Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Je kan het niet met mij eens zijn maar daarom is het nog niet de thread (bewust) verzieken.
Het gaat niet over eens/oneens zijn. Iedereen mag het hier oneens zijn met mij, ik meng me met plezier in discussies net omdat mensen het niet altijd eens zijn met me. Het gaat over het verdraaien van feiten zonder dat je er ook maar enige basis voor kan geven.
Vierkant zei:
Die jongens hebben herhaaldelijk geweld op hun kerfstok. Besef dat je een verkleinwoord (relletjes) gebruikt voor dodelijk geweld. Er zijn er al door minder gestorven.
Dit is geen poging tot doodslag, dus geen dodelijk geweld. Hoe graag je dat ook zou willen.
Vierkant zei:
Als er mensen in deze thread wijzen op de mogelijke psychologische toestand van Conings is het degoutant omdat het de zaak minimaliseert. Als een minister een excuus zoekt is het een oplossing.
Waar zegt hier iemand dat het degoutant is enkel omdat mensen wijzen op de mogelijke psychologische toestand van Conings?

En nee, de minister zoekt geen excuus. Dat is wat jij er van maakt.

Plus nog het feit dat speurhonden hun begeleiders niet echt voorzien zijn hier in belgie op situaties waarbij ze zelf gevaar lopen waardoor ze hun werk niet kunnen doen zoals ze gewoon zijn. Meestal gebruikt men hier speurhonden om vermisten zonder dreiging te vinden of bij zware rampen om overlevenden te vinden/lijken. Ik kan met toch wel voorstellen dat die begeleiders nu met een vuile onderbroek door de bossen liepen gezien men het hier had over een getrainde militair die bewapend was,(Als hij daar zelf rondliep in een kogelwerende vest kan je niet zeggen dat hij daar was om viskes te vangen he. )dan lijken die honden mij toch ook wel enige stress te voelen bij hun begeleiders waardoor die ook niet zo gefocust kunnen zoeken zoals gewoonlijk. Dat dit bij jullie anders is kan allemaal wel goed zijn maar ik geloof niet dat we in belgie nu speurhonden en begeleiders moeten gaan opleiden om onder dreiging en bewapend mensen te gaan opsporen. Dat zou pas zonde zijn van de belastingsgeld.

Bijzonder hoe men in dit geval alle schuld bij Conings legt, zonder enige verzachtende omstandigheid aan te halen.

Gezien hij medicatie tegen psychoses had, wist minstens iemand dat hij mentale problemen had. Waarom mocht hij dan toch nog gaan werken?

Meer nog, waarom kon hij in een dergelijke toestand functioneren zonder dat iemand zag dat er iets scheelde en zich zelfs toegang verschaffen tot wapens die niet toegankelijk horen te zijn?

De man kreeg geen steun vanuit zijn professionele en persoonlijke omgeving, blijkbaar vond de huisarts het ook niet opportuun om er veel moeite in te steken, en de media hebben de boel dan nog wat opgestookt.

Het verschil in visie op wat Conings gedaan heeft tov. wat bepaalde anderen doen vind ik frappant, hoewel het natuurlijk een symptoom is van wat er mis gaat in onze maatschappij.

Plus nog het feit dat speurhonden hun begeleiders niet echt voorzien zijn hier in belgie op situaties waarbij ze zelf gevaar lopen waardoor ze hun werk niet kunnen doen zoals ze gewoon zijn. Meestal gebruikt men hier speurhonden om vermisten zonder dreiging te vinden of bij zware rampen om overlevenden te vinden/lijken. Ik kan met toch wel voorstellen dat die begeleiders nu met een vuile onderbroek door de bossen liepen gezien men het hier had over een getrainde militair die bewapend was,(Als hij daar zelf rondliep in een kogelwerende vest kan je niet zeggen dat hij daar was om viskes te vangen he. )dan lijken die honden mij toch ook wel enige stress te voelen bij hun begeleiders waardoor die ook niet zo gefocust kunnen zoeken zoals gewoonlijk. Dat dit bij jullie anders is kan allemaal wel goed zijn maar ik geloof niet dat we in belgie nu speurhonden en begeleiders moeten gaan opleiden om onder dreiging en bewapend mensen te gaan opsporen. Dat zou pas zonde zijn van de belastingsgeld.
Niet van de politie maar je verwacht tot 1 dienst van het leger?
ik zou eerder zeggen klein. Vergelijk het aantal olifanten (want het is die geur die hij zoekt) tov het aantal mensen?
Zo werkt dat toch niet. Het is verstrooing van geuren in de hond zijn nabij locatie. Dat is een Afrikaanse natuur groter dan een Belgische.

Een ander voorbeeldje vd sterkte van een speurhond. Dit was één oefening maar toont wel de sterkte van honden. Een sleutel is gevonden in de luchthaven van Atlanta. 8u later wordt deze gegeven ad hond, die dan in de luchthaven de correcte persoon terug vindt. Again dit was een oefening maar iemand die de luchthaven van Atlanta kent weet dat die zeer groot en druk is.

In de periode dat hij verdwenen is, heeft het hier dagen aan een stuk gegoten he. Dat maakt sporenonderzoek er niet makkelijker op, ook niet voor honden.

Bijzonder hoe men in dit geval alle schuld bij Conings legt, zonder enige verzachtende omstandigheid aan te halen.

Gezien hij medicatie tegen psychoses had, wist minstens iemand dat hij mentale problemen had. Waarom mocht hij dan toch nog gaan werken?

Meer nog, waarom kon hij in een dergelijke toestand functioneren zonder dat iemand zag dat er iets scheelde en zich zelfs toegang verschaffen tot wapens die niet toegankelijk horen te zijn?

De man kreeg geen steun vanuit zijn professionele en persoonlijke omgeving, blijkbaar vond de huisarts het ook niet opportuun om er veel moeite in te steken, en de media hebben de boel dan nog wat opgestookt.

Het verschil in visie op wat Conings gedaan heeft tov. wat bepaalde anderen doen vind ik frappant, hoewel het natuurlijk een symptoom is van wat er mis gaat in onze maatschappij.
Je eerste zin is al fout, want dat doet niemand. Iedereen hier heeft het al genuanceerd, en terecht. De verzachtende omstandigheden zijn al 100 pagina's aangehaald. Het gebrek aan psychologische begeleiding, het tekortschieten van Defensie en de staat daarin, de mentale problemen...

Maar dat verandert zijn daden niet. Het verandert niet dat hij gedaan heeft wat hij gedaan heeft, en banden heeft met groepen waar hij banden mee heeft. Dat zijn ook gewoon feiten, en die kun je niet onder de mat vegen. Beide bestaan naast elkaar en tegelijk, zoals in alle andere gevallen ook. Want wat bedoel je met "wat bepaalde andere doen"?

Je eerste zin is al fout, want dat doet niemand. Iedereen hier heeft het al genuanceerd, en terecht. De verzachtende omstandigheden zijn al 100 pagina's aangehaald. Het gebrek aan psychologische begeleiding, het tekortschieten van Defensie en de staat daarin, de mentale problemen...

Maar dat verandert zijn daden niet.

Ik merk van die nuancering in de media weinig tot niets.

Heb je daar voorbeelden van?

Niet van de politie maar je verwacht tot 1 dienst van het leger?
Waarom zou het leger een dienst moeten hebben met speurhonden? Imo is de grootste taak van defensie het beschermen van Belgsiche burgers en grondgebied op gevaar van buitenaf. Niet om zich bezig te houden met interne dreigingen, daar hebben we net de politie voor.

Waarom zou het leger een dienst moeten hebben met speurhonden? Imo is de grootste taak van defensie het beschermen van Belgsiche burgers en grondgebied op gevaar van buitenaf. Niet om zich bezig te houden met interne dreigingen, daar hebben we net de politie voor.
Search and Rescue van hun eigen militairen op missie. Dat is meestal een deel van 1 vd SF of QRT in andere landen. Mss hebben we dit en waren ze effectief op missie maar ik betwijfel het. Je kan de politie op zich niet verwijten ook de SIE niet. Die zijn daar niet voor getraind. Maar wel de overkoepelende diensten. Bvb het gebruik van SIE op motoren zal allessinds niet geholpen hebben bij sporen onderzoek en hem te vinden. Hun moto hoor je van ver dus genoeg.

Ik merk van die nuancering in de media weinig tot niets.

Heb je daar voorbeelden van?
Dan denk ik dat je heel bevooroordeeld aan het lezen bent:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210520_95098440: Lijdt Jürgen Conings aan posttraumatisch stressyndroom?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210521_92068112: “Zijn zwakke plekken? Naast zijn psychische toestand, weinig.”
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/20/jurgen-conings/ : Vrienden en sympathisanten van hem houden vol dat hij niets heeft misdaan en dat hij psychische problemen had.
https://www.tijd.be/opinie/commenta...istesse-opluchting-en-onbehagen/10314840.html De dood van Jürgen Conings roept een mix van tristesse, opluchting en onbehagen op (...) gescreend op mentale stabiliteit en geholpen als zich daarmee een probleem stelt?

Letterlijk in elk artikel dat ik erover open, staat het vermeld. Dus ja, je eerste zin is al fout. De nuancering zie je overal. En je hebt het hier op het forum tegen mensen, niet in het luchtledige. En van iedereen hier, op die 100 pagina's, heeft òòk iedereen die nuancering aangebracht.

Maar dat verandert dus niets aan de feiten, wat hij gedaan heeft.

Dit is geen poging tot doodslag, dus geen dodelijk geweld. Hoe graag je dat ook zou willen.

Al het andere even buiten beschouwing gelaten, vind ik dat je toch een ferme kwalificatie mag plakken op iemand die neerligt herhaaldelijk op zijn hoofd schoppen. Je moet maar even malchance hebben om dat fataal te laten aflopen.

En dat dat schoppen effectief gebeurd is, staat buiten kijf.

Al het andere even buiten beschouwing gelaten, vind ik dat je toch een ferme kwalificatie mag plakken op iemand die neerligt herhaaldelijk op zijn hoofd schoppen. Je moet maar even malchance hebben om dat fataal te laten aflopen.
Mee eens, maar geen poging tot doodslag.

"Er is een strafbare poging tot doodslag indien het voornemen om de misdaad te plegen zich heeft geopenbaard door uitwendige daden die een begin van uitvoering van die misdaad uitmaken en enkel ten gevolge van omstandigheden, van de wil van de dader onafhankelijk, zijn gestaakt of hun uitwerking hebben gemist. "

Waar zegt hier iemand dat het degoutant is enkel omdat mensen wijzen op de mogelijke psychologische toestand van Conings?

En nee, de minister zoekt geen excuus. Dat is wat jij er van maakt.
Wellicht niet enkel maar volgens mij kwam de insinuerende en snerende vergelijking naar extreemrechts met moslimterroristen waar geen uitleg voor mocht zijn en onze peperkoeken militair toch van jou. Bij anderen was het niet insinuerend maar gewoon tot het botte af incluus vergoelijken van geweld. Wat betreft de media en de politiek die twee maten en gewichten hanteert verwijs ik graag naar de reactie van @KnightOfCydonia.

Edit Crew: Post aangepast, offtopic stuk verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan