooral dat aangezien dit input van gebruikers is, mensen net hun concentratie verliezen omdat ze dit soort zaken melden/bevestigen.

Laatst bewerkt:
Ik zie het eerder als een aanvulling voor wanneer je een bord mist. Ik heb dan ook het geluidssignaal aanstaan bij het overschrijden van de snelheid, flitspaal aanwezig of niet, dat maakt me minder uit.
Zoals alle systemen moet je je auto in eerste instantie zelf onder controle hebben. Waze durft ook nog wel eens missen van toegelaten snelheid (bv. bij werken of veranderde situaties). Het moet een hulpsysteem blijven, geen vervanging lijkt me.

Laat ons daar niet bij stoppen en ook posts op sociale media verbieden die waarschuwen voor flitscontroles en nieuwsberichten over flitsmarathons verbieden
Zoals in mijn eerdere post: zeg niet: "we staan in die straat", maar "we flitsen in die gemeente", dan wordt er over een heel gebied rustiger gereden, en heb je een grote veiligheidswinst, dat lijkt me nog niet zo erg (al mogen ze het van mij afschaffen, maar soms helpt de algemene bewustwording dat er geflitst wordt ook nog wel).

Dan zal het afhankelijk zijn van waar je rijdt. Ikzelf zit aan ca. 300 000km, en heb toch meerdere keren per jaar prijs dat ik er mensen op betrap. Zoals je zegt, aan de flitspaal even kort op de remmen, en dan terug optrekken. Dat is ook het hele argument voor trajectcontroles ipv een lokale flitser (over het verlagen van snelheden om de boetes toch maar in de gemeenten te kunnen innen, kunnen we een hele andere discussie voeren. Het idee is goed, de uitvoering niet).

Dan is het snelheidsboetes vermijden, niet snelheidscontroles vermijden. Goed lezen...
Ik denk dat je zelf ook wel doorhebt dat de discussie erover gaat dat mensen de meldingen gebruiken om hun pakkans te vermijden.

Vias wil verbod op melden van mobiele controles met Waze of Coyote: "Gebruikers krijgen net meer flitsboetes"

Dit is voor mij toch ook wel een kwalijke evolutie.
De argumenten zouden ook weerlegd kunnen worden. Ja er zullen potentiële plegers niet tegen de lamp lopen door systemen zoals waze. Maar de algemene bewustwording van snelheid en de mogelijkheid dat niet alles erop staat zorgt ook voor een verhoging van de waakzaamheid en een algemene daling van het effectief aantal misdrijven.
Integendeel omdat je denkt dat je app je waarschuwt zal je terug te snel en dus onveilig rijden.
Je haalt dan het hele systeem van dat je dergelijke mensen controleert en beboet onderuit.

Waar ik woon heeft men die problemen met overdreven snelheid niet, verkeersborden zijn nutteloos want de maximaal haalbare snelheid (alvorens uw wagen uit elkaar begint te vallen that is) ligt op ongeveer de helft van de maximaal toelaatbare snelheid.

Gemiddelde snelheid sinds nieuwjaar: 32 km/h - dank aan sneeuw, wegenwerken tot het einde der tijden.

Nu dat we traject controles hebben is het toch simpel ? Plaats die waar je wilt dat mensen trager rijden. En kondig dat goed aan met verkeersbord en Waze en iedereen zal dat ook doen.

Ik zie de meerwaarde niet van mensen in het ongewisse laten waar de flitspalen staan. Lijkt me gewoonte extra stress op de weg.

Nu dat we traject controles hebben is het toch simpel ? Plaats die waar je wilt dat mensen trager rijden. En kondig dat goed aan met verkeersbord en Waze en iedereen zal dat ook doen.

Ik zie de meerwaarde niet van mensen in het ongewisse laten waar de flitspalen staan. Lijkt me gewoonte extra stress op de weg.
Als je je aan de snelheidsregels houdt, moet je geen stress hebben dat je geflitst gaat worden. Nog simpeler eigenlijk. We willen dat mensen - overal - zich aan die regels houden, niet alleen waar er flitspalen of trajectcontroles zijn.

Dus die borden met snelheidslimieten waar geen flitspalen of trajectcontroles staan, die zijn louter suggesties?

Terug
Bovenaan