Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken, maar het werkt wél voor veel mensen.
Zeker, vooral het minimaliseren van de Jurgen is voor mij het grootste probleem van dat pamflet. Als oppositie kan je dergelijke dingen aankaarten, maar bewust het ene feit downsizen en gewoon belangrijke feiten weglaten zorgt ervoor dat je polariseert en gevaarlijke situaties creëert. En als ze er dan effectief iets zou gebeuren zal de partijleiding van het VB het uiteraard veroordelen en zich ervan distantiëren.

Ik denk dat (extreem)rechtse mensen het gewoon beu zijn om door (extreem)links aanzien te worden als, zoals je zelf zegt, verwerpelijk. Links voelt zich nogal snel makkelijk beter dan rechts - en ergens is dat natuurlijk te begrijpen aangezien rauw racisme nu eenmaal verwerpelijk is. Maar de onderhuidse grieven, waarom (extreem)rechts dan zo denkt, worden eigenlijk niet "opgelost". Ik denk dat vele rechtsen het gevoel te hebben van niet begrepen te worden door de linkerkant, en dat ze gewoon geen respect krijgen.
Ik denk dat de clou toch vooral is dat beide extremen heel hard hun best doen om iedereen die niet even extreem is als hen weg te zetten als "de vijand" en per definitie kwaadaardig of oerdom. Het is altijd een simpel vijandbeeld: de linkse ratten samen met de gevaarlijke moslimmigranten of de rechtse fascisten samen met de aartsconservatieven. Al wat je schrijft kan je gewoon omdraaien en blijft geldig. Uiteindelijk klopt de uitspraak "les extrêmes se touchent" gewoon. Een rationeel persoon, met enige zin voor relativering, ga je volgens mij dan ook meer richting centrum vinden.

Uiteindelijk zie je dat hier ook, zeg iets waar een poster die zichzelf rechts of links vindt niet mee akkoord bent, en je krijgt zelf de omgekeerde stempel. Ondertussen verandert de definitie van wat links of rechts is met elk standpunt, want de chaos en nuance van een maatschappij krijg je nu eenmaal niet verpakt in I/0.

Dit postte Tom Van Grieken gisteren..

Dat zijn zo de soort zaken die het VB wel vaker doet, gesteund door hun leger simpele zielen die zich op sociale media schuilhouden. Je ziet dat ook bij andere partijen, maar in mindere mate toch heb ik de indruk. Geweldige manier om propaganda te voeren: de simpele vergelijking, die gewoon fout is, verspreidt zichzelf. Sociale media is de kanker van deze maatschappij.

Maar dat komt omdat jij duidelijk in je hoofd hebt dat extreemrechts een belediging is? Dat is het in mijn posts alvast helemaal niet, zoals ik heb proberen duidelijk te maken.

Je doet alsof "extreemrechts" en "terechte zorgen" tegenovergesteld zouden zijn? De oplossingen die ze aanbieden, ontstaan vanuit een doorgetrokken ideologie en zijn niet echt ontvankelijk voor compromissen. Dus dat is dan extreemrechts in dit geval. Dan wordt toch niemand weggezet, genegeerd of beschimpt?

En liegen, want het is niet "een afscheidsbrief". Het zijn afscheidsbrieven, concrete doodsbedreigingen, wapens en een geschiedenis van geweld. Ik dacht dat het Vlaams Belang zo beducht was voor terrorisme door mensen die terugkomen uit een oorlog en zich onbegrepen voelen in de maatschappij.

Ging ook niet zozeer over jouw mening hoor.
Maar de perceptie die bij veel mensen leeft dat VB-stemmers (en blijkbaar ook NVA) per definitie extreem-rechts/racistisch zijn.

Zolang je de (vaak terechte) problemen niet aanpakt die dat soort mensen aanvoelt ga je dat nooit oplossen.

Het is trouwens veel te gemakkelijk om te spreken in 'linkse' en 'rechtse' thema's. Alsof linkse partijen geen werkend gerecht willen. HOE dat er gesanctioneerd moet worden: alternatieve straffen vs laat ze maar wegrotten of doodstraf (extreme uiterste) is er natuurlijk.

Ook wat betreft migratiecrisis: het beeld dat linkse partijen zeggen 'kom maar allemaal binnen en ontvang' klopt niet. Integendeel, denk dat de meeste linkse partijen net al veel meer aan structuuroplossingen en langetermijn denken doen.

Maar de perceptie die bij veel mensen leeft dat VB-stemmers (en blijkbaar ook NVA) per definitie extreem-rechts/racistisch zijn.

Zolang je de (vaak terechte) problemen niet aanpakt die dat soort mensen aanvoelt ga je dat nooit oplossen.
Nee, dat begrijp ik wel, hoor. Maar dat maakt het niet minder extreemrechts, toch?
Dat je dat pas kunt oplossen als je de onderliggende problemen aanpakt, maakt het niet minder extreemrechts. En ik weet niet of je dat moet oplossen, eigenlijk. Dat is een gedachtegoed als een ander, en hoeft geen probleem te zijn. Op z'n minst zolang het binnen de lijntjes blijft van basisrechten.

Daar tegenin gaan? Zoals ik nu doe?

Wat denk je nu dat ik ga zeggen? Dat ik ze allemaal op't schavot wil zetten of buiten gooien?
Perfect maar laat het daar dan bij blijven. Als het van extreem-links en Van Ranst afhangt dan censureren we binnenkort heel het internet.

Perfect maar laat het daar dan bij blijven. Als het van extreem-links en Van Ranst afhangt dan censureren we binnenkort heel het internet.
Beetje selectief toch? Als het van extreem-rechts afhangt mag je zeker ook niet alles zeggen hoor. MVR moet zwijgen, is Conings eigenlijk wel rechts, ...

Je moet maar naar het sterk gepolariseerde medialandschap van de VS kijken en je ziet dat beide kampen elkaar waard zijn hoor.

De ocad lijst dient dringed uitgebreid te worden met Marie en jef uit de boortloombeekse straat in maldegem want die hebben ook iets slecht over migranten gepost op hln artikel van 18/4/2019.
Gelukkig hebben marie en jef het hier niet voor het zeggen. Gelukkig hebben Marie en jef ook geen toegang tot raketlanceerders...
Maw tis de combinatie van zo een gedachtengoed en zijn militaire achtergrond/illegaal wapenbezit en godweet welke andere redenen dat hij op de ocadlijst staat.
Niet omdat hij vluchtelingen bad gepost heeft op facebook....
Wie zegt dat Jef en Marie geen (legaal) wapen meer in huis hebben liggen ? ;)

Dat die kerel extreem-rechtse ideeën heeft is een probleem
Dat die kerel fouten vrienden heeft is een probleem
Die 2 problemen zorgen dat hij op een opvolglijst staat

Het grootste probleem is toch wel dat als ge zo iemand hebt en kent met bovenstaande problemen en die dan nog gvd toegang geeft tot een wapenarsenaal! Kunt het hem bijna niet kwalijk nemen want ze geven het hem praktisch in zijn handen
Onze minister noemt het dan een foutje en niet normaal. No shit sherlock

Dit postte Tom Van Grieken gisteren..

Da's dus iets dat ik haat aan 'social media politics' (langs beide kanten hoor; maar hier wordt nu iets gepost vanuit VB dus ik reageer daar op). Van die korte 'takes' die kant noch wal raken en gewoon gemaakt zijn om snel te scoren. Alsof het opsporen van 1 terrorist (die dus 'geneutraliseerd' is vanaf het moment dat ze hem hebben; probleem opgelost met andere woorden) gelijk staat aan de enorm complexe problematiek in grote steden, met honderden (zoniet duizenden) veel minder acuut dreigende onruststokers die uit verschillende wijken en huishoudens komen, of bendes vol professionele criminelen die jaren ervaring hebben en in een miljardenbusiness opereren. In bijvoorbeeld Brussel zie je trouwens vaak dat er wel degelijk genoeg politie is om arrestaties te maken maar dat bijvoorbeeld justitie faalt in het adequaat straffen van zo'n mensen die 'lichte feiten' plegen.

Gewoon een totaal van de pot gerukte vergelijking en wederom een poging om snel te scoren met een soort anti establishment (#nietmijnregering blabla) post. Ik vraag me trouwens echt af of hij dat ging gepost hebben moest het om de jacht op een Jihadist gaan, maar dat is een andere discussie.

Het feit dat heel veel kiezers soms twijfelen of verschuiven tussen PVDA en VB bewijst jouw stelling.

Mensen zijn niet geïnteresseerd in politiek of zijn meer en meer degouteerd van de politiek. Kan ze zelfs geen ongelijk geven zelfs. Maar die stemmen vanuit een buikgevoel. Maar de uitspraken die ik dag dagelijks zie passeren, ook in eigen vriendenkring (die heel divers is) maakt me bang. Een kind dat verdrinkt in de middellandse zee is voor velen al een emotieloos iets. Doet hen niets want het is een ver van hun bed show.

Het opruiend taalgebruik over hoe 'zij' de zaken zouden 'oplossen'.. Corona heeft dit ook enkel maar versterkt. Ludieke vriendengroepen in whatsapp zijn al gestopt wegens constante polarisering. Terwijl Links-Rechts bestaat niet. DE Vlaming bestaat niet.. Maar het is blijkbaar zoveel makkelijker praten in zwart/wit termen en holle slogans. Meestal haken ze af als ik cijfers vraag bij de beweringen.

Dat is een gedachtegoed als een ander, en hoeft geen probleem te zijn. Op z'n minst zolang het binnen de lijntjes blijft van basisrechten.
Ah, maar dan zitten we met een semantisch probleem. Voor mij valt extreem, of extremistisch, net niet te rijmen met de lijntjes van de basisrechten. Daarom dat ik een VB'er of PVDA'er niet a priori zou wegzetten als extreem-links of extreem-rechts (maar mogelijk uiteindelijk toch weer wel als bepaalde uitspraken, acties of affiliaties daarop wijzen). Populisme (waar de hierboven gelinkte post van Tom Van Grieken duidelijk onder valt) maakt je ook niet a priori extreem, toch niet voor mij.

Dat dit figuur wel gewoon onder extreem-rechts gecategoriseerd moet worden, lijkt me meer dan duidelijk, daar niet van. Een Dries Van Langenhove voor mij ook. Alles dat zeer rechts is met een militaristisch sausje erover, daar trek ik toch de grens.

Mijn vaste frituuruitbater daarentegen, die tegen mij haar beklag doet over "die bruin mannen" die tegen haar auto geschopt hebben en dat het "toch wel erg is", die vind ik niet extreem-rechts of gevaarlijk, anderzijds wel racistisch. Op dat moment ga ik daar ook niet tegenin want dat brengt toch niet op bij die generatie, ik wil gewoon mijn frieten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Da's dus iets dat ik haat aan 'social media politics' (langs beide kanten hoor; maar hier wordt nu iets gepost vanuit VB dus ik reageer daar op). Van die korte 'takes' die kant noch wal raken en gewoon gemaakt zijn om snel te scoren. Alsof het opsporen van 1 terrorist (die dus 'geneutraliseerd' is vanaf het moment dat ze hem hebben; probleem opgelost met andere woorden) gelijk staat aan de enorm complexe problematiek in grote steden, met honderden (zoniet duizenden) veel minder acuut dreigende onruststokers die uit verschillende wijken en huishoudens komen, of bendes vol professionele criminelen die jaren ervaring hebben en in een miljardenbusiness opereren. In bijvoorbeeld Brussel zie je trouwens vaak dat er wel degelijk genoeg politie is om arrestaties te maken maar dat bijvoorbeeld justitie faalt in het adequaat straffen van zo'n mensen die 'lichte feiten' plegen.

Gewoon een totaal van de pot gerukte vergelijking en wederom een poging om snel te scoren met een soort anti establishment (#nietmijnregering blabla) post. Ik vraag me trouwens echt af of hij dat ging gepost hebben moest het om de jacht op een Jihadist gaan, maar dat is een andere discussie.
Die selectiviteit stoort me enorm. Toen de Nederlandse jeugd de politie kwam aanvallen in Knokke tijdens de eerste lockdown was er geen online pamflet om dit te veroordelen en steun te bieden aan de politie. Maar het meest irritante is dat als ze in een tvstudio zitten (waar ze meer zitten dan dat ze zelf altijd beweren vanuit het calimero gedrag) nooit inhoudelijk gefactcheckt worden.

Beetje selectief toch? Als het van extreem-rechts afhangt mag je zeker ook niet alles zeggen hoor. MVR moet zwijgen, is Conings eigenlijk wel rechts, ...

Je moet maar naar het sterk gepolariseerde medialandschap van de VS kijken en je ziet dat beide kampen elkaar waard zijn hoor.
Het vijandsbeeld slaat nu eenmaal aan.

Dit zijn de goeden, en dat zijn de slechten. En als je u kunt identifiëren bij ons, ben jij de goeie. Onderdeel van die grote groep.

Het is dan ook enorm spijtig dat we geen 2 trapsverkiezingen hebben.

Had NVA nu niet net miljarden geïnvesteerd in het leger?
In wat hebben ze geïnvesteerd? Te dure straaljagers..

De ocad lijst dient dringed uitgebreid te worden met Marie en jef uit de boortloombeekse straat in maldegem want die hebben ook iets slecht over migranten gepost op hln artikel van 18/4/2019.
Gelukkig hebben marie en jef het hier niet voor het zeggen. Gelukkig hebben Marie en jef ook geen toegang tot raketlanceerders...
Maw tis de combinatie van zo een gedachtengoed en zijn militaire achtergrond/illegaal wapenbezit en godweet welke andere redenen dat hij op de ocadlijst staat.
Niet omdat hij vluchtelingen bad gepost heeft op facebook....
Silence vraagt waarom de man als extreem-rechts wordt bestempeld in de media. Ik post een reeks tweets waarin hij een extreem-rechtse mening uit.

Conclusie van zwarten: StevenFM vindt dat mensen met een extreem-rechtse mening op de terreurlijst moeten!

Man man man, triestig niveau hier hoor...

Ja, die het leger voor de komende decennia zal gebruiken nadat de F16s versleten waren. Da's toch te verdedigen?
Neen, omdat er alternatieven waren die goedkoper waren en die wel al operationeel getest waren + waar we minder afhankelijk van zijn van VS.

Los daarvan heb je ook de vraag moet een land als België investeren in straaljagers. We zijn blijkbaar goed in andere aspecten (ontmijning, logistiek etc).. Er was toen (bij beslissing) een goeie opinie op vrt. Ging toen onder andere over de vraag 'ga je voor aanval of voor verdediging' en waar situeer je u in in een globaler Europees verdedigingsverhaal.

Terug
Bovenaan