Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Dus als je geen CD&V stemmer bent dan ben je extreemrechts?
Nee. Amai. Dat staat er toch niet?
Nog een keer: een uiterst doorgetrokken ideologie waarin compromissen niet mogelijk zijn. En dat gaat op voor veel van z'n posts en uitspraken, zeker gezien de context. Vlaams Belang is extreemrechts, omdat het aan de uiterste kant van ons politieke spectrum zit, en dat van de meeste andere landen. PVDA is extreemlinks, om dezelfde reden. Ik heb voorbeelden gegeven van zijn doorgetrokken ideologie en de onmogelijkheid voor compromissen. Hij dweept openlijk met het Vlaams Belang, een extreemrechtse partij. Dàt maakt je tot extreemrechts. En dat is een even valabel standpunt als extreemlinks, en in een vrije staat hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.

Dat is niet de reden waarom hij op die terreurlijst staat. Dat heeft niks met die politiek te maken, anders stond daar een aanzienlijk percentage van de Vlamingen op. Wat niet zo is. Hij staat op de lijst, omdat hij tot een radicale vleugel van die politieke strekking behoort, door zijn banden met twee van de bekendste extreemrechtse, neonazistische en radicale groeperingen van België: BBET en Vlaams Legioen. Waarvan eentje al veroordelingen voor terrorisme, wapenbezit... heeft gehad.

De ocad lijst dient dringed uitgebreid te worden met Marie en jef uit de boortloombeekse straat in maldegem want die hebben ook iets slecht over migranten gepost op hln artikel van 18/4/2019.
Gelukkig hebben marie en jef het hier niet voor het zeggen. Gelukkig hebben Marie en jef ook geen toegang tot raketlanceerders...
Maw tis de combinatie van zo een gedachtengoed en zijn militaire achtergrond/illegaal wapenbezit en godweet welke andere redenen dat hij op de ocadlijst staat.
Niet omdat hij vluchtelingen bad gepost heeft op facebook....

Je kan over veel figuren binnen het Vlaams Belang discussiëren (en over veel van hun kiezers ongetwijfeld), maar als partij in hun geheel zijn die echt niet zo heel extreem-rechts hoor, zeker niet vergeleken met sommige partijen in andere Europese landen.

Alee, dat een @Sir.Killalot die allemaal op één extreem-rechts hoopje gooit verbaast mij nu niet meteen, maar daar is toch nog ruimte voor nuance hoor (hetzelfde geldt overigens voor PVDA). Op Vlaams Belang stemmen maakt u niet a priori extreem-rechts, op een lijst van Vlaams Belang gaan staan zelfs ook nog niet imo. De ene Vlaams Belanger is simpelweg de andere niet.

Nog een keer: een uiterst doorgetrokken ideologie waarin compromissen niet mogelijk zijn. En dat gaat op voor veel van z'n posts en uitspraken, zeker gezien de context. Vlaams Belang is extreemrechts, omdat het aan de uiterste kant van ons politieke spectrum zit, en dat van de meeste andere landen. PVDA is extreemlinks, om dezelfde reden. Ik heb voorbeelden gegeven van zijn doorgetrokken ideologie en de onmogelijkheid voor compromissen. Hij dweept openlijk met het Vlaams Belang, een extreemrechtse partij. Dàt maakt je tot extreemrechts. En dat is een even valabel standpunt als extreemlinks, en in een vrije staat hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.
Je hebt net elke VB stemmer tot extreem rechts bestempeld... faut le faire
Een van mijn beste maten is pvda'er... ik beschouw die echt niet als extreem links hoor.

Ik denk dat er dan wel heel veel extreem-rechtse personen zijn.
Die posts die daar aangehaald worden zijn hooguit rechts.
Als je akkoord gaat of zo'n zaken aanvaardbaar vindt dat in die posts worden aangehaald dan is er een groter probleem met u dan een rechts persoon.
Die zijn niet 'hooguit' rechts. Dat jij die zo beschrijft, is een voorbeeld van de normalisering van extreemrechts. Twintig jaar geleden ging daar niemand aan getwijfeld hebben. En ja, er zijn heel veel extreemrechtse personen in ons land. Jammer genoeg. Dat bewijzen de kiesresultaten van Vlaams Belang (en in mindere mate N-VA). En dat is bijzonder onrustwekkend.

Allez, daar is @Sir.Killalot weer met twee maten en gewichten. Nu is vluchtelingen buiten ineens gevaarlijk en aanzetten tot geweld.

Ik mag niet aan victim blaming doen maar nu generaliseert gij ook eventjes iedereen met een andere gedachtegang dan de uwe.
Dat is niet 'ineens' gevaarlijk, dat is het altijd al geweest. Opnieuw een teken van die normalisering. Ik zie niet in hoe ik met twee maten en gewichten bezig ben hoor. Ik ben redelijk rechtlijnig in mijn strijd tegen gevaarlijke, radicale ideologieën.

Er zijn heel veel mensen met een andere gedachtegang als de mijne. Iedereen heeft daar recht op. Maar als je een ideologie aanhangt die ik als een gevaar beschouw voor onze manier van leven, voor onze democratie, voor de veiligheid van mijn kinderen, of uitspraken doet die voortspruiten uit zo'n ideologie, dan ga ik niet zwijgen.

Je kan over veel figuren binnen het Vlaams Belang discussiëren (en over veel van hun kiezers), maar als partij in hun geheel zijn die echt niet zo heel extreem-rechts hoor, zeker niet vergeleken met sommige partijen in andere Europese landen.

Alee, dat een @Sir.Killalot die allemaal op één extreem-rechts hoopje gooit verbaast mij nu niet meteen, maar daar is toch nog ruimte voor nuance hoor (hetzelfde geldt overigens voor PVDA). Op Vlaams Belang stemmen maakt u niet a priori extreem-rechts.
Voor mij is dat gewoon weer een voorbeeld van het normaliseren van een verwerpelijk gedachtegoed. Als stemmen op een extreemrechtse partij u nog niet extreemrechts maakt, wat dan wel? Dat er in het buitenland nog radicalere, nog extremere partijen zijn, verandert daar niet veel aan hoor. Op zijn minst faciliteer en normaliseer je het extreemrechtse gedachtegoed door op die partij te stemmen, of door de tweets zoals hierboven als onschuldig te bestempelen. Dan ben je voor mij even schuldig hoor, ook al is het uit zogenaamde onwetendheid of uit 'protest'.

Een van mijn beste maten is pvda'er... ik beschouw die echt niet als extreem links hoor.
We mogen de zaken toch nog benoemen zoals we zijn? Dat jij dat zelfs bij uw beste maat niet durft, is voor jouw rekening.

Maar nondedorie. Nog iemand die één zin uit een hele post neemt en doet alsof er niet méér stond.
Nee, ook dàt staat er niet! Al die dingen samen maken duidelijk dat hij wel degelijk extreemrechts is. Het Vlaams Belang is wel een extreemrechtse partij, met extreemrechtse standpunten. Er zijn ook standpunten die niet daarin thuishoren, maar zo is dat nu eenmaal met elke partij, en dat is mijn grote probleem ook met dat links-rechtsdenken. Maar ik mag toch hopen dat je niet gaat ontkennen dat Conings er een extreemrechts gedachtegoed op nahoudt, en dat je dat ziet in die tweets en alle context eromheen?

Extreemrechts zijn is bij mijn weten nog altijd niet strafbaar, dus who cares als iemand een partij of de kiezers er van extreemrechts noemt, het is wat het is. Ben ik extreemrechts? Voor de ene misschien wel, voor de andere niet, ik lig er niet wakker van.

Dat is niet 'ineens' gevaarlijk, dat is het altijd al geweest. Opnieuw een teken van die normalisering. Ik zie niet in hoe ik met twee maten en gewichten bezig ben hoor. Ik ben redelijk rechtlijnig in mijn strijd tegen gevaarlijke, radicale ideologieën.
Dat is niet onschuldig, en ik zal dat altijd bestrijden.

Per jouw definitie ben je dus schuldig als je tegen vlucht-/vreemdelingen bent en dit deelt op sociale media.
Wat moeten ze dan volgens u precies doen met mensen die niet dezelfde mening hebben als de jouwe?

/enter1984

Laatst bewerkt:

Dat is niet de reden waarom hij op die terreurlijst staat. Dat heeft niks met die politiek te maken, anders stond daar een aanzienlijk percentage van de Vlamingen op. Wat niet zo is. Hij staat op de lijst, omdat hij tot een radicale vleugel van die politieke strekking behoort, door zijn banden met twee van de bekendste extreemrechtse, neonazistische en radicale groeperingen van België: BBET en Vlaams Legioen. Waarvan eentje al veroordelingen voor terrorisme, wapenbezit... heeft gehad.
Dat deze kerel extreem-rechts is ga ik inderdaad niet ontkennen.
Maar het ging hem puur over die posts, zoals hierboven aangehaald, stel dat die gepost zijn door jef of marie en niet door JC, zijn die dan extreem rechts? Nee, die hebben eerder een rechtse gedachtegang en zullen waarschijnlijk niet op CD&V stemmen.
Maar zoals door zwarten en nahrtent ondertussen al goed aangehaald is het inderdaad zeer kort om iedere VB stemmer of partijlid als extreem te gaan bestempelen.
Dat is de meest rechtse kant dat er is ja, maar is dat daarom extreem? Voor mij is extreem pas als er geweld bij komt.
Dat DVL en TVG graag iets zouden doen tegen al de illegale immigratie lijkt mij logisch, als je die beelden ziet dat hoort gewoon niet.
Maar ze doen het op een rechtse politieke manier en ze gaan daar niet met een mitraillette iedereen gaan afknallen aan de grens => dat zou extreem zijn.

Voor veel mensen is de huidige democratie in België even wankel als de Weimarrepubliek, ik zou zelfs durven zeggen 1/3 van de kiezers afgaande op de vorige verkiezingen.
In vergelijking met de Weimarrepubliek zijn er geen partijen of bewegingen actief die een totalitair systeem willen installeren. De Belgische democratie is echt niet zo wankel als de Weimarrepubliek, want dat was een democratie zonder democraten. Hier zijn ook geen opstanden of putsch-pogingen.

Zitten blijkbaar met een copy cat in Oostende.
Is toch geen copycat. Heeft niets te maken met het systeem. Gewoon kortsluiting in de hersenen tijdens een scheiding.

Ik zou verwachten dat speurhonden daar toch een oplossing voor zijn?
Peper hé, peper.

Het houdt inderdaad geen steek. Wapentuig ontvreemden, afscheidsbrieven inclusief dreigementen schrijven en dan bij uw thuis achter in het bos gaan zitten. Iets klopt er niet, en we zullen binnenkort wel weten wat zeker.
Ik heb het al gezegd. Volgende week komt de clue boven. Het was een benchmark van ons apparaat en de globale samenwerking. Daarna schrijft de jurgen een paper van 400 pagina's waar hij zegt dat er verbeteringen moeten komen om dergelijke problemen op te lossen.

Ook was dit een manier om te duiden hoe erg de besparingen de goede functionering hebben aangetast bij het leger, en het gevaar verhogen. En is zijn link met rechts puur een undercoveroperatie geweest van jaaaarrreeeeeen om aan te tonen dat dat eigenlijk meer blaat dan wol is. En dat we niet klaar zijn voor fundamentalisten die een eitje te pellen hebben met iemand.

Als uw reactie 'allé daar is hij weer' is op zo'n posts, en er voor de rest geen kwaad in ziet, dan is er iets mis. Dat is het normaliseren en minimaliseren van een verwerpelijk en gevaarlijk gedachtegoed. Dat is niet onschuldig, en ik zal dat altijd bestrijden. Het is immers in het normaliseren van dat soort ideeën dat gevaarlijke gekken zoals deze militair helemaal beginnen te radicaliseren en tot actie over gaan.
En dat is verkeerd. Want je doet deze mensen niet van idee veranderen door het te bestrijden. Je versterkt hun idee daar enkel mee. Het systeem is tegen hen !!!! Terwijl je hen eigenlijk mee in het systeem moet betrekken en in gesprek gaan zodanig dat ze zelf zien waar hun opinie te simplistisch is. Dat lost veel meer op dan wat men al 20+ jaar doet. Met name een vijandsbeeld creëren / romantiseren waarin deze groep zich tegen het systeem kan afzetten.

Persoonlijk heb ik liever dat die ideeën zichtbaar zijn, dat is makkelijker om uw maatschappij ertegen te beschermen.
En dat je in gesprek kunt gaan, niet met de intentie om die mensen van idee te veranderen maar wel met de intentie om hen te informeren. Wat ze ermee doen is hopelijk daaruit lessen trekken en als persoon groeien.

Extremisme aan gelijk welke kant is volgens de meeste definities gewoon een uiterst doorgetrokken ideologie waarin compromissen niet mogelijk zijn. En dat lijkt hier toch wel een beetje het geval te zijn met die posts.

"En nu onze "culturele verrijking" laten opdraaien voor alle miserie die ze veroorzaakt heeft", dat laat niet heel veel aan de verbeelding over, en samen met de context van de andere tweets is zijn opvatting over asielzoekers en vluchtelingen, en gewoon immigranten in het algemeen, redelijk overduidelijk. Namelijk een doorgetrokken ideologie waarin compromissen niet mogelijk lijken.

Allee, dat kun je toch maar moeilijk nog "gematigd rechts" noemen? Dat zijn geen CD1&V-standpunten, zoals iemand anders al opmerkte. Dat is gewoon extreemrechts.

Ik heb nooit begrepen waarom men nazi's extreem rechts noemt... voor mij waren dat extreem nationalisten... ik zie extreem rechts eerder als kapitalist tot in de kist. En extreem links acht ik dan eerder als communist tot in de kist.

Maar net zoals je ook extreem rechts, extreem links, etc hebt, is er ook extreem centrist.

Maar extreem rechts, links, centrist, nationalist,... whatever zijn is geen probleem. Het probleem is wel :
Elke ideologie waar men niet bereid is om van de single minded opinie af te stappen en water bij de wijn te doen om tot een concensus te komen.

De beste regeringen zijn dan ook de regeringen waar er een duidelijke lijn zit in het beleid, niet degenen waar het al jaren eerder van moeten is.

Die zijn niet 'hooguit' rechts. Dat jij die zo beschrijft, is een voorbeeld van de normalisering van extreemrechts. Twintig jaar geleden ging daar niemand aan getwijfeld hebben. En ja, er zijn heel veel extreemrechtse personen in ons land. Jammer genoeg. Dat bewijzen de kiesresultaten van Vlaams Belang (en in mindere mate N-VA). En dat is bijzonder onrustwekkend.

Er zijn heel veel mensen met een andere gedachtegang als de mijne. Iedereen heeft daar recht op. Maar als je een ideologie aanhangt die ik als een gevaar beschouw voor onze manier van leven, voor onze democratie, voor de veiligheid van mijn kinderen, of uitspraken doet die voortspruiten uit zo'n ideologie, dan ga ik niet zwijgen.

Voor mij is dat gewoon weer een voorbeeld van het normaliseren van een verwerpelijk gedachtegoed. Als stemmen op een extreemrechtse partij u nog niet extreemrechts maakt, wat dan wel? Dat er in het buitenland nog radicalere, nog extremere partijen zijn, verandert daar niet veel aan hoor. Op zijn minst faciliteer en normaliseer je het extreemrechtse gedachtegoed door op die partij te stemmen, of door de tweets zoals hierboven als onschuldig te bestempelen. Dan ben je voor mij even schuldig hoor, ook al is het uit zogenaamde onwetendheid of uit 'protest'.

We mogen de zaken toch nog benoemen zoals we zijn? Dat jij dat zelfs bij uw beste maat niet durft, is voor jouw rekening.
Ik denk dat (extreem)rechtse mensen het gewoon beu zijn om door (extreem)links aanzien te worden als, zoals je zelf zegt, verwerpelijk. Links voelt zich nogal snel makkelijk beter dan rechts - en ergens is dat natuurlijk te begrijpen aangezien rauw racisme nu eenmaal verwerpelijk is. Maar de onderhuidse grieven, waarom (extreem)rechts dan zo denkt, worden eigenlijk niet "opgelost". Ik denk dat vele rechtsen het gevoel te hebben van niet begrepen te worden door de linkerkant, en dat ze gewoon geen respect krijgen.

Rechts wegzetten als staatsgevaarlijk gaat niets doen om de tweespalt op te lossen. Ik denk dat ik eerder in het centrum zit. Ik heb bepaalde rechtse meningen, maar ook heel linkse meningen. Is dit dan de louterende oplossing? Waarschijnlijk niet, maar een beetje inleving in de denkwereld van iemand anders kan nooit kwaad denk ik.
Maar nondedorie. Nog iemand die één zin uit een hele post neemt en doet alsof er niet méér stond.
Nee, ook dàt staat er niet! Al die dingen samen maken duidelijk dat hij wel degelijk extreemrechts is. Het Vlaams Belang is wel een extreemrechtse partij, met extreemrechtse standpunten. Er zijn ook standpunten die niet daarin thuishoren, maar zo is dat nu eenmaal met elke partij, en dat is mijn grote probleem ook met dat links-rechtsdenken. Maar ik mag toch hopen dat je niet gaat ontkennen dat Conings er een extreemrechts gedachtegoed op nahoudt, en dat je dat ziet in die tweets en alle context eromheen?
Da's hier precies wel een thema aant worden, dingen lezen in uw posts en dan bashen op u. Denk niet dat er iemand zoveel tegenwind krijgt op dit forum (maar ben nog maar recent op pol & actua beginnen lezen).

Per jouw definitie ben je dus schuldig als je tegen vreemdelingen bent en dit deelt op sociale media.
Wat moeten ze dan volgens u precies doen met mensen die niet dezelfde mening hebben als de jouwe?

/enter1984
Daar tegenin gaan? Zoals ik nu doe?

Wat denk je nu dat ik ga zeggen? Dat ik ze allemaal op't schavot wil zetten of buiten gooien?

Dat deze kerel extreem-rechts is ga ik inderdaad niet ontkennen.
Maar het ging hem puur over die posts, zoals hierboven aangehaald, stel dat die gepost zijn door jef of marie en niet door JC, zijn die dan extreem rechts? Nee, die hebben eerder een rechtse gedachtegang en zullen waarschijnlijk niet op CD&V stemmen.
Maar zoals door zwarten en nahrtent ondertussen al goed aangehaald is het inderdaad zeer kort om iedere VB stemmer of partijlid als extreem te gaan bestempelen.
Dat is de meest rechtse kant dat er is ja, maar is dat daarom extreem? Voor mij is extreem pas als er geweld bij komt.
Dat DVL en TVG graag iets zouden doen tegen al de illegale immigratie lijkt mij logisch, als je die beelden ziet dat hoort gewoon niet.
Maar ze doen het op een rechtse politieke manier en ze gaan daar niet met een mitraillette iedereen gaan afknallen aan de grens => dat zou extreem zijn.
Dat komt dan door jouw definitie, dat "extreem" geweld inhoudt. Dat is niet zo volgens zowat elke definitie. Bij radicalisme heb je dat wel. Dat is het omverwerpen van huidige systemen met geweld. Maar ik heb het Vlaams Belang ook niet rechtsradicaal genoemd.

Allee kom.
Ik versta niet dat we na meer dan 40 jaar nog niet geleerd hebben dat het negeren van bepaalde problematieken en mensen beschimpen nog niet verder zijn gekomen.

Mensen die op VB of N-VA stemmen zijn per definitie niet extreem-rechts.
Dat zijn mensen die vaak terechte zorgen hebben.
Die zien hoe grootsteden (en zelf hier in Limburg kleine dorpen) ten prooi vallen aan criminaliteit door allochtonen/migranten/... hoe je het ook wil noemen.
Die zien dat politiemoordenaars na 10 jaar terug vrij rondlopen, dat criminelen opgepakt worden en de dag erna de straat terug rondlopen,...
Mensen die zich in hun eigen land tweederangsburger voelen.
En natuurlijk speelt social media in deze tijd een belangrijke rol in het nog erger radicaliseren van die gedachten.

Maar de problemen negeren/mensen beschimpen zal niets oplossen. Je moet die bezorgdheden proberen wegnemen, maar dat is nu al decennia niet gelukt getuige ook de verkiezingsuitslagen.

Dit postte Tom Van Grieken gisteren..

Ook vaak zien passeren. Whataboutism en weinig vergelijkbaar, maar ik begrijp de frustratie wel dat deze klopjacht met man en macht schril contrasteert met de gekende grootstedelijke problemen waartegen de lokale politiemacht weinig kan uithalen.

Links en Rechts gaat toch vooral economische positionering en extreem rechts gebruikt men voor een racistisch programma?

Allee kom.
Ik versta niet dat we na meer dan 40 jaar nog niet geleerd hebben dat het negeren van bepaalde problematieken en mensen beschimpen nog niet verder zijn gekomen.

Mensen die op VB of N-VA stemmen zijn per definitie niet extreem-rechts.
Dat zijn mensen die vaak terechte zorgen hebben.
Maar dat komt omdat jij duidelijk in je hoofd hebt dat extreemrechts een belediging is? Dat is het in mijn posts alvast helemaal niet, zoals ik heb proberen duidelijk te maken.

Je doet alsof "extreemrechts" en "terechte zorgen" tegenovergesteld zouden zijn? De oplossingen die ze aanbieden, ontstaan vanuit een doorgetrokken ideologie en zijn niet echt ontvankelijk voor compromissen. Dus dat is dan extreemrechts in dit geval. Dan wordt toch niemand weggezet, genegeerd of beschimpt?

Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken, maar het werkt wél voor veel mensen.
En liegen, want het is niet "een afscheidsbrief". Het zijn afscheidsbrieven, concrete doodsbedreigingen, wapens en een geschiedenis van geweld. Ik dacht dat het Vlaams Belang zo beducht was voor terrorisme door mensen die terugkomen uit een oorlog en zich onbegrepen voelen in de maatschappij.

Terug
Bovenaan