Vlaanderen en Nederland samen

Aansluiting van Vlaanderen bij Nederland?

• Ja, ook zonder Brussel/taalgrensgemeenten

Stemmen: 10 17,9%
  • Ja, maar enkel als Brussel meewil (en dus na de nodige onderhandelingen met Franstaligen)

Stemmen: 2 3,6%
  • Ja, maar enkel met de rest van België ook

Stemmen: 3 5,4%
  • Ja, enkel indien zware toegevingen van Nederland (hoofdstad naar Vlaanderen, ...)

• Nee, liever niet.

Stemmen: 27 48,2%
  • Nee, indien dit gebeurt verhuis ik weg uit Vlaanderen

Stemmen: 7 12,5%
  • Sorry, ik ben Nederlander

Stemmen: 1 1,8%
  • Geen mening/andere mening

• Binnen een Confederatie zie ik dit wel zitten

Stemmen: 6 10,7%
  • Ja , maar enkel in dien wallonië bij frankrijk wordt gevoegd, en de duitstalige streek bij duitsland

Stemmen: 1 1,8%

• Totaal aantal stemmers
    56
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Je maakt er wel een beetje een karikatuur van op deze manier. De verwantschap tussen Vlamingen en Nederlanders is evident, je doet nu net alsof het een compleet belachelijk idee is terwijl de culturele overeenkomsten in taal, feesten (zelfs Sinterklaas wordt bij jullie gevierd) en zelfs eten (snacks/frituur/stoofvlees) natuurlijk heel erg groot zijn.

Taal is in wat voor cultuur dan ook de grootste samenbinder die er is. Het is geen wonder dat landen met meerdere talen vaak de grootste problemen hebben.
Het is niet omdat je een bepaalde taal gemeenschappelijk is dat het daarom een evidentie is om gewoon samen te smelten tot 1 land he. En ik wacht nog altijd op die enquêtes waarbij Vlamingen aangeven bij Nederland te willen. Het enige wat ik vind is dit:

Dus gelieve eens te zeggen van waar dat draagvlak in vlaanderen vandaan komt ipv als een echte arrogante Nederlander hier wat te komen dicteren wat wij moeten willen.

Laatst bewerkt:
Het is niet omdat je een bepaalde taal gemeenschappelijk is dat het daarom een evidentie is om gewoon samen te smelten tot 1 land he. En ik wacht nog altijd op die enquêtes waarbij Vlamingen aangeven bij Nederland te willen. Het enige wat ik vind is dit:

Dus gelieve eens te zeggen van waar dat draagvlak in vlaanderen vandaan komt ipv als een echte arrogante Nederlander hier wat te komen dicteren wat wij moeten willen.

Aldus Wikipedia:
Grootneerlandisme ijvert voor een aansluiting van Vlaanderen bij Nederland, wat zowel via een verenigde natie kan beoogd worden alsook een sterke samenwerking. Dat eerste is de meest voorkomende strekking. Men zou dan terugkeren naar een soortgelijke staatkundige situatie zoals ten tijde van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden maar dan zonder Wallonië en Luxemburg. Vlaamse onafhankelijkheid is hiervoor de tussenstap. Een meerderheid van de Nederlanders is het voorstel genegen (67% volgens TNS Nipo),[3] bij de Vlamingen is deze stroming minder populair (VRT laat 36% optekenen, Het Laatste Nieuws 50,9%.)

Dit zijn nog altijd substantiële percentages.

Je maakt er wel een beetje een karikatuur van op deze manier. De verwantschap tussen Vlamingen en Nederlanders is evident, je doet nu net alsof het een compleet belachelijk idee is terwijl de culturele overeenkomsten in taal, feesten (zelfs Sinterklaas wordt bij jullie gevierd) en zelfs eten (snacks/frituur/stoofvlees) natuurlijk heel erg groot zijn.
Wie laat uitschijnen dat hij eten definiteert als snacks/frituur/stoofvlees, verdient een Heineken van 20° (graden celcius, niet promille) in een batavius-glas. Als dat tussen haakjes gewoon voorbeelden zijn van gelijkaardigheid, dan moet je me eens zeggen waar je de massa's Aziatische snackkramen en patatkramen in België kan vinden en waar je in België iets uit de muur kan halen om te eten.

Het is gewoon helemaal niet realistisch. Voor wie eerder Belgicist is, is het een no go. Er zijn heel wat prominente Vlaams-nationalisten die dwepen met Grootneerlandisme, maar die zijn hypocriet. In België hebben de Vlamingen zowel het demografische als het economische overgewicht, en nog vinden veel Vlaams-nationalisten dat ze niet voldoende hun zelfbeschikkingsrecht kunnen laten gelden. Binnen Nederland zouden we 1 van de regio's worden, en hebben we nog veel minder te zeggen. What's the point, buiten dat we dan +- dezelfde taal spreken?

Er wordt veel te veel gewicht gehangen aan taal. De cultuur van een land is meer dan de taal die gesproken wordt. Ik zie overigens niet minder problemen in landen waar ze maar 1 officiële landstaal hebben. In Nederland spreekt iedereen Nederlands, maar toch verstaan Randstad en buiten-Randstad elkaar niet meer. Om maar 1 voorbeeld te nemen.

Wie laat uitschijnen dat hij eten definiteert als snacks/frituur/stoofvlees, verdient een Heineken van 20° (graden celcius, niet promille) in een batavius-glas. Als dat tussen haakjes gewoon voorbeelden zijn van gelijkaardigheid, dan moet je me eens zeggen waar je de massa's Aziatische snackkramen en patatkramen in België kan vinden en waar je in België iets uit de muur kan halen om te eten.
Alle JPV, maak daar dan gewoon een glaasje jus d'orange van (bonuspunten als je het juist kan uitspreken) met een croque monsieur.

Aldus Wikipedia:

Dit zijn nog altijd substantiële percentages.
Dit zijn vooral percentages zonder bronvermelding en bewuste aanpassing van de tekst die daar staat:

"Een meerderheid van de Nederlanders is het voorstel genegen (67% volgens TNS Nipo),[3] bij de Vlamingen is deze stroming minder populair (VRT laat 36% optekenen, Het Laatste Nieuws 50,9% met 12,7% die een Vlaams-Nederlandse fusie willen op termijn)."

Jij maakt daarvan:
"Een meerderheid van de Nederlanders is het voorstel genegen (67% volgens TNS Nipo),[3] bij de Vlamingen is deze stroming minder populair (VRT laat 36% optekenen, Het Laatste Nieuws 50,9%.)"

Meer dan waarschijnlijk slaat de 50,9% niet over een grootnederlandse gedachte, maar over meer samenwerking (iets waarover het in de eerste zin van de tekst gaat).

Maar gezien er géén link is naar de bron van die 50,9%, zou ik die bron héél sterk betwijfelen.

Ik voel mij zeker niet meer verwant met de Walen dan met Nederlanders. Enerzijds lijkt het mij meer logisch dat Vlaanderen bij Nederland zou horen, maar ik denk dat het praktisch niet haalbaar zou zijn om België te splitsen, omwille van Brussel en de vele Franstaligen die in de rand rond Brussel wonen. En ook de vele Vlamingen die in Brussel werken.

Alle JPV, maak daar dan gewoon een glaasje jus d'orange van (bonuspunten als je het juist kan uitspreken) met een croque monsieur.
Oh nee, een tosti. 2 sneetjes perfect vierkant toastbrood, zo licht als mogelijk gebakken en een halfwarm sneetje kaas en een lapje gladde ham. En dat als maaltijd over de middag met een kopje melk.
Vs een croque monsieur: 2 sneden écht brood (liefst nog bruin), met langs beide kanten een goeie lap boter erop zodat het extra vettig is, een stuk kaas dat er half uithangt en nét niet zwart gebakken is en hesp met zeker wat vel eraan. Op café om de maag te vullen om het even wanneer.

Dit zijn vooral percentages zonder bronvermelding en bewuste aanpassing van de tekst die daar staat:

"Een meerderheid van de Nederlanders is het voorstel genegen (67% volgens TNS Nipo),[3] bij de Vlamingen is deze stroming minder populair (VRT laat 36% optekenen, Het Laatste Nieuws 50,9% met 12,7% die een Vlaams-Nederlandse fusie willen op termijn)."

Jij maakt daarvan:
"Een meerderheid van de Nederlanders is het voorstel genegen (67% volgens TNS Nipo),[3] bij de Vlamingen is deze stroming minder populair (VRT laat 36% optekenen, Het Laatste Nieuws 50,9%.)"

Meer dan waarschijnlijk slaat de 50,9% niet over een grootnederlandse gedachte, maar over meer samenwerking (iets waarover het in de eerste zin van de tekst gaat).

Maar gezien er géén link is naar de bron van die 50,9%, zou ik die bron héél sterk betwijfelen.
Ik heb hier een betere Nederlandse bron:

Hele leuke video om te zien overigens. Nederlanders zijn erg enthousiast in deze video. Leuke interviews ook met Vlamingen, maar helaas nog steeds geen concrete percentages.

De Nederlandse visie op ruimtelijke ordening vs de Vlaming met de baksteen in de maag. Dat gaat plezant worden. :woohoo:
In Nederland hebben ze wel veel betere fietspaden. In België is het één zootje ongeregeld, dikwijls is het gevaarlijker hier op het fietspad dan op de baan. Daar zouden we nog iets kunnen van leren.

In Nederland hebben ze wel veel betere fietspaden. In België is het één zootje ongeregeld, dikwijls is het gevaarlijker hier op het fietspad dan op de baan. Daar zouden we nog iets kunnen van leren.
Hangt er maar vanaf waar je fietst. Belgisch Limburg is niet voor niets een fietsparadijs, terwijl in Nederland ik ook al over afgrijselijke stukken heb gefietst.

Hangt er maar vanaf waar je fietst. Belgisch Limburg is niet voor niets een fietsparadijs, terwijl in Nederland ik ook al over afgrijselijke stukken heb gefietst.
Maar gemiddeld gesproken is de kwaliteit van de fietspaden in België toch erbarmelijk in vergelijking met Nederland. En hetzelfde geldt voor de staat van de wegen.

Het is nu wel echt spijkers op laag water zoeken geworden hè? Als zelfs de Nederlandse fietspaden al uitgebreid bekritiseerd worden dan wordt het wel erg moeilijk.

Maar gemiddeld gesproken is de kwaliteit van de fietspaden in België toch erbarmelijk in vergelijking met Nederland. En hetzelfde geldt voor de staat van de wegen.

Het is nu wel echt spijkers op laag water zoeken geworden hè? Als zelfs de Nederlandse fietspaden al uitgebreid bekritiseerd worden dan wordt het wel erg moeilijk.
Ik heb geen sterke mening over al dan niet aansluiten bij Nederland hoor.

Ik wil maar aangeven hoezeer er hier in clichés en algemeenheden wordt gepraat, die voor "wetmatigheden" doorgaan en dan ook nog een argument voor of tegen aanhechting moeten vormen.

De Nederlandse visie op ruimtelijke ordening vs de Vlaming met de baksteen in de maag. Dat gaat plezant worden. :woohoo:
Maar we spreken wel dezelfde taal he.
Ja, het wordt nooit geen goed huwelijk, we zullen het maar bij een idee moeten houden.

Mogelijks is het dus toch niet wenselijk als we het al daar gaan zoeken?

Dus is het gewoon geen probleem dat zich ook maar in de verste verte zich stelt. Dus mogelijks best dat idee in de ijskast steken?

Toch al zeker 7 gebruikers hier die behoorlijk warmlopen voor een aansluiting bij Nederland. @brandon @Avondland @TNTim @Patj @StruikGewas @Sneeuwstorm @TRUMP Lijkt me een leuke brainstormgroep om eens mee om de tafel te zitten. Tot nu toe vind ik het idee van @Patj het meest creatief.

Verder hier aardige groep twijfelaars die de overeenkomsten wel ziet maar ook op veel bezwaren en die nog even overtuigd moeten worden. ;) Bijvoorbeeld @Merlion . Die krijgen we vast mee als er een goed plan komt.

En 2 radicale Belgicisten (@Sir.Killalot en @Beffer ). Hopelijk kunnen we die op een democratische manier buitenspel zetten als we over een paar jaar een referendum gaan organiseren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

• Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
40
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan