Vlaanderen en Nederland samen

Aansluiting van Vlaanderen bij Nederland?

• Ja, ook zonder Brussel/taalgrensgemeenten

Stemmen: 10 17,9%
  • Ja, maar enkel als Brussel meewil (en dus na de nodige onderhandelingen met Franstaligen)

Stemmen: 2 3,6%
  • Ja, maar enkel met de rest van België ook

Stemmen: 3 5,4%
  • Ja, enkel indien zware toegevingen van Nederland (hoofdstad naar Vlaanderen, ...)

• Nee, liever niet.

Stemmen: 27 48,2%
  • Nee, indien dit gebeurt verhuis ik weg uit Vlaanderen

Stemmen: 7 12,5%
  • Sorry, ik ben Nederlander

Stemmen: 1 1,8%
  • Geen mening/andere mening

• Binnen een Confederatie zie ik dit wel zitten

Stemmen: 6 10,7%
  • Ja , maar enkel in dien wallonië bij frankrijk wordt gevoegd, en de duitstalige streek bij duitsland

Stemmen: 1 1,8%

• Totaal aantal stemmers
    56
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoewel ik eerder een PRO keuze heb,
vraag ik me toch af waarom we dit hier eigenlijk aan het bediscussiëren zijn.

Zijn er dan elders andere landen die ooit al hebben zich samengevoegd met andere landen? Ik kan het mij niet meteen herinneren

Ik heb geen sterke mening over al dan niet aansluiten bij Nederland hoor.

Ik wil maar aangeven hoezeer er hier in clichés en algemeenheden wordt gepraat, die voor "wetmatigheden" doorgaan en dan ook nog een argument voor of tegen aanhechting moeten vormen.
't Is misschien het gevolg van slecht/inefficiënt beleid doordat we hier in België te veel verschillende instellingen/parlementen hebben (gevolg van de verschillende gewesten/taalgebieden). Had Vlaanderen gewoon bij Nederland gebleven dan had het wellicht veel eenvoudiger gekund.

Reken mij dan ook maar bij die radicale belgicisten. Er is geen enkel draagvlak voor die fusie en gelukkig maar.

Wakker worden als Nederlander zeg, zelfs in mijn ergste nachtmerrie is dat nog nooit gebeurd.

Toch al zeker 7 gebruikers hier die behoorlijk warmlopen voor een aansluiting bij Nederland. @brandon @Avondland @TNTim @Patj @StruikGewas @Sneeuwstorm @TRUMP Lijkt me een leuke brainstormgroep om eens mee om de tafel te zitten. Tot nu toe vind ik het idee van @Patj het meest creatief.

Verder hier aardige groep twijfelaars die de overeenkomsten wel ziet maar ook op veel bezwaren en die nog even overtuigd moeten worden. ;) Bijvoorbeeld @Merlion . Die krijgen we vast mee als er een goed plan komt.

En 2 radicale Belgicisten (@Sir.Killalot en @Beffer ). Hopelijk kunnen we die op een democratische manier buitenspel zetten als we over een paar jaar een referendum gaan organiseren.
Ik weet wel wat het onwaarschijnlijk klinkt gezien de discussies hier op dit forum en de oplossingen maar het dit forumonderdeel heeft evenveel te piepen in de Vlaamse politiek als de Nederlanders hoor, namelijk helemaal niks, nul, nadda, noppes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Reken mij dan ook maar bij die radicale belgicisten. Er is geen enkel draagvlak voor die fusie en gelukkig maar.

Wakker worden als Nederlander zeg, zelfs in mijn ergste nachtmerrie is dat nog nooit gebeurd.
Het zal dan ook geen Nederland meer heten maar De Nederlanden.

Ik weet wel wat het onwaarschijnlijk klinkt gezien de discussies hier op dit forum en de oplossingen maar het dit forumonderdeel heeft evenveel te piepen in de Vlaamse politiek als de Nederlanders hoor, namelijk helemaal niks, nul, nadda, noppes.
Weet je wat volgens mij vooral de reden is dat het niet van de grond komt? Omdat centrumlinks politiek nog altijd een veel grotere macht heeft dan rechts. De rechterflank wil het wel, maar links is niet zo geïnteresseerd in cultuur.

Zijn er dan elders andere landen die ooit al hebben zich samengevoegd met andere landen? Ik kan het mij niet meteen herinneren
Ja hoor, de krim heeft zich bij Rusland gevoegd, Oost-België bij België, Elzas-Lotharingen bij ... bij wie zit het nu ook al weer.
Ik kan me geen enkel geval indenken waar dit vrijwillig gebeurd is. Je zou de EU zo'n project kunnen noemen.
De omgekeerde beweging gebeurt veel vaker.

Ja hoor, de krim heeft zich bij Rusland gevoegd, Oost-België bij België, Elzas-Lotharingen bij ... bij wie zit het nu ook al weer.
Ik kan me geen enkel geval indenken waar dit vrijwillig gebeurd is. Je zou de EU zo'n project kunnen noemen.
De Krim, oost-Belgie, elzas-lotharingen... waren toch allemaal geen autonome LANDEN, of zie ik het verkeerd?
Eerder streken, hoogstens "deelstaten" toch?

Oost-Duitsland/West-Duitsland, maar dat was duidelijk een héél specifiek geval.

Ik zou eerder zeggen: Rusland heeft De Krim bij Rusland gevoegd.

Als de Fransen in 1831 niet de grens over waren getrokken en Nederland én Frankrijk zich gewoon netjes aan de taalgrens hadden gehouden dan was alles allang opgelost en hadden we nu niet de rare bufferstaat gehad die België heet. Dat vind ik nog altijd een rare zet van Willem I, hij had Wallonië direct moeten afstoten.

Toch al zeker 7 gebruikers hier die behoorlijk warmlopen voor een aansluiting bij Nederland. @brandon @Avondland @TNTim @Patj @StruikGewas @Sneeuwstorm @TRUMP Lijkt me een leuke brainstormgroep om eens mee om de tafel te zitten. Tot nu toe vind ik het idee van @Patj het meest creatief.

Verder hier aardige groep twijfelaars die de overeenkomsten wel ziet maar ook op veel bezwaren en die nog even overtuigd moeten worden. ;) Bijvoorbeeld @Merlion . Die krijgen we vast mee als er een goed plan komt.

En 2 radicale Belgicisten (@Sir.Killalot en @Beffer . Hopelijk kunnen we die op een democratische manier buitenspel zetten als we over een paar jaar een referendum gaan organiseren.

Weet je wat volgens mij vooral de reden is dat het niet van de grond komt? Omdat centrumlinks politiek nog altijd een veel grotere macht heeft dan rechts. De rechterflank wil het wel, maar links is niet zo geïnteresseerd in cultuur.
Ik krijg de indruk dat jij een fantasieland of ideaalbeeld voor ogen hebt en vooral denkt dat alles magischerwijs beter wordt als landen samengevoegd bent, en blind voor de problemen die er in beide landen zijn en zullen zijn.

Ik zie ons eerder evolueren naar een groot "framework" EU, met net veel kleinere "landen" (naties/volkeren/deelstaten) waarbij de bevoegdheden waar schaalvoordelen spelen naar een hoger niveau gaan en cultuurgebonden bevoegdheden, naar een kleiner niveau gaan.
De Krim, oost-Belgie, elzas-lotharingen... waren toch allemaal geen autonome LANDEN, of zie ik het verkeerd?
Eerder streken, hoogstens "deelstaten" toch?
Vlaanderen toch ook niet.
Moresnet bijvoorbeeld wel.
Landen (staten eigenlijk) waren voor de Wereldoorlogen veel kleiner.
@JPV thanks, daar kwam ik even niet op.
Ik zou eerder zeggen: Rusland heeft De Krim bij Rusland gevoegd.
Exact wat ik wil zeggen ;-)

sinds wanneer is Vlaanderen een autonoom land?
Klopt wel, maar ik dacht toch wel dat we de rest van het land dan ook verdelen, (Dus wallonië bij frankrijk),
of loop ik te ver vooruit op het idee van de thread?

Want Wallonië (en Brussel) dan overhouden als een losstaand land (België) lijkt me toch helemaal van de pot gerukt.
Dan maak je ons piepklein land, net nog kleiner. Als we dan toch bezig zijn met verdelen, dan ineens heel de koek, toch? :D

Dus dan zouden we toch echt spreken van het hele land die zicht bij (2) andere landen voegt. Waardoor dus België op z'n geheel verdwijnt.

Als de Fransen in 1831 niet de grens over waren getrokken en Nederland én Frankrijk zich gewoon netjes aan de taalgrens hadden gehouden dan was alles allang opgelost en hadden we nu niet de rare bufferstaat gehad die België heet. Dat vind ik nog altijd een rare zet van Willem I, hij had Wallonië direct moeten afstoten.
Dat is ook wel nogal een jommekesvisie op de geschiedenis hoor. De Belgische revolutie had wel iets meer om het lijf. Op dat moment was Wallonië trouwens ook belangrijker en een veel interessanter gebied om "eigenaarschap" over te hebben.

Ach, het is weer de schuld van links. :wallbash:.

Klopt wel, maar ik dacht toch wel dat we de rest van het land dan ook verdelen, (Dus wallonië bij frankrijk),
of loop ik te ver vooruit op het idee van de thread?

Want Wallonië (en Brussel) dan overhouden als een losstaand land (België) lijkt me toch helemaal van de pot gerukt.
Dan maak je ons piepklein land, net nog kleiner. Als we dan toch bezig zijn met verdelen, dan ineens heel de koek, toch? :D

Dus dan zouden we toch echt spreken van het hele land die zicht bij (2) andere landen voegt. Waardoor dus België op z'n geheel verdwijnt.
Dus niet alleen scheuren we onszelf af, wij zullen ook nog eens gaan beslissen hoe het overgebleven land zich zal moeten besturen? Wil Wallonië überhaupt bij Frankrijk, of spreken ze daar ook gewoon Frans? Het topic wordt absurder en absurder.

Dus niet alleen scheuren we onszelf af, wij zullen ook nog eens gaan beslissen hoe het overgebleven land zich zal moeten besturen? Wil Wallonië überhaupt bij Frankrijk, of spreken ze daar ook gewoon Frans? Het topic wordt absurder en absurder.
Euch, deze topic is ook maar een piste hé.

Nergens is dit een lopend wets ontwerp. Dus lijkt het me toch vrij normaal dat we dan meteen alle piste's overlopen.
Als jij dat te absurd vind , is dat uw zaak,
maar ik zeg gewoon ALS het effectief zo ver zou komen dat Vlaanderen bij Nederland komt te horen,
dat het logisch gevolg daarvan zou zijn dat Wallonië bij Frankrijk komt te horen. (en eventueel Brussel ook, dan zijn we daar ook meteen van af).

Lijkt me toch niet meer dan het normale gevolg daar van.
Deze hele case staat en valt met het feit dat België (te) klein is, en dat Vlaanderen raakvlakken heeft met NL, en Wallonië met FR.

Trouwens: Wallonië als autonoom land? :rofl: Van een failed state in wording gesproken. Met Magnette als president zeker :woohoo:
Waar gaat die dan zijn centjes vandaan halen?

Nergens is dit een lopend wets ontwerp. Dus lijkt het me toch vrij normaal dat we dan meteen alle piste's overlopen.
maar ik zeg gewoon ALS het effectief zo ver zou komen dat Vlaanderen bij Nederland komt te horen,
dat het logisch gevolg daarvan zou zijn dat Wallonië bij Frankrijk komt te horen. (en eventueel Brussel ook, dan zijn we daar ook meteen van af).
Misschien wil Wallonië wel mee?
Deze hele case staat en valt met het feit dat België (te) klein is, en dat Vlaanderen raakvlakken heeft met NL, en Wallonië met FR.
En de Oostkantons terug naar Duitsland?
Je premisse over raakvlakken klopt volgens mij voor geen meter. Ik heb behalve taal geen raakvlakken met NL maar des te meer met Wallonië. Ik kom goed overeen met Nederlanders, maar zou er niet willen wonen. De cultuurverschillen zijn veel groter dan je denkt.

Sorry maar enig realisme mag wel. Geloven dat je met landsdelen en bevolkingsgroepen kan doen wat je wil is imo te belachelijk voor woorden. Veel democratie is daar toch niet aan verbonden en een kweekvijver voor problemen, kijk maar naar wat men ooit gedaan heeft met Palestina. Daar dacht men ook van eens met enkele pennentrekken de wereld te wijzigen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

• Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
40
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan